آنچه باید درباره شغل مدیر داخلی مهد کودک بدانید!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/05
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر داخلی مهد کودک

از جمله مراکز فعال در حوزه تربیت و آموزش کودکان که در واقع، محلی برای نگهداری از آن‌ها نیز محسوب می‌شوند، مهد کودک‌ها هستند. اگرچه این مراکز به دو روش دولتی و خصوصی فعالیت دارند اما با این حال اغلب آن‌ها، غیر انتفاعی محسوب می‌شوند. البته ناگفته نماند که تاسیس این مراکز در برخی نواحی، نیازمند گرفتن مجوز است. رهبری و هدایت این موسسات، تنها نیازمند دانش و تخصص این حوزه نیست و مدیران این مجموعه از جمله مدیر داخلی مهد کودک ، موظف هستند علاوه بر دانش‌ و تخصص در حوزه مربوطه، از مهارت‌های اجتماعی و تعاملات موثر و مثبت نیز برخوردار باشند چرا که فارغ از پرسنل خود با کودکان و والدین آن‌ها نیز در ارتباط خواهند بود.

در این مقاله قصد داریم شرح وظایف مدیر داخلی مهد کودک و میزان اهمیت این سمت شغلی، حقوق و همچنین مهارت‌های لازم برای انجام وظایف مربوط به آن را بیان کنیم. لازم به ذکر است که قرارداد همکاری برای این شغل نیز در گروه انواع قرارداد مدیر داخلی قرار می‌گیرد.

برای شروع همکاری با یک مدیر موفق در این حوزه، لازم است که او را به واسطه یک قرارداد کار ، استخدام کنید. به این ترتیب، می‌توانید این نیروی متخصص را در موسسه خود، برای بازه زمانی مشخصی در اختیار داشته باشید.

وظایف مدیر داخلی مهد کودک چیست ؟

شخصی که برای سمت شغلی مدیر داخلی مهد کودک برگزیده می‌شود، در واقع، وظیفه مدیریت مربیان و معلمان پیش‌ دبستانی را برعهده دارد. به همین جهت، لازم است از توانایی قابل توجهی برای هدایت و همچنین مدیریت تمامی وظایف محول شده، برخودار باشد. به طور کلی، می‌توان گفت؛ وظایف مدیر داخلی مهد کودک ، شامل مواردی نظیر تعریف قوانین و الزامات داخلی برای کارکنان خود؛ رهبری و هدایت آن‌ها؛ تامین منابع و امکانات لازم برای مرکز و استخدام نیرو‌های متخصص و ماهر در زمینه نگهداری و آموزش کودکان می‌شود که البته در ادامه به صورت جزئی‌تر آن‌ها را درباره هر کدام صحبت می‌کنیم.

مهارت‌های لازم برای این شغل

اگرچه یک مدیر داخلی مهد کودک، برای هدایت بهتر موسسه مربوطه، باید آموزش‌های لازم در این زمینه را کسب کرده باشد اما با این وجود، از آنجا که یک مهد، علاوه بر کادر آموزش خود، به طور مداوم، با افراد و کودکان زیادی نیز مواجه است. بنابراین، باید در وهله اول از مهارت‌هایی همچون روحیه اجتماعی بالا؛ قدرت تحلیل‌گری دقیق و منظم؛ توانایی تعیین برنامه‌ها و چهارچوب‌های سازنده، قدرت تصمیم‌گیری سریع و صحیح؛ مدیریت موثر منابع مالی و موارد مهم دیگر برخوردار باشد.

از جمله اقدامات مهم مدیریتی یک مدیر داخلی مهد کودک

مدیر بخش داخلی یک پیش دبستانی، موظف است که در راستای توسعه و رشد موسسه مربوطه، اقداماتی کاربردی انجام دهد. این اقدامات عبارتند از:

  1. فراهم کردن امکانات لازم جهت ایجاد یک فضای شاد و مفرح برای یادگیری بهتر کودکان؛
  2. اطلاع دادن میزان عملکرد و پیشرفت کودکان به والدین آن‌ها؛
  3. تدوین راهنمایی‌های لازم و موثر برای مربیان؛
  4. ارزیابی دوره‌ای امکانات و تجهیزات موسسه.

شرح وظایف مدیر داخلی مهد کودک در رابطه با نظارت، و افزایش کیفیت آموزش

همانطور که در مطالب پیشین نیز به طور کلی ذکر شد، وظایف مدیر داخلی مهد کودک ، مشمول نظارت و مدیریت پیش دبستانی از تمامی جهات می‌شود. به عبارت دیگر، سرپرست مربوطه، علاوه بر اینکه وظیفه دارد سیاست‌ها و طرح‌های مناسب با فضا و محیط آموزش را برای کادر آموزش مدون کند، باید نظارتی دقیق و جدی نیز بر اجرای این الزامات داشته باشد. فارغ از این موارد، این سرپرست باید بتواند به خوبی بودجه و منابع مالی مرکز را محاسبه و ارزیابی کند و متناسب با نیاز‌های آن، مورد استفاده قرار دهد. همچنین از این مهارت نیز برخوردار باشد که مربیان حرفه‌ای، با تجربه، صبور و منظم را برای آموزش کودکان استخدام کند. در ادامه به مهمترین اصول و وظایفی که مدیر باید به آن‌ها توجه داشته باشد، اشاره می‌کنیم:

مورد به مورد وظایف یک مدیر داخلی مهد کودک موفق

  1. فراهم کردن محیطی سرگرم کننده و هیجان انگیز برای کودکان؛
  2. نظارت دقیق بر رعایت تمامی مقررات موسسه، اعم از بهداشتی، آموزشی، ایمنی، اعتقادی و غیره؛
  3. ارائه برنامه‌های خلاقانه و متناسب با روحیات کودکان؛
  4. تعاملی صمیمانه با والدین و گزارش منظم وضعیت آموزشی و رفتاری کودکان به آن‌ها؛
  5. استخدام و به کارگیری مربیان آموزش دیده و متخصص؛
  6. تامین وسایل و اسباب بازی‌های مورد نیاز برای آموزشگاه؛
  7. نظارت بر نحوه رفتار و گفتار کارکنان با والدین و بچه‌ها؛
  8. فراهم کردن شرایطی مناسب برای برقراری ارتباط آسان و سریع با مراکزی همچون بیمارستان، آتش نشانی و غیره در مواقع بحرانی؛
  9. تحلیل و ارزیابی میزان درآمد و هزینه‌های موسسه و در صورت نیاز، تدوین برنامه‌های کاربردی در جهت بهبود وضعیت مالی مرکز؛
  10. نظارت بر تهیه وسایل و امکانات آموزشی و کمک آموزشی؛
  11. تدوین یک برنامه غذایی برای بچه‌ها با کمک کارشناسان حوزه تغذیه؛
  12. برنامه‌ریزی و رهبری مراسم‌های در نظر گرفته شده؛
  13. اجراء کردن دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فرستاده شده از سوی مراجع مربوطه؛
  14. مدیریت و هدایت مرکز مطابق با استاندارد‌های بهداشتی، رفاهی و آموزشی ابلاغ شده؛
  15. تنظیم پرونده و ثبت اطلاعاتی دقیق و جزئی از تمامی کادر آموزش؛
  16. در صورت لزوم، برطرف کردن مشکلات و مسائل پیش آمده در آموزشگاه؛
  17. تهیه لیست از تمامی مربیان مهد جهت آشنایی بیشتر اولیاء کودکان؛
  18. به صورت منظم برگزار کردن جلسات با کادر آموزش و مشورت با آن‌ها در راستای ارتقاء سطح آموزش کودکان؛
  19. تهیه و تدوین برنامه‌های لازم، متناسب با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت؛
  20. فراهم کردن بستری مناسب برای آموزش مفاهیم و ارزش‌های دینی و اسلامی به بچه‌ها؛
  21. برگزاری آموزش‌های لازم برای مربیان؛
  22. برقراری ارتباط و تعامل سازنده با دیگر مراکز فعال در این حوزه؛
  23. انتخاب یک محیط مناسب و عاری از هرگونه خطرات جانی برای کودکان؛
  24. رسیدگی به امور فنی آموزشگاه و بررسی ایمنی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی؛

حقوق مدیر داخلی مهد کودک چقدر است؟

میزان حقوق مدیر داخلی مهد کودک ، علاوه بر توانایی و مهارت خود شخص به طور کلی، به عوامل مختلفی دیگری همچون اعتبار مهد، خدمات و امکانات ارائه شده توسط آموزشگاه، مقدار شهریه، تعداد مربیان و کودکان و همچنین ساعات فعالیت مدیر بستگی دارد. در واقع، اگر پیش دبستانی مورد نظر، از اعتبار زیادی برخوردار باشد، کودکان بیشتری در آن ثبت نام خواهند شد که در این صورت، درآمد به دست آمده نیز افزایش خواهد یافت. همچنین اگر مدیر داخلی بتواند با بهره‌گیری از خلاقیت خود، برنامه‌ای مدون کند که ضمن ارائه کیفیت لازم، از صرف هزینه‌های اضافی نیز جلوگیر شود قطعا درآمد قابل توجهی دریافت خواهد کرد.

اگرچه اغلب پیش دبستانی‌ها تمام وقت هستند اما برخی به صورت پاره وقت فعالیت دارند و همین امر نیز بدون شک، در میزان حق و حقوق یک مدیر داخلی تاثیرگذار است. از دیگر موارد موثر بر میزان دستمزد یک سرپرست مهد، چگونگی ارائه خدمات و امکاناتی است که در دسترس کودکان قرار می‌دهند. اگرچه تمامی پیش دبستانی‌ها، تحت نظارت سازمان بهزیستی قرار دارند اما با این حال، میزان بسته‌های غذایی و سایر امکاناتی که در اختیار کودکان قرار داده می‌شود نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر درآمد و حقوق یک موسسه و مدیر بخش داخلی آن داشته باشد.

البته مواردی که بیان شد، در خصوص شرایطی است که طرفین مازاد بر حقوق و مزایای پایه اداره کار با یکدیگر توافق کنند زیرا در هر شرایطی، برای این سمت شغلی باید حقوق و مزایای پایه اداره کار پرداخت شود. این مساله به این دلیل است که روابط میان مدیر داخلی و مهد کودک، رابطه استخدامی خواهد بود و باید از قانون کار تبعیت کند.

برای شروع کارتان، قرارداد بنویسید!

در این مقاله، اصول و قواعدی که یک مدیر پیش دبستانی باید رعایت کند را شرح دادیم. توجه داشته باشید، از آنجا که اشتغال در این حیطه کاری همانند هر موقعیت شغلی دیگر نیازمند کسب آگاهی و مهارت‌های جانبی و پایه است، از این رو مطالعه مطالبی که بیان شد، می‌تواند عملکردی حرفه‌ای برای شما به همراه داشته باشد. علاوه براین، اگر تمایل دارید که برای این موقعیت شغلی قرارداد امضا کنید، مناسب است که حتما از نکات حقوقی مرتبط با آن آگاهی داشته باشید. به همین منظور، به شما خدمات مشاوره تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید در صورت نیاز به مشاوره، از طریق ثبت درخواست در بخش خدمات مشاوره تلفنی حقوقی با کارشناسان و مشاوران رکلا ارتباط بگیرید.

همچنین این امکان را خواهید داشت که برای تهیه قرارداد مناسب این شغل، از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

قرارداد مدیر داخلی

برای استخدام یک مدیر داخلی ، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید. برای تهیه سریع آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مدیر داخلی
دانلود نمونه قرارداد مدیر داخلی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
شریعتی
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر قراردادم با مربی به این شکل بوده که ۵ روز در هفته شنبه تا چهارشنبه و ۱۲ و نیم ساعت در هفته و حقوق ۵ میلیون تومان. تعطیلی‌های رسمی و غیر رسمی از حقوق باید کسر شود؟
10:16
23 بهمن 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ایشان به عنوان یک نیروی پاره وقت، به همان میزان زمانی که در اختیار شما است کلیه تعطیلات، مزایا و حق بیمه، شامل حال ایشان خواهد شد.
14:11
24 بهمن 1402