شرح مسئولیت‌های یک مدیر داخلی کلینیک در انواع درمانگاه‌ها و کلینیک‌های پزشکی

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر داخلی کلینیک

مدیریت در هر مرکز و موسسه‌ای متناسب با موقعیت محیط آن مرکز، می‌تواند دشوار و سخت باشد. منظور از دشواری، مشغله‌های زیاد است زیرا هر نوع فعالیت شغلی که به صورت تیمی و مجموعه‌‌ای باشد، فعالیت‌های آن نیز بالطبع، زیاد خواهد بود. در چنین شرایطی، مرکز مورد نظر به یک مدیریت کاربردی و مناسب احتیاج دارد. بنابراین افرادی که رئیس یک مرکز یا کلینک هستند برای اینکه بتوانند به کلیه کارهای خود برسند و همچنین امورات مجموعه را به درستی رهبری و هدایت کنند، از فردی تحت عنوان مدیر داخلی کلینیک ،‌ بهره می‌برد و نیرویی متخصص را برای این سمت شغلی به خدمت می‌گیرند. فردی که برای این سمت شغلی استخدام می‌شود، وظیفه دارد که بنابر دستورالعمل‌های رئیس کلینیک، فعالیت‌های سایر کارکنان را هدایت و نظارت کند. همچنین او باید گزارش تمام فعالیت‌ها و چگونگی عملکرد پرسنل را به رئیس کلینیک ارائه دهد.

به همین جهت، شخصی که برای سمت مسئول داخلی یک کلینیک به خدمت گرفته می‌شود، باید از توانایی‌ها و قابلیت‌های زیادی برخوردار باشد. در واقع، شخص متخصص این حوزه باید نسبت به مهارت‌های لازم برای این کار آگاهی لازم را داشته باشد تا بتواند اهداف رئیس کلینیک را مطابق با شاخص‌های در نظر گرفته شده عملی کند. حال در ادامه بیشتر درباره کارکرد و وظایف مدیر داخلی کلینیک توضیح خواهیم داد.

سمت شغلی مدیر داخلی، از جمله سمت‌های شغلی محبوبی است که سوالات زیادی درباره آن پرسیده می‌شود. موضوع این مقاله نیز زیر مجموعه‌ای از این موقعیت شغلی است. اگر به عنوان مدیر داخلی استخدام می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله « قرارداد مدیر داخلی » را مطالعه کنید. این قرارداد، زیر مجموعه قرارداد کار خواهد بود.

مدیر داخلی کلینیک به چه توانایی‌های نیازمند است؟

مسئول داخلی یک مرکز درمانی ، معمولا مسئولیت رهبری و نظارت بر کارکرد کلیه بخش‌های آن مجموعه را بر عهده دارد. از این رو به جهت اینکه بتواند وظایف محول شده را به درستی انجام دهد، لازم است از قابلیت‌های مخصوص این حرفه نیز برخوردار باشد. بنابراین، از مهمترین ویژگی‌های مسئول داخلی یک کلینیک را می‌توان موارد زیر دانست:

توانایی تحلیل و به کارگیری دستورات

شاغلین حرفه مسئول داخلی یک کلینیک باید توانایی‌های لازم جهت درک و فهم آیین نامه و مقررات مرکز درمانی را داشته باشند تا بتوانند با به کارگیری آن قوانین، عملکردی مطلوب ارائه دهند.

مهارت ارتباطی و تعاملی مدیر داخلی کلینیک

یک مسئول داخلی واحد درمانی اگر بخواهد در حیطه کار خود، به یک نیروی متخصص حرفه‌ای و موفق تبدیل شود، باید حتما در برقرار کردن یک ارتباط مناسب و سازنده با همکاران خود و پزشکان مرکز مهارت داشته باشد. علاوه بر این، داشتن رفتاری دلسوزانه با بیماران نیز قطعا تاثیرات مثبتی در جایگاه و موقعیت مسئول داخلی یک مرکز یا کلینک درمانی خواهد داشت. همچنین قدرت برقراری ارتباط برای یک مسئول داخلی ضروری است چرا که یکی از وظایف مدیر داخلی کلینیک ، ارائه گزارشی دقیق از مسائل و مشکلات بیماران و پرسنل مرکز به رئیس مجموعه است.

تحلیل، ارزیابی مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب توسط مدیر داخلی کلینیک

شخصی که به عنوان مسئول داخلی یک مرکز درمانی استخدام می‌شود، وظیفه رسیدگی به کلیه امور داخلی آن مجموعه را بر عهده خواهد داشت. از این رو باید قدرت تحلیل خوبی داشته باشد تا بتواند در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل و نقص، به راحتی راه‌ حل مناسب را ارائه دهد. مسئول داخلی یک مجموعه درمانی اگر توانایی و مهارت کافی برای تجزیه و تحلیل مشکلات پیش آمده را نداشته باشد، به تدریج در کلیه بخش‌ها هرج و مرج به وجود می‌آید که در نتیجه این فرآیند، سطح کمی و کیفی مرکز نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این شخص باید از مهارت‌های مدیریتی همه جانبه‌ای برخوردار باشد.

مدیر داخلی کلینیک موظف به انجام چه کارهایی است؟

افرادی که در سمت مسئول داخلی یک مرکز درمانی فعالیت می‌کنند؛ معمولا به عنوان رابطی میان سایر پرسنل و مدیر مجموعه شناخته می‌شوند. در واقع شرح وظایف مدیر داخلی کلینیک ، مواردی همچون نظارت بر نحوه کارکرد تمام بخش‌های مرکز، عملکرد کلیه پرسنل اعم از خدماتی تا پرستار و پزشکان را شامل می‌شود. یک مسئول داخلی باید مسائل و مشکلات بیماران و پرسنل را ارزیابی و برطرف کند. او همچنین موظف است که گزارش نتیجه فعالیت‌های خود را به رئیس مرکز ارائه دهد. در ادامه به صورت کامل‌تر وظایف مدیر داخلی کلینیک را توصیف می‌کنیم.

مدیر داخلی کلینیک دندانپزشکی چه اختیارات و مسئولیت‌هایی دارد؟

مسئول داخلی یک کلینیک دندانپزشکی با توجه به گستردگی محیطی که در آن فعالیت می‌کند، اختیاراتی دارد که باید مطابق درخواست‌های مدیر مرکز، آن‌ها را اعمال کند. با این اوصاف، وظایف مدیر داخلی کلینیک دندانپزشکی ، در کنار مهار‌ت‌‌‌‌های او نقش مهمی در بازدهی یک کلینیک خواهد داشت. برخی از ویژگی‌ها و مسئولیت‌های این شخص را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مهمترین ویژگی‌ها و مهارت‌ها برای این سمت شغلی

چگونگی کارکرد یک مسئول داخلی، آن هم در محیطی همچون دندانپزشکی، اهمیت زیادی دارد چرا که در اغلب مواقع، به عنوان جانشین مسئول کلینیک محسوب می‌شود و از این رو باید بتواند با تکیه بر توانایی‌های خود، مسائل یک مجموعه را مدیریت و برطرف کند. از جمله مهارت‌‌‌‌‌های مدیر داخلی مرکز دندان پزشکی این موارد است:

  1. روابط اجتماعی و عمومی بالا؛
  2. توانایی کار با کامپیوتر و نرم‌ افزار‌های مربوطه؛
  3. آشنایی کلی با شبکه‌های مجازی، دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین؛
  4. مهارت در امور محاسباتی و مالیاتی، دارای تجربه و سوابق کافی در زمینه فعالیت در کلینیک‌های درمانی؛
  5. شناخت و آگاهی از امور اداری همچون نحوه تنظیم قراردادها و بیمه؛
  6. آشنایی به نگارش و گزارش نویسی؛
  7. مسلط به مهارت‌های کلامی و رفتار حرفه‌ای؛
  8. برقرار کردن نظم و پایبندی به مقررات داخلی مرکز برای سایر پرسنل؛
  9. تهیه و ارائه گزارشات ماهانه و هفتگی به مدیر مرکز؛
  10. نظارت و کنترل چگونگی فعالیت پرسنل مرکز؛
  11. رسیدگی به امور کارکنان و بیماران؛
  12. مدیریت و هدایت کلیه بخش‌های کلینیک؛
  13. مشخص کردن وظایف و مسئولیت‌های سایر کارکنان و پزشکان؛
  14. تهیه و تنظیم دستمزد پرسنل بر اساس دستور العمل‌های اعمال شده؛
  15. و در نهایت از دیگر وظایف مدیر داخلی کلینیک دندانپزشکی ، ارائه برنامه‌های تشویقی، تنبیهی و همچنین مصاحبه و استخدام افراد مورد نیاز کلینیک است.

شرح وظایف مدیر داخلی درمانگاه

درمانگاه یک محیط نسبتا بزرگ است که معمولا علاوه بر بیماران بسیار، پرسنل و کارمندان زیادی نیز دارد. از این رو مدیریت این مجموعه بزرگ سختی‌های زیادی خواهد داشت. به همین جهت رئیس درمانگاه، ناچار است که شخصی را تحت عنوان مسئول داخلی، استخدام کند تا رسیدگی به بخشی از امور را به او بسپارد. با این اوصاف وظایف مدیر داخلی درمانگاه شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نظارت و کنترل کلیه امور اعم از اداری، بهداشتی، مالی و غیره؛
  2. استخدام افرادی مناسب برای بخش‌های مربوطه؛
  3. کنترل کیفی عملکرد‌های پرسنل تمام بخش‌ها؛
  4. تحلیل و ارزیابی فعالیت‌های کارکنان و ارائه راهکارهای مناسب جهت عملکرد بهتر؛
  5. تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز درمانگاه.

وظایف مدیر داخلی کلینیک چیست؟

اگرچه شرح وظایف مدیر داخلی کلینیک با توجه به محیطی که شخص در آن فعالیت می‌کند تا حدودی متفاوت است اما از آنجا که تشابهات زیادی در نحوه فعالیت آن‌ها وجود دارد، می‌توان به طور کلی به این موارد اشاره کرد:

  1. برنامه‌ ریزی متناسب و کاربردی در راستای دستورالعمل‌های ارائه شده؛
  2. ساماندهی و رسیدگی به مسائل کارکنان کلینیک؛
  3. برنامه‌ ریزی امور مالی و مصاحبه و استخدام نیروهای مورد نیاز؛
  4. نظارت بر نحوه خرید و نگهداری از تجهیزات مرکز؛
  5. تامین و ارائه خدمات مورد نیاز بیماران؛
  6. گزارش فعالیت‌های پرسنل به مدیر کلینیک.

اهمیت توجه به نکات حقوقی!

از آنجا که فعالیت در حرفه مدیریت کلینیک، به دقت و توجه زیادی نیاز دارد، بهتر است در طول فعالیت خود، همواره دانش و اطلاعات خود را افزایش دهید. همچنین برای اینکه بتوانید با آگاهی بیشتر از مسئولیت‌هایی که به عهده خواهید داشت، این سمت شغلی را انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم نکات حقوقی حرفه مدیریت کلینک را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. در واقع، از آن جهت که احتمال دارد در برخی محیط‌های کاری، حق و حقوق کارمندان مطابق قوانین مصوب اعطا نشود، نیروی کار انسانی باید نسبت به حقوق خود مطلع باشد تا بتواند به درستی آن را مطالبه کند. جهت کسب این اطلاعات کاربردی، می‌توانید از انواع خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد مدیر داخلی

برای استخدام مدیر داخلی کلینیک خود از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد مدیر داخلی
دانلود نمونه قرارداد مدیر داخلی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات