تعلق یا دلبستگی، یک حس ارزشمند و حیاتی است که در وجود همه انسانها دیده میشود و به آن، نیاز مبرم دارند. در واقع، زمانی که افراد خود را به یک رابطه، گروه یا سازمان خاصی متعلق میدانند، زندگی آنها معنا میگیرد. این حس را میتوان به محیط کار نیز تعمیم داد. تعلق سازمانی کارکنان ، چیزی فراتر از میز و صندلی در سازمان است. بدین صورت که کارکنان، مالک سازمان خود هستند و قادر به باز خلق آن محیط خواهند بود تا حداکثر استفاده را از منابع داشته باشند و در نتیجه رویکرد مطلوبی حاصل شود.
مادامی که به عنوان یک نیروی جدید در سازمانی استخدام شده باشید یا به یک بخش دیگر از همان سازمان منتقل شوید، حس تعلق بیشتر از پیش خود را نشان میدهد و نیاز دارید که خود واقعیتان دیده شود و ارزشمند به نظر برسید. در سازمانی که مدیران، یک فرهنگ سازمانی مناسب ایجاد و شرایطی را مهیا کنند که کارمندان تعلق بیشتری به سازمان داشته باشند، موفقیت بیشتری متوجه آن سازمان خواهد شد. در ادامه، به تاثیر این نوع از تعلق و نقش آن در سازمانها میپردازیم. لازم به ذکر است توافق کارکنان با سازمان به واسطه امضای قرارداد کار برقرار میشود.
بر اساس تعریف ویلیام کان، مفهوم تعلق سازمانی کارکنان ، به حداکثر استفاده از تواناییهای افراد در زمان انجام وظایف اطلاق میشود. تعلق خاطر به سازمان، یک مولفه اساسی در راستای پیشبرد اهداف سازمان به شمار میرود. تعلق سازمانی در کارکنان ، به این معنی است که کارکنان احساس میکنند مالک سازمان هستند و به نحوی احساس وابستگی به سازمان دارند. به این ترتیب آنها از کلیه پتانسیلهای فیزیکی، احساسی و شناختی خود در انجام وظایفشان بهره میگیرند.
مدیر سازمان باید این توانایی را داشته باشد تا محیطی را ایجاد کنند که در آن، هیچگونه تبعیضی بین کارکنان وجود نداشته باشد و حس تعلق را در همه افراد برقرار کند زیرا باید این موضوع را بداند که منابع انسانی، ارزشمندترین دارایی سازمان به شمار میآیند. از این رو، کارکنانی که حس دلبستگی به سازمان داشته باشند، احساس میکنند مورد پسند و توجه مدیریت واقع شدهاند و با ارزش هستند. بنابراین نقش خود را بهتر ایفاء میکنند و در راستای رشد و موفقیت سازمان بسیار تلاش خواهند کرد. همچنین، نسبت به آرمانهای سازمان در آینده پایبندتر خواهند بود.
هر سازمان به کارکنانی نیاز دارد که میزان وابستگی آنها به سازمان، فراتر از قراردادی باشد که میان یکدیگر امضاء کردهاند. در واقع افرادی که فراتر از وظایفی که به آنها محول شده است تلاش میکنند، از دید مدیران بالا دستی در محیطهای رقابتی، بیشتر مورد حمایت و تشویق قرار میگیرند. رسیدن به این مهم، یکی از چالشهای پیش روی مدیران است زیرا آنها باید بین نیازهای اعضاء و سازمان، یکپارچگی ایجاد کنند. قدم اول برای تقویت حس تعلق در کارکنان این است که خود نیز این حس را نسبت به سازمان داشته باشند و سپس با راهکارهایی، میزان تعلق سازمانی در کارکنان را افزایش دهند.
تعلق سازمانی کارمندان به این صورت است که آنها با خواست خود و به همراه باوری قوی و تمرکز بالا برای رسیدن به اهداف و ارزشهای سازمان، همکاری میکنند. این امر دارای مزایای متعدد زیر است:
تعلق سازمانی کارکنان ، توسط سه شاخص، مورد ارزیابی قرار میگیرد:
رفتار مدیر، نقش تعیین کنندهای در موفقیت سازمان دارد. مدیران سازمان از طریق روش های متعددی قادر هستند حس تعلق پذیری را در مجموعه تحت مدیریت خود ایجاد کنند. ایجاد تعلق سازمانی مدیران با استفاده از روشهای زیر امکان پذیر است:
همه افراد، نیاز دارند به واسطه نقشی که در سازمان ایفاء میکنند، دیده شوند و مورد احترام و قدردانی قرار بگیرند. ایجاد و تقویت این حس تعلق، به نفع کارمند و کارفرما است زیرا کارمندانی که به شرکت یا سازمان تعلق داشته باشند، در پیشبرد اهداف و سوددهی سازمان بسیار تاثیر گذار هستند. کارفرما یا مدیر موظف است که رویکردهای کاربردی را برای دست یافتن به تعلق سازمانی کارکنان خود لحاظ کند زیرا میداند که کارمندان قلب تپنده سازمان هستند و برای آنها حکم اعضای خانواده را دارد. بنابراین باید برای کارمندان ارزش قائل شود و به رشد و پیشرفتشان کمک کند.
تیم حقوقی رکلا، مرجع تخصصی قرارداد است و وب سایتی معتبر در راستای ارائه خدمات حقوقی از جمله مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی به حساب میآید. هر زمانی که خواهان آگاهی از جنبههای قانونی مطالب گفته شده در این مقاله بودید، میتوانید به وب سایت رکلا مراجعه کنید و از مشاوران حقوقی و وکلای مجرب این مجموعه راهنمایی بگیرید.
قرارداد کار موقت
سازمان برای استخدام پرسنل خود، به این نمونه قرارداد نیاز دارد.