اجاره نامه پمپ بنزین را مطابق با چه قانونی و چگونه بنویسیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره پمپ بنزین

قرارداد اجاره پمپ بنزین قراردادی است که معمولا شهرداری برای اجاره پمپ‌ بنزین به اشخاص دیگر از آن بهره می‌برد و یکی از انواع قرارداد اجاره است. به طور معمول نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین زمانی استفاده می‌شود که شهرداری با انجام مزایده، جایگاه سوخت بنزین را واگذار می‌کند. این قرارداد روشی برای ارتباط بخش خصوصی با شهرداری و بخش دولتی است. شهرداری با استناد به ماده 30 آیین نامه معاملات شهرداری می‌تواند جایگاه پمپ بنزین را برای اجاره به مزایده بگذارد. شهرداری‌ها می‌توانند خبر اجرای مزایده را در سایت‌های رسمی یا پایگاه‌های اطلاع رسانی رسمی خود منتشر کنند تا علاقه‌مندان به اجاره پمپ بنزین بتوانند در مزایده شرکت کنند.

فعالیت در حیطه فراورده‌های نفتی و بنزین به اندازه‌ای سومند است که بسیاری از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تمایل دارند در آن سرمایه گذاری کنند. بدون شک این قرارداد برای سرمایه گذاران سود بی‌شماری خواهد داشت و به همین دلیل مزایده‌های اجاره جایگاه سوخت دارای طرفداران خاصی است که آن را پیگیری می‌کنند. شهرداری برای واگذاری جایگاه سوخت بنزین به برنده مزایده از نمونه اجاره نامه پمپ بنزین استفاده می‌کند. از آنجایی که این قرارداد دارای سرمایه و اهمیت زیادی است، بدون شک لازم است که توسط یک مشاور حقوقی مجرب یا یک وکیل آگاه تنظیم شود.

نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین چیست؟

نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین سند مکتوبی است که میان شهرداری و شخصی که پمپ بنزین را اجاره می‌کند، تنظیم و امضا می‌شود. قرارداد براساس قواعد عقد اجاره تنظیم می‌شود و در اصل یک اجاره نامه است. این قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره مورد اجاره، یا همان جایگاه پمپ بنزین است. همچنین طرفین قرارداد را معرفی می‌کند و درباره چگونگی اجرای قرارداد توضیح می‌دهد. مبلغ اجاره‌ای پرداخت می‌شود و امکانات و تجهیزاتی که در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد در متن قرارداد شرح داده می‌شود. نکته مهم در نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین تعیین مدت زمان اجاره پمپ بنزین است. مدت قرارداد با توافق طرفین و با صلاحدید شهرداری تعیین می‌شود. نکته مهم دیگری که در متن قرارداد آورده می‌شود، شرایط و تعهدات طرفین است.

شرایط و اسناد لازم برای مزایده

علاقه مندان به فعالیت در پمپ بنزین و اجاره جایگاه سوخت باید شرایط عمومی و اسناد و مدارک لازم برای شرکت در مزایده را در اختیار داشته باشند. این اسناد و شرایط را شهرداری تعیین می‌کند و کلیه مراحل اجرا و برگزاری مزایده براساس آیین نامه معاملات شهرداری است. زمانی که متقاضیان درخواست شرکت در مزایده را اعلام می‌کنند به این معنی است که شروط شهرداری و آیین نامه معاملات شهرداری را پذیرفته‌اند. مجوزهای لازم برای احداث و شروع به کار پمپ بنزین از قبل توسط شهرداری تایید شده است. در ادامه به مواردی از شرایط عمومی مزایده اجاره پمپ بنزین اشاره می‌کنیم:

  1. اگر متقاضی اجاره پمپ بنزین در سال جاری در مزایده دیگری برنده شده باشد و قرارداد تنظیم کرده باشد، دیگر اجازه شرکت در این مزایده را ندارد.
  2. شهرداری مبلغی را به‌عنوان تضمین شرکت در مزایده از مقاضیان دریافت می‌کند.
  3. اگر متقاضی یا بستگان و نزدیکان حقیقی یا حقوقی او از گذشته به شهرداری بدهکار باشند یا شخص متقاضی، دارای حکم قضایی و پرونده خاصی باشد، تقاضای شرکت در مزایده او رد خواهد شد.
  4. شهرداری به عنوان ضمانت حسن انجام کار، 10 درصد از قیمت پیشنهادی را به صورت ضمانت نامه بانکی اخذ خواهد کرد.
  5. اگر مستاجر بعد از تنظیم قرارداد، اجاره بهای تعیین شده را نپردازد، شهرداری می‌تواند مبلغ ضمانت حسن انجام کار را ضبط و قرارداد را فسخ کند و مستاجر حق اعتراض نخواهد داشت.

نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین از نگاه قانون مدنی

نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. قانون مدنی به طور صریح و روشن درباره عقد اجاره توضیح داده است. به همین دلیل است که قراردادهای اجاره و نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین را قراردادی معین می‌دانند. قانون مدنی حاوی ماده‌هایی است که در آن چگونگی تنظیم و اجرای عقد اجاره را توضیح داده است. بنابراین متن نمونه اجاره نامه پمپ بنزین باید براساس قانون مدنی تنظیم شود تا بتوانیم بگوییم قراردادی صحیح است. ماده 466 قانون مدنی عقد اجاره را تعریف می‌کند:

«اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

جایز یا لازم بودن این قرارداد

نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین قراردادی لازم است. به این معنی که طرفین موظف به ماندن در قرارداد هستند. موجر و مستاجر نمی‌توانند یک جانبه و یک طرفه قرارداد را فسخ کنند. باید در قرارداد بمانند و به تعهدات خود عمل کنند. انتهای قرارداد با پایان مدت قرارداد است. لازم بودن قرارداد، نوعی ضمانت دو طرفه برای حضور طرفین در قرارداد است. شاید به نظر برسد که با لازم بودن قرارداد، امکان فسخ وجود ندارد. در حالت عادی، امکان فسخ قرارداد وجود ندارد، اما طرفین می‌توانند در متن قرارداد بخشی را برای شرایط فسخ تعیین کنند و در آن، درباره این مساله توضیح بدهند. در ادامه درباره فسخ قرارداد توضیح خواهیم داد.

قانون روابط موجر و مستاجر در نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین

قانون روابط میان موجر و مستاجر از قوانین مهمی است که در زمینه قراردادهای اجاره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قانون برای رسیدگی بهتر و بهبود روابط میان موجران و مستاجران تهیه و تصویب شده است. این قانون برای اولین بار در سال 1356 به تصویب رسید. سعی شده است که در زمینه رفع نزاع و مشکلات میان موجر و مستاجر قوانین کارآمدی تصویب شود. این قانون دو بار دیگر در سال‌های 1362 و 1376 بازنگری و اصلاح شده است. تمام قراردادهای اجاره، از جمله نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین شامل این قانون می‌شود. البته لازم است که قرارداد با رعایت 3 شرط تنظیم شود. این شروط عبارتند از:

  1. قرارداد اجاره جایگاه سوخت بنزین باید دارای مدت شخص باشد. این مدت باید در متن قرارداد ثبت شود.
  2. اجاره نامه جایگاه پمپ بنزین باید در دو نسخه برابر تهیه شود و در اختیار موجر و مستاجر قرار بگیرد.
  3. اجاره نامه پمپ بنزین باید در انتها و بعد از امضای طرفین، توسط دو شاهد عاقل و بالغ امضا شود.

شرایط فسخ نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین

از آنجایی که نمونه قرارداد اجاره پمپ بنزین یک قرارداد لازم است و طرفین آن موظف به ماندن در قرارداد هستند، امکان فسخ قرارداد وجود ندارد مگر اینکه طرفین با توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. شروطی مانند عدم انجام تعهدات، عدم پرداخت اجاره بها، نا به سامانی و ایجاد مشکل در جایگاه پمپ بنزین و موارد دیگر، از جمله عواملی هستند که می‌توانند منجر به فسخ قرارداد ‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم

برای استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی روی همین عبارت و همچنین برای ثبت درخواست در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ، روی عبارت آن بزنید تا به صفحه اختصاصی هر کدام از این سرویس‌های خدمات حقوقی منتقل شوید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات