شرایط مهم قرارداد فروش آهن آلات را در اینجا بخوانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آهن

معامله آهن یا قرارداد آهن قراردادی است که براساس آن، طرفین اقدام به خرید یا فروش آهن می‌کنند و یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. آهن از جمله مصالحی است که به صورت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفداران و خریداران مشخصی دارد. فلز آهن فلزی محبوب است و در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، به دلیل درخواست و تقاضایی که برای این فلز وجود دارد، معدن‌ داران و شرکت‌های مختلف به تولید و فروش آهن در کاربری‌های مختلف اقدام می‌کنند. از آهن در بسیاری از شاخه‌های صنعت و تولید استفاده می‌شود و نمونه قرارداد خرید و فروش آهن آلات جایگاه ویژه‌ای در تجارت دارد. قرارداد فروش آهن آلات یا قرارداد خرید آن، چه در ابعاد کوچک و چه در ابعاد بزرگ، جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد و تجارت دارد. مخصوصا در زمانی که نمونه قرارداد خرید اهن الات ، به صورت قراردادهای صادرات و واردات در ابعاد گسترده تنظیم می‌شود.

نوع و ماهیت قرارداد آهن

معامله آهن ، در حقیقت یک سند است. این سند مکتوب درباره ارتباط میان خریدار و فروشنده آهن توضیح می‌دهد. نمونه قرارداد فروش آهن ، قراردادی است که به منظور خرید یا فروش آهن تنظیم می‌شود. بنابراین حاوی اطلاعاتی درباره چگونگی انجام این معامله خواهد بود. در متن قرارداد آهن ، طرفین قرارداد به خوبی معرفی می‌شوند. همچنین نوع آهن مورد نظر خریدار مشخص می‎‌شود. میزان و نوع سفارش خریدار، قیمت هر کیلو آهن و قیمت کل سفارش، شرایط خاص خرید و تحویل آهن، کاربرد آهن، شروط خاص طرفین و موارد مهم دیگر از این قبیل، در این متن توافق آورده می‌شود.

به واسطه این توافق، آهن مورد نظر از طرف فروشنده به خریدار تحویل داده می‌شود و در ازای آن، هزینه پرداخت خواهد شد. قرارداد فروش کالا یا مبایعه نامه از قراردادهای بسیار رایج است که هر روز به شکل‌های مختلف در میان مردم اجرا می‌شود. قرارداد آهن نیز یکی از انواع مبایعه نامه است.

قانون قرارداد

نمونه قرارداد خرید و فروش آهن آلات از جمله قراردادهایی است که براساس قواعد عقد بیع تنظیم می‌شود. عقد بیع یا عقد خرید و فروش، از عقود معین قانون مدنی است. معین بودن قرارداد فروش آهن آلات به این معنی است که در متن قانون مدنی حدود و شرایطی برای تنظیم انواع قراردادهای خرید و فروش تعیین شده است که قرارداد حاضر هم باید براساس آن تنظیم شود. قانون مدنی درباره چگونگی اجرای معامله توضیحاتی داده است و شرایط صحت بیع را تعیین کرده است. بنابراین، معامله بر خلاف اصول و ماده‌های قانون مدنی صحیح نیست.

قرارداد آهن و الزامی بودن آن

نمونه قرارداد خرید اهن الات ، علاوه بر معین بودن، در گروه قراردادهای لازم هم قرار می‌گیرد. لازم بودن نمونه قرارداد فروش آهن به این معنی است که طرفین نمی‌توانند یک جانبه قرارداد را فسخ کنند یا از عمل به آن سر باز بزنند. به محض امضای قرارداد، طرفین موظف خواهند بود که برای انجام معامله بکوشند. نکته مهم در این قرارداد این است که طرفین می‌توانند مدت یا شرایطی را برای مهلت تست و امکان رجوع یا فسخ قرارداد در نظر بگیرند که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.

شرایط صحت قرارداد آهن

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، قانون مدنی شرایط خاصی را برای معامله بیع در نظر گرفته است و ملاک صحیح بودن قرارداد را رعایت آن شرایط می‌داند. در ادامه شرایط عمومی صحت قرارداد از دیدگاه قانون را بیان می‌کنیم:

  1. خریدار و فروشنده برای انجام معامله رضایت کامل داشته باشند؛
  2. خریدار و فروشنده اهلیت داشته باشند. اهلیت از نگاه قانون مدنی به این معنی است که خریدار و فروشنده عاقل و بالغ بوده و حق تصرف و دسترسی به اموالشان را داشته باشند؛
  3. مورد معامله باید مشخص و معین باشد. در قرارداد آهن موضوع معامله دقیقا خرید و فروش آهن تعریف می‌شود اما لازم است که نوع، میزان و کاربردی آهن مورد معامله نیز در متن قرارداد بیان شود؛
  4. مورد معامله باید دارای مشروعیت یا مالیت باشد. یعنی موضوع معامله باید ارزش خرید و فروش را داشته باشد.

قرارداد آهن و موضوع آن

موضوع مورد معامله در قرارداد آهن ، خرید و فروش اهن است. اما کاربری و نوع آهن هم مهم است. برای مثال آهنی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد در میزان، ابعاد و اندازه، با آهنی که برای ساخت ماشین استفاده می‌شود، متفاوت است. در این بخش از قرارداد درباره این موارد به صورت صریح و روشن توضیح داده می‌شود.

مساله مهم دیگری که لازم است در ابتدای قرارداد به آن پرداخته شود، اقساطی یا نقد بودن خرید و فروش است. در معاملاتی که با قواعد عقد بیع تنظیم می‌شود انواعی از نحوه پرداخت موجود است. اما آن چیزی که میان عموم مردم رایج است، پرداخت به صورت اقساط یا نقد است. اگر خرید و فروش به صورت اقساطی انجام می‌شود، لازم است که در عنوان قرارداد به موضوع اقساطی بودن اشاره شود.

مدت قرارداد آهن

مدت اجرای قرارداد، برای مراحل مختلف آن تعیین می‌شود. برای مثل برای تحویل آهن، مدت بررسی و بازه امکان رجوع محصول برای خریدار، مدت لازم برای پرداخت هزینه و غیره تعیین می‌شود.

براساس این بخش از قرارداد، فروشنده باید در زمان مشخص شده، آهن را به خریدار برساند. خریدار این حق را دارد که در بازه زمانی تعیین شده، آهن را بررسی کند و اگر ایراد یا خطایی در آهن ملاحظه کرد، بتواند آن را مرجوع کند. در ادامه، زمان دقیقی برای پرداخت هزینه قرارداد و سایر موارد تعیین خواهد شد.

ثمن معامله (مبلغ) در قرارداد آهن

قرارداد فروش آهن آلات یا به عبارت کلی‌تر معامله آهن ، در ازای پرداخت ثمن انجام خواهد شد. ثمن معامله در حقیقت مبلغی است که خریدار باید بابت آهن دریافتی به فروشنده بپردازد. این مبلغ براساس قیمت تعیین شده برای آهن و با توجه به صنف مورد نظر تعیین می‌شود. در بخش ثمن قرارداد، یک بار قیمت هر متر آهن را تعیین خواهیم کرد و در ادامه، قیمت کلی آهن خریداری شده را می‌نویسیم. اگر نظر به خرید به صورت اقساط باشد، لازم است که مبلغ کلی قرارداد به اقساطی تقسیم شود و مبلغ هر قسط در این بخش آورده شود.

نحوه پرداخت ثمن

بعد از تعیین مبلغ نهایی قرارداد لازم است درباره نحوه پرداخت ثمن صحبت شود. این بخش از قرارداد باید براساس نوع توافق طرفین انجام شود. براساس قانون مدنی و با توجه به عقد بیع، چند روش برای پرداخت ثمن وجود دارد. در ادامه به این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. بیع نقدی: اگر فروشنده و خریدار آهن شرط کنند که به محض تحویل آهن، ثمن آن پرداخت شود، بیع به صورت بیع نقد خواهد بود. در این نوع از قرارداد آهن ، خریدار در زمان تحویل آهن و بعد از بررسی آن، هزینه را پرداخت خواهد کرد.
  2. بیع نسیه‌ای: بیع نسیه نیز یکی دیگر از انواع نمونه قرارداد فروش آهن است. براساس این قرارداد، خریدار می‌تواند پرداخت ثمن را به زمانی غیر از زمان تحویل محصول موکول کند. در این قرارداد فروشنده آهن مورد نظر را به خریدار تحویل می‌دهد و برای پرداخت ثمن قرارداد، از او ضمانت می‌گیرد. خریدار موظف خواهد بود که در زمان تعیین شده ثمن قرارداد را بپردازد. در قراردادهایی که به صورت اقساطی تعریف می‌شوند نیز از همین شیوه استفاده می‌شود. در قراردادهای اقساطی، زمان دقیق پرداخت هر قسط مشخص می‌شود و خریدار موظف است که در زمان تعیین شده، اقساط را بپردازد.

قرارداد فروش اقساطی کالا

با استفاده از این فرم قرارداد، می‌توانید برای معامله اقساطی کالا با یکدیگر توافق کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

اگر تصمیم دارید که کالایی را به صورت نقد معامله کنید، این قرارداد برای شما کاربرد خواهد داشت.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات