نمونه قرارداد اکتشاف معدن و نکات نحوه تنظیم قراردادهای مربوط به این بخش!

-
بروزرسانی:1402/01/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب

قرارداد بهره برداری معدن با توجه به ذخایر گوناگون، اهمیت بالایی برای اقتصاد و تولید در صنایع مختلف دارد. علاوه بر تاثیر مستقیم ذخایر معدن بر بخش‌های گوناگون تولید، انعقاد نمونه قرارداد بهره برداری از معدن بر رشد اشتغال نیز تاثیر زیادی دارد. ممکن است شما نیز تمایل به امضای نمونه قرارداد اکتشاف معدن داشته باشید، اما برای شما سوال باشد که چگونه می‎توانید اعتبار قانونی قرارداد را افزایش دهید یا اینکه چگونه در نمونه قرارداد بهره برداری معدن جایگاه مناسب تری را برای خود حفظ کنید؟

در ادامه مطلب پاسخ تمامی این سوالات را به شما خواهیم گفت.

نوع نمونه قرارداد بهره برداری معدن

این قرارداد از جمله قراردادهایی است که در قانون ما شناخته شده است. به طور کلی نمونه قرارداد بهره برداری معدن قراردادی است که دارای ویژگی‌های متفاوتی است که در ادامه متن به آن اشاره خواهیم کرد. عدم توجه به این اوصاف می‌تواند معامله را تحت تاثیر قراردهد.

بعد از انعقاد آن به هیچ وجه هیچیک از طرفین نمی‌توانند به صورت یک جانب،ه قرارداد ذکر شده را فسخ کند یا از اعتبار خارج کند (عقد لازم). مگر آنکه چنین حقی در متن قرارداد برای طرفین یا یکی از آن‌ها در نظر گرفته شود.

نمونه قرارداد اکتشاف معدن از جمله قراردادهایی است که اگر مدتی که در متن آن نوشته شده است برای حصول نتیجه کافی نباشد طرفین می‌توانند با توافق و تفاهم با یکدیگر مدت آن را تمدید کنند (قابل تمدید).

در نمونه قرارداد اکتشاف معدن ، هریک از طرفین می‌تواند شخص ثالثی را تعیین کنند که از تمام ویژگی‌های موقعیت طرفین قرارداد برخوردار باشد. برای مثال می‌تواند آن قرارداد را فسخ کند (در صورت وجود حق فسخ). حقوق متعلق به شخص ثالث در قانون مدنی ایران در دو ماده مورد توجه قرار گرفته است؛ اول ماده ۲۱۹ که از آن به این نتیجه خواهیم رسید که مواد مندرج در متن قرارداد علاوه بر طرفین می‌تواند توسط شخص ثالث نیز به طور کامل اجرا شود ضمن این که طبق ماده دیگر در قانون می‌توان برای آن شخص ثالث، شرط حق فسخ نمونه قرارداد بهره برداری معدن را حفظ کرد.

شرایط صحت قرارداد

قانون مدنی حاکم بر کشور یک سری شرایط و اصول ابتدایی جهت انعقاد قراردادها در نظر گرفته است که به تبع سایر قراردادها، نمونه قرارداد اکتشاف معدن نیز ملزم به رعایت این چهار شرط است:

  1. قصد و رضایت طرفین
  2. اهلیت طرفین (صلاحیت قانونی اشخاص برای امضای نمونه قرارداد بهره برداری از معدن)
  3. معین بودن موضوع معامله
  4. مشروع بودن دلیل انجام معامله (برای مثال بهره برداری از معدن نباید برای قاچاق ذخایر معدنی انجام شود).

در صورتی که هر یک از شروط صحت قرارداد، در زمان تنظیم قرارداد بهره برداری معدن رعایت نشود قرارداد از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد بود.

نکته مهم در خصوص بهره برداری از معدن

در قانون مدنی ذکر شده است که اگر معدن در ملک شخصی واقع شده باشد، استخراج آن متعلق به شخص مالک است اما به این نکته توجه کنید:

مصالح ساختمانی: اگر ذخایر معدن به صورت مصالح ساختمانی باشد، حتی در ملک شخصی نیز واقع شده باشد، حتما باید مجوزی برای بهره برداری و سپس استخراج گرفته شود.

سنگ‌های قیمتی: این معادن حتی اگر در ملک اشخاص واقع شده باشند، باید مجوز بهره برداری از آن گرفته شود. این مجوز تحت عنوان تصدی از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته می‌شود.

نفتی و هسته‌ای: این معادن در هر کجا که باشند حتما امتیاز آن‌ها منحصرا متعلق به دولت و حاکمیت است و دولت نمی‌تواند آن را به دیگری واگذار کند یا اجازه بهره‌ برداری دهد.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد بهره برداری معدن

نکته مهمی که در ابتدا باید به خاطر داشته باشید این است که این قرارداد میان کارفرما و مسئول تهیه طرح بهره برداری معادن که به اختصار «مسئول تهیه طرح» می‌نامیم، انجام می‌شود.

عنوان قرارداد بهره برداری معدن

زمانی که تصمیم به انعقاد نمونه قرارداد بهره برداری معدن می‌گیرید، حتما عنوانی را در بالای سربرگ قرارداد بنویسید که بیان شفاف‌تر و دقیق‌تر از قصد طرف قرارداد باشد.

طرفین نمونه قرارداد بهره برداری معدن

اهمیت این بخش از قرارداد به این علت است که با مشخص کردن طرفین قرارداد به صورت دقیق، اجازه بهره مندی از سود و منافع، استفاده از اختیارات و حتی حق فسخ را تنها به آن اشخاص می‌دهید. طرفین قرارداد می‌توانند اشخاص حقیقی (افراد عادی) و اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) باشند. اگر طرف قرارداد شخص حقیقی باشد باید در متن قرارداد، نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، نشانی، کدپستی و تلفن همراه خود را قید کند.

زمانی که شرکت یا موسسه‌ای معامله را امضا می‌کند نام شرکت به طور کامل، کد اقتصادی، کد ثبتی، نشانی، کد پستی، تلفن و فکس در متن نمونه قرارداد اکتشاف معدن نوشته می‌شود. شخصی که به عنوان نماینده شخص حقوقی یا حقیقی، قرارداد را امضا می‌کند، حتما باید ابتدا صحت ادعای او در خصوص نمایندگی ثابت شود. همچنین لازم است نام و نام خانوادگی و سمت او در متن قرارداد بهره برداری معدن نوشته شود.

قرارداد اکتشاف معدن

موضوع قرارداد

توجه کنید که قبل از شروع به بهره برداری از معادن به صورت کلی لازم است پروانه و مجوز مورد نیاز را از وزارت صنعت معدن و تجارت دریافت کنید. مجوزهای که برای راه‌اندازی معدن به آن احتیاج دارید شامل پروانه اکتشاف، گواهی کشف، طرح بهره برداری، پروانه بهره ‌برداری، اجازه برداشت و حقوق دولتی است.

در زمان امضای متن قرارداد، موضوع قرارداد را به طور دقیق مشخص کنید. در این قسمت از قرارداد بهره برداری معدن باید قید کنید که قصد بهره برداری از چه معدنی را دارید. برای مثال معدن مورد نظر، معدن طلا و سنگ‌های قیمتی یا سنگ آهن است. شماره دقیق پروانه‌ها و مجوزی که برای بهره‌برداری از وزارت مربوطه گرفته‌اید نیز در این قسمت بنویسید. شما همچنین باید موقعیت جغرافیایی دقیق برای معدن را در این قسمت ذکر کنید. این مشخصات شامل نام استان و نام شهرستان می‌شود. تاریخ اخذ مجوز‌های مربوطه را نیز در این بخش قید کنید.

مدت قرارداد بهره برداری معدن

در این قسمت زمان شروع و خاتمه قرارداد را بنویسید. البته گاهی زمان شروع قرارداد نوشته نمی‎شود بلکه تاریخ شروع را از زمان تایید صلاحیت توسط سازمان مربوطه در نظر می‌گیرند، در این حالت این قسمت را با عبارتی مثل مورد زیر تکمیل کنید:

«این قرارداد از تاریخ تایید صلاحیت توسط سازمان نظام مهندسی استان به مدت … روز منعقد می‌شود.»

البته مدت قرارداد در صورت صلاحدید قابل تمدید است. طرفین می توانند این ویژگی را به شکل تبصره در همین قسمت از قرارداد بهره برداری معدن بنویسند.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد را حتما به صورت عدد و حروف بر مبنای پول رایج و رسمی کشور بنویسید. همچنین زمان دقیق پرداخت را قید کنید.

تعهدات طرفین

در متن نمونه قرارداد بهره برداری از معدن ، هر یک از طرفین می‌توانند طرف دیگر را متعهد به انجام کاری کنند. برای مثال از جمله تعهدات کارفرما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارفرما متعهد است کلیه اطلاعات مورد نیاز به ویژه نقشه‌های زمین شناسی و توپوگرافی و گزارش پایان کشف محدوده را درباره طرح در اختیار کارشناسان قرار دهد و تهیه امکانات فنی و حرفه ای لازم و ایاب و ذهاب نیز به عهده کارفرما باشد.

مرجع حل اختلاف

در صورتی که طرفین این قرارداد با یکدیگر دچار اختلاف نظر در مفاد قرارداد شوند، می‌توانند با مراجعه به سازمان نظام مهندسی معدن استان مربوطه مسئله پیش آمده را حل کنند. نظری که آن سازمان صادر می‌کند برای دو طرف لازم الاجرا است اما اگر اختلاف پیش آمده حل نشود، طرفین می‌توانند با مراجعه به مرجع قضایی که در همان محل معدن واقع است، اختلاف پیش آمده را حل و فصل کنند.

فسخ این قرارداد چه شرایطی دارد؟

اگر هر یک از طرفین به تعهدات و شروطی که در متن قرارداد برای او نوشته شده است عمل نکند، طرف دیگر می‌تواند بر مبنای اختیارات قانونی خود، آن قرارداد را فسخ کند. ضمن اینکه انصراف هر یک از طرفین به منزله فسخ قرارداد است. البته این انصراف باید با جلب نظر طرف دیگر باشد.

به طور کلی توجه کنید که این قرارداد، یک قرارداد لازم است. به همین جهت هیچ یک از طرفین به ویژه دولت نمی‌تواند به صورت یک جانبه و بدون اینکه دلیل قانونی داشته باشد، قرارداد را فسخ کند. با توجه به سرمایه‌گذاری سنگینی که در اینگونه قراردادها انجام می‌شود فسخ یک طرفه قرارداد منشا ایجاد اختلافات سنگینی خواهد بود.

پیشنهاد ما

با توجه به اهمیت و پیچیدگی این نوع از قرارداد، شما می‌توانید برای تهیه قرارداد مناسب خود، از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید. برای استفاده از این سرویس، کافی است به صفحه آن وارد شوید و اطلاعات درخواست شده را وارد کنید. در ادامه دپارتمان حقوقی رکلا با شما ارتباط می‌گیرند و در خصوص قراردادی که در نظر دارید، با شما گفتگو خواهند کرد.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
علی اصغر یداللهی رستمی
thumb_up_alt
خوب بود بسیار جامع و کلی نوشته شده توسط شما برای قراردادها. باید توجه اکثر عزیزانی که در راستای معادن سر و کار دارن را جلب کند. تشکر از لطفتون که زحمت کشیدید.
08:03
16 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از شما برای مطالعه این مقاله تشکر می‌کنیم. همچنین از شما تشکر می‌کنیم که نظر خودتان را با ما در میان گذاشتید.
15:03
17 تیر 1402