قرارداد باغبانی ؛ با نکات مهم حاکم بر متن قرارداد پیمانکاری باغبانی آشنا شوید!

-
بروزرسانی:1402/01/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد باغبانی

قرارداد باغبانی نوعی قرارداد پیمانکاری است که توسط بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم می‌شود. اشتغال به فعالیت باغبانی همواره و در تمام زمان‌ها مرسوم بوده است. از گذشته‌های دور، نیروهای انسانی حضور داشتند که با بهره مندی از توانایی‌ها و مهارت‌های باغبانی، توسط اشخاص دیگر استخدام می‌شدند یا مامور بودند که برای این دسته از اشخاص، فعالیت باغبانی را انجام دهند و در مقابل حق الزحمه دریافت کنند. به همین دلیل است که قانون گذار ما در متن قانون مدنی، قرارداد مساقات و قرارداد مزارعه را در نظر گرفته است. در حقیقت به نظر می‌رسد قانون گذار به خوبی نسبت به این مساله آگاه بوده است که انجام امور باغبانی، تخصص خاص خود را لازم دارد و همچنین برای حفظ نظم و شکل دادن به یک رابطه حقوقی بین باغبان و شخص کارفرما، مجموعه‌ای از قراردادهای کاربردی را در نظر گرفته است.

در این میان، نمونه قرارداد باغبانی نیز یکی از انواع قراردادهایی است که توسط اشخاص، در این زمینه تنظیم می‌شود. همانطور که گفتیم، این قرارداد در دسته انواع قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد و در نتیجه احکام این دسته از قراردادها، بر این قرارداد نیز حاکم خواهد بود. منظور از پیمانکار شخصی است که از سوی کارفرما، مامور به انجام کاری می‌شود. سپس با توجه به قرارداد تنظیم شده، حق الزحمه‌ای از شخص کارفرما دریافت می‌کند. به عنوان مثال ممکن است شخصی نمونه قرارداد باغبانی را بین خود و شخص پیمانکار تنظیم کند و حق الزحمه را بخشی از محصولات باغ در نظر گیرد. در ادامه نیز به این نکته اشاره خواهیم کرد که ملاک در تنظیم این قرارداد، توافق طرفین است و در نتیجه آن‌ها می‌توانند نسبت به نوع حق الزحمه، با یکدیگر به توافق برسند.

مفهوم نمونه قرارداد باغبانی

با در نظر گرفتن نکات و توضیحاتی که بیان کردیم، نمونه قرارداد باغبانی یا به عبارت دقیق‌تر نمونه قرارداد پیمانکاری باغبانی ، نوعی سند قانونی و معتبر است که برای شکل دادن و نظم بخشیدن به رابطه حقوقی میان باغبان و شخص کارفرما تنظیم می‌شود. در متن این قرارداد، به تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های هر یک از طرفین اشاره شده است و همچنین ضمانت اجراهایی برای عدم انجام تعهدات، تعیین می‌شود.

نکات قانونی حاکم بر متن قرارداد باغبانی

در تنظیم این قرارداد، معمولا ماده 10 قانون مدنی ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. بر اساس این ماده، کلیه قراردادهای خصوصی که بین طرفین تنظیم می‌شوند، در صورتی که بر خلاف متن قانون نباشند، معتبر خواهند بود. بنابراین همانطور که اشاره کردیم، این قرارداد بر اساس توافق طرفین تنظیم خواهد شد.

علاوه بر متن ماده 10 قانون مدنی، ماده 975 قانون مدنی نیز نسبت به مفاد این قرارداد حاکمیت دارد. بر اساس این ماده، محاکم حق ندارند قراردادهای خصوصی که موجب اخلال در نظم عمومی می‌شوند را اجرا کنند.

ویژگی‌های نمونه قرارداد با باغبان

نمونه قرارداد باغداری و سایر قراردادهایی که در دسته عقود پیمانکاری قرار می‌گیرند، ویژگی‌های خاصی دارند که ضروری است طرفین قرارداد، به این دسته از ویژگی‌ها توجه داشته باشند و بر اساس آن‌ها، برای تنظیم قرارداد اقدام کنند. در ادامه مطلب امروز، این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

لازم و جایز بودن قرارداد خدمات باغبانی

لازم بودن یا جایز بودن عقود، یکی از ویژگی‌های مهم آن‌ها است. بدیهی است هر یک از عقود لازم و جایز، شرایط خاص خود را دارند و احکام به خصوصی نیز در خصوص آن‌ها تعیین شده است.

منظور از عقد لازم، عقدی است که هیچ یک از طرفین نتوانند آن را فسخ کنند مگر آنکه اختیارات قانونی در این زمینه وجود داشته باشد یا اینکه طرفین نسبت به اقاله قرارداد، با یکدیگر توافق کنند. به تعریف و نکات عقد لازم در مواد 185 و 219 قانون مدنی اشاره شده است.

در مقابل بر اساس ماده 186 این قانون، منظور از عقد جایز عقدی است که هر یک از طرفین بتوانند در هر زمان که تمایل داشته باشند آن را فسخ کنند. البته در صورتی امکان فسخ وجود دارد که طرفین، حق فسخ خود را ساقط نکرده باشند.

نمونه فرم قرارداد باغبانی در دسته عقود لازم قرار می‌گیرد. بنابراین جز در مواردی که حق فسخ در متن قرارداد تعیین شده است، امکان فسخ قرارداد وجود ندارد.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که هیچ کس نمی‌تواند جایز بودن یا لازم بودن یک قرارداد را به موجب توافق، تغییر دهد. لازم یا جایز بودن را شخص قانون گذار تعیین می‌کند. با این وجود، طرفین می‌توانند شروط تعدیل کننده یا محدود کننده را در متن قرارداد تعیین کنند. به عبارت دیگر آن‌ها می‌توانند برای خود، حق فسخ مدت دار را در عقود لازم در نظر بگیرند. در مقابل در قراردادهای جایز، امکان محدود کردن حق فسخ و در نتیجه عدم فسخ قرارداد توسط طرفین وجود دارد.

معین و غیر معین بودن فرم قرارداد باغبانی

به طور کلی قراردادها، به دو دسته عقود معین و غیر معین تقسیم می‌شوند. عقود معین آن دسته از قراردادهایی هستند که در متن قانون، نام، احکام و شرایط خاصی برای آن‌ها تعیین شده است. در مقابل عقود غیر معین، مجموعه‌ای از قراردادها هستند که قانون گذار، برای آن‌ها نام مشخص و احکام و شرایط خاصی را بیان نکرده است. معمولا عقود غیر معین بر اساس متن ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شوند که در بخش قوانین حاکم نیز به این ماده اشاره کردیم. بنابراین با در نظر گرفتن این توضیحات، نمونه قرارداد باغداری عقدی غیر معین است و در نتیجه توافقات طرفین، در تنظیم آن، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

نمونه قرارداد باغبان

تنظیم نمونه قرارداد باغبانی

هر یک از قراردادهای موضوع قانون مدنی و قانون تجارت، باید توسط اشخاصی تنظیم شوند که در زمینه تنظیم قرارداد، از مهارت لازم برخوردار هستند. به عبارت دیگر تنظیم یک قرارداد جامع، کار ساده‌ای نیست و ضرورت دارد که طرفین، از یک متخصص حقوقی برای تنظیم قرارداد خود استفاده کنند. با این وجود در این بخش از نوشتار خود، قصد داریم به مهم‌ترین نکاتی که طرفین موظف هستند در متن نمونه قرارداد باغبانی بنویسند، اشاره کنیم.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد خدمات باغبانی عبارت است از انجام عملیات باغبانی توسط پیمانکار، با در نظر گرفتن دستورات، سفارشات و راهکارهای شخص کارفرما در ازای دریافت حق الزحمه تعیین شده در متن قرارداد.

این موضوع را به عنوان یک مثال بیان کردیم. ممکن است طرفین این قرارداد، بخواهند در این بخش از قرارداد خود، به موضوعات و موارد مهم دیگر نیز اشاره کنند. به هر حال معمولا در این بخش، به وظیفه اصلی شخص کارفرما و شخص پیمانکار اشاره می‌شود اما امکان ذکر جزئیات نیز وجود دارد. برای مثال می‌توانید دقیقا اشاره کنید که از باغبان می‌خواهید به امور یک باغ در موقعیت مکانی و جغرافیایی مشخصی رسیدگی کند و اموری مانند هرس کردن، بررسی آفت زدگی درختان، آبیاری و موارد دیگر را انجام دهد.

مدت نمونه قرارداد باغبانی

این بخش، به زمان تعیین شده توسط طرفین برای انجام تعهدات مندرج در قرارداد، اشاره می‌کند. در حقیقت با در نظر گرفتن این زمان، هر یک از طرفین موظف هستند مسئولیت‌ها و وظایف خود را به درستی انجام دهند، به عنوان مثال شخص باغبان موظف است حداقل تا یک هفته بعد از تنظیم قرارداد، برای کاشت 10 درخت سیب اقدام کند. در صورتی که در زمان تعیین شده تعهدات خود را انجام ندهد، شخص کارفرما حق دریافت خسارت وجه التزام یا خسارت عدم انجام تعهد را دارد.

پیشنهاد می‌کنیم حتما به روشنی در متن قرارداد درباره میزان دریافت خسارت بابت هر روز تاخیر و مبلغ آن اشاره کنید. شما می‌توانید به صورت کامل شرح دهید که تحت چه شرایطی این خسارت اعمال خواهد شد.

حق الزحمه و نحوه پرداخت

فرض کنید شخصی موظف است 10 درخت سیب را در باغی بکارد و تا یک سال از آن مراقبت کند. همچنین طرفین به این توافق رسیده‌اند که حق الزحمه شخص باغبان، یک تن از میوه‌های این درختان باشد. در این صورت، حق الزحمه شخص پیمانکار، غیر از وجه نقد است و کارفرما نیز موظف است بعد از اتمام مدت، این میزان میوه را به شخص پیمانکار تقدیم کند.

این در حالی است که در اکثر اوقات، میزانی وجه نقد به عنوان حق الزحمه موضوع نمونه قرارداد باغبانی تعیین خواهد شد. در این صورت شخص پیمانکار وظیفه دارد میزان حق الزحمه تعیین شده را به شخص پیمانکار پرداخت کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد باغبانی خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد ، بر روی لینک تعیین شده بزنید. همچنین تیم حقوقی رکلا، برای پاسخگویی به سوالات و دغدغه‌های حقوقی شما، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را نیز در نظر گرفته است که می‌توانید با انتخاب لینک این خدمات، از مزایای آن‌ها بهره مند شوید.

قرارداد مساقات

هر زمان که صاحب باغ بخواهد با یک باغبان حرفه‌ای همکاری کند و بپذیر که در زمان برداشت محصول باغ، سهمی از درآمد را به باغبان اختصاص دهد، نمونه قرارداد مساقات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد مساقات
دانلود نمونه قرارداد مساقات

قرارداد پیمانکاری تک نفره

زمانی که لازم باشد در مرحله‌ای از باغداری، شخص متخصصی امور خاصی را انجام دهد، می‌توانید از خدمات یک باغبان حرفه‌ای استفاده کنید. معمولا همکاری با باغبان متخصص در قالب یک قرارداد پیمانکاری انفرادی انجام می‌شود.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
ابراهیم اکبری
thumb_up_alt
می‌خواهم زمین کشاورزی را برای احداث باغ خرمالو به فردی واگذار کنم.
05:59
13 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در این مورد با توجه به انتظاراتی که از طرف مقابل دارید یا باید قرارداد مساقات یا قرارداد اجاره بین طرفین تنظیم شود. هر دوی این قراردادها در بانک قرارداد وب سایت موجود است.
12:33
14 مهر 1400
account_circle
حسین زارع
thumb_up_alt
زمینی دارم محصور و دارای حصار و آب. می‌خواهم 100 تا درخت بکارم و آبیاری آن را که وقت آبیاری آن معین است 4 بار در هر ماه تا مهر ماه یعنی 32 بار در هفت ماه، به یک نفر بسپارم و به ازای هر بار، یکصد هزار تومان پول بدهم و در درختان یا محصولشان شریک نباشد و برایم مشکل آتی نداشته باشد.
17:14
06 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
تشخیص شمول یا عدم شمول قانون کار بر چنین روندی، توسط مرجع حل اختلاف اداره کار انجام می‌شود و نمی‌توان به صورت قطعی در خصوص شمول یا عدم شمول قانون کار بر روابط میان شما و ایشان اظهار نظر کرد.
14:22
07 فروردین 1401