مشخصات کارمند خوب، چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟

-
بروزرسانی:1402/08/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کارمند خوب

شما به عنوان مدیری که یک فرهنگ سازمانی قوی و متناسب با مجموعه خود ساخته‌اید، از کارکنانتان انتظار دارید که مطابق با فرهنگ مذکور رفتار کنند تا مطمئن شوید که به حتم، سازمانتان به موفقیت می‌رسد. همچنین، این نکته را می‌دانید که نیروی انسانی، رکن اصلی سازمان به شمار می‌آید و عملکرد صحیح کارکنانتان، در پیشبرد امور و تحقق چشم‌اندازهای سازمان، بسیار تاثیرگذار است. برای این منظور، باید در زمان استخدام، درایت کافی به خرج دهید و زمان کافی برای این کار بگذارید تا یک کارمند خوب را جذب و استخدام کنید.

در واقع، هدف شما از استخدام افراد، حل مشکلات پیش رویتان است ولی اگر قرار باشد با استخدام یک کارمند نامناسب، مشکلی به مشکلاتتان اضافه شود، در عمل، برای شما و سازمانتان بسیار گران تمام خواهد شد.

پیش از امضای هر نوع قرارداد استخدام با کارمندان خود و حتی پیش از انجام مصاحبه‌های استخدامی، لازم است نسبت به ویژگی‌های کارمندان خود آگاهی کسب کنید. در این مقاله به تعریف یک کارمند خوب و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

کارمند خوب کیست؟

کارمند خوب ، شخصیتی منعطف، پویا و فعال دارد. با پوشش مناسب و به موقع در سازمان حضور پیدا می‌کند و همواره، در حال یادگیری مهارت‌های جدید است. او در قبال آموزش‌هایی که می‌بیند، متعهدانه و بدون اتلاف وقت، به وظایف‌ خود عمل می‌کند و مسئولیت‌های خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. طرز فکر این فرد، به گونه‌ای است که در تصوراتش، خود را صاحب کسب و کار می‌داند. بنابراین، با دلسوزی تمام، نقش آفرینی می‌کند و اگر اشتباهی از او سر بزند، مسئولیت کامل خطاهای خود را بر عهده می‌گیرد. همچنین، ارتباط موثری با کارمندان جدید، برقرار و آن‌ها را تشویق و راهنمایی می‌کند.

بررسی شرایط کارمند خوب

یک مدیر می‌تواند مهارت‌های تخصصی مورد نیاز را به کارمند خود آموزش دهد اما ویژگی‌هایی از قبیل صداقت، تواضع، اصالت و غیره را به راحتی نمی‌تواند در یک شخص ایجاد کرد. اگر در زمان استخدام، متوجه شدید که فرد متقاضی، از ویژگیهای زیر برخوردار است اما ممکن است در مهارت‌های تخصصی، ضعیف‌تر عمل کند، کمی انعطاف به خرج دهید و او را استخدام کنید.

در این قسمت به شرایط کارمند خوب می‌پردازیم که مدیران یا کارفرمایان باید به آن توجه کنند:

  1. برخورداری از هوش بالا و رفتارهای مدبرانه در ساماندهی و اولویت‌دهی کارها؛
  2. توانایی مدیریت و رهبری صحیح وظایف؛
  3. برخورداری از اعتماد به نفس و عزت نفس بالا؛
  4. مسئولیت پذیر بودن در قبال امور محوله و همچنین، انجام کارها به نحو احسن؛
  5. شفاف و صادق بودن؛
  6. پذیرش اشتباهات خود و وفاداری به سازمان؛
  7. انعطاف پذیر بودن و برخوردار بودن از روحیه کار تیمی.

چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟

مدیر یا کارآفرین، یک سازمان یا شرکت را راه‌اندازی و نام آن را تجاری می‌کند. همچنین، از تجهیزات مناسب برای سازمان خود بهره می‌گیرد. در اینجا، مسئله‌ای که بسیار حایز اهمیت است و به نوعی، قلب تپنده یک مجموعه به حساب می‌آید، بهره گیری از کارکنان خوب است زیرا برای رشد، توسعه و پیشبرد اهداف شرکت، این افراد باید همراهتان باشند. برای استخدام کارمند خوب ، باید به صورت اصولی و حرفه‌ای رفتار کنید زیرا علاوه بر هزینه‌های مالی که شامل حقوق و مزایای قانونی نیروی انسانی است، هزینه‌های معنوی، مانند صرف زمان و انرژی زیاد برای آموزش آن‌ها، ایجاد یک ذهنیت منفی برای سازمانتان و غیره را به دنبال خواهد داشت. از این رو، لازم می‌دانیم که به راهکارهای اصولی برای استخدام کارمند خوب ، قبل از مصاحبه حضوری و در حین مصاحبه بپردازیم.

مهمترین نکات پیش از مصاحبه استخدامی

در فرآیند استخدام، باید از افرادی بهره بگیرید که از مهارت، تجربه و سابقه کافی برخوردار باشند اما این مسئله، همه ماجرا نیست. از طرفی، مصاحبه حضوری، مرحله آخر برای گزینش افراد به حساب می‌آید. بنابراین، باید وقت بگذارید و قبل از مصاحبه حضوری، اقدامات زیر را انجام دهید تا به این طریق، کارکنان مناسبی نصیبتان شود:

  1. بررسی همه جانبه موقعیت شغلی مورد نیاز با هدف آگاهی دقیق از حیطه وظایف، اختیارات و مهارت‌های لازم برای منصب مذکور؛
  2. ایجاد یک برنامه راهبردی برای فرآیند استخدام کارمند جدید از طریق مشورت با کارمندان سابق؛
  3. فراهم کردن چک لیست با هدف به جریان انداختن روال استخدام در یک مسیر منظم؛
  4. بررسی دقیق رزومه افراد جویای کار به منظور دعوت تعداد محدودی از متقاضیان.

استخدام کارمندان خوب در جلسه مصاحبه کاری

امروزه از برکت وجود اینترنت و همچنین، مراجعه به سایت‌های فعال در زمینه سوالات استخدامی، افراد با مطالعه چندین و چند باره سوالات مذکور، پاسخ‌های مناسبی را در زمان استخدام ارائه می‌دهند. یک مدیر حاذق، برای استخدام کارمند خوب ، باید مدبرانه عمل کند و از طرح چنین پرسش‌هایی که در اغلب موارد، مرتبط با مدرک، سوابق کاری، تحصیلی، نوع دانشگاه و غیره است، اجتناب کند. در واقع، با این کار، فقط زمان خود را بیهوده هدر می‌دهد زیرا پاسخ سوالات این چنینی را با مراجعه به رزومه فرد، می‌توان متوجه شد. همچنین، ممکن است در حق متقاضیان کار اجحاف کند. بنابراین، باید به دنبال طرح پرسش‌های مرتبط و در عین حال، زیرکانه‌ای باشد که فرد، برای پاسخ دادن به آن‌ها، پاسخ آماده‌ای ندارد و باید فی البداهه صحبت کند.

در این صورت، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که به حتم، کارمندانی را استخدام خواهید کرد که درجه یک و همچنین، مستحق گزینش هستند. بیایید به سوالات مهم در زمان استخدام نگاهی بیندازیم.

سوالات کاربردی در مصاحبه

  1. یک ارتباط مناسب همراه با لحن و بیان صمیمی با کارمند برقرار کنید؛
  2. در مورد مسائل مهم سوال بپرسید و از طرح سوالات تکراری اجتناب کنید؛
  3. سوالی مبتنی بر دستاوردهای گذشته از او نپرسید زیرا ممکن است نسبت به نقش خود در آن موقعیت، بزرگنمایی کند یا اینکه آن روش، برای شرایط فعلیتان مناسب نباشد؛
  4. یک نقش انتزاعی برای فرد تعریف کنید و از او بخواهید مشکلات و چالش‌های پیش رو را شناسایی و آن‌ها را برطرف کند تا به این منظور، عملکرد او را بسنجید؛
  5. آینده نگری کارمند را با مطرح کردن سوالی مانند مشخص کردن یک طرح مناسب قبل از شروع پروژه بسنجید؛
  6. میزان توانایی آن‌ها را در یادگیری مهارت‌ها و سازگاری با شرایط جدید بررسی کنید؛
  7. در مورد علایق او و همچنین، انتظاراتشان از شما و سازمانتان سوال کنید.

دلایل استعفای یک کارمند خوب از سازمان

مدیران یا صاحبان کسب و کار، به این نکته واقف‌ هستند که کارمندان خوب، سرمایه‌های سازمان به شمار می‌آیند. بنابراین، باید رفتارشان به گونه‌ای باشد که کارکنان شایسته خود را حفظ کنند زیرا این افراد، همزمان با خروج از سازمان، دانش و سرمایه‌های فکری مجموعه را با خود می‌برند. بنابراین، جایگزین و جبران کردن این مساله، به زمان زیادی نیاز دارد. در ادامه به برخی از دلایل استعفای کارمندان خوب می‌پردازیم که مقصر اصلی آن مدیران هستند:

  1. محول کردن مسئولیت‌هایی فراتر از توان کارمند خوب ؛
  2. تشویق نکردن او بابت عملکرد خوبش؛
  3. عدم اهمیت به کارمند و توجه نکردن به دستاوردهای او؛
  4. کاهش انگیزه او به دلیل بهاء دادن به افراد بی صلاحیت؛
  5. فراهم نکردن بستر مناسب برای شکوفایی استعدادها و عدم بهره گیری از ایده‌های بکر او.

خدمات کاربردی برای شما

مهمترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن خواهد بود اما آنچه که ضامن پیشرفت و موفقیت هر مجموعه‌ای می‌شود، بهره گیری از کارمندان خوب است. اگر مدیر، کارمندان مناسبی را برای سازمان استخدام نکند، باید هزینه‌های گزاف زیادی را متحمل ‌شود و به حتم، هیچ دستاوردی نیز عایدش نخواهد شد. در این مقاله در مورد ویژگی‌های کارمندان خوب، نحوه استخدام آن‌ها و همچنین دلایل خروج این افراد از سازمان صحبت کردیم.

بعد از طی شدن روند استخدام، باید یک قرارداد معتبر بین کارفرما و کارمند تنظیم شود تا طرفین قرارداد، ملزم به رعایت تعهدات قانونی خود باشند. شما می‌توانید از طریق وب سایت رکلا، که در زمینه تنظیم قرارداد اختصاصی فعالیت دارد، برای دریافت قرارداد اقدام کنید. همچنین، یکی دیگر از خدمات این مجموعه، مشاوره حقوقی تلفنی است که این امکان را به شما می‌دهد تا با وکلای مجرب و مشاوران حقوقی در ارتباط باشید و سوالات و ابهامات حقوقی خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات