قرارداد بیع کارخانه ؛ پیش از امضای قرارداد باید به چه مواردی توجه کنیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/15
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بیع کارخانه

قرارداد بیع کارخانه یکی از انواع قرارداد بیع است که موضوع اصلی آن، معامله یک کارخانه خواهد بود. این قرارداد از جمله قراردادهای مهم و پر کاربردی است که ارتباط مستقیمی با فعالیت سرمایه داران در بخش تولیدات داخلی دارد. کارخانه‌ها؛ مجموعه‌هایی هستند که به ساخت و تولید اقلام و محصولات متنوع می‌پردازند. کارخانه‌ها علاوه بر نقش موثر در بخش تولید داخلی، موجب اشتغال زایی و کارآفرینی نیز خواهند شد. علاوه براین، راه اندازی یک کارخانه با محصولاتی کاربردی که نیاز بازار را تامین می‌کند، سود قابل توجهی را برای سرمایه گذاران به همراه دارد. به همین دلیل است که سرمایه گذاران زیادی تمایل دارند که سرمایه خود را برای چنین معامله‌ای هزینه کنند.

سرمایه گذاران زیادی هستند که با قراردادهایی مانند قرارداد شراکت کارخانه یا قرارداد اجاره کارخانه تلاش می‌کنند که در حوزه تولیدات فعال باشند اما معامله کارخانه با استفاده از قرارداد بیع، نتایج متفاوتی را ایجاد می‌کند و در واقع انتقال مالکیت کارخانه را به همراه دارد. در این مقاله به صورت اختصاصی به انجام معامله و داد و ستد یک کارخانه می‌پردازیم.

چه قصد تنظیم قرارداد فروش کارخانه را داشته باشید و چه بخواهید که یک کارخانه را تهیه کنید، برای ثبت مکتوب این توافق، نیاز دارید که از یک نمونه قرارداد بیع کارخانه استفاده کنید. در این قرارداد، طرفین با قصد و رضایت خود، توافق می‌کنند که یک کارخانه در ازای دریافت مبلغ معین، از یک شخص به شخص دیگری منتقل شود. در واقع، مالک یا مالکان کارخانه، توافق می‌کنند که تمام یا بخشی از کارخانه مورد نظر را به شخص دیگری منتقل کنند. در ادامه، درباره این قرارداد و معامله کارخانه میان مالک و مشتری توضیحات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

نکاتی که باید پیش از امضای قرارداد بیع کارخانه به خاطر داشته باشیم

اگر تمایل دارید که با تنظیم و امضای یک نمونه قرارداد بیع کارخانه ، کارخانه مورد نظرتان را معامله کنید، پیش از امضای این قرارداد و انجام توافق برای انجام معامله، باید به موارد مهمی توجه داشته باشید. در ادامه به چند نکته مهم در این خصوص اشاره خواهیم کرد:

مفروز یا مشاعی بودن کارخانه

مال مشاعی، به اموالی گفته می‌شود که مالکیت آن میان چند شخص مشترک است. یعنی اینکه مالکان معین و مشخصی برای کارخانه وجود دارند اما به طور دقیق مشخص نیست که هر کدام از این مالکین، چه بخشی از کارخانه را در اختیار خواهند داشت. بدون شک، معامله مال مشاع باید تابع قوانین و ضوابط مربوطه انجام شود. به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم از مالکیت شخصی که قصد معامله با او را دارید، اطمینان حاصل کنید و اگر کارخانه مورد نظر شما تحت مالکیت مشاعی اشخاص متعددی است، با تمام مالکان توافق کنید.

با توجه به قواعد و ضوابطی که برای معامله مال مشاع بیان شده است، در صورتی که کارخانه مورد نظر شما در واقع یک مال مشاع محسوب شود، برای امضا و انجام قرارداد بیع کارخانه ، ملزم هستید که با تمام مالکان توافق کنید.

ارزیابی وضعیت مالی و حسابرسی کارخانه

پیش از امضای قرارداد بیع کارخانه و توافق در خصوص انجام این معامله، لازم است که وضعیت مالی مالک کارخانه و همچنین وضعیت مالی و حسابرسی کارخانه مورد ارزیابی قرار گیرد. اولین نکته مهم در خصوص معامله با مالک کارخانه این است که از این مساله آگاه باشید که مالک، کارخانه را به قصد فرار از دین، به شما منتقل نمی‌کند یا به این مساله دقت داشته باشید که قراردادی که میان طرفین امضا می‌شود، صوری نباشد.

نکته مهم بعدی که به منظور معامله یک کارخانه باید به آن توجه داشته باشید، وضعیت مالی و حسابرسی کارخانه است. باید بررسی شود که کارخانه مورد نظر دارای بدهی یا شکایت مالی نباشد. همچنین لازم است که از این مساله اطمینان داشته باشید که آیا مالک قبلی کارخانه، قراردادهایی که با پرسنل امضا شده را به اتمام رسانده است و تمام تعهدات مالی پرسنل نظیر حقوق، مزایای کارگری و بیمه پرداخت شده‌اند؟

نکات قانونی مربوط به نمونه قرارداد بیع کارخانه

  1. نمونه قرارداد بیع کارخانه یک قرارداد لازم است. این تعریف به این معنا که هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند یکباره قرارداد را فسخ کنند و ملزم هستند که به تعهدات خود پایبند باشند.
  2. قرارداد حاضر، یک قرارداد معین نیز محسوب می‌شود زیرا قانون مدنی به صراحت درباره این شیوه از معامله توضیح داده است و برای انجام آن، قواعد و ضوابطی را مطرح می‌کند. بنابراین، لازم است که برای تنظیم و امضای این قرارداد به قواعد و ضوابط قانون مدنی توجه داشته باشیم.
  3. قرارداد بیع کارخانه یک توافق معوض است. به این معنی که برای انجام این معامله باید عوض یا بها در نظر گرفته شود. منظور از عوض یا بها، همان مبلغی است که برای معامله کارخانه، از جانب مشتری به مالک پرداخت می‌شود.
  4. در این قرارداد سه رکن اصلی حضور دارند که بدون حضور این سه رکن، انجام معامله بیع کارخانه امکان پذیر نیست. این سه رکن عبارتند از متعاملین (مالک و مشتری)، مبیع (مالی که معامله می‌شود. در اینجا کارخانه) و ثمن قرارداد که همان مبلغی است که بابت معامله کارخانه پرداخت خواهد شد.

محتوای نمونه قرارداد بیع کارخانه

بعد از آگاهی از ماهیت یک قرارداد و همچنین بعد از اطلاع از نکات و اصول قانونی و حقوقی مربوط به آن، اقدام بعدی تنظیم و نوشتن محتوای یک قرارداد مکتوب میان طرفین است. برای نوشتن و تنظیم قرارداد، نیاز است که درباره محتوای آن قرارداد اطلاعات کافی داشته باشید.

برای مثال محتوای متن نمونه قرارداد بیع کارخانه باید حاوی اطلاعات و مشخصات دقیقی از طرفین معامله باشد. این مشخصات باید به اندازه‌ای صریح، واضح و بدون ابهام و تردید باشند که طرفین معامله را به دقت معرفی کنند. در ادامه، لازم است که در بخش موضوع قرارداد به صراحت مشخص شود که مالکیت کارخانه مورد نظر به واسطه این قرارداد به مشتری منتقل می‌شود. اگر کارخانه دارای تجهیزات و دستگاه‌های خاص باشد و طرفین اینطور توافق کنند که کارخانه همراه با کلیه دستگاه‌ها و تجهیزات معامله شود، باید لیست دقیقی از تمام تجهیزات و امکانات کارخانه به قرارداد پیوست کنید. اگرچه این امکان نیز وجود دارد که برای معامله ابزار و تجهیزات از قرارداد مجزای دیگری مانند قرارداد فروش کالا استفاده کنید.

تاریخ انجام معامله؛ تاریخ تسلیم کارخانه به مشتری؛ شیوه پرداخت مبلغ قرارداد؛ تعهدات و مسئولیت‌های طرفین و شروطی که برای این معامله در نظر دارند، از جمله مواردی است که باید در متن قرارداد بیع کارخانه درباره آن توضیح داده شود.

پیشنهاد ما

اگر قصد انجام معامله یک کارخانه را دارید، بدون شک سرمایه قابل توجهی را هزینه خواهید کرد. به همین دلیل، لازم است که برای حفاظت از سرمایه خود و کاهش ریسک معامله تمهیدات خاصی را در نظر بگیرید. برای این منظور خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنم. با زدن روی لینک و ثبت درخواست، مشاوران حقوقی در سریع‌ترین زمان با شما تماس می‌گیرند و سوالات شما را پاسخ خواهند داد. علاوه براین، می‌توانید با زدن روی لینک تنظیم قرارداد ، درخواست خود را برای تنظیم قرارداد مورد نظرتان ثبت کنید. در کنار شما خواهیم بود.

قرارداد فروش کارخانه (نقدی)

اگر مبایعه نامه‌ای برای معامله کارخانه نیاز دارید، می‌توانید این فرم را با زدن روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش کارخانه (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش کارخانه (نقدی)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات