وظایف و تعهدات مهم قرارداد لابی من و شرح شرایط کاری خاص این شغل

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/06/06
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لابی من

لابی من (Lobby Man) فردی است که در محل درب ورودی ساختمان‌های مختلف از جمله هتل‌ها، ساختمان‌های اداری و تجاری و مجتمع‌های مسکونی مستقر می‌شود و مسئولیت خوش‌آمدگویی، ارائه راهنمایی، حراست و نگهبانی از محل لابی و نظارت بر ورود و خروج افراد را بر عهده دارد. در واقع لابی من، پل ارتباطی مراجعه کنندگان و مهمانان با اعضای ساختمان است و هماهنگی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد. این شخص با امضای نمونه قرارداد لابی من ، برای این سمت شغلی استخدام می‌شود. نمونه قرارداد با لابی من ، در ردیف انواع قرارداد کار قرار می‌گیرد و به صورت کلی از قانون کار و قانون تامین اجتماعی تبعیت می‌کند.

لابی من اولین شخصی است که مراجعه کننده در بدو ورود به این دسته از ساختمان‌ها، سازمان‌ها یا شرکت‌ها ملاقات می‌کند و نقش کلیدی در حفظ امنیت و نظم محیط لابی و ساختمان مورد نظر دارد.

در ماده ۷ قانون کار ایران، شرایط استخدام کارپذیران و نحوه انعقاد انواع قرارداد استخدام به وضوح بیان شده است. با استناد به این ماده، می‌توانیم بگوییم که نمونه قرارداد لابی من ممکن است به صورت شفاهی یا مکتوب بین کارپذیر و کارفرما برقرار شود. براساس این قرارداد نیز، لابی من تعهد می‌شود در چهارچوب قانون کار، وظایف مربوط به سمت شغلی خود را در برابر کارفرما انجام دهد و در ازای انجام این وظایف و تعهدات، مستحق دریافت حق الزحمه و سایر حقوق قانونی نیروی کار انسانی می‌شود.

وظایف مهم لابی من در نمونه قرارداد لابی من

با اینکه نوع و کاربری ساختمان، سازمان یا شرکتی که دارای فضای لابی است، می‌تواند در وظایف و تعهدات شخصی که به عنوان لابی من آن ساختمان استخدام می‌شود تفاوت ایجاد کند، باز هم یک سری از تعهدات و وظایفی که برای این شغل مطرح می‌کنند، جنبه عمومی دارد. در ادامه به وظایف مهمی که معمولا برای این سمت شغلی در نظر می‌گیرند، اشاره می‌کنیم. ذکر این نکته نیز دارای اهمیت است که تعهدات شغلی لابی من با تعهداتی که در متن قرارداد نگهبان ساختمان مطرح شده است، تفاوت دارد و اگر شخصی را به عنوان لابی من استخدام می‌کنید، مناسب خواهد بود که حتما با او قراردادی با موضوع کار لابی من امضا کنید.

خوش‌ آمد گویی و راهنمایی مراجعین و نظارت بر ورود و خروج افراد به ساختمان

لابی من اولین شخصی است که مراجعین و مهمانان ساختمان با آن مواجه می‌شوند. بدون شک برخورد او با مراجعه‌ کنندگان، نقش مهمی در ایجاد یک تجربه مثبت برای آن‌ها به همراه دارد. از وظایف مهم لابی من این است که با خوشرویی و حسن اخلاق، از مراجعین استقبال کند و اگر آن‌ها سوالی در خصوص ساکنان ساختمان داشتند، به سوالاتشان با سعه صدر پاسخ دهد و راهنمای آن‌ها باشد. برای مثال، در ساختمان‌های بزرگ یا هتل‌ها، لابی من معمولا پاسخگوی سوالاتی درباره مسیریابی صحیح برای رسیدن به اتاق‌ها، دفاتر یا سایر امکانات آن ساختمان خواهد بود.

همانطور که توضیح دادیم، رضایت مراجعه کنندگان به ساختمان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما مهم‌تر از برخورد مناسب با آن‌ها و کسب رضایت این مراجعه کنندگان، مساله حفظ امنیت ساختمان خواهد بود. در واقع حفظ امنیت ساختمان، اهمیت بیشتری دارد. به همین منظور ورود و خروج این اشخاص به ساختمان باید کنترل شود. با این توضیح می‌توانیم بگوییم که از وظایف مهم لابی من این است که مطمئن شود فقط افراد مجاز به داخل ساختمان وارد می‌شوند. لابی من می‌تواند این وظیفه را با بررسی هویت مراجعین، نوشتن نام آن‌ها یا در صورت لزوم با دریافت کارت شناسایی انجام دهد.

انجام این کار، به ویژه در ساختمان‌هایی مانند ساختمان‌های دولتی یا هتل‌های بزرگ که حفظ امنیت آن‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در چنین ساختمان‌هایی، از لابی من خواسته می‌شود که نسبت به این مساله نظارت بیشتری داشته باشد و در صورت بروز هر گونه مشکل، به سرعت اطلاع رسانی کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

موضوع ارتباط با واحدهای مختلف ساختمان و مدیریت شرایط فورس ماژور در نمونه قرارداد لابی من

لابی من باید با سایر واحدهای ساختمان از جمله بخش‌های امنیتی، نظافتی و خدمات رفاهی در ارتباط باشد تا همزمان با رسیدگی سریع به مشکلات احتمالی، امکان ارائه خدمات بهتر به مراجعین مهیا شود.

مورد بعدی که از وظایف مهم برای این سمت شغلی محسوب می‌شود، مدیریت شرایط در مواقع اضطراری مانند آتش‌سوزی، حوادث طبیعی و وقوع جرایم است. در واقع از شخص لابی من انتظار می‌رود که در چنین شرایطی، به سرعت واکنش مناسب نشان دهد. واکنش و اقدام مناسب در چنین شرایطی نیز انجام اقداماتی مانند اطلاع‌ رسانی به مراجع ذی‌صلاح و هدایت صحیح مراجعین به مناطق امن است.

لابی من باید آموزش‌های لازم برای مدیریت بحران‌ را گذرانده باشد و با نقشه ایمنی و خروج اضطراری ساختمان آشنا باشد تا بتواند در مواقع نیاز به درستی عمل کند.

شیفت بندی در نمونه قرارداد با لابی من و اهمیت توجه به شیفت‌‌های کاری

در بعضی ساختمان‌ها این نیاز وجود دارد که لابی من به صورت بیست و چهار ساعته در محل لابی حضور داشته باشد. از آنجایی که هر نیروی کار انسانی باید در طول روز، 8 ساعت مشغول به کار باشد، معمولا برای هر ساختمان دو الی سه لابی من در نظر می‌گیرند که بتوانند به صورت شیفت‌های چرخشی و دوره‌ای مشغول به کار شوند. از این روی، می‌توانیم بگوییم که نمونه قرارداد با لابی من ، یک نوع قرارداد کار شیفتی یا نوبت کاری نیز محسوب می‌شود. ساعت کار نوبت کاری نیز شرایط خاصی دارد که خوب است کارفرمایان درباره آن اطلاعات دقیقی کسب کنند.

حال جالب است اشاره کنیم که همین موضوع که توضیح دادیم، در واقع یکی از تعهدات مهم لابی من در این قرارداد در نظر گرفته می‌شود. در واقع کارپذیر شاغل در سمت شغلی لابی من، باید متعهد شود که پیش از حضور لابی من شیفت بعد، محل لابی را ترک نکند و همچنین خودش نیز در زمان تغییر شیفت، حتما به موقع در محل کار حضور پیدا کند.
لابی من باید از حوادث، اتفاقات، برنامه‌های کاری، مراجعات و هر موضوع قابل اهمیت دیگری که در شیفت کاری او رخ داده است، گزارش کاملی آماده کند و این گزارش را در زمان تحویل شیفت به همکار خود، در اختیار او قرار دهد.

پیشنهاد ما

بدون شک هر رابطه کاری میان کارپذیر و کارفرما، می‌تواند دارای شرایط خاصی باشد که نیاز است درباره چگونگی مدیریت صحیح آن شرایط در چهارچوب قانون، تصمیم صحیح و مناسب اخذ شود. برای تصمیم گیری و اقدام کاربردی در این شرایط و همچنین برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص روابط قانونی میان لابی من و کارفرما، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم رکلا استفاده کنید.

علاوه براین، اگر این احتمال را می‌دهید که نمونه قراردادهای آماده نتوانند نیازهای شما را در خصوص این قرارداد پوشش دهند، بهترین انتخاب برای شما استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است.

نمونه قرارداد لابی من

برای تهیه و دانلود سریع نمونه قرارداد لابی من، اینجا بزنید. این نمونه قرارداد را می‌توانید برای استخدام کردن یک کارپذیر در سمت شغلی لابی من، استفاده کنید.

نمونه قرارداد لابی من
دانلود نمونه قرارداد لابی من
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات