آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک در سال 1391 توسط رئیس قوه قضاییه به منظور رفع اطاله (طولانی شدن) دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم، پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوریهای جدید به تصویب رسید. رئیس قوه قضاییه در راستای اجرای ماده 2 این آیین نامه، دستورالعمل مربوط به ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات قضایی را ابلاغ کرد.
ارائه خدمات قضایی به صورت الکترونیکی، یکی از طرحهای بزرگ و مهم دستگاه قضایی به شمار آمده که همواره مورد توجه و تاکید مدیران عالی این دستگاه است. به موجب طرح خدمات الکترونیک قضایی، دعاوی حقوقی، خانواده، تجدید نظر، واخواهی و دیگر موارد قضایی باید بدون مراجعه حضوری به دادگاه یا دادسرا و از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی انجام شوند.
از مهمترین مزایای تاسیس این دفاتر میتوان به کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، صرفه جویی در وقت و هزینه مراجعه کنندگان، شفاف سازی در فرآیندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور، افزایش دقت و کیفیت رسیدگی به پروندههای مطرح شده، بیشتر شدن رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و رفع موانع اداری به منظور استفاده شهروندان از فرصتهای برابر اشاره کرد. به صورت کلی میتوان گفت که این دفاتر به منظور سهولت در ارائه خدمات قضایی و صرفه جویی در وقت مراجعه کنندگان و در کنار محاکم دادگستری تشکیل میشوند.
همچنین، ابلاغ اوراق قضایی که به وسیله این دفاتر انجام شده است، باعث افزایش کیفیت و دقت ارسال اوراق قضایی در مقایسه با شیوه سنتی آن خواهد شد. در این مقاله، با خدماتی که در دفتر خدمات قضایی ارائه میشوند و همچنین با شرح وظایف این دفاتر آشنا خواهیم شد.
مرکز آمار و اطلاعات قوه قضاییه، فراخوان تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را هر ساله با توجه به نیاز شهرستانها و مراکز استانها اعلام میکند. لازم به ذکر است که این فراخوان از طریق سایت www.adliran. ir منتشر و اعلام میشود. متقاضیان تاسیس این دفاتر باید از شرایط عمومی زیر برخوردار باشند:
متقاضیان تاسیس دفاتر خدمات قضایی باید از شرایط اختصاصی زیر برخوردار باشند:
مجوز تاسیس دفتر خدمات قضایی به افراد زیر داده نمیشود:
لازم به ذکر است که کارمندان و مستخدمان دولت و موسسات عمومی غیر انتفاعی، هنگام ثبت نام در فراخوان تاسیس دفاتر خدمات قضایی نباید در دولت یا موسسات عمومی غیر انتفاعی مشغول به کار باشند.
همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که افراد فوق الذکر نمیتوانند به عنوان کارمند یا کارشناس حقوقی نیز در دفاتر خدمات قضایی استخدام شوند.
مطابق با ماده 15 آيين نامه اجرايي ايجاد دفاتر خدمات الكترونيك قضايي و كانون آنها، هر یک از دفاتر خدمات قضایی، علاوه بر مدیر دفتر باید یک کارشناس حقوقی، یک کارشناس فناوری و دو کارمند دفتری داشته باشد.
به صورت کلی میتوان گفت، افرادی که متقاضی استخدام در دفاتر خدمات قضایی هستند باید از شرایط زیر برخوردار باشند:
لازم به ذکر است، متقاضیانی که سابقه کار در دفاتر خدمات قضایی را دارند در اولویت هستند.
در ابتدا باید بگوییم که منظور از شرح وظایف دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در واقع، همان خدماتی است که از سوی این دفاتر ارائه میشود. به صورت کلی میتوان گفت، خدمات قضایی ارائه شده در این دفاتر عبارت است از:
اگر بخواهیم وظایف دفتر خدمات الکترونیک قضایی را به صورت خلاصه و تیتر وار بررسی کنیم، میتوان گفت که وظایف دفاتر خدمات قضایی عبارت است از:
قانونگذار، موارد تخلف از وظایف دفتر خدمات قضایی را در ماده 37 آیین نامه اجرایی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و کانون آنها، مشخص کرده است. با توجه به این ماده، موارد تخلف از وظایف دفتر خدمات قضایی عبارت است از:
اقدامات تنبیهی و انتظامی که به علت تخلف از انجام وظایف برای دفاتر خدمات الکترونیکی در نظر گرفته شده، عبارت است از:
عدم تنظیم یک قرارداد مکتوب که مستحکم، مستدل و قابل استناد باشد، یکی از مهمترین عوامل بروز اختلاف میان اشخاص است. قراردادی که به صورت مکتوب و همه جانبه تنظیم شده باشد، در واقع، سندی است که توافق میان طرفین آن را به اثبات میرساند. به همین دلیل، تنظیم قرارداد مکتوب تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز اختلاف میان طرفین آن دارد. همچنین، تنظیم قرارداد میتواند مانع از تضییع حقوق و منافع قانونی طرفبن آن شود. قراردادها در صورتی صحیح و نافذ هستند که مطابق با شرایط و ضوابط آمره قانونی تنظیم شده باشند.
به همین دلیل، بهتر است که کارشناسان حقوقی بر فرآیند نگارش و تنظیم قراردادها نظارت داشته باشند.
خدمات تنظیم قرارداد رکلا به شما این امکان را میدهد که قراردادهای مد نظر خود را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.
کارشناسان حقوقی حاضر در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه شرایط قانونی تنظیم و اجرای قراردادها هستند.