قرارداد شراکت کارخانه و مهم‌ترین نکات و مندرجات شراکت نامه کارخانه را بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/23
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت کارخانه

قرارداد شراکت کارخانه ، از انواع قراردادهای مشارکت است. باید بگوییم این قرارداد از‌ قراردادهای پرمتقاضی و متداول امروزه محسوب می‌شود. در واقع قرارداد شراکتی از قراردادهای کاربردی است که در فضای کسب و کار بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد مشارکت با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود. لازم است که در تمام قراردادهای مشارکت، الزامات قانون مدنی رعایت شود. قانون مدنی در ماده 10 بیان می‌کند:

قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را امضاء نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. یعنی شراکت ایجاد شده نباید مخالف قوانین و عرف و شرع جامعه باشد.

شراکت کارخانه آقای شجاعی

منتظر تماس آقای شجاعی بودم. دیروز آخر وقت بود که تماس کوتاهی داشتیم و قرار شد در زمان مناسبی مجدد با هم صحبت کنیم. آقای شجاعی از کارآفرینان جوان و موفق هستند که با اینکه خیلی وقت نیست وارد بازار کسب و کار شده است اما موفقیت‌های بیشماری به دست آورده است. در تماس کوتاهی که دیروز داشتیم، فهمیدم که موضوع بحث امروزمان درباره شراکت نامه کارخانه است.

خیلی منتظر نماندم که آقای شجاعی دقیقاً سر زمان مشخص تماس گرفتند. به رسم ادب کمی احوالپرسی کردیم و حالشان را پرسیدم. بعد از صحبت‌های ابتدایی، آقای شجاعی گفتند مدتی است که قصد دارند کارشان را گسترش دهند و کارخانه‌ای تاسیس کنند. برای این کار با یکی از دوستان قدیمیشان صحبت‌هایی داشته‌اند و به توافق ابتدایی رسیده‌اند. آقای شجاعی توضیح دادند که در همه کارهایی که تا به حال انجام داده‌اند همواره به بحث قانونی آن توجه داشتند و در این زمینه بسیار وسواس و حساسیت دارند. الان هم که قرار است مشارکتی بزرگ را شروع کنند بحث قانونی این مشارکت برایشان بسیار مهم است.

در تایید حرفشان گفتم که بسیار درست می‌گویند. در مشارکت‌ها و مخصوصاً مشارکت کارخانه بحث سرمایه مالی بسیار دارای اهمیت است. بدون شک برای طرفین مهم است که از سرمایه گذاری خود اطمینان خاطر داشته باشند و خیالشان راحت باشد که خطری سرمایه‌شان را تهدید نمی‌کند. همچنین زمانی که شراکتی میان دو یا چند نفر برقرار می‌شود، لازم است قواعد و قوانینی در میان باشد که روابط و وظایف را تعیین کنند و بتواند شراکت بین آن‌ها را مدیریت کند تا مشکلات و اختلافات کنترل شوند یا کم پیش بیایند. حتی در صورت بروز اختلاف احتمالی، وجود قراردادی معتبر و اصولی می‌تواند به خوبی حقوق طرفین را حفظ کند.

شراکت نامه کارخانه

آقای شجاعی توضیحاتم را درباره اهمیت قرارداد برای شروع به کار، تایید کردند و گفتند که در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارند. گفتند که برایشان مهم است که تا حدودی از محتوای شراکت نامه کارخانه آگاهی داشته باشند. این اطمینان را دادم که حتماً به طور مفصل درباره قرارداد شراکت برایشان توضیح خواهم داد.

توضیح دادم که قرارداد مشارکت کارخانه ، مانند همه قراردادهای مشارکت از فرم خاصی پیروی می‌کند و باید به همان ترتیب نوشته شود و طبیعی است که رعایت امور حقوقی و قانون مدنی در نوشتن آن واجب است. اما در این میان، هرقراردادی با قرارداد دیگر متفاوت است و نمی‌شود از یک قرارداد برای همه مشارکت‌ها استفاده کرد. تفاوت هر قرارداد هم به عواملی مثل نوع و شرایط کاری که انجام می‌شود و طرفین قرارداد بستگی دارد. بدون شک هرشراکتی که انجام می‌شود ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. آگاهی از شرایط خاص شما در نوشتن قرارداد، اهمیت زیادی دارد.

شرایط خاص شراکت در قرارداد شراکت کارخانه

همانطور که گفتم شرایط خاص طرفین قرارداد شراکت و محصولی که برای ساخت آن، کارخانه تاسیس می‌شود، در نوشتن قرارداد بسیار موثر است. آقای شجاعی گفتند که متوجه هستند و حرفم را تایید می‌کنند. در ادامه گفتند که حتما اطلاعات جامعی در مورد کار و کارخانه‌ای که می‌خواهد تاسیس شود در اختیارمان قرار می‌دهند تا در نوشتن قرارداد از آن استفاده کنیم. تشکر کردم و گفتم که کار بسیار خوبی است و باعث می‌شود که قراردادشان کیفیت بیشتری داشته باشد.

آقای شجاعی در ادامه توضیح دادند که از قدیم طرحی داشتند که هدف اصلی آن، ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان یکی از روستاهایی است که در فاصله‌ یک ساعتی از مرکز شهر قرار دارد. از مشکلات اصلی این روستا نبود شغل مناسب برای جوانان روستا است. آقای شجاعی برنامه دارند که در نزدیکی این روستا، کارخانه‌ای تاسیس کنند و از جوانان روستا برای نیروی کار استفاده کنند. برای این کار، طرح و برنامه دارند و از تخصص کافی برخوردارند و از محصولشان اطمینان کافی دارند. مشکل بزرگشان برای شروع به کار این طرح، بحث مالی پروژه است و برای تامین مالی تاسیس کارخانه نیاز داشتند که با شخصی شریک شوند و شراکت نامه کارخانه تنظیم کنند.

ظاهراً شخصی هم به عنوان سرمایه گذار، مسئولیت تامین مالی تاسیس کارخانه را پذیرفته است. علاوه بر نگاه خیر خواهانه و اشتغال زای این پروژه، بحث درآمدزایی و سود نیز برای شرکای قرارداد بسیار دارای اهمیت است. در ادامه نیز اطلاعاتی جزئی‌تری درباره برنامه‌شان دادند.

نحوه نوشتن قرارداد شراکت کارخانه

چون آقای شجاعی بسیار مایل بودند که درباره محتوای قرارداد مشارکت کارخانه اطلاعاتی داشته باشند، درباره نحوه نوشتن قرارداد مشارکت کارخانه شروع به توضیح کردم.

برای آقای شجاعی توضیح دادم که هرقراردادی با عنوان آغاز می‌شود. عنوان عبارت کوتاه و مختصری است که درباره محتوای قرارداد توضیح می‌دهد. مثلاً برای قراردادی که در نظر شما است، بهتر است از عنوان « قرارداد مشارکت کارخانه » یا « قرارداد شراکت کارخانه » استفاده شود. این عنوان کوتاه مشخص می‌کند که می‌خواهیم در قرارداد پیش رو درباره چه چیزی صحبت کنیم.

مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد شراکت کارخانه

در این بخش از قرارداد مشارکت کارخانه ، مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد نوشته می‌شود. قرارداد سندی قانونی و معتبر است. نوشته شدن نام طرفین در بخش مشخصات قرارداد به این معنی است که آن شخص در قرارداد ایجاد شده نقش دارد، دارای مسئولیت است و باید نسبت به سایر طرفین پاسخگو باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد همین بخش اطلاعات و مشخصات است.

چه مشارکت شما با شخصی حقیقی نوشته شود، چه طرف حساب شما شخص حقوقی باشد، باید اطلاعات و مشخصات کامل طرفین، در ابتدای قرارداد نوشته شود. برای مثال اگر طرف مشارکت شما فرد حقیقی باشد، شما باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کدپستی و شماره تماس او را در بخش اطلاعات و مشخصات ثبت کنید. اگر طرف شما، شخص حقوقی باشد، یعنی با شرکت، سازمان، نهاد، انجمن یا هر موسسه‌‌ای اقدام به شراکت می‌کنید باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده نوشته شود. به همین ترتیب، اطلاعات سایر شرکا نیز نوشته می‌شود.

قرارداد مشارکت می‌تواند بین دو تا چند شخص حقیقی و حقوقی تنظیم شود و محدودیتی در تعداد شرکا وجود ندارد. همانطور که قانون مدنی در این زمینه در ماده 571 توضیح داده است:

”شراکت درآمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به صورت مشاع و با هدف انتفاع می‌باشد.”

در این تعریف آمده است که اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند متعدد باشند. برای آقای شجاعی گفتم که در این بخش، اطلاعات شما و شریکتان با جرئیات و به دقت نوشته می‌شود.

قرارداد مشارکت کارخانه

موضوع شراکت نامه کارخانه

در موضوع قرارداد، هدف اصلی از شراکت نوشته می‌شود. مسائلی مانند نوع محصولی که قرار است در کارخانه به تولید آن بپردازید، شرایط کاری و ویژگی‌های خاص کارخانه، برنامه و طرح اولیه برای شروع به کار کارخانه و اهداف اصلی، در این بخش نوشته می‌شود. با مطالعه این بخش، شما به راحتی در مورد کلیات روندی که قرار است پیش برود، اطلاعات کسب می‌کنید و به خوبی آگاه می‌شوید که کارخانه مورد نظر با چه اهداف و چه شرایطی شروع به کار خواهد کرد.

به عبارت دیگر، همانطورکه در ماده 571 قانون مدنی درباره قرارداد مشارکت توضیح داده شده است، یکی از ویژگی‌های قراردادهای مشارکت بحث در آمدزایی و نفع مالی آن است. در این بخش از قرارداد، درباره عاملی که موجب در آمدزایی کارخانه می‌شود، یعنی همان عملی که قرار است انجام شود، توضیح داده می‌شود.

مکان اجرای قرارداد مشارکت کارخانه

آقای شجاعی پرسیدند که آیا لازم است در موضوع قرارداد، مکان شراکت نامه کارخانه نیز بیان شود؟

در جوابشان گفتم که قطعاً این کار لازم است. ننوشتن این موضوع، اختلاف ساز خواهد بود. بنابراین، در بخش مجزایی، در خصوص مکان اجرای قرارداد مشارکت کارخانه صحبت شود.

مدت زمان اجرای قرارداد شراکت کارخانه

در این بخش از قرارداد، مدت زمانی که قصد دارید به شراکت ادامه دهید، نوشته می‌شود. در بسیاری از قراردادها تاریخ دقیق شروع و پایان نوشته می‌شود. ولی معمولاً در قرارداد شراکت کارخانه که با هدف توسعه و افزایش کار و بهبود شرایط کاری نوشته می‌شود، زمان دقیق پایان کار مشخص نیست. شما می‌توانید با کمک خصوصیت تمدید قرارداد، این موضوع را حل کنید. یعنی رسیدن به هدف خاصی مانند رسیدن به سطحی از تولید را معیار قرار دهید و در صورت تحقق این هدف، قرارداد خود به خود تمدید شود.

سرمایه و آورده‌ شرکا در قرارداد مشارکت کارخانه

در این بخش از قرارداد باید آورده‌های هر کدام از شرکا نوشته شود. میزان آورده و سرمایه طرفین چه به صورت مالی و چه غیر مالی در این بخش ثبت خواهد شد و درباره آن توضیح می‌دهند. این بخش از قرارداد به شما کمک زیادی می‌کند زیرا مشخص می‌شود که چه چیزی را برای شراکت کارخانه آورده‌اید و نحوه مالکیت طرفین بر آن چگونه است.

به طور معمول نوشتن بخش آورده‌های طرفین در قراردادهای مشارکت، اقدامی بسیار حساس و تاثیر گذار است زیرا دیگر بخش‌های قرارداد مشارکت را با توجه به آورده‌ها و سرمایه طرفین معین می‌کنند. برای مثال تعیین میزان سهم، شراکت در سود و زیان و مواردی از این قبیل به میزان آورده شرکا بستگی دارد. حتی ممکن است میزان آورده شرکا در قرارداد مشارکت کارخانه، در تاثیرگذاری رای و نظر آن‌ها درباره تصمیمات هیئت مدیره نیز تاثیر گذار باشد. به همین دلیل، لازم است که به صورت دقیق درباره این موارد در متن قرارداد توضیح داده شود.

میزان سهم شرکا در قرارداد مشارکت کارخانه

در این بخش از قرارداد، مشخص می‌شود که هر کدام از طرفین، چه سهمی در کارخانه ایجاد شده دارند. برای مثال، میزان سهم و درصدی که از سود به شریک شما که سرمایه گذار است، تعلق می‌گیرد در این بخش توضیح داده می‌شود. همچنین سهم و درصد شما به عنوان فردی که دانش، تجربه و مدرک لازم جهت شروع کار را دارید مشخص خواهد شد.

تقسیم سود و زیان قرارداد شراکت کارخانه

آقای شجاعی پرسیدند که به هر حال در هر کاری امکان ضرر و زیان وجود دارد. در قرارداد حاضر که بیتشرین بخش کارهای مدیریتی و رسیدگی به امور به عهده ایشان است، آیا خسارت و ضرر تنها به ایشان تعلق میگیرد؟ در جوابشان گفتم که سوال بسیار خوبی است. و ادامه دادم که لازم نیست نگران باشید، سود زیان شراکت باید بین طرفین شراکت تقسیم شود. البته این مسئله به توافق آن‌ها نیز بستگی دارد. در شرایطی و در مشارکت‌هایی نوعی ضرر و زیان ایجاد می‌شود که به علت مشکلات فردی است. در این زمان شخص خاطی باید جوابگوی شراکت باشد. البته در مجموع سود و زیان قرارداد مشارکت کارخانه به عهده تمام شرکا است و باید درباره میزان آن به توافق رسید.

وظایف شرکا در قرارداد شراکت کارخانه

در این بخش از قرارداد، وظایف، مسئولیت‌ها، تعهدات و توقعات هرکدام از شرکا از یکدیگر نوشته می‎‌شود. با نوشتن این وظایف در قرارداد، عمل کردن به آن‌ها لازم و اجباری است و عدم انجام تعهد و عمل نکردن به این وظایف از نظر قانونی تخلف محسوب می‌شود و با تنظیم دادخواست علیه فرد متخلف، رسیدگی به آن در دستور کار مراجع قضایی قرار می‌گیرد.

ضمانت اجرای قرارداد

به نظر من، مهم‌ترین بخش هر قراردادی، علاوه بر مرجع حل اختلاف، مساله ضمانت اجرا است. قرارداد بدون ضمانت اجرا مفهومی ندارد. شما می‌توانید به ازای هر تخلف شریک، مبلغی را به عنوان جریمه تعیین کنید.

برای مثال، به تصویر زیر توجه کنید. البته در این قرارداد، که قرارداد مشارکت مدنی رکلا است، دو ضمانت اجرا تعیین شده است یکی در مورد محرمانگی اطلاعات تجاری کارخانه و دیگری در مورد سایر تخلفات قراردادی.

قرارداد شراکت کارخانه

آقای شجاعی تشکر کردند و گفتند که اطلاعات مفیدی بوده است و بسیار استفاده کرده‌اند. قرار بر این شد که ایشان به همراه شریکشان، برای توضیحات و صحبت‌های بیشتر و تنظیم قرارداد شراکت کارخانه به رکلا بیایند. گفتم که از دیدارشان بسیار خوشحال خواهیم شد و اگر حتی فرصت حضور را هم نداشتند می‌توانستیم به صورت آنلاین و تلفنی خدمات حقوقی ارائه دهیم.

سوالی دارید؟

اگر در مورد قرارداد مشارکت کارخانه سوالی دارید، در بخش نظرات (پایین صفحه) از من بپرسید. در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ گو هستیم.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است. این نمونه قرارداد را می‌توانید از طریق سایت تهیه کنید.

همچنین اگر تمایل دارید که یک قرارداد اختصاصی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. علاوه براین، با ثبت درخواست در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان را خواهید داشت که درباره نکات قانونی و حقوقی روابط کاری خود، با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب گفتگو کنید.

دانلود قرارداد

اگر قصد دارید با شریک خود در تولیدات یک کارخانه صنعتی مشارکت داشته باشید می‌توانید از قرارداد زیر استفاده کنید.

نمونه قرارداد مشارکت تولید
دریافت نمونه قرارداد مشارکت تولید
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
mohsen
thumb_up_alt
سلام من با دو نفر دیگه میخواهیم یه کارخانه رو با سهم 50 50 بخریم. سهم من و دوستم تکنولوژی و تولید هست و سهم یک نفر دیگه هم سرمایه خواهد بود. چه قراردادی را پیشنهاد می‌کنید؟ قراردادی که منطقی باشه و منافع دوطرف حفظ بشه. از طرفی ما هم می‌خوایم از ابتدا و به میزان سهم، مالک کارخانه بشیم. با تشکر.
13:24
22 بهمن 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و عرض ادب. در این مورد شما به دو قرارداد نیاز دارید. یک: قراردادی که باعث انتقال مالکیت کارخانه به شما شود (مبایعه نامه) دو: قراردادی که نوع روابط شما و سایر مالکین کارخانه را مشخص کند (قرارداد شراکت کارخانه) زیرا قرارداد مشارکت به خودی خود، سبب انتقال مالکیت نمی‌شود. توصیه می‌کنیم قرارداد اول را با توجه به میزان سهم هر شریک و به تناسب تعداد دانگ تعیین و امضا کنید و سپس قرارداد دوم بین طرفین تنظیم و امضا شود.
16:38
23 بهمن 1399
account_circle
رضا قلیزاده
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. ضمن تشکر از این فرصت بنا به درخواست یکی از اقوام جهت شراکت در کارخانه در حال احداث (ایشان 17 سال است در حال تکمیل کارخانه با منابع مالی خودش است) برای تولید مواد شیمیائی خاص که اصلا اطلاعاتی از این کار ندارم (اساسا فرمول شیمیائی محرمانه است) و من هم رسته کاری‌ام نیست ولی علم به این موضوع دارم که اگر کار درست جلو برود بسیار سودمند است چون به سواد علمی ایشون اعتماد دارم بر خلاف سواد مالی‌اش لطفا راهنمائی بفرمائید.
06:37
22 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. در این خصوص می‌توانید حسب مورد وارد فرایند مشارکت در ساخت کارخانه و سپس مشارکت در تولید مواد شیمیایی مورد نظر شوید. اما به هر حال، لازم است متن کاملی برای ورود به این رابطه کاری و ادامه آن تنظیم شود.
08:08
23 فروردین 1401