ماهیت قانونی پروانه کسب سیار و شرایط فعالیت مشاغل با استفاده از این پروانه

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/02/31
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
پروانه کسب سیار

به زبان ساده می‌توان گفت، کسب و پیشه‌های سیار، همان‌هایی هستند که کالا و خدمات خودشان را در اتاقک یک خودروی سواری، ون، مینی بوس، و اتوبوس عرضه می‌کنند. در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشور ما، استفاده از وسایل نقلیه برای انجام فعالیت‌های شغلی، مرسوم است. اصناف سیار نیز برای عرضه کالا و خدمات خودشان، نیازمند دریافت پروانه کسب هستند. پروانه کسب سیار به سندی گفته می‌شود که توسط اتحادیه ذی‌ربط، برای شروع و ادامه فعالیت به کسب و پیشه‌های غیر ثابت (سیار) داده خواهد شد.

تمام صاحبان مشاغل و کسبه برای شروع و ادامه فعالیت خود باید پروانه کسب مربوط به حوزه فعالیت اقتصادی خود را دریافت کنند. دریافت پروانه کسب سیار ، نشان دهنده قانونی بودن کسب و پیشه است.

ماهیت برخی از مشاغل و کسب و پیشه‌ها به گونه‌ای است که ایجاب می‌کند، فرد از خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری برای کسب درآمد استفاده کند. مشاغل و کسب و پیشه‌هایی که به صورت سیار و غیر ثابت انجام می‌شوند نیز در صورتی قانونی هستند که برای آن‌ها پروانه کسب صادر شده باشد. در ادامه این نوشته، با شرایط و نحوه صدور پروانه برای کسب و پیشه‌های سیار آشنا می‌شویم. این پروانه، یکی از انواع پروانه کسب است. می‌توانید با زدن روی لینک، یک مقاله اختصاصی درباره آن مطالعه کنید.

پروانه کسب سیار چیست؟

شرایط و ضوابط حاکم بر اصناف مختلف و نحوه صدور پروانه برای آن‌ها در قانون نظام صنف کشور مشخص شده است. مطابق با این قانون، دریافت پروانه برای راه اندازی و ادامه تمام فعالیت‌های اقتصادی ضرورت دارد.

بنابراین، کسانی که فعالیت اقتصادی خودشان را با وسایل نقلیه و به صورت سیار انجام می‌دهند نیز باید نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کنند. به پروانه‌ای که برای پیشه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی غیر ثابت صادر می‌شود، پروانه کسب سیار می‌گویند. صدور و دریافت این سند، نشان دهنده قانونی بودن فعالیت اقتصادی سیار است. همچنین، فعالیت‌های اقتصادی سیار که دارای پروانه کسب هستند از تسهیلات، مزایا و حمایت‌های صنف مربوطه برخوردار می‌شوند.

شرایط لازم برای دریافت پروانه کسب سیار

متقاضی دریافت پروانه کسب برای مشاغل سیار باید از شرایط زیر برخوردار باشد:

  1. برخورداری از تابعیت ایران؛
  2. داشتن پروانه اقامت و پروانه اشتغال (در صورتی که متقاضی پروانه کسب از اتباع خارجه باشد)؛
  3. سواد خواندن و نوشتن؛
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
  5. عدم سوء پیشینه کیفری.
  6. به پایان رساندن خدمت سربازی یا معافیت از خدمت یا معافیت تحصیلی (برای متقاضیان خدمت).

نکته1: متقاضیان خانم نیز می‌توانند برای دریافت پروانه مربوط به کسب و پیشه‌های سیار اقدام کنند.

نکته 2: حداقل سن متقاضیان خانم برای دریافت پروانه کسب، 18 سال تمام شمسی است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب مشاغل سیار

شخصی که متقاضی دریافت صدور پروانه برای کسب و پیشه است، باید مدارک زیر را به اتحادیه مربوطه تحویل بدهد:

  1. کپی کارت ملی و شناسنامه؛
  2. 12 عدد عکس پرسنلی جدید؛
  3. کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت؛
  4. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری؛
  5. آخرین مدرک تحصیلی؛
  6. گواهی عدم اعتیاد؛
  7. گواهی موافقت اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی؛
  8. کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی؛
  9. مدارک تشکیل دهنده پرونده؛
  10. اوراق و رسیدهای مربوط به پرداخت مالیات؛
  11. مدارک مربوط به برخورداری از صلاحیت فنی در رابطه با مشاغل خاص.

نحوه ثبت نام پروانه کسب سیار

لازم به ذکر است که ثبت نام پروانه کسب سیار می‌تواند حضوری یا غیر حضوری باشد. در ادامه نحوه و مراحل ثبت نام حضوری و غیر حضوری برای دریافت پروانه کسب را بررسی می‌کنیم.

ثبت نام حضوری

ثبت نام حضوری برای دریافت پروانه کسب از طریق مراجعه مستقیم به اتحادیه مربوطه انجام می‌شود. در ادامه، مراحل ثبت نام حضوری برای دریافت پروانه را بررسی می‌کنیم:

  1. ارائه درخواست کتبی مبنی بر تقاضای صدور پروانه برای پیشه سیار؛
  2. ثبت درخواست و ارائه رسید به متقاضی؛
  3. بازدید از محل صنف و ارائه گزارش از آن؛
  4. بررسی درخواست متقاضی در جلسه هیئت مدیره و ارائه پاسخ کتبی به او؛
  5. صدور پروانه کسب توسط اتحادیه و دریافت آن.

ثبت نام غیر حضوری

متقاضیان، به صورت غیر حضوری و از طریق مراجعه به سامانه صدور پروانه کسب نیز می‌توانند برای دریافت پروانه کسب ثبت نام کنند. در ادامه، مراحل ثبت نام غیر حضوری برای دریافت پروانه کسب را بررسی می‌کنیم:

  1. مراجعه به سامانه صدور پروانه کسب؛
  2. تکمیل فرم‌ها و اطلاعات خواسته شده و دریافت کد رهگیری؛
  3. اعلام پاسخ مرجع صدور پروانه مبنی بر قبول یا رد تقاضا در ظرف 15 روز از تاریخ دریافت تقاضا؛
  4. ارسال مدارک لازم، حداکثر در ظرف سه ماه و از طریق سامانه ایرانیان اصناف؛
  5. تطبیق مدارک ارسال شده با شرایط لازم برای دریافت پروانه، توسط مرجع رسیدگی کننده به تقاضا؛
  6. تایید تقاضا و صدور پروانه کسب، حداکثر ظرف 15 روز؛
  7. دریافت پروانه کسب از طریق پست الکترونیکی.

نکته: به صورت کلی می‌توان گفت که از زمان ثبت نام حضوری یا غیر حضوری برای دریافت پروانه کسب تا زمان صدور آن، حداقل 4 ماه زمان لازم دارد.‌

نحوه اعتراض به رد تقاضا

اگر متقاضی از شرایط لازم برای دریافت پروانه برخوردار نباشد، اتحادیه درخواست او را رد و کتباً اعلام می‌کند. متقاضی تا 20 روز پس از دریافت پاسخ کتبی مبنی بر رد درخواست، فرصت دارد که اعتراض به رد تقاضای صدور پروانه برای کسب و پیشه سیار را به صورت کتبی به مجمع امور اصناف ارائه دهد. مجمع امور اصناف و اتاق اصناف نیز 15 روز فرصت دارد که به درخواست متقاضی رسیدگی و نظر نهایی خود را اعلام کند.

در چه صورتی دریافت پروانه الزامی است؟

مشاغل سیار برای فعالیت در زمینه‌های زیر به دریافت پروانه نیاز دارند:

  1. فعالیت‌های تولیدی؛
  2. فعالیت‌های توزیعی؛
  3. انجام فعالیت‌های خدماتی؛
  4. فعالیت خرید و عرضه و تبدیل.

بنابراین، در صورتی که صاحب مشاغل سیار، بدون دریافت این سند به یکی از فعالیت‌های فوق الذکر مشغول شود، مشمول جرائم و مجازات‌های قانونی خواهد شد.

مدت اعتبار پروانه کسب سیار

پروانه‌ای که برای مشاغل سیار صادر شده، براساس مدت اعتبار آن، ممکن است که دائم یا موقت باشد.

اگر مدت اعتبار پروانه کسب سیار ، دائمی باشد به تمدید نیازی ندارد اما پروانه کسب موقت، فقط یک بار صادر می‌شود و اعتبار آن نیز پس از گذشت یک سال تمدید خواهد شد.

دارنده پروانه موقت باید پیش از به پایان رسیدن عمر قانونی پروانه کسب سیار ، نسبت به تمدید آن اقدام کند. لازم به ذکر است که تمدید عمر قانونی پروانه کسب سیار می‌تواند به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه ایرانیان اصناف یا به صورت حضوری و با مراجعه به اتحادیه ذی ربط انجام شود.

مدارک مورد نیاز برای تمدید پروانه کسب موقت، عبارت است از:

  1. اصل پروانه کسب؛
  2. دفترچه عضویت در اتحادیه؛
  3. گواهی جدید‌ترین پرداختی عوارض مشاغل شهرداری؛
  4. رسید جدید‌ترین پرداخت مالیاتی؛
  5. گواهی پرداخت مالیات بر درآمد دارایی؛
  6. فرم رضایت محضری شرکا، کپی از مدارک شناسایی شریک جدید و قرارداد انتقال سهم (در صورت شراکتی بودن کسب و پیشه سیار و تغییر در شرکا)؛
  7. رسید پرداخت هزینه‌های مربوط به تمدید پروانه؛
  8. کارت معاینه بهداشتی که اعتبار آن به پایان نرسیده باشد (برای مشاغل سیار مرتبط با مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی)؛
  9. ارائه گواهی صادره از مرکز آموزشی اصناف مبنی بر گذراندن دوره‌های آموزشی.

نحوه استعلام پروانه کسب سیار

استعلام پروانه کسب سیار از طریق سایت دبیرخانه هیئت عالی نظارت مرکز اصناف و بازرگانان، امکان پذیر می‌شود.

همچنین، استعلام پروانه کسب به وسیله کد ملی از طریق سامانه الکترونیکی دبیرخانه اصناف وزارت صنعت نیز امکان پذیر است.

خدمات ارائه شده توسط گروه حقوقی رکلا

گروه حقوقی رکلا، یک مرجع تخصصی است که خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

1- خدمات تنظیم قرارداد : قراردادهای تنظیم شده در این بخش، اختصاصی هستند و توسط کارشناسان حقوق مدنی، حقوق تجارت و حقوق کار تنظیم می‌شوند.

2- خدمات مشاوره حقوقی تلفنی : در این بخش از گروه رکلا، کارشناسان حقوق مدنی، حقوق کار و حقوق تجارت حضور دارند و پاسخگوی سوالات حقوقی شما هستند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات