انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی در ایران و ضرورت تاسیس این انجمن

-
بروزرسانی:1402/11/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

در دنیای امروز، با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی روزمره، استفاده از اینترنت و فضای مجازی، امری گریزناپذیر است. علاوه بر این، کسب و کارهای زیادی در بستر اینترنت، راه‌ اندازی شده‌اند. مسلم است که کسب و کارهای اینترنتی، روند زندگی انسان‌ها را خیلی راحت‌تر می‌کنند و به تبع آن، در زمان افراد، صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای می‌شود اما متاسفانه، بنا به دلایلی همچون جدید بودن فضا و استفاده متعدد از خدمات پولی، آمار کلاهبرداری‌های اینترنتی به شدت رو به افزایش است. بنابراین، صاحبان کسب و کار، باید مجوزهای لازم برای قانونی کردن فعالیت خود را از مرجع قانونی تحت عنوان انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی فراهم آورند.

با این کار، به نحوی اعتماد کاربران قدیمی خود را حفظ می‌کنند. همچنین، اعتماد مشتریان یا کاربران جدید خود را نیز جلب خواهند کرد. این انجمن، یکی از انواع انجمن صنفی است که می‌توانید با زدن روی لینک، مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید. علاوه براین، برای آگاهی از ماهیت صنف نیز پیشنهاد می‌کنیم روی این عبارت بزنید و به مقاله اختصاصی آن وارد شوید. آشنایی با مفاهیم و تعاریف این اصطلاحات، در درک بیشتر مقاله به شما کمک خواهد کرد.

انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی چیست و چه وظایفی دارد؟

انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی که به آن انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی نیز می‌گویند، از سال 92 و با استناد به ماده 132 قانون کار، فعالیت خود را شروع کرده است. در حال حاضر، پس از همه گیری کرونا و با افزایش کسب و کارهای آنلاین، صاحبان مشاغل اینترنتی زیادی، متقاضی عضویت در این انجمن و استفاده از خدمات آن هستند. هدف از تاسیس این انجمن، حمایت از صاحبان مشاغل و مصرف کنندگان یا مشتریان است. همچنین، وظایف زیر را نیز بر عهده دارد:

  1. پیگیری حقوق مرتبط با کسب و کار آنلاین؛
  2. پشتیبانی از خدمات ارایه شده به صاحبان کسب و کار؛
  3. رسیدگی به شکایات کارفرمایان و کارگران در زمینه اختلاف در پوشش بیمه تامین اجتماعی؛
  4. هماهنگی و ارائه پیشنهادات سازنده با وزارت ارتباطات و فن آوری در زمینه ارتقا یا رفع نواقص اینترنتی؛
  5. پیگیری و صدور مجوزهای قانونی در زمینه تسریع امور کسب و کارهای مجازی؛
  6. ایجاد تعامل‌های سازنده با نهادهای دولتی برای تسریع در صدور مجوزات قانونی؛
  7. رشد و توسعه خرید اینترنتی در سطح کشور؛
  8. راهنمایی برای تسهیل در خرید اینترنتی.

شرایط لازم برای عضویت در انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی ایران

اگر قصد دارید که یک کسب و کار آنلاین راه‌ اندازی کنید، باید به دنبال راهکاری باشید که اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. برای این منظور، لازم است که از مجوزهایی همچون نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب برخوردار باشید تا به این ترتیب در انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی عضو شوید. افراد زیادی درخواست عضویت در انجمن صنفی دارند که بعد از تایید شرایطشان توسط انجمن، گواهی عضویت رسمی در انجمن صنفی کسب کار اینترنتی برایشان صادر می‌شود. به آن گواهی، پروانه عضویت انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی نیز می‌گویند. گواهی عضویت مذکور، مطابق با اساسنامه انجمن صنفی است. به واسطه دریافت گواهی یا پروانه عضویت، می‌توانید از مزایای قانونی آن در مدت اعتباری که معین شده است، بهره بگیرید. صاحبان مشاغل آنلاین، به منظور دریافت پروانه عضویت انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی ، باید از تمام شرایط زیر برخوردار باشند:

  1. شهروند ایران بودن؛
  2. اثبات شاغل بودن در حوزه کسب و کار آنلاین با ارائه مدارکی از جمله نماد اعتماد الکترونیکی، مدارک لازم دال بر کارفرما بودن، مانند بیمه؛
  3. پذیرفتن و پایبند بودن به قوانین موجود در اساسنامه انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی و تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات تایید شده از سوی ارکان انجمن صنفی (هیئت مدیره، مجمع عمومی، بازرسان)؛
  4. پرداخت مبلغی به عنوان ورودی انجمن و همچنین پرداخت حق عضویت به صورت منظم و سالانه؛
  5. استقرار شرکت در شهر مربوطه.

هدف از تاسیس انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی مشهد

نهاد تسهیل کننده کسب و کارهای اینترنتی در مشهد، به اسم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) استان خراسان رضوی، نام‌گذاری شده است. اعطای عضویت در نهاد مذکور، از طریق برگزاری آزمون و انجام مصاحبه تخصصی صورت می‌گیرد. علاوه بر این، نظام صنفی مذکور، فعالیت های وسیعی در زمینه معرفی کارفرمایان کسب و کارهای آنلاین به بانک ها انجام می‌دهد. هدف از انجام این کار، تامین منابع مالی پروژه های استارت آپی مجازی، مشاوره آموزشی با شرکت‌های آنلاین و موسسات دولتی مانند دادگستری، شورای انفورماتیک و غیره است. نصر، با ایجاد پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات به همراه کارخانه نوآوری مشهد توانسته است، قدم مهمی در راستای شتاب دهی به خدمات اینترنتی و ارتباطی بردارد.

انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی اصفهان

انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کارهای مجازی اصفهان در سال ۱۳۹۷ به شماره ثبت ۵۴۹۸، در محله شیخ صدوق اصفهان، تاسیس شد. این انجمن در حال حاضر با ارایه بسته‌های تشویقی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط اینترنتی در شهر اصفهان، کمک شایان توجهی در راستای حل مشکلات مرتبط با تجارت اینترنتی در سطح اصفهان انجام می‌دهد. علاوه بر این، انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی در اصفهان، با ارائه آموزش‌های لازم به صاحبان استارت آپ‌ها در زمینه چگونگی مدیریت کسب و کارهای آنلاین، نقش قابل توجهی در ارتقای سطح خدمات به کاربران اینترنت داشته است.

ضرورت تاسیس انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی شیراز

جامعه کسب و کارهای اینترنتی شیراز، با ایجاد هم افزایی، همفکری و آموزش مالکان کسب و کارهای مجازی تاسیس شد. این مجموعه مردم نهاد، بستری مناسب برای پیشرفت کسب و کارهای آنلاین فراهم کرده و همچنین، در راستای رسیدن به اهداف خود، همواره در تلاش بوده است. اهداف این نهاد شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. ارتقای اطلاع رسانی در زمینه معرفی استارت آپ‌های شیرازی؛
  2. شبکه سازی در رابطه با شناخت صاحبان مشاغل آنلاین؛
  3. بالا بردن جایگاه استارت آپ‌های شیراز در سطح کشور؛
  4. شکل‌گیری جلسات آموزشی مرتبط با مشاغل آنلاین جهت افزایش سطح آگاهی صاحبان کسب و کار؛
  5. برگزاری جلسات همفکری در محیطی دوستانه جهت تبادل نظر صاحبان موفق کسب و کارهای مجازی.

نحوه استعلام انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی

امروزه با این وجود که افزایش معنی‌داری در سطح امنیت سایت‌های آنلاین مرتبط با خرید کالا یا خدمات وجود دارد اما همچنان جرائم سایبری نظیر کلاهبرداری، باج‌گیری و غیره، گزارش می‌شوند. نهاد مرتبط با جرایم سایبری در کشور ما، پلیس فتا در کنار دادسراهای قوه قضاییه است. متاسفانه، عدم آگاهی مردم در خصوص این گونه جرائم نوظهور و پیچیده بودن برخی از این جرایم، مانند هک کردن سالانه، خسارت‌های قابل توجهی به مردم و دولت وارد می‌کند.

جلوگیری از بروز جرایم و مشکلات

یکی از راهکارهای موثر در راستای کاهش این جرایم، اطلاع‌رسانی از طریق استعلام انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی است. برای این منظور، باید به سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای آنلاین مراجعه کنید. سپس نام سایت یا دامنه آن را در قسمت استعلام مجوز سایت مذکور وارد کنید. چنانچه سایت شما از مجوزهای لازم، اعم از ای نماد و پروانه کسب برخوردار باشد، نام آن در این قسمت نمایش داده می‌شود.

به این ترتیب، خریداران و یا بازدیدکنندگان اینترنتی، از صحت و سقم اطلاعات موجود در سایت، اطمینان حاصل می‌کنند. این مسئله، نه تنها باعث افزایش اعتبار صاحبان برند در درازمدت می‌شود بلکه در کوتاه مدت نیز افزایش سوددهی کسب و کار را به همراه خواهد داشت. ارائه اطلاعات مرتبط با هر کسب و کاری، در یک سامانه یکپارچه، در نهایت، میزان شکایات سایبری و افزایش اعتماد سازی و سطح امنیت در فضای مجازی را به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد داد.

پیشنهاد ما

اگر می‌خواهید یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید، بعد از اینکه حوزه خاصی را متناسب با مهارت‌هایتان برای فعالیت انتخاب کردید، باید به دنبال یک استراتژی کارآمد برای فعالیت آنلاین خود باشید. این استراتژی، مواردی از قبیل بهره گیری از درگاه بانکی و امکان پرداخت خرید اینترنتی محصولات، پشتیبانی قوی، امکان دسترسی آسان به اطلاعات و مشاهده نظرات کاربران است. علاوه بر موارد مذکور، فعالیتتان باید به صورت قانونی باشد تا از این طریق در بین مشتریانتان، اعتماد سازی شود. بنابراین، لازم است که مجوزهای لازم را از طریق انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی دریافت کنید.

اگر در این خصوص ابهامی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین اگر نیاز به نوشتن یک قرارداد اختصاصی باشد نیز، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات