نکات مهم نمونه قرارداد پیمانکاری معدن چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/30
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

نمونه قرارداد پیمانکاری معدن ، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. معمولاً برای پروژه‌هایی مانند استخراج، بارگیری، حمل و نقل، پیمانکار معدن سنگ مرمریت و قرارداد پیمانکاری معدن سنگ ، از این نوع قراردادهای پیمانکاری استفاده می‌کنند.

بگذارید در این مورد، داستانی را برای شما بازگو کنم.

بیشتر ساعات کاری را در بخش مشاوره تلفنی رکلا بودم. چند تماس داشتم که درباره مسائل حقوقی قرادادهای پیمانکاری و مشارکت سوالاتی داشتند. دو سه مورد هم، نمونه قرارداد مورد نظرشان را با توجه به شرایطشان در اختیارشان گذاشتم. تقریباً بعد از ظهر بود و هوا رو به خنکی می‌رفت.

مشاوره حقوقی تلفنی با آقای رضایی

از قبل برای مشاوره تلفنی با آقای رضایی هماهنگ کرده بودیم. قرار بر این بود که در ساعت تعیین شده، تماس بگیرند. آقای رضایی از مراجعان و مشتریان خوبمان هستند که به تازگی به رکلا پیوسته‌اند. چند مدت پیش قرارداد مشارکت معدن را برای ایشان تنظیم کرده بودم. به دلیل شرایط کاری، در حال حاضر در کرمان سکونت دارند.

آقای رضایی در زمینه معدن فعالیت می‌کنند و در تماس قبلی درباره موضوع صحبت امروز توضیح مختصری داده بودند. آن طور که آقای رضایی می‌گفتند امروز می‌خواهند قرارداد پیمانکاری در زمینه استخراج و بارگیری و حمل و نقل برای ایشان تنظیم کنیم. آقای رضایی تقریباً پنچ دقیقه بعد از زمانی که برای مشاوره تلفنی تعیین کرده بودیم، تماس گرفتند. ابتدای صحبت به سلام و احوالپرسی گذشت. وقتی جویای احوالشان شدم گفتند که از مشارکت و سرمایه گذاری در معدن بسیار راضی هستند. من هم ابراز خوشحالی کردم که مشارکتشان را با قراردادی که رکلا تنظیم کرده ، شروع کرده‌اند. آقای رضایی در ادامه گفتند مجوزهای لازم را گرفته‌اند و با راهنمایی‌هایی که کردیم مراحل قانونی کار طی شده است. همراه با شریکشان شرایط را برای شروع به کار معدن آماده کرده‌اند.

شروع کار آقای رضایی با قرارداد پیمانکاری معدن

آقای رضایی توضیح دادند که می‌خواهند با یک پیمانکار، قرارداد ببندند. برای شروع کار در معدن، پیمانکاری احتیاج دارند که مراحل استخراج، بارگیری و حمل و نقل را برایشان انجام دهد. آقای رضایی گفتند از آنجایی که به واسطه تنظیم قرارداد مشارکت معدن، در جریان کارشان هستم، برای این کار هزینه بسیار زیادی شده است. برایشان مهم است که حتماً تمام جوانب قانونی کار رعایت شود. همچنین می‌خواستند که درباره نمونه قرارداد پیمانکاری معدن توضیحات کاملی بدهم. به آقای رضایی اطمینان خاطر دادم که حتماً برای ایشان، نکات اساسی و مهم قرارداد پیمانکاری را توضیح می‌دهم و قراردادی که تنظیم می‌کنم را به صورت اینترنتی و با استفاده از ایمیل به دستشان می‌رسانم. آقای رضایی بسیار ابراز خوشنودی کردند.

اهمیت نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

برای آقای رضایی توضیح دادم که لازم است نمونه قرارداد پیمانکاری معدن با توجه به شرایط طرفین قرارداد تنظیم شود. همچنین گفتم که به جز توضیحاتی که در ادامه می‌دهم، اگر دوست داشته باشند می‌توانم نمونه‌هایی از قراردادهایی که در زمینه پیمانکاری معدن تنظیم کرده‌ایم را به ایشان نشان بدهم. بدون شک، مطالعه این نمونه قرادادها می‌تواند به شما دید بهتری نسبت به نمونه قرارداد پیمانکاری معدن بدهد. اما لازم به یادآوری است که برای داشتن قرارداد حرفه‌ای، لازم است که تمام جوانب و شرایط شما در نظر گرفته شود و در نوشتن قرارداد به آن توجه شود.

آشنایی با نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

آقای رضایی حرف‌هایمان را تایید کردند و از ایده ارسال نمونه قرارداد استقبال کردند. قرار شد که حتماً بعد از صحبت‌هایمان، این کار را انجام بدهم. در ادامه گفتم که حالا اگر آماده باشید، توضیحاتی درباره قرارداد پیمانکاری معدن بدهم. آقای رضایی مشتاقانه گفتند که شنوای توضیحاتم درباره قرارداد پیمانکاری معدن هستند.

عنوان قرارداد پیمانکاری معدن

برای آقای رضایی توضیح دادم که ابتدایی‌ترین مسئله در همه قراردادها، عنوان قرارداد است. عنوان توضیحی کوتاه و کلی درباره محتوای قرارداد است. عنوان را باید با توجه به کاری که برای آن قرارداد تنظیم کرده‌اید، مشخص کنید. برای مثال، برای کاری که شما در نظر دارید می‌توانیم از عنوان (قرارداد پیمانکاری استخراج، بارگیری و حمل و نقل از معدن) استفاده کنیم. به این ترتیب، در جمله‌ای کوتاه به محتوای کلی قرارداد اشاره شده است.

مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد پیمانکاری معدن

بعد از عنوان قرارداد، مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد نوشته می‌شود. در این بخش اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، محل دقیق سکونت، شماره تماس و کدپستی نوشته می‌شود. این بخش کاملا مشخص می‌کند که طرف قرارداد شما چه کسی است. مشخص می‌کند که چه کسانی مسئول قرارداد تنظیم شده هستند و در زمان بروز اختلاف و مشکل از چه کسانی باید حسابرسی شود.

به آقای رضایی گفتم همانطور که خودتان بهتر می‌دانید، شما در معدن شریک دارید. باید تصمیم بگیرید که در قرارداد پیمانکاری معدن ، هر دوی شما حضور داشته باشید یا یک نفر از شما به نمایندگی هر دو قرارداد را امضا کند. برای این‌کار می‌شود از وکالت نامه محضری نیز استفاده کرد. در شرایط آقای رضایی و شریکشان، لازم است با وکالت نامه، کارهای قانونی و پیگیری‌های قانونی و حقوقی به عهده یک نفرشان باشد. در این شرایط، شریک دیگر با خیال آسوده‌تری می‌تواند به امور دیگر رسیدگی کند. آقای رضایی حرفم را تایید کردند و گفتند که بر سر این مسئله به توافق رسیده‌اند و خودشان مسئولیت امضای قراردادها را به‌عهده خواهند داشت.

موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

به آقای رضایی گفتم که خیلی خوب است که به توافق رسیده‌اید و در این زمینه مشکلی ندارید. در ادامه درباره موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری معدن توضیحاتم را شروع کردم.

به آقای رضایی گفتم که موضوع قرارداد از بند‌های بسیار مهم قرارداد است. در این بخش، توضیحات کاملی درباره موضوع قرارداد داده می‌شود. تمام آن کارهایی که قصد دارید به پیمانکار بسپارید، در این بخش شرح داده می‌شود. در واقع موضوع قرارداد، همان پروژه‌ای است که از ابتدا قصد داشتید به پیمانکار بسپارید. همچنین گفتم با توجه به توضیحاتی که درباره کارتان دادید، در موضوع باید درباره چگونگی و میزان استخراج معدن، نحوه بارگیری و حمل و نقل توضیح داده شود. توضیح داده می‌شود که در هرروز میزان استخراج چقدر باشد. نحوه بارگیری و وسیله بارگیری مشخص می‌شود. همچنین توضیح داده می‌شود که مواد استخراج شده از کجا و به کجا باید منتقل شوند و این حمل و نقل به چه صورتی باید انجام شود. به طور کلی موضوع قرارداد شما انجام کلیه عملیات استخراج، نحوه بارگیری و حمل و نقل است.

محاسبات و مشخصات فنی

در این بخش از قرارداد، محاسبات و مشخصات پروژه نوشته می‌شود. در ابتدا مختصات جغرافیایی معدن را در قرارداد ثبت می‌کنیم. همچنین طول شرقی و شمال آن را نیز ثبت می‌کنیم. در این بند باید به جنس سنگ معدن اشاره کرد. مشخصات معدن و راه‌های ورودی و خروجی آن توضیح داده می‌شود. همچنین بسیار مهم است که میزان مقاومت سطح بیرون معدن سنجیده شود.

هزینه نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

در این بخش، مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار نوشته می‌شود. ابتدا لازم است که هزینه کلی محاسبه و سپس نوشته شود. در ادامه نیز فعالیت‌ها و کارهای پروژه به تفکیک ارزش گذاری می‌شوند و مبلغ هزینه هر بخش محاسبه و ثبت خواهد شد. هزینه‌هایی مانند:

  1. هزینه حفاری دهانه‌ شمالی
  2. هزینه اجاره محل دپوی منابع استخراجی به صورت ماهانه
  3. هزینه اجاره دستگاه حفاری
  4. هزینه حمل و جا به‌ جایی منابع استخراج شده از کارگاه تا محل فرآوری منابع
  5. و هزینه‌های دیگر.

تمامی این هزینه‌ها بر حسب آیین نامه صنف مشخص شده و براساس نرخنامه نوشته می‌شود. نرخ نامه صنفی باعث تعادل قیمت‌ها در بازار این کار می‌شود.

نحوه پرداخت در نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

آقای رضایی در ادامه مبحث قبل پرسیدند که نحوه پرداخت هزینه باید چگونه باشد؟

برای ایشان توضیح دادم که این مسئله هم می‌تواند با توافق طرفین تعیین شود. در مجموع برای پرداخت هزینه راه‌های مختلفی است. شما می‌توانید در قرارداد ذکر کنید که مبلغ را چه زمانی پرداخت می‌کنید. ممکن است بخواهید تمام مبلغ را بعد از اتمام کار بپردازید. در پیمانکاری‌هایی که زمان طولانی دارند، لازم است که مبلغ قابل پرداخت در مراحل مختلف پرداخت شود. برای مثال، می‌توانید مبلغی را در ابتدای قرارداد بپردازید. بعد از گذشت 25 درصد از کار، میزان دیگری از مبلغ را بپردازید و بعد از انجام 50 درصد از کار نیز، درصد دیگری از مبلغ را پرداخت کنید. مابقی هزینه را نیز در انتهای قرارداد پرداخت می‌کنید. البته تعدادی از کارفرمایان، درصدی از مبلغ قرارداد را جهت ضمانت، نزد خود نگه می‌دارند. این ضمانت برای تضمین حسن انجام کار است و بعد از اطمینان از حسن انجام کار، به پیمانکار پرداخت می‌شود.

به عنوان مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد پیمانکاری عمومی است، توجه کنید.

قرارداد پیمانکاری معدن

اسناد و مدارک

قرارداد حاضر به عنوان سندی قانونی در قرارداد نام برده می‌شود.

نقشه‌های توصیفی و اجرایی و توضیح پروژه و هچنین نقشه توپوگرافی و نقشه ماهواره‌ای از معدن در این بند نوشته می‌شود. آیین نامه و قوانین مرتبط با استخراج معدن نیز ضمیمه می‌شود.

مدت انجام موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

در این بخش از قرارداد، مدت دقیق شروع و پایان پروژه پیمانکاری معدن مشخص می‌شود. پیمانکار موظف است که تا پایان زمان قانونی تعیین شده در قرارداد، کار را به اتمام برساند.

مکان انجام موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

در این بخش از قرارداد آدرس دقیق محل معدن و مختصات جغرافیایی آن مشخص می‌شود. (البته در صورتی که در قسمت موضوع قرارداد به آن اشاره نشده باشد.)

تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری معدن

در این بخش از قرارداد، تعهدات، مسئولیت‌ها و وظایف پیمانکار شرح داده می‌شود. پیمانکار با توجه به بندهای نوشته شده در این بخش، موظف است که به وظایف خود عمل کند و به آن متعهد باشد. عدم انجام صحیح این بندها یا کم کاری در اجرای آن‌ها می‌تواند موجب فسخ قرارداد و وظیفه پرداخت خسارت توسط پیمانکار باشد. برای مثال، یکی از مواردی که در این بخش آورده می‌شود مربوط به حق بیمه کارکنان پیمانکار است. در صورتی که کارفرما در این خصوص، در متن قرارداد، مسئولیت را به‌ عهده پیمانکار نگذارد، موظف است شخصاً حق بیمه کارگران پیمانکار را پرداخت کند.

تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری معدن

بعد از شرح تعهدات پیمانکار، نوبت به توضیح درباره تعهدات کارفرما می‌رسد. در این بخش وظایف، مسئولیت‌ها و تعهدات کارفرما نیز نوشته می‌شود. کارفرما به موجب این قرارداد موظف است به آن عمل کند، در غیر این صورت باید خسارت بپردازد و برای تخلف و کوتاهی در انجام تعهدات جوابگو باشد. همچنین اگر پیمانکار شرط و توقعی داشته باشد، می‌تواند در این بخش اضافه شود. با اضافه شدن شروط پیمانکار به قرارداد، کارفرما موظف است به آن عمل کند. معمولاً اصلی‌ترین توقعی که از کارفرما وجود دارد، پرداخت به موقع مبالغ قرارداد است.

نظارت بر اجرای قرارداد پیمانکاری معدن

کارفرما، ناظری را برای نظارت بر نحوه انجام وظایف پیمانکاری مامور می‌کند. این نظارت به دلیل بررسی حسن انجام کار است.

به آقای رضایی گفتم به غیر از مسائلی که برای‌ ایشان توضیح دادم، بخش‌های دیگری نیز در نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

وجود دارد که باید به صلاحدید خودشان و درخواستشان برای‌ ایشان لحاظ کنیم. ایشان ابراز خشنودی کردند و تماس ما به پایان رسید.

ضمانت اجرای قرارداد

یکی از مهمترین بخش‌های هر قرارداد، ضمانت اجرای آن است. ضمانت اجرا، نیروی قدرتمند طرفین در مقابل تخلف یکدیگر است. مرسوم‌ترین نوع ضمانت اجرا، جریمه تاخیر و در نهایت، فسخ قرارداد است که ما معمولاً هر دو را در متن قرارداد در نظر می‌گیریم. شما می‌توانید برای تاخیر در تحویل پروژه، ضمانت اجرا داشته باشید. این ضمانت می‌تواند در قالب انواع اوراق بهادار باشد یا اینکه می‌توانید مبلغی را برای خسارت یا زیان تعیین کنید. به این ترتیب، شخصی که به تعهدات خود عمل نکرده است، ملزم خواهد شد که مطابق به تعهدات و وظایف خود در قرارداد، عمل کند و در غیر این صورت، باید جریمه و خسارتی که تعریف کرده‌اند با بپردازد.

موارد فسخ در نمونه قرارداد پیمانکاری معدن

هیچ کدام از طرفین قرارداد نمی‌توانند به تنهایی و یک طرفه قرارداد را فسخ کنند. اگر یکی از طرفین قرارداد بدون دلیل موجه قرارداد را به هم بزند یا از قرارداد کنار بکشند، متخلف محسوب می‌شوند. به طور کلی می‌توان عواملی که موجب فسخ قرارداد می‌شود را این گونه تعریف کرد:

  1. اگر پیمانکار بدون دلیل و توضیح، عملیات پروژه را به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر بسپارد، موجب فسخ قرارداد می‌شود.
  2. اگر پیمانکار در زمان معین کار را به پایان نرساند و برای این تاخیر دلیل موجه نداشته باشد، کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  3. اگر پیمانکار، با وجود امضا شدن قرارداد، شروع به کار نکند یا با تاخیر زیاد شروع به کار کند، کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
  4. غیبت و تعطیلی کار بدون اجازه کارفرما یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند موجب فسخ قرارداد شود.

البته تعیین موارد قابل فسخ قرارداد ، با توافق طرفین مشخص می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رُکلا، می‌تواند عهده‌دار وظیفه تنظیم قرارداد پیمانکاری معدن شما شود. ضمن آنکه شما می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
یعقوب
thumb_up_alt

سلام یه قرارداد میان دو شریک که یکی از اون‌ها مبلغ ۸۰۰ میلیون آورده و دیگری ۵۰۰ میلیون. من چطور قراردادی بین این اشخاص تنظیم کنم؟

11:00
07 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

توصیه می‌کنم حتما از وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. اما چنانچه خود شما تحصیلات حقوقی دارید، مطابق با مطالبی که در این مورد نوشته‌ایم، قرارداد را تنظیم کنید. شما همچنین می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را برای ما ثبت کنید.

16:05
09 آبان 1399
account_circle
مهدی
thumb_up_alt
ما می‌خواهیم پیمانکاری معدن سنگ آهن برداریم ولی هیچ اطلاعاتی در مورد قراردادها نداریم لطفا ما را راهنمایی کنید. در ضمن کارفرما نفر دسته دوم است که کار را برداشته است. ما چکار کنیم که پولمان را به موقع بدهند و سرمان کلاه نرود؟
15:42
25 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این خصوص در مقاله فوق به صورت کامل موارد مهم را بیان کردیم. در خصوص دسته دوم بودن پیمانکاری، باید حتما قرارداد اول را بخوانید و ببینید آیا پیمانکار اجازه سپردن کار به شخص ثالث را دارد یا خیر؟ ضمنا باید یک قرارداد کامل بین شما و طرف مقابل تنظیم شود و مسئولیت ورود خسارات به طور دقیق مشخص شود. شما می‌توانید از مشاوران حقوقی ما راهنمایی دریافت کنید.
20:00
21 آذر 1399
account_circle
سیدمحمد شهیدی
thumb_up_alt
یک قرارداد پیمانکاری به مدت ۱۶ سال، سه سال پیش با یک شرکت بستیم. بعد معدن را در اختیارشون گذاشتیم. الان دو سال هست که در معدن کار نمی‌کنند و قراردادمون هم نمیان باطل کنند.
12:13
28 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. باید در این مورد، متن قرارداد شما را با آن شرکت بررسی کنیم و سپس اظهار نظر شود. از منوی سایت، روی «تنظیم قرارداد» بزنید و درخواست خود در همان جا ثبت کنید و قرارداد آپلود شود.
16:33
29 دی 1400