نظافتچی بیمارستان به عنوان یکی از پرسنل و نیروهای خدماتی مهم در یک مرکز درمانی!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نظافتچی بیمارستان

حرفه نظافتچی یکی از شغل‌های خدماتی محسوب می‌شود که در حال حاضر به دلیل رشد و افزایش سازمان‌های ارائه دهنده خدمات از یک طرف و تقاضای بالای موسسات و مراکز دولتی و خصوصی برای نظافت محل، بازار کار خوبی پیدا کرده است. شغل نظافتچی بیشتر در مراکز شلوغی نظیر بیمارستان‌ها کاربرد دارد. البته لازم به ذکر است که امروزه به جهت مشغله‌های زیاد، حتی بانوان نیز برای نظافت منازل خود از افراد نظافتچی بهره می‌برند و موسسه‌های خدماتی روزانه به نیاز تعداد قابل توجهی از مشتریان خود پاسخ می‌دهند. نظافتچی بیمارستان نیز یک موقعیت شغلی در این راستا است.

این نیروی خدماتی طبق اصول و مقررات بیمارستانی که در آن استخدام می‌شود، در راستای نظافت فضای بیمارستان مسئولیت‌ها و وظایفی بر عهده خواهد داشت. در ادامه برای اینکه با این شغل بیشتر آشنا شوید توضیحات مفصل‌تری از وظایف نظافتچی بیمارستان را ارائه خواهیم کرد.

البته در همین ابتدا توجه داشته باشید که این موقعیت شغلی از جمله مشاغلی است که استخدام آن به واسطه امضا قرارداد کار انجام می‌شود. به این صورت که افراد فعال در این حرفه، باید بر طبق قانون کار، مشمول حقوق و مزایا شوند. بنابراین برای اینکه از انتخاب و عملکرد خود راضی باشید بهتر است ابتدا درباره حوزه کاری مورد نظر، تحقیق کنید.

اگر تمایل دارید که برای این موقعیت شغلی، قراردادی امضا کنید، ما در مقاله قرارداد نظافت به صورت مفصل درباره انواع قراردادهای مورد نیاز برای این حرفه توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک مروبطه، این مقاله را مطالعه کنید.

مهارت‌های لازم برای یک نظافتچی بیمارستان

یک نظافتچی بیمارستان به واسطه محیطی که در آن فعالیت دارد موظف است از ویژگی‌ها و مهارت‌های متناسبی برخوردار باشد. البته در نظر داشته باشید که قابلیت‌های شاغلین این حرفه تنها منوط به توانایی‌های فیزیکی نمی‌شود. به عبارت دیگر، یک نظافتچی با توجه به فضایی که در آن کار می‌کند باید از ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی نیز برخوردار باشد. اگرچه کار اصلی یک نیروی نظافتچی، ارائه خدماتی نظیر تمیز کردن و کنترل شرایط نظافتی محیط است اما به این دلیل که روزانه با تعداد قابل توجهی از پرسنل بیمارستان و مراجعه کنندگان و بیماران در ارتباط خواهد بود، باید حتما از یک سری مهارت‌های ارتباطی نیز برخوردار باشد. در ادامه به برخی از قابلیت‌های فیزیک و اخلاقی نظافتچی بیمارستان اشاره می‌کنیم.

جا به جایی تجهیزات و وسایل مورد نیاز کارکنان توسط نظافتچی بیمارستان

افرادی که به عنوان نظافتچی در بیمارستان کار می‌کنند، ممکن است ملزم شوند که با توجه به نیاز و درخواست سایر پرسنل، وسایل و دستگاه‌هایی را از مکانی به مکان دیگر انتقال دهند. از این رو لازم است که این افراد برای انجام جابه جایی وسایل از قدرت بدنی قابل توجهی برخوردار باشند. بنابراین، به طور کلی برای این شغل، قدرت و آمادگی بدنی از مزیت‌های نظافتچی محسوب می‌شوند.

اخلاق و رفتار حرفه‌ای یک نظافتچی بیمارستان

شخصی که مسئول نظافت و گردگیری فضایی مثل بیمارستان است، قطعا باید اخلاق و رفتاری حرفه‌ای داشته باشد. در واقع، یک نیروی خدمات نظافتی بیمارستان از عمده پرسنلی محسوب می‌شود که به طور همزمان با همه نوع افرادی اعم از بیمار، پزشک، پرستار، مردم عادی و غیره در ارتباط است. بنابراین داشتن یک گفتار و رفتار مناسب و در شان مراجعه کنندگان، می‌تواند علاوه بر موقعیت شغلی خود فرد، برای اعتبار و افزایش میزان رضایت بیماران بیمارستان نیز تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

شناخت و آشنایی نظافتچی بیمارستان با مقررات بهداشتی و ایمنی

یک نیروی خدماتی بیمارستان برای افزایش سرعت عملکرد خود و همچنین به جهت افزایش میزان کیفیت کاری که انجام می‌دهد، نیاز دارد با تمام وسایل و ابزار حرفه خود به خوبی آشنا باشد تا بتواند به درستی از آن‌ها بهره ببرد. همچنین باید نکات ایمنی حوزه کار خود را بشناسد و آن‌ها را رعایت کند. در واقع، افرادی که به عنوان نیروهای خدماتی در مراکز و موسسات عمومی فعالیت می‌کنند؛ همواره در معرض خطرهای محیطی بسیار زیادی هستند. از این رو لازم است که شاغلین این حرفه‌، با شناخت بهتر محیط کاری خود، از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنند.

اهمیت مدیریت زمان برای نظافتچی بیمارستان

یک نظافتچی بیمارستان برای انجام برنامه نظافتی این سازمان که محیطی بسیار شلوغ و پر ازدحام است، باید از مهارت مدیریت زمان برخوردار باشد. به عبارت دیگر، شاغلین حرفه خدمات نظافتی، مخصوصا اگر در فضاهای شلوغ و بزرگی اشتغال دارند، با انجام تکنیک‌های مدیریت زمان می‌توانند در انجام بهینه و سریع وظایف خود، سرعت عمل منحصر به فردی داشته باشند.

استفاده صحیح از شوینده‌ها

معمولا عمده فعالیت‌های غالب نیروهای خدماتی از جمله نظافتچی بیمارستان در تماس با شوینده‌ها خواهد بود. از این رو فردی که قصد دارد در این حیطه فعالیت کند باید حتما به شیوه کار با این مواد و همچنین ابزار‌های مربوط به آن‌ها، به خوبی آشنا باشد. لازم به ذکر است که عدم شناخت نحوه کار و فعالیت در این حوزه، می‌تواند برای فرد مشکلات جسمی و روحی بسیار زیادی ایجاد کند.

مشکلات و آسیب‌های احتمالی در حرفه نظافتچی بیمارستان

اگرچه هر شغلی به موازات ساختار و ماهیت خود، سختی‌ها و مشکلاتی دارد اما کار نظافتچی در صورتی که فرد مهارت و توانایی لازم برای فعالیت در آن را نداشته باشد می‌تواند تا حدودی برای او دردسر ساز باشد. در واقع، فردی که تحت عنوان نظافتچی فعالیت می‌کند، به صورت مستمر در معرض آسیب‌های مختلف قرار می‌گیرد. از این رو لازم است که علاوه بر نکات ایمنی، با آگاهی قبلی وارد این حوزه شوید. در ادامه به پرتکرارترین مشکلاتی که یک نظافتچی بیمارستان دائما با آن‌ها مواجه خواهد بود، اشاره می‌کنیم:

  1. حساسیت، آلرژی، مشکلات پوستی و غیره به دلیل استفاده مکرر از شوینده‌ها؛
  2. امکان سقوط از ارتفاع، به جهت تمیز کردن شیشه‌ها و دیوارها؛
  3. مشکلات فیزیکی و عضلانی ناشی از انجام فعالیت‌های سنگین؛
  4. در معرض انواع بیماری‌ها بودن،‌ به دلیل قرار گرفتن مداوم در محل‌های آلوده؛
  5. ناراحتی‌های روحی ناشی از حضور مستمر در معرض صداهای زیاد.

نکات ایمنی و ضروری

تمام افراد شاغل در حیطه نظافت و ارائه خدمات، باید حتما در حین انجام کار خود، از لباس و وسایل مخصوص استفاده کنند. برای مثال، یک نظافتچی که در محیطی همچون بیمارستان مشغول است، باید برای حفاظت از جسم و روح خود حتما نکات ایمنی را رعایت کند. به عنوان مثال، هنگام کار با شوینده‌ها حتما دستکش و ماسک داشته باشد و همچنین بعد از اتمام فعالیت، دست‌ها و پاهای خود را با مواد مخصوص ضد عفونی کند.

شرح وظایف نظافتچی بیمارستان

نظافتچیان بیمارستان معمولا به دلیل شلوغی بیش از حد محیط کار خود، وظایف و مسئولیت‌های زیادی به عهده دارند. البته بیان این نکته ضروری است که در اغلب مواقع، به جهت شلوغی این فضا، ناچار هستند یک محیط را چندین بار تمیز کنند یا در صورت ضرورت، وسایل سنگین را از طبقه‌ای به دیگر جا به جا کنند. از این رو شرح وظایف نظافتچی بیمارستان ، شامل مواردی می‌‌شود که در ادامه ارائه می‌دهیم:

  1. انجام مسئولیت‌ها طبق دستورالعمل‌های ارائه شده؛
  2. نظافت و گردگیری تمام محیط‌های بیمارستان اعم از اتاق‌های پرسنل، راهرو‌ها، اتاق بیماران و غیره؛
  3. تمیزکاری و نظافت دوره‌ای دیوارها، درب و پنجره‌ها؛
  4. گردگیری تجهیزات و وسایل پزشکی؛
  5. یکی از عمده وظایف نظافتچی بیمارستان ، آماده و ضد عفونی کردن برانکارد و تخت‌های اتاق بیماران به صورت روزانه است؛
  6. پاکسازی و تمیز کردن یخچال‌ اتاق‌ها بعد از ترخیص بیماران؛
  7. تفکیک زباله‌ها عفونی و غیر عفونی و همچنین درج اطلاعات بخش مربوطه؛
  8. شستشو و تمیز کردن ابزار‌های پزشکی تحت نظارت مسئول مربوطه؛
  9. رعایت کردن نکات ایمنی و بهداشتی؛
  10. پر کردن منظم ظروف مایع‌های دستشویی و ظروف مواد ضد عفونی؛
  11. از دیگر وظایف نظافتچی بیمارستان ، شستن و نظافت کلیه سرویس‌های بهداشتی و کنترل و نظارت بر ظروف و وسایل‌های بهداشتی است.

خدمات حقوقی مورد نیاز این موقعیت شغلی

کسانی که به عنوان نیروی خدماتی از جمله نظافتچی فعالیت می‌کنند، باید بدانند نحوه کار کردن در این حوزه به‌ گونه‌ای است که همواره در معرض خطرهای احتمالی قرار دارند. بنابراین بهتر است قبل از شروع فعالیت خود، به اصول و همچنین نکات حقوقی کار مورد نظر واقف شوند. به عبارت دیگر، از آنجا که ممکن است در برخی از محیط‌های کاری، حقوق افراد را مطابق قوانین و مقررات معین پرداخت نکنند؛ از این رو آگاهی از نکات حقوقی این شغل، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

در این راستا، تیم حقوقی رکلا این امکان را فراهم کرده است که اشخاص مختلف بتوانند بدون محدودیت درخواست خود را برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی حقوقی ثبت کنند. همچنین شما می‌توانید در صورت تمایل، تنظیم قرارداد اختصاصی خود را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد استخدام نظافتچی

اگر یک نظافتچی استخدام می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما کاربردی خواهد بود. روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد استخدام نظافتچی
دانلود نمونه قرارداد استخدام نظافتچی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات