چگونه کارگر خوب استخدام کنیم؟ چگونه یک کارگر خوب باشیم؟

-
بروزرسانی:1402/09/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کارگر خوب

میزان بازدهی و کارایی یک کارگر خوب برای کسب و کار شما، قابل مقایسه با کارایی چندین کارگر غیر حرفه‌ای نیست. طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود 95 درصد از موفقیت هر مجموعه‌ای به منابع انسانی آن وابسته است. بنابراین، مدیران، باید برای استخدام افراد مناسب، وقت بگذارند تا پشیمانی و ضرر عایدشان نشود زیرا گزینش عجولانه افراد، جز اتلاف وقت، انرژی و هزینه‌های مالی، دستاورد دیگری برای آن‌ها ندارد. در واقع، کارگران خوب ، به عنوان مزیت رقابتی برای کسب و کارها به شمار می‌آیند و به واسطه آن‌ها، بهره وری مجموعه شما افزایش می‌یابد.

حتی اگر یک روز بعد از استخدام، متوجه شدید که اشتباه کرده‌اید، بلافاصله کارگر ناکارآمد را اخراج کنید زیرا هدف شما از امضای قرارداد استخدام ، تحقق اهداف مجموعه است نه کاهش عملکرد آن!

کارگر خوب کیست و چه خصوصیاتی دارد؟

یک کارگر خوب می‌داند که رابطه مستقیمی بین تلاش او و موفقیت کسب و کار مربوطه وجود دارد. بنابراین، از سخت کوشی، دست بر نمی‌دارد و وظایف خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد. در واقع، یک کارگر خوب با عملکرد صحیح خود، به پیشرفت و توسعه مجموعه کمک زیادی می‌کند و به تبع آن، امنیت شغلی او تامین و امکان ارتقای کاری و ترفیع جایگاه نیز برای او ایجاد خواهد شد.

در اکثر مواقع، کارفرمایان بر این باورند که کارگر خوب فردی است که فقط از مهارت‌های فنی برخوردار باشد تا بتواند کسب و کار را در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار دهد اما این یک باور غلط است زیرا کارگر خوب ، به شخصی نسبت داده می‌شود که علاوه بر برخورداری از تخصص و مهارت‌‌های عملی، از ویژگی‌های اخلاقی مانند وفاداری، رهبری و غیره، برخوردار باشد تا در شرایط بحرانی بتواند با مسائل احتمالی مواجه شود و آن‌ مشکلات را به خوبی ساماندهی کند.

خواه کارفرما باشید، خواه کارگر، در هر صورت باید از ویژگی‌های یک کارگر خوب آگاه باشید. کسب این اطلاعات به عنوان کارفرما، با هدف به کارگیری افراد متخصص و شایسته و به عنوان کارگر، با هدف کمک به توسعه فردی و پیشرفت کسب و کار، انجام می‌‎شود. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

  1. برخورداری از اعتماد به نفس؛
  2. قابل اطمینان بودن؛
  3. توانایی کار تیمی؛
  4. مسئولیت پذیری؛
  5. برخورداری از مهارت‌های ارتباطی؛
  6. شنونده خوب بودن؛
  7. رهبری؛
  8. وقت شناسی؛
  9. فداکاری؛
  10. با اراده بودن؛
  11. اخلاق مداری؛
  12. وظیفه شناس؛
  13. راستگویی و شفافیت.

چگونه یک کارگر خوب باشیم؟

همه ما دوست داریم که در محل کارمان بهترین باشیم. در واقع، برجسته بودن در محل کار، مزایایی از قبیل ارتقای رتبه و جایگاه شغلی ، دریافت پاداش، یادگیری مهارت‌های بیشتر و غیره را برای ما به همراه دارد. بنابراین، برای اینکه یک کارگر خوب باشیم، باید مهارت‌هایی را در خود پرورش دهیم. در ادامه به بیان این مهارت‌ها می‌پردازیم.

مهارت‌های کاربردی و لازم

  1. حضور به موقع در محل کار؛
  2. برقراری ارتباط محترمانه و موثر با کارفرما و همه افراد حاضر در محیط کار؛
  3. برخورداری از یک پوشش مناسب و آراسته مطابق با موقعیت شغلی خود؛
  4. گوش دادن و توجه به کارفرما و سایر افراد؛
  5. همواره در حال یادگیری و کسب مهارت‌های مختلف بودن؛
  6. شناسایی راهکارهایی برای بهبود عملکرد کاری خود؛
  7. بیان نظرات و ایده‌های خود با صدای بلند و رسا به منظور افزایش اعتماد به نفس؛
  8. شناخت خلق و خو و روحیات همه افراد در بدو ورود و رفتار کردن با هر شخص متناسب با تیپ شخصیتی او؛
  9. مثبت اندیش و مشتاق بودن به منظور انجام صحیح وظایف و به تبع آن، افزایش عملکرد؛
  10. پذیرش اشتباهات خود و سعی در جبران آن‌ها؛
  11. تهیه یک چک لیست به منظور برنامه ریزی و برقراری نظم در انجام امور؛
  12. شناسایی مشکلات و ارائه پیشنهادات مناسب برای برطرف کردن آن‌ها.

چگونه کارگر خوب استخدام کنیم؟

حتی اگر کارفرمایان، بهترین ایده‌ها را برای کسب و کارشان در ذهن داشته باشند، تا وقتی که از کارگران خوبی بهره نگیرند، به حتم، با شکست مواجهه خواهند شد زیرا افراد مناسب و کارآمد، حکم ستون فقرات آن مجموعه‌ را دارند و تحقق چشم اندازهای مدنظر مدیر را به راحتی میسر می‌کنند. بنابراین، لازم است کارفرمایان، از یک روش استراتژیک به منظور طراحی فرآیند استخدام بهره بگیرند. ترتیب زیر، نحوه استخدام کارکنان خوب را نشان می‌دهد:

  1. استخدام هوشمندانه افراد، متناسب با نیاز شرکت؛
  2. ایجاد یک برنامه استخدامی مناسب به منظور تخصیص هر یک از نیروهای جدید در جایگاه شغلی مناسب؛
  3. ارائه تعریف دقیقی از شغل و مهارت‌های مورد نیاز کسب و کار؛
  4. تبلیغ و معرفی موقعیت شغلی مذکور در رسانه‌‌های اجتماعی؛
  5. استفاده از کارگران فعال و با انگیزه درون مجموعه به منظور معرفی افراد مناسب و همانند خودشان به شرکت؛
  6. ارزیابی اولیه بررسی رزومه کاری متقاضیان بر اساس معیارهای تعریف شده؛
  7. انتخاب متقاضیان برتر و دعوت کردن آن‌ها به مصاحبه حضوری با هدف ارزیابی ثانویه آن‌ها توسط هیئت مدیره؛
  8. تحقیق از محل یا محل‌های کاری سابق جویندگان کار در خصوص دلایل ترک کار آن‌ها، به دلیل احتمال عدم صحت ادعای افراد متقاضی؛
  9. گزینش نهایی فرد مناسب.

دلایل استعفای کارگران خوب

شاید مشکلات مالی، یکی از دلایل استعفای کارگران خوب باشد اما همه ماجرا نیست. اگر مدیران یا کارفرمایان، این نکته را در نظر می‌گرفتند که در اکثر مواقع، افراد شغل خود را ترک نمی‌کنند بلکه مدیرشان را کنار می‌گذارند، آنگاه، رفتار سنجیده‌تری از خود نشان می‌دادند. در این قسمت به رفتارهای نادرست مدیر می‌پردازیم که باعث می‌شود یک کارگر خوب را از محل کار فراری دهد:

  1. واگذاری مسئولیت‌هایی بیش از توان فرد؛
  2. دستمزد کم؛
  3. نامناسب بودن فرهنگ شغلی؛
  4. عدم قدردانی و تشویق از کارگر نمونه و زحمت کش؛
  5. کم توجهی و عدم همدلی با او؛
  6. عمل نکردن به تعهدات؛
  7. سلب اختیار و آزادی عمل و ایجاد محدودیت برای کارگر؛
  8. بی انگیزه بودن کارگر شایسته به دلیل بها دادن به افراد نالایق؛
  9. نبود امنیت شغلی؛
  10. عدم ایجاد محیط کاری مناسب برای تحقق اهداف و خواسته‌های فرد.

راهکارهای حفظ کارگر خوب

برای اینکه، شاهد موفقیت روز افزون کسب و کارتان باشید، علاوه بر اینکه باید افراد مناسبی را استخدام کنید، لازم است که رمز ماندگاری و حفظ کارگرانتان را بلد باشید! در واقع، حفظ کارکنان، به توانایی یک شرکت در نگهداری کارکنان‌ خود اشاره دارد. همانطور که مستحضر هستید، کارگران با صلاحیت، ستون فقرات هر کسب و کاری به شمار می‌روند. بنابراین، باید به آن‌ها توجه ویژه داشت. این مسئله، از این جهت دارای اهمیت است که فرآیند جایگزینی و تغییر کارگران، بسیار هزینه بر خواهد بود و برای اینکه افراد جدید، به نقطه‌ای برسند که کارگران قدیمی در آن قرار داشتند، هزینه مالی و زمانی زیادی صرف خواهد شد. همچنین، میزان سود آوری و بازدهی کسب و کار، به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. در ادامه به راهکارهای حفظ کارگر خوب اشاراتی خواهیم داشت:

  1. احترام گذاشتن به او؛
  2. فراهم کردن یک بستر مناسب برای ارتقای شغلی فرد؛
  3. عدم پاداش به افراد تنبل و از زیر کار در رو؛
  4. پرداخت به موقع حقوق؛
  5. ارائه مزایای مناسب به او، شامل ساعت کاری منعطف؛ روزهای کاری کوتاه‌تر، پذیرایی از آن‌ها با قهوه، آبمیوه و غیره؛
  6. ارائه پاداش به او بابت عملکرد خوب‌؛
  7. خوب گوش دادن به کارگر و ارائه بازخورد مناسب به او؛
  8. ایجاد حس ارزشمندی در کارگر خوب ؛
  9. بیان انتظارات خود از او به صورت شفاف و واضح.

توصیه ما

استخدام کارگران شایسته برای کسب و کارتان، یک غنیمت به شمار می‌آید زیرا باعث می‌شوند که شرکت شما در زمان کوتاهی به اهداف تعیین شده دست یابد. برای این منظور، باید زمان کافی بگذارید و از یک برنامه مناسب برای استخدام بهره بگیرید تا بهترین افراد را برای شرکتتان استخدام کنید. در این مقاله، سعی ما بر این بود تا شما را با خصوصیات کارگر شایسته و خود، نحوه استخدام آن‌ها و همچنین راهکارهایی برای حفظ آن‌ها در مجموعه، آشنا کنیم.

بعد از اینکه به صورت حتمی، تصمیم گرفتید شخصی را در شرکتتان استخدام کنید، باید نسبت به مسائل حقوقی و قانونی این قبیل روابط کاری، اطلاعات کسب کنید و قرارداد مناسب شروع فعالیتتان را تهیه کنید. بدین منظور، برای دستیابی به مواردی که بیان شد، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی تیم رکلا بهره بگیرید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات