احتمالا تا به حال آگهیهای استخدامی بیشماری درباره فرصت شغلی « مدیر پیج اینستاگرام » دیدهاید. اینستاگرام در چندین سال گذشته به نوعی در صدر جدول یکی از محبوبترین و پر سر و صداترین پلتفرمهای شبکههای اجتماعی قرار گرفته است و بیشتر مردم در گوشه و کنار دنیا به داشتن حداقل یک حساب کاربری شخصی در این فضای هیجان انگیز ترغیب شدهاند. این شبکه اجتماعی پر بازدید و سرگرم کننده با تقریبا بیش از یک میلیارد کاربر به یکی از هیجان انگیزترین پلتفرمهای فضای مجازی برای تمامی سلایق و سنین تبدیل شده است.
این شبکه اجتماعی در ابتدای دوران فعالیت خود، کانونی جهت به اشتراک گذاری انواع عکسهای دوستانه، شخصی و خانوادگی بود اما به تدریج و با گسترش فضاهای تبلیغاتی و پیدایش تکنیکهایی همانند اینستاگرام مارکتنیگ به قلب تجاری بسیاری از مشاغل قدیمی و نوپا تبدیل شد تا جایی که خیلی از کسب و کارها پیشرفت شغلی کسب و کار خود را مدیون این پلتفرم جذاب و محبوب و شخص هستند. در همین حین بود که مدیر پیج اینستاگرام و فرآیندی که برای مدیریت صفحه انجام میداد، به یک فرصت شغلی تبدیل شد.
هدف کلی اکثر مخاطبین این شبکه اجتماعی برقراری ارتباط از طریق به اشتراک گذاری عکس و فیلم است. این به اشتراک گذاری از طریق منتشر کردن عکس و فیلم، گذاشتن استوریهای سرگرم کننده و تبلیغاتی، سهیم کردن بخشی از فعالیتهای زندگی روزمرهشان با مخاطبان، خرید و فروش کالا، محصولات متنوع و خدمات مختلف در این پلتفرم است. در واقع بازدید هدفمند دنبال کنندگان، چیزی است که سبب افزایش تعداد فالوورها و در نهایت منجر به افزایش فروش میشود. به عبارت دیگر، هر چقدر تعداد این بازدیدها بیشتر باشد، احتمال بیشتر دیده شدن صفحه و فروش بیشتر محصولات آن افزایش مییابد. برای ساماندهی و مدیریت پیج اینستاگرام، صاحبان اکثر صفحات بزرگ کاری نیازمند حداقل یک مدیر پیج اینستاگرام باتجربه و حرفهای هستند که با تولید محتوای با کیفیت و مدیریت منظم صفحه، سبب افزایش بازدهی آن کسب و کار شود.
مسلم است هر زمان که بازار کار یک شغل پر رونق باشد، نیاز به افراد متخصص و ماهر در آن حرفه نیز زیاد میشود. به زبان سادهتر، زمانی که کارفرمایان تخصص و مهارت خاصی را از نیروی کار طلب کنند، اشخاصی با آن مهارتها و تخصصها، بازار کاری خوبی خواهند داشت و به کار گرفته میشوند. امروزه شغل مدیریت پیج اینستاگرام نیز در چنین جایگاهی قرار دارد و صاحبان صفحههای اینستاگرام، تمایل دارند که از تخصص افراد با تجربه و ماهر برای رشد صفحه مجازی خود بهره ببرند.
صاحبان پیج به واسطه همکاری با یک مدیر پیج با تجربه که الگوریتمهای اینستاگرام را میشناسد و روشهای نوینی برای بهبود بازدید صفحه پیشنهاد میدهد، در تلاش هستند که در این شبکه مجازی جایگاه کسب کنند و افکار عمومی را به سمت کالا، خدمات و محصولات خود بکشانند.
در این مقاله سعی بر آن داریم تا علاوه بر تعریف مدیر پیج اینستاگرام به تشریح وظایف و همچنین بیان کلیاتی در مورد نقش مدیر امنیت پیج اینستاگرام بپردازیم. لازم به ذکر است که این موقعیت شغلی اغلب به واسطه امضای قرارداد ادمین اینستاگرام برقرار میشود.
مدیر پیج اینستاگرام یا Admin به شخصی گفته میشود که وظیفه اداره کردن صفحه اینستاگرام با اهداف کاری مشخص را بر عهده داشته باشد. دو مشخصه مهمی که یک مدیر پیج اینستاگرام باید دارا باشد، «تخصص» و «تجربه» است. بنابراین اگر تمایل دارید که با شخص متخصص در این حوزه توافق کنید، حتما میزان تخصص و تجربه او را بسنجید. شما میتوانید با این شخص در چهارچوب قرارداد کار یا قرارداد پیمانکاری تک نفره توافق کنید. از طرف دیگر، اگر شما آن شخصی هستید که به این فرصت شغلی علاقه دارید و میخواهید که به عنوان یک مدیر پیج فعالیت خود را آغاز کنید، حتما درباره این دو نوع قرارداد و شرایط آن بخوانید و مشاوره بگیرید. برای دسترسی سریع به اطلاعات کاربردی در این زمینه، میتوانید مقالات مرتبط با آنها را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.
بازخورد شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام مخصوصا در چند سال اخیر در مقایسه با دیگر شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر افزایش یافته است. به همین دلیل بهتر است در جهت افزایش فروش یک کسب و کار، یک مدیر پیج اینستاگرام حرفهای استخدام شود. وظیفه اصلی صاحب کسب و کار، رسیدگی و توجه به ماهیت اصلی آن تجارت و رونق بخشیدن هر چه بیشتر به آن است. از این رو، اداره کردن یک پیج به وسیله یک ادمین حرفهای، مسئولیتپذیر و کاربلد بسیار راحتتر خواهد بود و خیلی زودتر از زمانی که تصور میشود، میتواند شما را به هدف نهایی یعنی فروش آنلاین محصولات یا ارائه بالاتر و بهتر خدمات برساند. در این پلتفرم تعدادی از افراد سرشناس و معروف همچون بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران و بلاگرها در ازای دریافت مبالغ متفاوت، اقدام به تبلیغات برای برندها، کالاها یا خدمات کسب و کارهای مختلف میکنند.
به همین ترتیب نیز کسب و کارهای متعددی تمایل دارند که از فضای تبلیغاتی این شبکه مجازی پرطرفدار بهرهمند شوند. این کسب و کارها برای حضور پررنگ و موثر در این شبکه اجتماعی، ترجیح میدهند با یک نیروی متخصص تحت عنوان مدیر پیج اینستاگرام همکاری کنند. واحد تجاری در این همکاری میتواند از علم و تجربه کاری مدیر پیج برخوردار باشد و به این ترتیب، حضور خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام را پررنگ کند. صاحبان کسب و کار به خوبی میدانند که این فعالیتها موجب تسریع بیشتر روند صعودی فروش کمک آنها خواهد شد. تقریبا بیشتر مشاغل در این شبکه اجتماعی، یک پیج فعال جهت نمایش، فروش، عرضه و ارائه خدمات، کالا و محصول دارند. از این رو استخدام یک مدیر پیج متخصص و با تجربه به فروش آنلاین حرفهای آن کسب و کار کمک شایانی میکند.
نظارت بر پیج با توجه به حجم کارها و تعداد دنبال کنندههای صفحه، میتواند به صورت تک نفره یا جمعی انجام شود. برای مدیریت پیج اینستاگرام با توجه به دسته بندی گروه شغلی و نوع محتوای پیج وظایف متفاوتی تعریف شده است. البته در بعضی موارد هم با توجه به حجم کارهای پیج و نوع فعالیت و محتوا، ادمینهای متفاوتی برای هر بخش تعیین میشوند. ادمین بخش تولید محتوا، بخش فروش، ثبت و پیگیری سفارشات از دیگر ادمینهای صفحات کاری در این شبکه اجتماعی هستند. با وجود وظایف متفاوتی که هر کدام ممکن است داشته باشند، وظایف مشترکی برای هر کدام تعیین شده است.
همانطور که گفته شد ادمینهای پیجهای این پلتفرم با توجه به نوع فعالیتشان به دستههای مختلفی تقسیم میشوند اما با وجود تفاوت در وظایف مدیر پیج اینستاگرام ، این اشخاص وظایف مشترکی نیز دارند که در ادامه به تشریح وظایف مشترک آنها میپردازیم:
اگر پیجهای اشخاص پرمخاطب اینستاگرام را رصد کرده باشید، حتما در بیوگرافی بسیاری از آنها با عبارت مدیر امنیت پیج اینستاگرام برخورد کردهاید. در واقع هیچ جایگاه شغلی به این اسم وجود ندارد. یک مدیر پیج حرفهای نباید در مورد امنیت پیج خود نگرانی خاصی داشته باشد. به دلیل اینکه شخصی که در این زمینه تبحر دارد، این موضوع را به خوبی میداند که برگرداندن و حفظ امنیت از دست رفته در اینستاگرام تنها با رعایت چند نکته امکان پذیر است. این چند نکته ضروری به صورت مختصر عبارتند از:
شروع یک کسب و کار یا استخدام هر عنوان شغلی نیازمند یک قرارداد است. فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. آگاهی و تعهد نسبت به تمام موارد حقوقی و قانونی ذکر شده در قرارداد از جمله نکات مهمی است که باید مد نظر قرار داده شود. شما میتوانید برای اطلاع دقیق نسبت به جزئیات قراردادها از خدمات مشاوره تلفنی رکلا بهره مند شوید. همچنین این امکان را دارید که از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی که توسط وکلای باتجربه رکلا تنظیم میشود، جهت تامین امنیت کسب و کارتان استفاده کنید.
قرارداد استخدام ادمین اینستاگرام
با استفاده از این قرارداد میتوانید ادمین صفحه اینستاگرام خود را استخدام کنید.
قرارداد ادمین اینستاگرام
این قرارداد برای مواردی مناسب است که رابطه شما با ادمین اینستاگرام، به صورت پیمانکاری باشد.