قرارداد آموزش موسیقی صحیح است؟ نکات حقوقی مربوط به صحت آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/01/07
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزش موسیقی

قرارداد آموزش موسیقی ، یک توافق کاری به منظور دریافت خدمات آموزشی است که به صورت اختصاصی در زمینه آموزش موسیقی ارائه می‌شود. به واسطه این قرارداد، شما می‌توانید با یک مدرس موسیقی قرارداد امضا کنید یا اینکه ممکن است خودتان مدرس یک یا چند نوع ساز باشید و بخواهید که به موجب امضای این قرارداد با هنرجویان خود، در خصوص ارائه خدمات آموزشی توافق کنید. این شیوه از توافق، یک رابطه کاری میان طرفین برقرار می‌کند. به این ترتیب که؛ یک طرف قرارداد در ازای آموزش مهارت نواختن ساز ، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد شد و طرف دیگر نیز در ازای آموزش موسیقی، ملزم خواهد بود که مبلغی را به عنوان حق الزحمه‌، پرداخت کند. این رابطه دو طرفه، توافقی است که به منظور آموزش موسیقی میان طرفین برقرار می‌شود.

نمونه قرارداد آموزش موسیقی را می‌توانیم به نوعی یک قرارداد پیمانکاری در نظر بگیریم. زیرا در یک قرارداد پیمانی نیز، طرفین در خصوص انجام امور مشخصی با یکدیگر پیمان می‌بندند و متعهد می‌شوند که در راستای انجام شدن موضوع قرارداد، به تعهدات خود عمل کنند. در این توافق نیز، هدف از تنظیم این قرارداد آموزش موسیقی است و دو طرف قرارداد به عنوان مدرس و هنرجو، ملزم خواهند بود که در بازه زمانی معین، به تعهدات و مسئولیت‌هایی که نسبت به این توافق به عهده گرفته‌اند، به شیوه مناسبی عمل کنند. در ادامه این مقاله به تفصیل درباره این قرارداد توضیح خواهیم داد و ابعاد حقوقی آن را بررسی می‌کنیم.

چند نکات مهم درباره ابعاد قانونی قرارداد آموزش موسیقی

پیش از تنظیم و امضای نمونه قرارداد آموزش موسیقی ، ابتدا لازم است که با ابعاد قانونی این قرارداد آشنا شوید. اولین نکته مهم درباره هر قرارداد ، این است که از صحت و اعتبار آن اطمینان کسب کنیم. برای این منظور نیز، لازم است که به این سوال پاسخ دهیم که آیا تنظیم نمونه قرارداد آموزش موسیقی قانونی است؟ در ادامه با بیان ویژگی‌های این قرارداد، به این سوال پاسخ می‌دهیم و به نکات مهم دیگری نیز درباره این قرارداد، اشاره خواهیم کرد.

صحت قرارداد و ماده 10 قانون مدنی

برای پاسخ به این سوالی که مطرح شد؛ لازم است به قانون مدنی رجوع کنیم. این قانون روابط میان اشخاص خصوصی را مدنظر دارد و همچنین به روابط میان اشخاص نظارت می‌کند. بنابراین، اگر تمایل دارید در حوزه آموزش موسیقی، قراردادی تنظیم کنید؛ لازم است به این نکته توجه داشته باشید که توافق شما باید از قانون مدنی پیروی کند و تابع قواعد و ضوابط آن باشد. قراردادها در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته عقود معین و نامعین تقسیم می‌شوند. عقود معین، در قانون مدنی تعریف شده‌اند. یعنی اینکه یک باب مشخص در قانون، درباره آن عقد توضیح می‌دهد. عقود نامعین، آن دسته از قراردادها هستند که در قانون مدنی تعریف نشده‌اند. این دسته از قراردادها با استناد به ماده 10 قانون مدنی و همچنین با رعایت شروط صحت قرارداد، معتبر و صحیح هستند و منعی برای تنظیم آن‌ها وجود ندارد.

البته ماده 10 به این مساله اشاره می‌کند که محتوای قرارداد شما نباید مغایر با قانون باشد. با استناد به مطالبی که بیان کردیم، قرارداد آموزش موسیقی نیز با رعایت قانون صحیح و معتبر است. علاوه براین، با استفاده از این قرارداد و همچنین با استناد به این عقد، آزادی عمل بیشتری برای تعیین شروط قرارداد در اختیار خواهید داشت.

معوض بودن قرارداد آموزش موسیقی

از دیگر ویژگی‌های این قرارداد که باید به آن توجه داشته باشید، معوض بودن آن است. معوض بودن به معنی دارای عوض یا دارای بها بودن است. همانطور که می‌دانید، آموزش موسیقی به رایگان انجام نمی‌شود و در ازای ارائه آموزش، هنرجو متعهد خواهد بود که حق الزحمه مدرس را پرداخت کند. تعیین مبلغ یا همان حق الزحمه است که این قرارداد را به یک عقد معوض تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر، چون در این قرارداد، بخاطر دریافت خدمات آموزش موسیقی، مبلغی به عنوان دستمزد به مدرس پرداخت می‌شود، به آن قرارداد، قرارداد معوض گفته می‌شود.

قرارداد آموزش موسیقی ، یک عقد لازم است!

اگر برای دریافت خدمات آموزش موسیقی با یک مدرس قرارداد امضا می‌کنید یا اگر تمایل دارید که با هنرجویان خود قرارداد داشته باشید، حتما به محتوای قراردادی که امضا می‌شود، توجه کنید. زیرا محتوای قرارداد حاوی تمام مسئولیت‌ها، وظایف و شیوه تعامل دو طرف توافق خواهد بود. نمونه قرارداد آموزش موسیقی یک عقد لازم محسوب می‌شود. یعنی حق فسخ را از طرفین سلب می‌کند و هر دو طرف قرارداد را ملزم خواهد کرد که تا پایان مدت توافق، در قرارداد باقی بمانند. بنابراین، بسیار مهم است که هر کدام از طرفین بدانند که چه مسئولیت‌هایی را به عهده گرفته‌اند. زیرا بعد از امضای قرارداد، امکان فسخ آن برای طرفین مهیا نخواهد بود.

البته باید به این مساله نیز اشاره کنیم که مدرس و هنرجو می‌توانند شروطی را معین کنند که در صورت بروز آن شروط، فسخ قرارداد ممکن باشد. بنابراین، اگر تصمیم دارید که از این قرارداد استفاده کنید، حتما به خاطر داشته باشید که شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرید. این شروط می‌توانند هر چیزی باشند که برای شما اهمیت زیادی دارد. به این نکته نیز باید توجه کنید که برای تعیین شروط فسخ، رضایت هر دو طرف قرارداد لازم است. علاوه براین، شروط فسخ باید به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شود.

محتوای متن نمونه قرارداد آموزش موسیقی

بدون شک مهمترین بخش یک قرارداد، محتوای آن است. زیرا محتوا حاوی اطلاعاتی است که به طور کلی، روابط میان طرفین و تعهدات میان آن‌ها را شرح می‌دهد. بنابراین، برای نگارش محتوای قرارداد باید دقت زیادی داشته باشید. زیرا محتوا علاوه بر اینکه ماهیت روابط میان طرفین را مشخص می‌کند، یک سند معتبر و قانونی نیز محسوب می‌شود که می‌تواند روابط میان طرفین و تعهدات و مسئولیت‌های آن‌ها را نیز مشخص ‌کند. در هنگام نوشتن قرارداد ، باید به طور دقیق به اطلاعات و مشخصات مدرس و هنرجو اشاره کنید. همچنین لازم است توضیح دهید که هدف از این قرارداد دقیقا ارائه چه نوع موسیقی خواهد بود.

تعداد جلسات آموزشی، میزان ساعاتی که به ارائه آموزش اختصاص داده می‌شود، بازه زمانی قرارداد، میزان حق الزحمه مدرس، مکان ارائه آموزش‌ها و سایر موارد مهم دیگر از جمله اطلاعاتی هستند که در نمونه قرارداد آموزش موسیقی درباره آن‌ها توضیحات دقیقی بیان می‌شود. با بیان این اطلاعات، می‌توانید با دقت بیشتری به روند ارائه آموزش‌ها نظارت کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم است که ضمانت‌هایی را به منظور انجام شدن موضوع قرارداد و بررسی کیفیت ارائه آموزش‌ها در نظر بگیرید.

یکی از نکاتی که باید در قرارداد خود مورد توجه قرار دهید و کمتر به آن توجه می‌شود، مرجع حل اختلاف قرارداد است. شما باید برای اختلافات میان خودتان، مراجع قضایی یا داوری را به عنوان مرجع حل اختلافات قراردادی تعیین کنید.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد از جمله اقدامات مهمی است که برای شروع یک همکاری، باید به آن توجه شود. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای قرارداد، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و سوالات حقوقی خود را در این خصوص با مشاور حقوقی در میان بگذارید. در ادامه می‌توانید تنظیم قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد آموزش خصوصی

این نمونه قرارداد زمانی استفاده می‌شود که بخواهید به صورت خصوصی آموزش ببینید یا اینکه شخصی را به صورت خصوصی آموزش دهید. موضوع آموزش را نیز می‌توانید در این قرارداد تعریف کنید.

نمونه قرارداد آموزش خصوصی
دانلود نمونه قرارداد آموزش خصوصی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات