تمام انتظارات کارفرما از یک مدیر داخلی رستوران حرفه‌ای و با تجربه

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/03/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر داخلی رستوران

امروزه اغلب تجارت‌ها و مشاغل پرسود در سراسر دنیا مربوط به «غذا» و مشاغل وابسته به آن هستند. در همین راستا مشاغلی که به نحوه ارائه و سرو غذا مرتبط می‌شوند، مانند رستوران داری و شیوه مدیریت آن، به مشاغل محبوب تبدیل شده‌اند. معمولا در مجموعه‌های غذایی کوچک به دلیل کم بودن حجم کار، امور و مسئولیت‌های مرتبط با مدیریت را مالک رستوران انجام می‌دهد اما در رستوران‌های بزرگ که در بعضی مواقع به نوعی حتی یک برند معروف محسوب می‌شوند و گاهی اوقات دارای چندین شعبه نیز هستند، وظایف مدیریت رستوران و مدیر داخلی رستوران از یکدیگر تفکیک می‌شود. تفکیک این دو سمت اجرایی گاهی اوقات تا جایی پیش می‌رود که وظایف و مسئولیت‌های مدیریت داخلی رستوران از وظایف ریاست غذاخوری فراتر می‌رود و نقش بسیار تاثیر گذاری در میزان رضایتمندی مشتریان و پیشرفت سالن غذاخوری خواهد داشت.

در این مقاله سعی بر آن شده است تا علاوه بر پرداختن به مدیریت داخلی رستوران ، وجه تمایز یک رستوران موفق از سایر رستوران‌ها، مشخص شود. علاوه بر این در این مقاله به بررسی مهارت‌های یک مدیر داخلی رستوران موفق، چکیده‌ای از شرح وظایف مدیر داخلی رستوران ، حقوق مدیر داخلی رستوران و همچنین آینده بازار کاری این رسته شغلی می‌پردازیم.

پیش از بیان ادامه مطالب این مقاله، لازم است پیشنهاد کنیم که اگر در این حرفه مشغول به کار می‌شوید، حتما در خصوص انواع قرارداد استخدام رستوران مطالعه کنید. همچنین به صورت تخصصی می‌توانید قرارداد مدیر داخلی را نیز بخوانید و با ابعاد حقوقی قرارداد مرتبط با این شغل آشنا شوید.

مدیریت داخلی رستوران چیست؟

موفقیت و پیشرفت در کار رستوران‌ داری علی‌الخصوص مجموعه‌های غذایی بزرگ، به تحصیلات، تجربه و مهارت مدیران بستگی دارد. به عبارتی دیگر، اگر ریاست رستوران این انتظار را داشته باشد که غذاخوری او در لیست یکی از رستوران‌های مشهور قرار گیرد و به یک برند تبدیل شود، قطعا باید در زمینه استخدام مدیر داخلی برای مجموعه‌ خود وسواس خاصی به خرج دهد. مدیر داخلی رستوران به شخصی گفته می‌شود که به نوعی دست راست ریاست رستوران است و باید با تجربه و مهارت خود توانایی مدیریت اموری همچون برنامه‌ ریزی‌های مختلف، نظارت بر کیفیت غذاها و عملکرد پرسنل، آموزش کارکنان و تعامل سازنده با مشتریان راضی و ناراضی در جهت پیشرفت و توسعه غذاخوری را داشته باشد و در این راستا تلاش کند. این نیروی متخصص که به نوعی نایب رئیس به حساب می‌آید، بعد از رئیس یا صاحب رستوران، مهمترین نقش را در آن مجموعه به عهده دارد.

وجه تمایز یک رستوران موفق از سایر رستوران‌ها (عوامل رضایتمندی مشتریان)

یک رستوران برای موفق شدن و تمایز نسبت به سایر رقبا باید از یک سری ویژگی‌ها برخوردار باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. قطعا یک مدیر داخلی برای موفقیت بیشتر در این حرفه، باید به این نکات، توجه جدی داشته باشد:

  1. داشتن یک منوی متنوع و جذاب متناسب با کاربری آن غذاخوری و همخوان با همه سلایق غذایی؛
  2. ارائه غذاهای با کیفیت و خوشمزه به مشتریان؛
  3. رعایت بهداشت توسط کلیه پرسنل و در تمام بخش‌ها؛
  4. دکوراسیون زیبا و راحت همراه با نورپردازی مناسب؛
  5. پخش موزیک متناسب با فضا؛
  6. استفاده از ظروف با کیفیت و مناسب؛
  7. رفتار مناسب و محترمانه کلیه پرسنل با مشتریان؛
  8. داشتن پارکینگ مناسب برای پارک خودروهای مشتریان و پرسنل؛
  9. برخورد حرفه‌ای مدیران با کارکنان آن غذاخوری و دادن انگیزه در مواقع لازم به‌ آن‌ها؛
  10. توجه به نیازهای غذایی مشتریان و انعکاس دادن نظرات و انتقادات توسط پرسنل مخصوص به بخش‌های مربوطه.

مشخصه‌ها و مهارت‌های یک مدیر داخلی رستوران موفق

یک رستوران مشهور برای بهتر و بیشتر دیده شدن به یک مدیر داخلی موفق احتیاج دارد. او برای کسب موفقیت باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. برخی از این مشخصه‌ها عبارتند از:

  1. داشتن مدارک تحصیلی مرتبط با مدیریت داخلی رستوران و هتلداری و همچنین داشتن سابقه کاری مفید؛
  2. علاقمند، متعهد، صبور و انعطاف‌ پذیر بودن به عنوان یکی دیگر از بارزترین ویژگی‌های یک مدیر داخلی موفق؛
  3. برخورد حرفه‌ای و محترمانه با کارفرما، کارکنان و مشتریان؛
  4. مدیریت کارکنان و توانایی وضع قوانین و ایجاد نظم در بین آن‌ها؛
  5. تبحر در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی؛
  6. توانایی ایجاد آرامش و نظارت بر نحوه عملکرد آن‌ها در زمان‌های شلوغی رستوران؛
  7. ایجاد انگیزه در بین کلیه پرسنل و مشخص کردن پاداش یا تشویقی جهت تقویت روحیه کار تیمی بین کارکنان؛
  8. برخورداری از تفکر خلاقانه و ایجاد نوآوری جهت دکوراسیون، چیدمان، ظروف مورد استفاده و کلیه آیتم‌های مربوط به غذا و فضاهای مختلف رستوران.

چکیده‌ای از شرح وظایف مدیر داخلی رستوران

نقش و حضور مدیر داخلی در یک غذاخوری به اندازه‌ای مهم است که در صورت غیاب ریاست، وظیفه مدیر داخلی رستوران است که جای خالی او را پر کند و به انجام وظایف ریاست نیز بپردازد. او وظایف مختلفی دارد که به طور کلی این وظایف شامل آموزش به پرسنل، برنامه‌ ریزی منظم و دقیق برای امور رستوران و همچنین نظارت بر عملکرد کارکنان آن غذاخوری می‌شود. در ادامه به تشریح وظیفه مدیر داخلی رستوران می‌پردازیم:

  1. صادق بودن با ریاست، کارکنان و مشتریان؛
  2. نظارت بر تدوین منوی سرآشپز متناسب با کاربری رستوران و سلایق غذایی مختلف؛
  3. ارائه منوی با کیفیت به مشتریان؛
  4. استخدام کادر پرسنل مختلف اعم از سرآشپز، آشپز، گارسون، صندوقدار و سایر کارکنان زیر نظر ریاست؛
  5. به کارگیری کارکنان حرفه‌ای، متبحر و با تجربه؛
  6. مشخص کردن شیفت و ساعات کاری پرسنل و همچنین تبیین و تقسیم وظایف دقیق آن‌ها؛
  7. تعلیم کارکنان بخش‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت اعم از غذا و نحوه برخورد با مشتری؛
  8. وضع قوانین مختص بخش‌های مختلف و برقراری نظم و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها؛
  9. ایجاد اطمینان و اعتماد دو طرفه بین خود و کلیه پرسنل و دادن انگیزه و پاداش و تقویت روحیه و اعتماد به نفس آ‌ن‌ها؛
  10. تعامل سازنده و موثر با مشتریان؛
  11. حل و فصل شکایات، شنیدن انتقادات مشتریان ناراضی و رسیدگی به آن‌ها؛
  12. برخورد محترمانه و منعطف با انواع مشتریان؛
  13. کنترل و نظارت بر رعایت بهداشت در بخش‌های مختلف؛
  14. برنامه‌ ریزی‌های متفاوت و هیجان انگیز برای مناسبت‌های مختلف؛
  15. تبلیغات مستمر و مداوم در صفحه اینستاگرام کاری مجموعه و استفاده از هشتگ‌های غذایی در حاشیه و توضیحات عکس؛
  16. آنالیز و تحلیل عملکرد کارکنان و در نظر گرفتن تشویقی برای بهترین عملکرد آن‌ها؛
  17. بررسی و مدیریت بودجه و محاسبه سود مجموعه در پایان ماه کاری؛
  18. ارائه گزارش کلیه عملکردهای خود و کارکنان در پایان ماه کاری به ریاست.

حقوق مدیر داخلی رستوران

قطعا یکی از عواملی که در میزان رضایتمندی مشتریان تاثیر زیادی می‌گذارد، نحوه عملکرد و فعالیت پرسنل آن غذاخوری است و بدون شک، یکی از مسائلی که بر کارکرد کارکنان و مدیر داخلی نیز تاثیر می‌گذارد، میزان حقوق و مزایای دریافتی آن‌ها است. هر چقدر میزان حقوق و مزایای دریافتی پرسنل بیشتر باشد، رضایتمندی آن‌ها بیشتر و عملکردشان بهتر می‌شود.

حقوق مدیر داخلی رستوران طبق قرارداد استخدامی که با ریاست امضا می‌کند، دستِ کم مطابق با حقوق تصویب شده از سمت شورای عالی کار است اما پرداخت حقوق بیشتر به توافق میان طرفین قرارداد بستگی دارد. آمار دقیقی از مبلغ دقیق حقوق پرداختی این رسته شغلی در دست نیست. در واقع هر چه تخصص و تجربه آن مدیر بیشتر باشد، میزان درآمد او نیز بالاتر می‌رود. در صورتی که شخص در این شغل، تلاش و ممارست به خرج دهد، قطعا درآمد بالاتری نیز خواهد داشت. این شغل از آن دسته گروه‌های شغلی است که در صورت موفقیت، جزء مشاغل پرسود جامعه به حساب می‌آید.

آینده بازار کاری مدیر داخلی رستوران

یک مدیر داخلی می‌تواند در انواع مختلف مجموعه‌های غذایی مشغول به کار شود. با گسترش تعداد رستوران‌ها، بیرون برها و کافه‌ها، می‌توان بازار شغلی خیلی خوبی را برای این کار در نظر گرفت. قطعا افرادی که تخصص و تجربه بیشتری دارند و در انجام وظیفه مدیر داخلی رستوران حرفه‌ای‌تر هستند، در زمان انتخاب رستورانی برای کار، گزینه‌های متنوع‌تری خواهند داشت. به طور کلی می‌توان گفت که این شغل در ایران و سایر نقاط دنیا آینده شغلی بسیار خوبی دارد.

توصیه می‌کنیم

در اکثر مشاغل، متعهد بودن به انجام مسئولیت‌ها و تعهدات مالی میان طرفین، از جمله مهمترین مسائلی است که باید از طریق نوشتن قرارداد مکتوب فی ما بین طرفین، ثبت شود و به این ترتیب، یک سند مکتوب برای اثبات آن تعهدات وجود داشته باشد. شما می‌توانید در این راستا از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی تیم حقوقی رکلا استفاده کنید. همچنین در صورت داشتن سوال یا ابهام در مورد مسائل حقوقی مربوط به این قرارداد، می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی تیم رکلا نیز بهره ببرید.

قرارداد مدیر داخلی

برای استخدام مدیر داخلی، به این قرارداد نیاز خواهید داشت. با زدن روی تصویر، آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد مدیر داخلی
دانلود نمونه قرارداد مدیر داخلی
مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مریم سادات قریشی
thumb_up_alt
چگونه حقوق را محاسبه کنیم؟ ۵ ساعت صبح ۵ ساعت شب. از ساعت 10 تا ۳ و از ساعت ۷ تا ۱۲. جواب دهی جهت رزرو، فرستادن من برای صحبت با مشتریان ناراضی، بر گزاری تولد سالگرد ازواج، بررسی کار پرسنل. ۴ سال در یک رستوران مدیر داخلی و هفت سال هم در کار تالار بوده‌ام.
13:43
24 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کارفرمای شما به صرف اینکه حداقل حقوق و مزایای قانون کار را رعایت کند وظایف قانونی خود را انجام داده است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید مبالغی بیش از آن حداقل حقوق دریافت کنید باید با ایشان وارد گفتگو و مذاکره شوید. در واقع ایشان هیچ یک از تکالیف قانونی خود را نقض نکرده است تا بر این اساس، مستحق سرزنش قانونی باشد. البته ما متوجه زحمات شما هستیم اما باید برای مبالغ بیشتر، مذاکره کنید.
17:40
25 تیر 1402