نمونه قرارداد فروش روغن و نکات نحوه نوشتن این قرارداد صنعتی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش روغن

قرارداد فروش روغن یکی از انواع قرارداد خرید کالا است که بر اساس عقد بیع و ماده‌های قانون مدنی تنظیم می‌شود. نمونه قرارداد فروش روغن از قراردادی کاربردی است که موجب انجام معامله خرید و فروش میان تولید کنندگان و صاحبان انواع روغن‌ها و متقاضیان و خریداران می‌شود. روغن و روغن‌گیری، محصول و حرفه‌ای با قدمت بالا است. روغن دانه‌ها و تخم‌های گیاهان و میوه‌های مختلف از قدیم برای مصارف خارجی و خوراکی، بسیار مورد استقبال مردم بوده است. فعالان این حرفه، تولید کنندگان ماهری هستند که درباره چگونگی تهیه و تولید روغن به خوبی آگاهی دارند. بدون شک روغن نیز مانند هر کالا یا محصول دیگری نیازمند عرضه شدن به بازار و فروش است تا بتواند برای فعالان در این حرفه درآمد زا باشد.

امروزه تهیه، تولید و فروش روغن مورد استقبال سرمایه گذاران زیادی قرار گرفته است. همین مساله باعث به وجود آمدن بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید انواع روغن شده است. با این حال، فروش روغن توسط کسب و کارهای کوچک و خانگی هم انجام می‌شود. در معاملات روغن میان شرکت یا کارخانه و خریداران، معمولا از قرارداد فروش استفاده می‌شود. عنوان نمونه قرارداد فروش روغن ، عنوانی است که برای تنظیم این قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته به تناسب انواع مختلف روغن، قراردادهایی با عناوین نمونه قرارداد فروش روغن صنعتی ، نمونه قرارداد فروش روغن خام و… نیز تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد فروش روغن چیست؟

نمونه قرارداد فروش روغن و انواع دیگری از قراردادهای فروش روغن مانند نمونه قرارداد فروش روغن صنعتی ، نوع مکتوبی از معامله خرید و فروش است. در متن قرارداد ، درباره میزان روغن مورد نظر، نوع روغن، نحوه فروش، بهای کالا، نحوه پرداخت مبلغ مورد نظر، چگونگی تحویل روغن و موارد مهم دیگر توضیح داده می‌شود. نمونه قرارداد فروش روغن یک سند مکتوب و قانونی است که در صورت بروز هرگونه خطا یا مشکل، با استناد به آن می‌توانید در مراجع حل اختلاف قرارداد حاضر شوید و خواهان حق خود باشید.

نمونه قرارداد فروش روغن از نگاه قانون مدنی

از نگاه قانون مدنی، قرارداد فروش روغن یکی از انواع قرارداد بیع محسوب می‌شود. عقد بیع یکی از عقود معین است. به این معنی که در متن قانون مدنی به طور صریح درباره آن صحبت شده است. همچنین چگونگی انجام عقد بیع به صورت ماده‌های قانونی در متن قانون مدنی آمده است. بنابراین قرارداد خرید و فروش زمانی صحیح است که منطبق با قانون مدنی تنظیم شود.

لازم بودن نمونه قرارداد فروش روغن

این قرارداد از نظر قانون مدنی یک قرارداد لازم است. لازم بودن قرارداد به این معنی است که طرفین ملزم هستند که به انجام تعهدات خود در قرارداد متعهد بمانند. یعنی هیچ کدام از طرفین بعد از تنظیم و امضای قرارداد، نمی‌توانند یک جانبه قرارداد را فسخ کنند یا تصمیم به برهم زدن قرارداد بگیرند. فروشنده تا قبل از امضای قرارداد فرصت دارد که از فروش کالا منصرف شود. اما به محض امضای قرارداد و دریافت بهای روغن، نمی‌تواند منصرف شود و قرارداد را فسخ کند. در قراردادهایی که به صورت مدت دار تنظیم می‌شوند، یعنی قراردادهایی که در فواصل زمانی مشخص، فروشنده را ملزم می‌کند که روغن تولیدی خود را به خریدار بفروشد، لازم بودن قرارداد نوعی تضمین برای اجرای قرارداد محسوب می‌شود. زیرا براساس آن، طرفین باید در قرارداد باقی بمانند و برای اجرای موضوع قرارداد تلاش کنند.

البته هریک از طرفین می‌توانند تا مدت مشخصی برای خود، حق فسخ قرارداد خرید روغن را در نظر بگیرند. (خیار شرط) همچنین خیارات قانونی دیگری هم وجود دارند که در صورت وجود هریک از آن‌ها، امکان فسخ قرارداد وجود دارد. برای مثال، اگر بعدا معلوم شود که روغن با قیمت بسیار بالاتر از بازار فروخته شده است، خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند. (خیار غبن)

قرارداد فروش روغن صنعتی

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد فروش روغن

در ادامه، به شرح یک نمونه از این قرارداد می‌پردازیم. آگاهی از محتوا و متن قرارداد باعث می‌شود که در تنظیم قرارداد فروش روغن یا در انجام معامله و امضای این نوع قرارداد، دقت بیشتری به خرج دهید. هر چقدر که قرارداد با دقت بیشتری تنظیم شود، از بسیاری از اختلافات و مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. توضیح درباره قرارداد خرید و فروش روغن را با معرفی طرفین آغاز می‌کنیم.

موضوع قرارداد در نمونه قرارداد فروش روغن

موضوع قرارداد حاضر، فروش روغن به خریدار است. در این بخش از قرارداد توضیح می‌دهیم که چه نوع روغنی، با چه مقدار و اندازه به خریدار فروخته می‌شود. اگر قرار است که این معامله به صورت مستمر و طولانی مدت باشد، در این بخش به آن اشاره می‌کنیم. در این بخش اطلاعات کاملی درباره چگونگی اجرای معامله خرید و فروش روغن نوشته می‌شود.

ثمن قرارداد فروش روغن و نحوه پرداخت آن

ثمن معامله به معنای ارزشی است که بابت خرید روغن به فروشنده پرداخت می‌شود. در این بخش از قرارداد، مقدار در متن قرارداد نوشته می‌شود. علاوه من مقدار ثمن، توضیحاتی درباره نحوه پرداخت آن نیز داده می‌شود. در ادامه درباره انواع نحوه پرداخت ثمن توضیح می‌دهیم.

انواع عقد بیع از نظر تسلیم ثمن

  1. بیع نقد: در این نوع از قرارداد، به محض تحویل روغن، هزینه آن پرداخت می‌شود.
  2. بیع نسیه: در این نوع قرارداد، خریدار، روغن را تحویل می‌گیرد ولی پرداخت هزینه آن را به زمان آینده موکول می‌کند. در این بخش از قرارداد میزان ثمن هر قسط و تاریخ هر قسط مشخص می‌شود.
  3. بیع سلم یا سلف: در این نوع از قرارداد خرید روغن ، خریدار پیش از دریافت کالا، هزینه آن را پرداخت می‌کند. فروشنده نیز متعهد می‌شود که میزان روغن توافق شده را در تاریخ مشخص به خریدار تسلیم کند.
  4. بیع کالی به کالی: این نوع از قرارداد، نوعی پیمان انجام معامله است. یعنی طرفین تعهد می‌کنند که این معامله در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد گرفت و خریدار در ازای روغن دریافتی از فروشنده، مبلغ مورد نظر را پرداخت خواهد کرد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد خرید روغن

از دوراندیشی‌های مناسب برای تنظیم قرارداد، اشاره به مرجع حل اختلاف است. ماده 454 و 455 آیین دادرسی مدنی ، به این موضوع اشاره کرده است که طرفین قرارداد می‌توانند شخصی را به عنوان مرجع حل اختلاف انتخاب کنند. این مرجع، در زمان بروز مشکل به صورت منصفانه‌ میان طرفین داوری می‌کند. البته طرفین می‌توانند به مراجع قضایی و دادگاه نیز مراجعه کنند. توصیه می‌شود در ابتدا، اختلافات و مشکلات را با گفت و گو برطرف کنید. اما جایی که گفت و گو جواب ندهد، بهترین کار، مراجعه به مرجع حل اختلاف قرارداد است.

تعداد نسخه‌های قرارداد روغن فروشی

قانون گذار تعداد نسخه‌های قرارداد را تعیین نکرده است و درباره این موضوع نیز توضیحی ندارد. با این حال لازم است که یک نسخه از قرارداد به فروشنده و یک نسخه به خریدار داده می‌شود. اگر یک نسخه را هم به مرجع حل اختلاف تقدیم کند، در حالت بروز اختلاف، به شما کمک خواهد کرد. اما همانطور که گفته شد، چنین چیزی شرط صحت قرارداد خرید روغن نیست.

نکات اساسی در تنظیم نمونه قرارداد فروش روغن

  1. متن قرارداد باید به گونه‌ای نوشته شود که نشان دهنده رضایت طرفین قرارداد باشد؛
  2. اگر هر کدام از طرفین به دلایلی مانند ترس از آبرو یا ترس از به خطر افتادن جان، قرارداد را بپذیرد، ممکن است قرارداد بی اثر باشد (غیر نافذ شود.)؛
  3. تسلیم کالای خریداری شده به این معنی است که کالا یا جنس به دست خریدار برسد و در اصطلاح، خریدار به آن تسلط پیدا کند؛
  4. اگر فروشنده، قراردادی را امضا کند و موضوع قرارداد درباره فروش کالایی باشد که تنها نیمی از آن در مالکیت فروشنده است، تصمیم درباره صحیح بودن آن اینگونه گرفته می‌شود که قرارداد برای بخشی که در مالکیت فروشنده است صحیح است و برای آن بخشی که مالکیتی ندارد بی اثر خواهد بود؛
  5. اگر مال، جنس یا کالا متعلق به یک نفر باشد، به آن مال مفروز می‌گویند. در این شرایط برای فروش آن مال، حضور خود شخص کفایت می‌کند و نیاز به حضور شخص دیگری نیست اما اگر مال به صورت مشاع در اختیار دو یا چند شخص باشد، برای فروش آن نیاز به امضای تمامی اشخاص است.

پیشنهاد ما

نگارش اختصاصی این قرارداد مطابق با شرایط و خواست خود را به تیم رکلا بسپارید. با ثبت سفارش در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ، می‌توانید به سرعت و سهولت با مشاوران حقوقی و وکلای تیم رکلا ارتباط بگیرید و در خصوص قراردادی که در نظر دارید، گفتگو کنید.

علاوه براین، برای دریافت مشاوره و راهنمایی حقوقی نیز، پیشنهاد ما به شما سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای دسترسی آسان به این قرارداد، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

در این نمونه قرارداد می‌توانید درباره شرط پرداخت اقساطی کالا توضیح دهید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات