نمونه قرارداد خرید و فروش دام و نکات حقوقی این نوع از قرارداد!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/10/26
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید و فروش دام

قرارداد خرید و فروش دام یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. از گذشته‌های دور یکی از مهم‌ترین معاملات مردم ایران، خرید و فروش دام بوده است. مردم برای کسب سود و استفاده از منافع دام به این عمل می‌پرداختند. با گذشت زمان این عمل به قصد درآمدزایی بیشتر و با اهداف اقتصادی گسترش یافت. امروزه به علت گسترش خرید و فروش دام تنظیم یک نمونه قرارداد خرید و فروش دام ضروری است تا دو طرف قرارداد، با آرامش و اطمینان خاطر به این خرید و فروش بپردازند.

نگهداری از دام، سختی‌ها و زحمات فراوان دارد و فردی که به این حرفه اشتغال دارد باید مورد حمایت قانون قرار بگیرد. نمونه قرارداد خرید و فروش دام می‌تواند به این امر کمک کند و شخص، با تکیه بر حمایت قانون، نمونه قرارداد خرید و فروش دام را بنویسد.

نکات قبل از نوشتن نمونه قرارداد فروش دام زنده

قبل از نوشتن نمونه قرارداد فروش دام زنده ، باید توجه داشت که امروزه با توجه به سامانه‌ای که برای خرید و فروش دام زنده در نظر گرفته شده، این کار به صورت منظم در آمده است و هرگونه خرید و فروش و حمل دام زنده باید در این سامانه ثبت شود.

قبل از نوشتن نمونه قرارداد فروش دام زنده باید به گواهی سلامت دام ، شناسه ملی دام و پلاک دام توجه شود.

پیش از نوشتن نمونه قرارداد فروش دام زنده باید بدانیم که برای حمل و جا به جایی دام زنده، لازم است که گواهی بهداشتی حمل دام هم داشته باشیم، زیرا بهداشت ماشین حمل دام پیش از حمل دام و بعد از آن بسیار مهم است.

همچنین باید از واکسینه شدن دام و سلامت آن اطمینان کامل داشته باشیم. نکته قابل توجه و مهم دیگر پیش از نوشتن نمونه قرارداد فروش دام زنده این است که باید به نژاد حیوان و شرایط آب و هوایی مناسب آن توجه داشته باشیم تا حیوان در محیط سازگار با بدن خود پروار شود. برای مثال درمورد گوسفند در ایران حدود 27 نوع نژاد گوسفند وجود دارد که باید با توجه به سازگاری بدن گوسفند با محیط، آن‌ها را خرید و نگهداری کرد.

موضوع قابل توجه قبل از انعقاد نمونه قرارداد فروش دام زنده ، بیمه دام است که اهمیت فراوانی دارد، زیرا ممکن است دام به علت بیماری یا حوادث تلف شود و اگر بیمه باشد بیمه، غرامت حیوان را پرداخت می‌کند.

شرایط صحت نمونه قرارداد خرید دام چیست؟

برای اینکه این قرارداد صحیح باشد، طبق قواعد عمومی قراردادها، باید این چهار شرط در آن رعایت شده باشند:

  1. قصد و رضای طرفین؛
  2. اهلیت طرفین؛
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد؛
  4. مشروعیت جهت معامله.

نحوه نوشتن قرارداد خرید و فروش دام

برای تنظیم هر قراردادی لازم است که مشخصات طرفین قرارداد و مشخصات موضوع قرارداد و تعهدات طرفین قرارداد و مبلغ قرارداد نوشته می‌شود.

مشخصات طرفین

در متن قرارداد خرید دام باید مشخصات خریدار و فروشنده نوشته شود. برای این کار در قسمت اولِ فرم قرارداد خرید دام باید مشخصات کامل طرفین نوشته ‌شود. اگر هر دو طرف یا یکی از آن‌ها، شخص حقیقی (انسان) باشد، باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن او را بنویسید.

در صورتی­که یکی از طرفین یا هر دو طرف، شخص حقوقی (شرکت) باشد لازم است که نام شرکت، شماره ثبت، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت او در قرارداد نوشته شود.

قرارداد خرید دام زنده

موضوع قرارداد خرید و فروش دام

موضوع نمونه قرارداد خرید و فروش دام ، دام زنده است. در نظر داشته باشید که موضوع قرارداد باید همان حیوانی باشد که به خریدار نشان داده شده است. در این قسمت از فرم قرارداد خرید دام ، باید نام حیوان و تعداد آن و وزن هر کدام از حیوانات به کیلوگرم نوشته شود. دام‌های موضوع قرارداد باید دارای کد شناسایی و سالم باشند. همچنین در این بخش باید زمان واکسینه شدن دام و موعد واکسن دام نوشته شود.

مبلغ قرارداد

در این قسمت از متن نمونه قرارداد خرید دام ، مبلغ خرید دام به ازای هر کیلوگرم و قیمت هر راس با وزن مشخص نوشته می‌شود. در نهایت، قیمت کل دام‌ها و هزینه حمل آن‌ها به محل اجرای قرارداد و هزینه علوفه مورد نیاز دام تا رسیدن به مقصد حساب می‌شود و در متن نمونه قرارداد خرید دام نوشته می‌شود. پرداخت مبلغ از طرف خریدار به این شکل است که باید در ابتدا، قیمت کل دام را پراخت کند و بعد از اینکه دام‌ها را تحویل گرفت، هزینه علوفه دام و هزینه خدمه و سایر هزینه‌ها پرداخت شود.

فسخ نمونه قرارداد خرید و فروش دام

مطابق ماده 398 قانون مدنی خریدار تا 3 روز بعد از نوشتن قرارداد و امضای آن، حق فسخ دارد. علاوه بر این، طرفین قرارداد می‌توانند با توافق هم، حق فسخ در نظر بگیرند.

برای مثال، طرفین می‌توانند شرط کنند اگر هر کدام از تعهداتی که در قسمت تعهدات نمونه متن قرارداد خرید دام نوشته شده است از طرف یکی از طرفین که مسئول اجرای آن است رعایت نشود، طرف مقابل حق فسخ داشته باشد.

مثال دیگر: اگر فروشنده حیوان خود را با وزن و نژاد مشخص و سلامت کامل معرفی کند و بعد از تنظیم قرارداد خرید و فروش دام معلوم شود که حیوان این اوصاف را ندارد، خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند. در مقابل، فروشنده حق دارد، در صورتی که خریدار مبلغ قرارداد را پرداخت نکند، این قرارداد را فسخ کند.

نسخه‌های قرارداد

این قرارداد در 2 نسخه تنظیم می‌شود و به امضای هر دو طرف می‌رسد. یک نسخه به خریدار و یک نسخه به فروشنده داده می‌شود. هر دو نسخه از لحاظ اعتبار برابرند. البته شما می‌توانید تعداد نسخه‌های قرارداد را بیشتر کنید.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد خرید و فروش دام

طرفین می‌توانند مرجع حل اختلاف قرارداد را داوری یا دادگاه قرار دهند. در صورتی که در قرارداد، مرجع حل اختلاف تعیین نشده باشد، طرفین باید به دادگاه مراجعه کنند مگر آنکه با هم توافق کنند که یک یا چند داور یا یک موسسه داوری، حل اختلاف را انجام دهد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این منظور، روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و به صفحه آن وارد شوید. در این صفحه می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید. از دیگر خدماتی که می‌تواند در راستای انجام دقیق‌تر معاملاتی که در نظر دارید برای شما کاربردی باشد، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی ، روی لینک مشخص شده بزنید.

قرارداد فروش گاو (نقدی)

اگر تعداد مشخصی گاو را به صورت نقدی معامله می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما کاربردی خواهد بود.

نمونه قرارداد فروش گاو
دانلود نمونه قرارداد فروش گاو
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات