تعهد شغلی به عنوان یک رکن اساسی موفقیت + بررسی استراتژی تعهد شغلی کارکنان

-
بروزرسانی:1401/06/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تعهد شغلی

برای پیشبرد اولویت‌های یک سیستم یا نهاد، به یک تعهد گروهی نیاز است که این امر جز با تعهد شغلی بالا و ذاتی مدیر و کارکنان خود میسر نمی‌شود. بنابراین پرسنل پایبند یا متعهد باعث می‌شوند که مزایای رقابتی بالایی مانند افزایش بهره وری و کاهش تعدیل نیروی انسانی در یک سیستم شکل بگیرد. در نتیجه چندان جای تعجب نیست که نهادهای کارا در هر اندازه و نوعی که باشند، به طور شگفت انگیزی در نهادینه کردن سیاست‌ها و رویکردهای عملی به منظور ارتقای این خصیصه مهم در محیط‌ کار تلاش می‌کنند. تاکید به این مساله در گزینش و انتخاب نیروی انسانی ضروری و مهم است. بنابراین پیش از تنظیم انواع قرارداد کار و به کارگیری کارپذیران، حتما به رعایت این خصیصه تاکید کنید.

تعهد شغلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

تعهد شغلی کارکنان ، نوعی نگرش مثبت، وابستگی و احساس مسئولیت افراد نسبت به شغلشان است که به واسطه آن، وظایف خود را به صورت صحیح و معقول انجام می‌دهند. منابع انسانی از ارزشمندترین سرمایه‌های هر نهادی به حساب می‌آیند. از طرفی، نیروی انسانی پایبند، به ارزش‌ها و اهداف نهادی که با آن همکاری می‌کند، اهمیت می‌دهد و یک رکن اساسی برای موفقیت و برتری آن سیستم نسبت به دیگر مجموعه‌ها به حساب می‌آید.

میزان تعهد در کار، از اهمیت بالایی برخوردار است. مقوله وفاداری به شغل، یکی از دغدغه‌های جدی مدیران به حساب می‌آید چرا که کارمندان پایبند و وفادار، نسبت به سایر کارمندان تاثیرگذارتر هستند، مشکلات شخصی یا محیطی، آن‌ها را دلسرد نمی‌کند، روابط بهتری با همکاران و سایر افراد دارند و به واسطه این تعهد، به مرور، بر وظایف خود مسلط می‌شوند. همچنین امکان ارتقای شغلی برای آن‌ها وجود دارد.

استراتژی تعهد شغلی کارکنان

پایبندی از جمله عناصر کلیدی در هر حرفه‌ای محسوب می‌شود. پرسنلی که به نهاد خود پایبند هستند، ارتباط و درک موثرتری با اهداف مجموعه دارند و وظایفشان را به بهترین نحو انجام می‌دهند. استراتژی تعهد شغلی کارکنان ، راهی است که به واسطه آن می‌توانید شاخص تعهد مجموعه را درک، سنجش و ارزشیابی کنید. به کارگیری مناسب این رویکردهای مهم، این امکان را به شما می‌دهد که سطوح تعهد شغلی کارمندان را در دراز مدت ارتقاء دهید. در ادامه به برخی از جنبه‌های مهم این رویکردها می‌پردازیم.

رویکرد ارتباطی و مالی

  1. رویکرد ارتباطی: از جمله رویکردهای حیاتی در زمینه افزایش وفاداری به شمار می‌رود. در یک مجموعه با فرهنگ ارتباطی پویا، کارمندان از راس تا پایین‌ترین رتبه آن نهاد و بالعکس، راحت‌تر می‌توانند راجع به نگرانی‌ها و نظراتشان صحبت کنند. در نهایت، این امر باعث می‌شود که کارمندان تشویق شوند و بازخوردهای شفاف و صادقانه‌ای از آن‌ها دریافت کنید.
  2. رویکرد مالی: داشتن منابع مالی مناسب در شرکت‌ها، امری ضروری است. این مورد، به منظور ارتقای سطوح تخصصی و توسعه فرصت‌ها در آینده به کار می‌رود و از جمله عوامل مهم در تعهد پرسنل در درازمدت است. عدم تخصیص مناسب منابع مالی، عواقبی به دنبال دارد. از جمله می‌توان به ناراضی بودن کارکنان از حقوق و مزایای مکفی، پیشبرد امور به صورت یکنواخت و در نهایت، کاهش چشمگیر تعهد پرسنل مجموعه اشاره کرد.

تعهد شغلی معلمان و عوامل موثر بر افزایش آن

همانطور که می‌دانید، منابع انسانی، بزرگ‌ترین سرمایه در هر شغلی است. از طرفی، تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص از عمده وظایف نظام آموزش و پرورش به شمار می‌رود. نظام آموزش و پرورش به واسطه مسئولیتی که در تربیت افراد بر عهده دارد، باید از کارمندان متعهد بهره بگیرد. یکی از مهمترین ارکان اصلی نظام آموزش و پرورش، معلمان هستند. برای رسیدن به این مهم یعنی تربیت نیروی انسانی، به حضور معلمان متعهد نیاز است.

در واقع، رابطه مستقیمی بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نحوه تدریس صحیح معلمان وجود دارد. این افراد باید به حرفه تدریس، فراتر از یک شغل و به عنوان روشی برای سرمایه گذاری بر روی نسل‌های آینده نگاه کنند اما شغل معلمی، پیچیدگی‌های زیادی به همراه دارد و بسیار انرژی‌بر و تا حدی طاقت‌ فرسا است. از جمله این مشکلات، وجود دانش آموزان متعدد در کلاس با فرهنگ‌های مختلف، توقعات بالا و در اغلب موارد بی جای خانواده‌های دانش آموزان و عدم حقوق مکفی معلمان، هستند که فشار زیادی را بر قشر فرهنگی وارد می‌کند.

با توجه به مواردی که ذکر شد، بعضی معلمان از حرفه خود چندان راضی نیستند، حضور فعالی در محل کار ندارند و وظایفشان را به نحو مطلوبی انجام نمی‌دهند. در نهایت، عوامل فوق باعث می‌شود که میزان وفاداری این دسته از معلمان به نظام آموزشی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. همچنین بیشترین صدمه به دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها وارد می‌شود.

راهکارهای تاثیرگذار در ایجاد تعهد شغلی معلمان

  1. بهره‌گیری از نظام تشویق به منظور افزایش انگیزه و رقابت سالم بین مدرسین؛
  2. برقراری ارتباط موثر با سایر همکاران و مدیران مدارس؛
  3. برقراری عدالت و رفتار بی‌طرفانه بین معلمان دروس مختلف؛
  4. ارائه حقوق مکفی، مزایا و امکانات مناسب به معلمان مدارس و خانواده‌های آن‌ها؛
  5. تشریح کامل وظایف معلمان به صورت واضح و شفاف؛
  6. شرکت دادن معلمان و استفاده از اید‌ه‌ها و نظرات ایشان در تصمیم گیری‌های نظام آموزشی به منظور ارتقا سیستم آموزشی؛
  7. حمایت از آموزگاران و ایجاد انگیزه به وسیله ارزش قائل شدن برای آن‌ها.

تعهد شغلی دانشگاه

با توجه به اینکه دانشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی مستحکم در زمینه ارتقای سطح علمی جامعه و تولید نیروی متخصص عمل می‌کند، باید از کارکنانی دلسوز و متعهد جهت رسیدن به اهدافی که بیان شد، بهره‌ بگیرد. مدیران دانشگاه، موظف هستند که کارکرد کارمندان خود را به دقت بررسی کنند و از نگرش آن‌ها در رابطه با کار، آگاه باشند زیرا با این عمل می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که کارمندان رویکرد مثبتی نسبت به کار داشته باشند و از غیبت و ترک کار آن‌ها کاسته شود چرا که یک مدیر موفق می‌داند که چطور با کارمندان خود در راستای پیشبرد آرمان‌های مجموعه تحت مدیریت خود برخورد کند و با راهکارهای افزایش میزان تعهد و وفاداری شغلی کاملا آشنا است. در ادامه به عوامل موثر برای ایجاد و گسترش میزان تعهد شغلی دانشگاه می‌پردازیم.

عوامل موثر در گسترش این خصیصه

  1. برقراری ارتباط مناسب و مبتنی بر احترام متقابل بین کارمندان با یکدیگر و با افراد مافوق؛
  2. سبک رهبری مناسب و اصولی شامل برقراری ارتباط دو طرفه با کارکنان، توجه به احساسات افراد، مشورت با آن‌ها و غیره؛
  3. فراهم کردن بستر مناسب برای پرورش و شکوفایی استعداد و ارتقای جایگاه شغلی اساتید؛
  4. کنترل و نظارت بر روی فعالیت‌های کارکنان؛
  5. رفتار یکسان و عادلانه با کارکنان؛
  6. پرداخت پاداش متناسب با تلاش آن‌ها؛
  7. برقراری امنیت شغلی به دلیل عدم نگرانی کارکنان در رابطه با اخراج از دانشگاه و در نتیجه تعهد آن‌ها به کار؛
  8. مشورت و بررسی نظرات دانشجویان و کارکنان دانشگاه به عنوان ارکان مهم در جهت رفع موانع آموزشی، پژوهشی و غیره.

پیشنهاد ما

یک مدیر یا رئیس کار بلد، این موضوع را می‌داند که برای رسیدن به موفقیت و تحقق چشم اندازهای مد نظرش، نباید از همان ابتدا از کارکنان خود انتظار داشته باشد که عالی و بدون نقص باشند بلکه با ایجاد بستر مناسبی در محل کار، زمینه تعهد به کار را در آن‌ها ایجاد و تقویت ‌کند زیرا مرغوب‌ترین بذر دنیا نیز بدون آب و محیط مناسب، رشد نمی‌کند و میوه نمی‌دهد. از طرفی، کارکنان نیز باید در صورتی که انتظاراتشان توسط کارفرما برآورده شد، با اشتیاق و انگیزه بالاتری وظایفشان را انجام دهند، به محل کارشان متعهد باشند و با ارزش‌های مجموعه کارکردی صحیح و هم راستا داشته باشند.

در این مقاله، سعی ما بر این بود که در مورد تعهد شغلی کارمندان ، اطلاعات مفیدی به کارفرما و کارمندان منتقل کنیم اما دانستن مطالب این مقاله، همه قضیه نیست و شما باید از جنبه‌های حقوقی و قانونی این موارد، اطلاع داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم همراه با نوشتن یک قرارداد کامل و جامع، درباره نکات قانونی این شیوه از همکاری، با مشاوران و وکلای مجرب گفتگو کنید. در راستای بهره مندی به این خدمات حقوقی، به شما استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و همچنین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد کار موقت

با امضای این قرارداد، کارفرما و کارکنان نسبت به یکدیگر، متعهد می‌شوند.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات