امروزه اینترنت در همه جنبههای زندگی انسان نقش مهمی ایفا میکند. از طرفی با رشد جمعیت، نیازهای مردم به اینترنت نیز در زمینههای مختلف رو به افزایش است. از این رو کسب و کارهای آنلاین که در فضای اینترنت فعالیت میکنند تا حد زیادی نیاز مردم را برطرف کردهاند. طوری که تأثیر آن را بر فرهنگ خرید مردم به وضوح میتوان دید. به موجب این امر، صاحبان کسب و کار به منظور فروش بیشتر محصولات خود و پیشی گرفتن از رقبا، فروش آنلاین را به رکن اصلی کسب و کار خود تبدیل کردهاند. در این مقاله تلاش ما بر این است که به نکات فروش اینترنتی قبل از راه اندازی کسب و کار آنلاین، در حین آن و پس از راه اندازی بپردازیم.
راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی مثل این است که یک مغازه در اختیار دارید، با این تفاوت که پشتیبانی آن ۲۴ ساعته است و به مردم در نقاط مختلف این امکان را میدهد که محصولات شما را مشاهده و در صورت نیاز خریداری کنند. در این قسمت به نکات فروش اینترنتی قبل از راه اندازی کسب و کارها میپردازیم.
پیش از راه اندازی فروشگاه آنلاین، به منظور کاهش استرس و رسیدن به موفقیت، باید نکات فروش اینترنتی را که در ادامه میگوییم به طور کامل ارزیابی کنید:
فروش اینترنتی به این معنی است که شما به عنوان مشتری، سفارشتان را به صورت آنلاین ثبت کنید و محصول مورد نظر خود را در قالب تحویل پستی یا دانلود فایل (مجازی)، تحویل بگیرید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات و همچنین به واسطه همه گیر شدن اینترنت، راه اندازی کسب و کار آنلاین برای بسیاری از مشاغل، امری مهم به حساب میآید. بر خلاف تصور عامه مردم، راه اندازی کسب و کار آنلاین کار راحتی نیست زیرا تمام کسانی که از سایت شما بازدید میکنند، قصد خرید ندارند. به همین منظور برای جذب مشتری واقعی باید تمهیداتی اندیشید. بنابراین به نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی که در ادامه بیان میکنیم، ملاحظه ویژهای داشته باشید:
اولین نکته در راه اندازی کسب و کار آنلاین، انتخاب محصول مناسب با توجه به نیاز مشتریان است. سپس تأمین آن محصول با توجه به سرمایه موجود، در اولویت قرار دارد زیرا در این صورت است که به سود دلخواه میرسیم. باید برای انتخاب محصول مناسب، مواردی از قبیل شناسایی مشکلات و دغدغههای مردم و تلاش برای رفع این نیازها، میزان علاقه به محصول مورد نظر و غیره را در نظر بگیرید و برای تهیه محصول اقدام کنید. سپس به معرفی کامل محصول و راهنمایی مشتریان در رابطه با مشخصات محصول بپردازید. با در نظر گرفتن این موارد، محتوای جذابی برای محصول انتخابی شما در وب سایت نوشته میشود و در جلب توجه مشتری و ترغیب ایشان به خرید، تاثیر میگذارد.
به دلیل کلاهبرداریهای اینترنتی و عدم تطابق محصول دریافتی با کالای موجود در بعضی سایتها، مشتریان اعتماد خود را نسبت به فروشگاههای اینترنتی از دست دادهاند. از این رو صاحبان کسب و کار به منظور جلب اعتماد افراد، موظف هستند نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشند. این نماد، از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان تاییدیه صادر میشود. در کسب و کارهای آنلاینی که این نماد را داشته باشند، در صورتی که هر گونه تخلفی از آنها سر بزند؛ از جمله تخلفاتی مانند عدم ارسال کالا یا محصول در ازای دریافت پول، مشتری به راحتی میتواند روند قانونی را طی و از آنها شکایت کند.
شما باید از دید کاربر به سایت خود نگاه کنید و این نکته را مد نظر قرار دهید که سایت شما باید قابلیتهایی مانند دسترسی راحت به بخشهای مختلف سایت، سرعت بالای لود صفحات سایت، تخفیفات جذاب روی محصولات و امکان گفت و گوی آنلاین با مشتریان برخوردار باشد. همچنین لازم است که محتواهای موجود در سایت، به صورت ساده و قابل فهم ارائه شود. انتخاب عکسهای با کیفیت توأم با توضیحات مناسب برای محصول، یکی از اصول مهم در تصمیمگیری مشتری برای خرید محصول است و باعث میشود که مشتری با دقت بیشتری اقدام به خرید محصول کند. این مورد نیز از جمله نکات مهم فروش اینترنتی به شمار میآید.
ارائه نظرات مشتریان رضایتمند در فروش محصولات نقش بسزایی دارد. در واقع با فعال سازی نظرات کاربران و انتشار بازخوردهای این افراد در راستای رضایت یا عدم رضایت ایشان از خریداری محصولات وب سایت، به سایر مشتریان این امکان را میدهید که در خصوص خرید یا عدم خرید محصول مورد نظرشان آگاهیهای لازم را کسب کنند. از طرفی به دلیل عدم ارتباط مستقیم با مشتری در این نوع خرید، لازم است که شرایط خرید حضوری را در بستر فروش اینترنتی فراهم و به مشتری در خرید محصول کمک کنید. همه این موارد در برگیرنده نکات فروش اینترنتی و شرایط راه اندازی کسب و کار به شمار میآید و عدم رعایت حتی یکی از این موارد، موجب کاهش روند فروش و سود حاصله از کسب و کار میشود.
هر گونه ابهام و پیچیدگی در مراحل خرید محصول، ممکن است مشتری را سردرگم و از ادامه روند خرید منصرف کند. بدین منظور، مراحل خرید باید ساده و بدون ابهام باشد. در واقع مشتری بعد از انتخاب محصول و طی کردن روند خرید، به درگاه بانکی هدایت میشود و با وارد کردن اطلاعات بانکی خود، فرآیند پرداخت را به اتمام میرساند. در آخر به منظور آسودگی خیال کاربر، میتوانید در قالب پیامک یا پنل کاربری، پیغامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن خرید برای او ارسال کنید.
توجه و عمل به هر کدام از موارد بالا که در رابطه با نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی گفته شد، کمک شایان توجهی به صاحبان مشاغل میکند.
در کشور ما فرهنگ خرید آنلاین بسیار رایج شده است. در واقع خرید اینترنتی مزایایی از قبیل صرف حداقل زمان در خرید محصول، راحتی خرید، دور بودن از ترافیک و شلوغی و موارد متعدد دیگری را به دنبال دارد. از طرفی این نوع خرید، معایبی نیز دارد که در صورت آگاهی از نکات حقوقی فروشگاه اینترنتی ، میتوانید از بروز آنها جلوگیری کنید. در ادامه به شرح نکات حقوقی فروشگاه اینترنتی میپردازیم که هم خریدار و هم فروشنده باید به آنها توجه جدی داشته باشند:
اخیرا افراد اکثر کارهای خود را از طریق اینترنت به انجام میرسانند. صاحبان کسب و کار با در نظر گرفتن این موضوع، کسب و کارهای خود را محدود به مکان فیزیکی خاصی نمیکنند. آنها به منظور پیشرفت در کار خود، دستیابی به فروش بیشتر و در نتیجه سود دهی بالا، به کسب و کار آنلاین روی آوردهاند. قبل از راه اندازی کسب و کار آنلاین، ضمن آگاهی از نکات فروش اینترنتی و ارزیابی شرایط، باید در زمینه مسائل حقوقی شناختی کافی و لازم به دست آورید. به همین منظور وب سایت رکلا، به ارائه خدماتی مانند مشاوره حقوقی تلفنی میپردازد. شما میتوانید با زدن روی لینک و ثبت درخواست، به سهولت با کارشناسان حقوقی و وکلای مجموعه ارتباط بگیرید.
علاوه براین، لازم است که برای فعالیتهای کاری خود، حتما قراردادهای مناسبی در اختیار داشته باشید. برای این منظور نیز میتوانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.