موضوع اصلی در خصوص قرارداد خرید کیوی چیست؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/11/18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید کیوی

قرارداد خرید کیوی در بازار طرفداران و متقاضیان زیادی دارد. کیوی گیاه بومی کشور چین است. کیوی برای اولین بار در کشور نیوزلند به صورت تجاری کشت داده شد. در واقع کیوی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از منابع غنی ویتامین c شناخته می‌شود. کیوی خواص درمانی زیادی دارد و برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند آسم و فشار خون مفید است. در ایران، نخستین نهال کیوی در سال 1347 شمسی کاشته شد. این نهال از کشور فرانسه به ایران وارد شده بود و در یکی از روستاهای شهرستان تنکابن کاشته شد. هم اکنون، کیوی در استان‌های مازنداران، گیلان و گلستان کشت می‌شود.

محصولات کیوی این استان‌ها بسیار با کیفیت و مرغوب است و به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند. امروزه کیوی یکی از مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران است. خرید عمده کیوی و پخش آن در بازار داخلی یا صادرات آن به خارج از کشور، یک فعالیت تجاری پرسود خواهد بود. نمونه قرارداد خرید کیوی در راستای خرید و فروش عمده کیوی تنظیم می‌شود.

در این نوشته نکات قانونی مربوط به خرید و فروش عمده کیوی و شیوه تنظیم قرارداد مرتبط با آن را بررسی می‌کنیم. این قرارداد را می‌توانیم نوعی قرارداد بیع کالا به حساب آوریم.

قواعد مربوط به عقد بیع؛ ضوابط ناظر بر قرارداد خرید کیوی

قرارداد بیع یکی از مهم‌ترین قراردادهای معین در قانون مدنی است. عقد بیع، قراردادی است که باید در هنگام خرید و فروش کالاهای مختلف تنظیم و امضا شود. شرایط عقد بیع در مواد 338 الی 463 قانون مشخص شده است. نمونه قرارداد خرید کیوی نیز نوعی عقد بیع است و باید مطابق با مواد 338 الی 463 قانون مدنی تنظیم شود.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، عقد بیع با توافق میان بایع (فروشنده) و مشتری (خریدار) تحقق پیدا می‌کند. این قرارداد نیز به وسیله توافق میان خریدار (مشتری) و فروشده (بایع) امضا و ایجاد خواهد شد.

موضوعات این قرارداد و چگونگی انجام آن به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده باید این قرارداد را مطابق با قواعد و شرایط آمره عقد بیع تنظیم کنند. شرایط و ضوابط آمره عقد بیع برگرفته از آموزه‌های شرعی فقه امامیه و لازم الاجرا هستند. بنابراین، درصورتی که این قرارداد برخلاف شرایط و ضوابط آمره عقد بیع تنظیم شده باشد، از نظر قانونی باطل و بی‌اثر است.

خریدار و فروشنده کیوی می‌توانند برخلاف شرایط و ضوابط تکمیلی عقد بیع با یکدیگر توافق کنند زیرا شرایط و ضوابط تکمیلی عقد بیع در صورتی لازم الاجرا هستند که خریدار و فروشنده عمده کیوی برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند.

تنظیم و امضای نمونه قرارداد خرید کیوی کدام آثار قانونی را به دنبال خواهد داشت؟

قراردادی که برای خرید و فروش عمده کیوی تنظیم می‌شود یک قرارداد تَملیکی است. قرارداد تَملیکی به قراردادی گفته می‌شود که مهم‌ترین اثر قانونی آن انتقال مالکیت است. مهم‌ترین اثر قانونی تنظیم و امضای نمونه قرارداد خرید کیوی نیز انتقال مالکیت کیوی‌های مورد معامله خواهد بود. بنابراین، پس از تنظیم و امضای این قرارداد، مالکیت کیوی‌های مورد معامله از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

الزام قانونی فروشنده نسبت به تحویل کیوی‌های مورد معامله، سومین اثر قانونی تنظیم و امضای این قرارداد است. فروشنده پس از تنظیم و امضای این قرارداد باید کیوی‌های مورد معامله را به خریدار تحویل بدهد.

سومین اثر قانونی این قرارداد نیز، الزام قانونی فروشنده نسبت به پرداخت بهای کیوی‌‌های مورد معامله است. خریدار باید مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در این قرارداد، بهای کیوی‌های مورد معامله را به فروشنده پرداخت کند.

خریدار و فروشنده چگونه قیمت نمونه قرارداد خرید کیوی را مشخص می‌کنند؟

مبلغ این قرارداد در واقع همان بهایی است که خریدار باید بابت کیوی‌های مورد معامله به فروشنده پرداخت کند. بهای کیوی‌های مورد معامله به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد باید به صورت دقیق، بهای کیوی‌های مورد معامله را مشخص کنند. مشخص نکردن بهای دقیق کیوی‌های مورد معامله ممکن است که باعث بروز اختلاف میان خریدار و فروشنده شود.

خریدار و فروشنده می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا نسیه بهای کیوی‌های مورد معامله با یکدیگر توافق کنند اما باید به این نکته توجه کنید که اصل بر پرداخت نقدی بهای کیوی‌ها است. بهای کیوی‌های مورد معامله، زمانی به صورت نسیه پرداخت می‌شود که خریدار و فروشنده برای پرداخت بهای آن‌ها مدتی در نظر گرفته باشند. بنابراین خریدار در صورتی می‌تواند بهای کیوی‌های مورد معامله را به صورت نسیه پرداخت کند که در این خصوص با فروشنده توافق کرده باشد.

همچنین، خریدار می‌تواند کیوی‌های مورد معامله را پیش خرید کند. در این حالت، خریدار بهای کیوی‌های مورد معامله را قبل از تحویل گرفتن آن‌ها پرداخت می‌کند.

تعهدات طرفین نمونه قرارداد خرید کیوی

تعهد از نظر لغوی به معنای پیمان، پذیرش و پایبندی است. تعهدات نمونه قرارداد خرید کیوی در واقع، وظایف و تکالیفی هستند که پس از امضای این قرارداد بر عهده خریدار و فروشنده کیوی قرار می‌گیرد. مهم‌ترین تعهدات طرفین این قرارداد، تحویل کیوی‌های مورد معامله و پرداخت بهای آن‌ها است. همانطور که در بندهای قبلی نیز توضیح دادیم، خریدار موظف است که بهای کیوی‌های مورد معامله را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در این قرارداد پرداخت کند. فروشنده نیز باید کیوی‌های مورد معامله را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در این قرارداد به خریدار تحویل بدهد.

خریدار و فروشنده هنگام تنظیم و امضای این قرارداد می‌توانند در خصوص موضوعات فرعی دیگری نیز با یکدیگر توافق کنند. تعهدات فرعی این قرارداد در واقع، همان موضوعات فرعی هستند که خریدار و فروشنده کیوی در خصوص انجام آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. موضوع تعهدات اصلی و فرعی خریدار و فروشنده کیوی می‌تواند مالی یا غیر مالی باشد. خریدار و فروشنده ملزم به انجام تمامی تعهدات مالی و غیر مالی هستند که به موجب تنظیم و امضای قرارداد بر عهده گرفته‌اند.

خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم و امضای قرارداد فروش کیوی باید تمامی تعهدات مالی و غیر مالی خودشان را مشخص کنند.

آیا گرفتن تضمین در نمونه قرارداد خرید کیوی امکان پذیر است؟

تضمین به معنای پشتوانه، وثیقه و ضمانت است. تضمین در واقع همان وثیقه‌ای است که از متعهد گرفته می‌شود. در واقع این وثیقه در راستای ضمانت حسن انجام تعهدات از متعهد گرفته خواهد شد. خریدار و فروشنده کیوی نیز در راستای حسن انجام تعهدات مقرر در این قرارداد می‌توانند از یکدیگر وثیقه بگیرند.

وثیقه‌ای که خریدار از فروشنده می‌گیرد در راستای تحویل به موقع کیوی‌های مورد معامله است. وثیقه‌ای که فروشنده از خریدار می‌گیرد نیز در راستای پرداخت به موقع کیوی‌های مورد معامله خواهد بود.

وثیقه نقد و غیر نقد در این قرارداد

وثیقه‌های نقد و غیر نقد این قرارداد به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. معمولاً، خریدار و فروشنده کیوی در قالب اسناد تعهد آور بانکی مانند چک و سفته از یکدیگر وثیقه می‌گیرند.

خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم و امضای قرارداد کیوی باید شرایط به اجرا گذاشتن‌ چک و سفته‌ای که به عنوان ضمانت حسن انجام تعهدات این قرارداد از یکدیگر گرفته‌اند را نیز مشخص کنند.

وثیقه‌هایی که خریدار و فروشنده از یکدیگر می‌گیرند در نزد آن‌ها مانند مال مورد امانت است. طرفین قرارداد نمی‌توانند چک یا سفته‌‌ی ضمانت را بدون دلیل به اجرا بگذارند. به اجرا گذاشتن بدون دلیل چک یا سفته ضمانت در حکم ارتکاب جرم خیانت در امانت است و ضمانت اجرای کیفری دارد.

پیشنهاد می‌کنیم که:

پیشنهاد می‌کنیم که برای در اختیار گرفتن این قرارداد حتما از امکان تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

علاوه براین، اگر برای انجام موضوع این قرارداد سوال یا ابهامی دارید، می‌توانید به راحتی و با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با مشاوران حقوقی مجرب ارتباط بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

قرارداد فروش میوه

اگر کیوی یا هر میوه دیگری را معامله می‌کنید، این نمونه قرارداد برای ثبت مکتوب معامله شما، کاربرد دارد. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش میوه
دانلود نمونه قرارداد فروش میوه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات