نمونه قرارداد مشارکت ساخت زمین و نکاتی از متن قرارداد مشارکت در ساخت و احداث بنا در زمین

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت ساخت زمین

قرارداد مشارکت ساخت زمین ، یکی از انواع قراردادهای شراکت و سرمایه گذاری است که مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد. این قرارداد تابع قانون مدنی است و می‌توان از عبارت قرارداد مشارکت مدنی نیز برای آن استفاده کرد. ساخت و ساز و احداث بنای مسکونی یا تجاری روی زمین‌هایی با کاربری مرتبط، مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران است. در حقیقت ساخت و ساز املاک نشان داده است که منفعت خوبی را به برای اشخاص به دنبال دارد و بسیاری از افراد، سرمایه گذاری برای ساخت و ساز را یک سرمایه گذاری پربازده و سودآور می‌دانند.

با اینکه شکی در تاثیر گذاری و سود بخشی ساخت و ساز بنا در زمین وجود ندارد، اما افراد کمی هستند که بتوانند به تنهایی سرمایه گذاری کامل یک پروژه ساختمانی را به عهده بگیرند. به همین دلیل است که برای رسیدن به خواسته خود، که همان ساخت و احداث بنا است، تصمیم به شراکت می‌گیرند.

شراکت عقدی است که در زمان وجود کاستی‌ها میان دو یا چند شخص تنظیم می‌شود و در نتیجه کاستی‌های اشاره شده را پوشش می‌دهد. در اینجا قیمت بالای زمین، مصالح و ابزار ساخت و ساز باعث می‌شود که سرمایه گذاران به سمت شراکت روی بیاورند. امروزه قرارداد مشارکت در ساخت و احداث بنا در زمین برای پروژه‌های کوچک و بزرگ تنظیم می‌شود. علاوه بر این، از این قرارداد برای تخریب و بازسازی خانه‌های کلنگی برای استفاده شخصی یا برای ساخت ساختمان‌ها و بناهای بزرگ تجاری و مسکونی نیز استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب نمونه قرارداد مشارکت در ساخت زمین را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم.

قرارداد مشارکت ساخت زمین چیست؟

قرارداد اشاره شده، یک قرارداد شراکت است. در واقع شراکت در این قرارداد، شراکت در سرمایه گذاری است. طرفین سرمایه نقدی مانند سرمایه لازم برای خرید مصالح و انجام پروژه ساخت و ساز یا سرمایه غیر از پول نقد، مانند ملک، ساختمان کلنگی یا زمین را برای حضور در شراکت به همراه دارند. قرارداد بین دو یا چند شخص تنظیم می‌شود که یک طرف می‌تواند مالک زمین و طرف دیگر سرمایه گذار برای ساخت و ساز باشد. همچنین ممکن است هر یک از شرکا سرمایه گذارانی باشند که از ابتدا در تمام مراحل انجام کار با یک دیگر شراکت می‌کنند.

انواع نمونه قرارداد مشارکت ساخت زمین

  1. یکی از شرکا صاحب زمین یا ساختمان کلنگی مناسب برای ساخت و ساز باشد و شریک دیگر هزینه ساخت و ساز را بپردازد.
  2. اشخاص از پیش زمینی را به صورت شراکتی دارند، مانند یک زمین ارثیه و تصمیم به ساخت و ساز آن می‌گیرند.
  3. شرکا به قصد سرمایه گذاری در ساخت و ساز زمین و ملک، با هم قرارداد می‌بندند و به صورت برابر در هزینه‌ها و مراحل انجام کار شریک می‌شوند.
  4. گاهی مراحلی از انجام یک پروژه گذشته است اما صاحبان پروژه به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند هزینه‌های لازم برای ساخت و ساز را تامین کنند. در این شرایط می‌توانند اعلام کنند که به شریک نیازمند هستند. شریک در آن مرحله از کار به آن‌ها می‌پیوندد و به نسبت آورده‌ و سرمایه‌ای که به همراه می‌آورد، در پروژه ساخت و ساز شریک می‌باشد.
  5. ممکن است یک پروژه ساخت و ساز بزرگ، مانند پروژه ساخت یک مکان تجاری در دستور کار باشد و با اعلام فراخوان، از سرمایه گذاران یا افراد توانا در سرمایه گذاری بخواهند که با خرید سهم در این پروژه شریک و سهیم شوند.

این قرارداد را به تعداد خاصی محدود نمی‌کنیم، زیرا با توجه به ماهیت خود این امکان را دارد که در اشکال مختلف تنظیم شود. نمونه قرارداد مشارکت در ساخت زمین برای احداث بنای مسکونی و تجاری مانند مغازه، پاساژ، آپارتمان‌ها، مراکز آموزشی و… استفاده می‌شود و با توجه به کاربرد گسترده، شاهد تنوع در تنظیم آن میان شرکا هستیم.

قرارداد مشارکت در ساخت زمین

نمونه قرارداد مشارکت ساخت زمین از نگاه قانون

نمونه قرارداد مشارکت ساخت زمین ، براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. قانون مدنی صریحا درباره عقد شراکت صحبت کرده‌است. ماده 571 قانون مدنی درباره شرکت یا مشارکت می‌گوید:

شرکت یا مشارکت، ‎در آمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد است.

براساس این تعریف شرکا اشخاصی هستند که با دور هم جمع شدن و روی هم ریختن دارایی و سرمایه، ساخت و ساز یک زمین یا یک ملک کلنگی یا مخروبه را انجام می‌دهند. آن‌ها نیت و قصد مشترکی دارند که همان ساخت و ساز است و می‌دانند که در سود و زیان با یک دیگر شریک هستند.

ماده 10 قانون مدنی

از دیگر مواد قانون مدنی که در تنظیم و نمونه قرارداد مشارکت در ساخت زمین می‌توانیم به آن استناد کنیم، ماده 10 قانون مدنی است که به اصل آزادی قراردادها اشاره می‌کند. این ماده از قانون مدنی می‌گوید: قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون و شرع موجه هستند و ایرادی در عقد و تنظیم آن‌ها وجود ندارد. بنابراین اگر در تنطیم قرارداد مشارکت در ساخت و احداث بنا در زمین ، طرفین مطابق قانون عمل کنند ایرادی در این قرارداد وجود ندارد و از نظر قانونی کاملا موجه است.

جایز با لازم بودن نمونه قرارداد مشارکت ساخت زمین

یکی از موارد مهم در تعیین نوع یک قرارداد، جایز یا لازم بودن آن است. این مسئله روی تصمیمات شرکا بسیار تاثیر گذار است. عقد شراکت و قرارداد مشارکت در ساخت و احداث بنا در زمین ، از عقود لازم هستند. عقد لازم به این معنی است که طرفین موظف هستند که در طول مدت قرارداد به آن متعهد باشند و نمی‌توانند یک طرفه قرارداد را فسخ کنند یا به اتمام برسانند. به عبارت دیگر لازم بودن یعنی الزام به انجام موضوع قرارداد، تعهد‌ات و مسئولیت‌هایی که به عهده هر کدام از شرکا قرار می‌گیرد.

فواید قرارداد مشارکت در ساخت و احداث بنا در زمین

قرارداد مشارکت در ساخت و احداث بنا در زمین ، برای شرکای قرارداد فواید بسیاری را به همراه دارد. شراکت در ساخت در بسیاری از مواقع باعث می‌شود که سرمایه راکد شخص در جریان قرار بگیرد. ساخته شدن یک ملک در زمین مورد نظر به میزان سرمایه شرکا می‌افزاید و امکان فروش و کسب سود بیشتر را برای آن‌ها فراهم می‌کند. شاید هر شخص به تنهایی نتواند به این موارد دست پیدا کند اما با همراهی شریک انجام این امور ساده‌تر می‌شود.

آورده‌ها و سرمایه طرفین در نمونه قرارداد مشارکت ساخت زمین

در بخشی از نمونه قرارداد مشارکت ساخت زمین ، آورده‌ها و سرمایه نقدی یا غیرنقدی شریک‌ها مشخص و نوشته می‌شود. همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، ممکن است یک طرف قرارداد، مالک زمین یا ساختمان کلنگی مشخصی باشد و شریک دیگر برای پرداخت هزینه‌های ساخت و ساز و تامین مصالح با او شراکت کند. میزان سرمایه‌ای که شریک‌ها برای این قرارداد به همراه دارند و هزینه می‌کنند، درصد سهم آن‌ها از ساختمان یا بنای ساخته شده را نیز مشخص خواهد کرد. در این بخش از قرارداد میزان آورده‌ها به دقت نوشته می‌شود و با توجه به نرخ روز ارزش گذاری خواهد شد. در آخر درصد سهم هر شریک نیز از این طریق قابل محاسبه است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد مشارکت ساخت زمین خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. نوشتن این قرارداد حساسیت‌هایی دارد که بهتر است با توجه به جزئیات توافقات میان شرکا و توسط متخصصان حقوقی انجام شود. برای ثبت درخواست به صفحه تنظیم قرارداد بروید. علاوه براین، ممکن است در رابطه با چگونگی انجام این شراکت سوالات حقوقی داشته باشید و بخواهید با مشاوران حقوقی مجرب یا وکلای حرفه‌ای مشاوره کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. برای این منظور، به شما سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

برای دریافت قرارداد مشارکت ساخت و ساز روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز
دانلود نمونه قرارداد مشارکت ساخت و ساز
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات