نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن و مبانی و اصول مهم این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگزاری فروش آهن

قرارداد کارگزاری فروش آهن یکی از انواع قرارداد کارگزاری است که قرارداد بروکری فروش آهن نیز نامیده می‌شود. آهن از جمله کالایی است که در بسیاری از صنعت‌ها و تجارت‌ها و ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از تولید کنندگان یا سازندگان یک محصول خاص از آهن و مشتقات آن بهره می‌برند. آهن کالایی است که اشکال مختلف آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، این کالا متقاضیان خاص خود را دارد. یکی از قراردادهای کاربردی که میان کارخانجات آهن و متقاضیان ارتباط ایجاد می‌کند، قراردادهای کارگزاری فروش آهن است. این قرارداد از جمله قراردادهای خصوصی است که براساس قانون مدنی نوشته و تنظیم می‌شود. قرارداد کارگزاری فروش آهن می‌تواند باعث ایجاد تحولی در فروش محصولات آهن یک معدن یا کارخانه باشد و نیاز بسیاری از کارخانجات تولیدی و صنعتی را برطرف کند. در ادامه، بیشتر درباره این قرارداد توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن چیست ؟

فرم خام قرارداد کارگزاری فروش آهن قراردادی مهم در تجارت و صنعت وابسته به آهن است. این قرارداد میان شخصی به عنوان کارگزار و کارخانجات آهن و فولاد تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، کارگزار موظف است برای افزایش فروش و رونق درآمد کارخانه فعالیت کند. کارخانه‌ را به خریداران معتبر و مطمئنی وصل کند و در زمینه‌های بازاریابی و تبلیغات کارخانه عملکرد مثبتی داشته باشد. به طور کلی، کارگزار مانند مشاوری دانا است که با ارتباطات قوی و تجربه و مهارتی که دارد به رونق کسب و کار کارخانجات آهن کمک می‌کند.

انواع انحصار در نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن

بحث انحصار در قراردادهای کارگزاری از موضوعات مورد علاقه کارفرمایان این نوع قراردادها است. به طورخاص، کارفرمایان در نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن به دلیل بازار رقابتی میان کارخانجات تولید و فروش آهن و فولاد، بسیار تمایل دارند که از کارگزار انحصاری استفاده کنند. کارگزار انحصاری به این معنی است که شخص کارگزار فقط با یک کارخانه آهن همکاری کند. در این قرارداد، کارگزار مدافع حقوق و منافع کارخانه طرف قرارداد است و متعهد می‌شود که در زمینه خرید و فروش آهن با کارخانه‌های رقیب همکاری نکند.

کارگزاران می‌توانند با واحدهای صنعتی و تجاری بی‌شماری کار کنند، اما زمانی که در قرارداد به مساله انحصار همکاری با رقیب اشاره می‌شود کارگزار می‌پذیرد که فعالیتش در زمینه خاص، مانند کارگزاری خرید و فروش آهن را در بازه زمانی قرارداد حاضر، صرفا برای طرف قرارداد انجام دهد. بنابراین یکی از گزینه‌هایی که برای تنظیم متن قرارداد کارگزاری فروش آهن می‌توانید از آن بهره ببرید، همین مساله انحصار است.

نوع دیگری از انحصار مربوط به انحصاری بودن یا غیر انحصاری بودن قرارداد بروکری است. به این معنی که انجام فعالیت کارگزاری یا مسئولیت‌های کارگزاری، به صورت انحصاری با شخص کارگزار باشد یا از جانب کارفرما، این اجازه را داشته باشد که بتواند تعهدات خود را به کارگزار دیگری واگذار کند. اگر کارفرما به کارگزار این اجازه را بدهد که بتواند بخشی یا تمام مسئولیت‌های خود را به کارگزار دیگری واگذار کند، این نوع قرارداد را غیر انحصاری می‌نامیم. اما اگر کارفرما تاکید کند که مسئولیت‌های کارگزاری فقط با شخص کارگزار است، این قرارداد را انحصاری می‌نامیم. به طور کلی انحصار به توافق طرفین بستگی دارد. کارفرما و کارگزار می‌توانند در اشکال مختلف در این زمینه و موارد دیگر توافق کنند.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن

در ادامه مطلب، به شرح یک نمونه قراردادهای گارگزاری فروش آهن می‌پردازیم و این قرارداد را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم:

اطلاعات و مشخصات طرفین

نوشتن متن نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن را با معرفی طرفین قرارداد آغاز می‌کنیم. در ابتدای قرارداد باید کارفرما و کارگزار معرفی شوند. کارفرما، کارخانه آهن است که تمایل دارد یک کارگزار را در اختیار بگیرد. کارگزار نیز شخص متخصص و آگاهی است که در زمینه فروش آهن تجربه دارد و می‌پذیرد که کارگزاری فروش آهن را به عهده بگیرد. این اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند. اگر کارفرما در متن قرارداد، کارخانه باشد، شخص حقوقی محسوب می‌شود و لازم است که از اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده استفاده کنیم.

کارگزار نیز می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. بعضی‌ کارگزاران به صورت شرکتی و چند نفره کار می‌کنند و قراردادهای کارگزاری را به نام شرکت ثبت می‌کنند. در این حالت، کارگزار مانند کارفرما معرفی می‌شود. اما اگر کارگزار به صورت فردی و بدون شرکت با شما فعالیت کند، شخص حقیقی نامیده می‌شود و لازم است که برای معرفی او از اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس استفاده ‌کنیم.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن

موضوع قرارداد در نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن

موضوع قرارداد همان دغدغه‌ای است که باعث شده کارفرما و کارگزار با یکدیگر قرارداد تنظیم کنند. کارگزار در جنبه‌های مختلف بازاریابی و نوسان‌گیری بازار فروش آهن فعالیت می‌کند و تبلیغات و آشنایی با خریداران را به عهده دارد. با توجه به محتوای قرارداد و دغدغه کارفرما برای بهبود و رونق کسب و کار، موضوع قرارداد کارگزاری آهن مشخص می‌شود. در این بخش از قرارداد درباره چگونگی انجام کار و هرآنچه کارگزار باید انجام دهد توضیح داده می‌شود.

مدت نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن

تعیین مدت قرارداد، به قرارداد اعتبار و اهمیت بیشتری می‌دهد. یکی از مهم‌ترین اصول قرارداد نیز همین مساله تعیین مدت قرارداد است. شما باید تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را در متن نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن مشخص کنید. کارگزار متعهد است که در مدت مشخص شده، در قرارداد باقی بماند و به تعهدات خود عمل کند. با اتمام زمان تعیین شده، قرارداد نیز به پایان می‌رسد. در این بخش از قرارداد می‌توانید به این مورد اشاره کنید که آیا تمایل به تمدید قرارداد دارید یا ندارید. با نوشتن این جمله که این قرارداد قابل تمدید است، می‌توانید این شرایط را ایجاد کنید که در صورت تمایل طرفین، قرارداد تمدید شود.

حق الزحمه کارگزار

یکی از موارد مهمی که در متن قرارداد کارگزاری نوشته می‌شود، حقوق و مزایا کارگزار است. حق الزحمه کارگزار باید تعیین شود و در متن قرارداد نوشته شود. میزان حق الزحمه با توافق طرفین مشخص می‌شود. کارگزار و کارفرما بعد از جلسه معرفی، روی مبلغ مشخصی به توافق می‌رسند. این مبلغ حق الزحمه کارگزار است و کارفرما موظف است آن را بپردازد. از موارد مهم دیگر درباره حق الزحمه کارگزار، نحوه پرداخت آن است. پرداخت حق الزحمه به روش‌های مختلفی میسر می‌شود. کارفرما می‌تواند به صورت ماهانه یا در اقساط مشخص، حق الزحمه کارگزار را بپردازد.

تفاوت کارگزاری فروش آهن با بازاریابی

یکی از دلایلی که میزان حق الزحمه کارگزار به صورت دقیق در متن قرار مشخص می‌شود، این است که کارگزار بازاریاب نیست و درآمدش صرفا از بازاریابی یا دریافت پورسانت به دست نمی‌آید. فعالیت کارگزار موجب افزایش درآمد مجموعه شما می‌شود اما او از فروش آهن، پورسانتی دریافت نمی‌کند و فقط در ازای فعالیت‌ها و زحماتش حق الزحمه دریافت خواهد کرد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد کارگزاری فروش آهن

در صورت بروز مشکل یا اختلاف میان کارگزار و کارفرما، طرفین می‌توانند شکایت خود را به مراجع قضایی ارائه کنند. البته طرفین قرارداد برای سهولت بیشتر در رسیدگی به شکایت‌ها می‌توانند داوری را انتخاب کنند. داور با انتخاب و توافق طرفین انتخاب می‌شود و در صورت بروز مشکل، داور میان طرفین داوری می‌کند و حکم می‌دهد. رای داور از نظر مراجع قانونی کاملا صحیح است و ایرادی ندارد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، روی لینک بزنید.

دیگر خدماتی که در سایت رکلا می‌توانید از آن بهره ببرید، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. برای برقراری ارتباط با مشاوران حقوقی و وکلای با تجربه تیم رکلا، به صفحه ثبت درخواست مشاوره بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد کارگزاری فروش کالا

برای تهیه فرم خام قرارداد کارگزاری فروش کالا، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد کارگزاری فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
جلیل داوربناه
thumb_up_alt
قرار داد کارگزاری دارم مبلغ بالا لطفا کمک کنید.
22:48
12 اسفند 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. از اینکه خدمات رکلا را انتخاب کرده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. برای ثبت درخواست تنظیم این قرارداد، لطفا از منوی سایت، «تنظیم قرارداد» را انتخاب کنید و درخواست در همان جا ثبت شود تا بتوانیم با شما تماس بگیریم.
18:58
13 اسفند 1401