قرارداد کارگزاری معدن ؛ راهی برای یافتن بهترین خریدار یا فروشنده

-
بروزرسانی:1401/09/19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری معدن

قرارداد کارگزاری معدن از جمله قراردادهای کمیاب در دنیای تجارت امروزی به شمار می‌آید. این قرارداد یکی از انواع قرارداد کارگزاری است.

با توسعه فناوری و گسترش بهره برداری از منابع زیر زمینی و معدنی در کشور، امروزه شاهد هستیم که بسیاری از سرمایه گذاران، معادن متنوع موجود در کشور را خریداری می‌کنند و در نتیجه برای رسیدن به سود قابل توجه ناشی از فعالیت در این معادن، تلاش می‌کنند.

در برابر این سرمایه گذاران، بسیاری از اشخاص نیز حضور دارند که قصد دارند معادن مختلفی همچون شن و ماسه، مرمریت، آهن، زغال سنگ و… را به مشتریان خود بفروشند.

بنابراین حجم وسیعی از نقل و انتقالات میان اشخاص را در حوزه معادن و منابع معدنی شاهد هستیم.

از طرفی دیگر با توجه به وسعت بازار خرید و فروش معدن، بسیاری از سرمایه گذاران به تنهایی وارد بازار معادن نمی‌شوند بلکه از افرادی استفاده می‌کنند که در زمینه خرید و فروش و بازار معادن، دارای مهارت و تخصص می‌باشند و در نتیجه می‌توانند با توجه به اطلاعات و ارتباطات خود، بهترین فروشنده را برای آن‌ها پیدا کنند.

کاربرد نمونه قرارداد کارگزاری معدن در همین قسمت از نوشتار تا حدودی برای ما روشن می‌شود. در ادامه برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره این قرارداد و همچنین کارگزاران معادن، مفاهیم مربوطه را به صورت مفصل بررسی می‌کنیم.

قرارداد کارگزاری فروش معدن

سرمایه گذاران و سایر اشخاصی که در حال حاضر قصد خریداری معادن را دارند، حاضر هستند تا با پرداخت سرمایه به میزان زیاد، معادن مورد نظر خود را خریداری کنند. در این بازار، شرکت‌های فروشنده معادن با برخورداری از مبلغان و همچنین تبلیغات موثر، سعی می‌کنند نظر سرمایه گذاران را به سوی خود جلب کنند.

در اکثر اوقات نیز مشاهده می‌کنیم که سرمایه گذارانی حضور دارند که از بازار خرید و فروش معادن اطلاعات کافی ندارند اما حاضر هستند مبلغ زیادی را بابت خرید آن‌ها پرداخت کنند.

آن‌ها وقت لازم برای جست و جو و تحقیق در خصوص خرید و فروش معادن را ندارند و با توجه به قیمت پیشنهادی یک شرکت، به معامله با او راضی می‌شوند و در نتیجه معدن مد نظر خود را خریداری می‌کنند.

ورود کارگزاران به عرصه تجارت

با وجود این گستردگی و دشواری در تحقیق و یافتن فروشندگان مناسب، امروزه شاهد هستیم که کارگزاران نمونه قرارداد کارگزاری فروش معدن وارد عرصه شده‌اند و با برخورداری از اطلاعات لازم در زمینه خرید و فروش، بهترین فروشندگان را با برخورداری از مطلوب‌ترین شرایط به سرمایه گذاران یا خریداران معادن پیشنهاد می‌دهند.

علاوه بر این با توجه به عملکرد تخصصی در حوزه معادن، این اشخاص از اخبار مربوط به بازار و همچنین سود آورترین معادن برای خریداری، اطلاعات کافی دارند و می‌توانند با ارائه مشاوره و راهنمایی به شخص سرمایه گذار یا خریدار، آن‌ها را در یک خرید مطمئن و سود آور همراهی کنند.

بنابراین تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری معدن با این کارگزاران، نه تنها در صرفه جویی سرمایه مادی و زمانی موثر می‌باشد بلکه به شما کمک می‌کند تا معدنی را انتخاب کنید که در آینده بتواند درآمد و سود چشمگیری را برای شما به همراه آورد.

در این قرارداد، کارگزار معدن به عنوان یک متخصص حرفه‌ای، میان شخص سرمایه گذار یا خریدار و همچنین فروشنده معدن قرار می‌گیرد و در نتیجه با نوشتن قرارداد فروش میان فروشنده و خریدار، کارمزدی را با توجه به توافقات درج شده در متن قرارداد دریافت می‌کند.

تفاوت قرارداد کارگزاری فروش معدن با قرارداد دلالی معادن

ممکن است چنین تصور شود که واسطه گری میان خریدار و فروشنده معدن، تفاوتی با عملیات دلالی و واسطه گری توسط دلالان ندارد.

به ویژه هنگامی که متوجه می‌شویم قانون راجع به دلالان و همچنین باب ششم قانون تجارت نیز بر این قرارداد حاکم است، تصور ما نسبت به عدم تفاوت میان دلال و کارگزار معدن پر رنگ‌تر خواهد شد.

به راستی تفاوت اشخاص دلال و کارگزار چیست؟!

ساده است! چنانچه در ابتدای همین نوشتار نیز اشاره کردیم، کارگزاران موضوع نمونه قرارداد کارگزاری فروش معدن به صورت تخصصی در زمینه خرید و فروش معدن و منابع معدنی فعالیت دارند.

این دسته از کارگزاران با توجه به تجارب و برخورداری از ارتباطات موثر با فروشندگان و خریداران معادن، زمینه انجام هر چه بهتر معاملات را فراهم می‌کنند.

درواقع با توجه به ماده 336 قانون تجارت، دلال می‌تواند در حوزه‌های مختلف، اقدامات مربوط به دلالی را به انجام برساند و در مقابل حق الزحمه دریافت کند، بدون آنکه تخصص کافی در زمینه خاصی داشته باشد.

این در حالی است که کارگزار صرفا در یک رشته اما به بهترین شکل ممکن، خدمات متنوع را به مشتری خود ارائه می‌دهد و پس از انجام کار به نحو احسن، حق الزحمه درج شده در متن نمونه قرارداد کارگزاری معدن را دریافت می‌کند.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش معدن

قوانین حاکم بر نمونه قرارداد کارگزاری معدن

همانطور که اشاره کردیم، قانون راجع به دلالان مصوب 1317 و همچنین باب ششم قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران مصوب 1311 بر مفاد درج شده در متن نمونه قرارداد کارگزاری معدن حاکم است.

علاوه بر قوانین اشاره شده، ماده 10 قانون مدنی ایران نیز بر مفاد این قرارداد حاکم می‌باشد. بر اساس ماده 10 قانون مدنی، توافقات طرفین در متن نمونه قرارداد کارگزاری معدن ، در صورتی که با شرع و قوانین صادره از دستگاه‌های قانونگذاری کشور مخالف نباشند، نافذ خواهند بود و در نتیجه طرفین موظف به اجرای هرکدام از تعهدات خود می‌باشند.

نکات مهم تنظیم نمونه قرارداد کارگزاری معدن

از جمله مهم‌ترین نکات مربوط به تنظیم این قرارداد عبارت‌اند از:

مدت قرارداد نمونه قرارداد کارگزاری معدن

زمانی که برای قرارداد کارگزاری معدن در نظر گرفته می‌شود، با توجه به توافقات واصله از سوی طرفین، می‌تواند متفاوت باشد.

معمولا نحوه تنظیم قراردادها به این شکل است که در ابتدا، زمانی کلی به عنوان مهلت قرارداد تعیین می‌شود و سپس با بیان تاریخ آغاز و پایان، به جزئیات مربوط به مهلت قرارداد اشاره خواهد شد.

فرض کنید شما به عنوان خریدار، در متن نمونه قرارداد کارگزاری فروش معدن چنین ذکر می‌کنید که کارگزار به مدت 2 ماه فرصت دارد تا فروشنده مورد نظر را به شما معرفی کند و در طول این مدت، اطلاعات و اخبار لازم را نیز به شما ابلاغ کند.

بعد از تعیین 2 ماه، شما تاریخ مد نظر خود را در متن قرارداد می‌نویسید، به عنوان مثال ذکر می‌کنید: شخص کارگزار به مدت 2 ماه و از تاریخ …/…/… الی …/…/… فرصت دارد تا به تعهدات خود به نحو احسن عمل کند.

علاوه بر این در صورتی که مهلت مربوطه به اتمام برسد اما شما همچنان تمایل داشته باشید که همکاری خود را با طرف مقابل یا شخص کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری معدن حفظ کنید، می‌توانید قرارداد مربوطه را تمدید کنید و در نتیجه نیاز به تنظیم مجدد قرارداد وجود نخواهد داشت.

تعهدات نمونه قرارداد کارگزاری معدن

از جمله حقوق و تعهدات کارگزار موضوع نمونه قرارداد کارگزاری معدن عبارت‌اند از:

  1. با توجه به مفاد ماده 337 قانون تجارت، دلال موظف است در نهایت صحت و از روی صداقت، طرفین را از جزئیات مربوط به معامله مطلع سازد. انجام این امر، ارتباطی با استخدام وی توسط یکی از طرفین نخواهد داشت.
  2. کارگزار نمونه قرارداد کارگزاری معدن این اختیار را دارد که در حین انجام فعالیت برای طرف قرارداد حاضر، برای سایر اشخاصی که نیاز به کارگزار معدن دارند نیز عملیات کارگزاری را به انجام برساند. انجام این اقدامات تنها زمانی امکان پذیر است که شخص کارگزار با توجه به ماده 341 قانون تجارت، مراتب را به آمرین خود اطلاع دهد.
  3. مسئولیت حفاظت و نگهداری از اشیاء و اموال هر یک از طرفین معامله که در اختیار کارگزار است، با توجه به ماده 339 قانون تجارت، به عهده شخص کارگزار می‌باشد. لذا در صورت صدمه دیدن یا هرگونه ضایع و تلف شدن، کارگزار مسئولیت جبران خسارت را به عهده خواهد داشت مگر اینکه ثابت کند از بین رفتن مال، بدون دخالت او یا خارج از حیطه اختیار او انجام شده است.
  4. کارگزار در خصوص اعتبار افرادی که برای آن‌ها، اقدامات لازم را انجام می‌دهد، هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت. البته در صورتی که طرف معامله به اعتبار تعهد شخص کارگزار وارد معامله شود، کارگزار با توجه به ماده 345 قانون تجارت، ضامن معامله خواهد بود.

حقوق کارگزار معدن و تعیین شیوه پرداخت آن

مسلم است که فعالیت کارگزار در معدن به بهانه کسب منفعت انجام می‌شود. این منفعت همان حق الزحمه یا دستمزدی است که برای کارگزار در نظر می‌گیرند. یکی از بخش‌های مهم متن قرارداد کارگزاری معدن ، بخشی است که دستمزد کارگزار و شیوه پرداخت آن را مورد توجه قرار می‌دهد. کارگزار و کارفرما باید پیش از نوشتن محتوای قرارداد، در خصوص مساله حق الزحمه با یکدیگر به توافق برسند و توافقات نهایی خود را در اختیار شخصی قرار دهند که متن قرارداد را برای آن‌ها آماده می‌کند. مشاور حقوقی یا وکیلی که مسئولیت نگارش این قرارداد را به عهده گرفته‌ است، موظف خواهد بود که توافقات طرفین را به صورت مکتوب در قرارداد ذکر کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از پرداخت شدن حق الزحمه کارگزار، علاوه بر مشخص کردن مبلغ و شیوه پرداخت آن، برای قرارداد وجه التزام نیز تعیین کنید. وجه التزام از مباحث بسیار مهم در قرارداد نویسی است که پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک « وجه التزام » مقاله مرتبط با آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد کارگزاری معدن خود را به ما بسپارید یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی بدهید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات