شرایط اخذ مجوز کاریابی بین المللی و داخلی؛ مجوز کاریابی آنلاین چه شرایطی دارد؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مجوز کاریابی

یافتن کار مناسب، یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان کار است. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌ها، موسسات و کارفرمایان مایل هستند که نیروی انسانی مورد نیاز خودشان را از میان افراد متعهد و متخصص استخدام کنند. دفاتر کاریابی در واقع، مرکزهایی هستند که به عنوان یک واسطه میان کارفرما و متقاضی کار (کاریاب) عمل می‌کنند. این دفاتر می‌توانند داخلی یا بین المللی باشند. افرادی که قصد تاسیس دفاتر کاریابی داخلی و بین المللی را دارند باید مجوز کاریابی را از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی دریافت کنند.

مشاورین دفاتر کاریابی در قبال مبلغی که به عنوان حق مشاوره می‌گیرند، در جلسات مشاوره‌ای که با متقاضیان کار برگزار می‌کنند از شخصیت، علایق، توانایی‌ها و مهارت‌های متقاضیان آشنا می‌شوند و لیستی از پیشنهادات کاری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

ارائه این خدمات از سوی دفاتر کاریابی، در صورتی قانونی است که آن‌ها دارای مجوز معتبر باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که دریافت مجوز، یکی از شرایط اولیه و ضروری برای راه اندازی دفاتر کاریابی و ادامه فعالیت آن‌ها است. عدم دریافت این مجوز باعث غیر قانونی تلقی شدن فعالیت دفاتر کاریابی می‌شود. به همین دلیل، صدور و اخذ این مجوز، نشان دهنده قانونی بودن فعالیت دفاتر کاریابی است. در این مقاله، با شرایط و نحوه دریافت مجوز برای تاسیس دفاتر کاریابی آشنا می‌شویم. این مجوز را می‌توانیم یکی از انواع پروانه کسب در نظر بگیریم.

مجوز کاریابی چیست؟

استخدام شدن در نهاد‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی، یکی از دغدغه‌های اصلی جوانانی است که فارغ التحصیل شده‌اند. همچنین، فراهم کردن زمینه و بستر مناسب برای اشتغال شهروندان، یکی از وظایف اصلی دولت در قانون اساسی است. به همین دلیل، تمهیداتی از سوی دولت به منظور ایجاد زمینه برای اشتغال شهروندان پیش بینی می‌شود. تاسیس موسساتی تحت عنوان آژانس‌ها و موسسات کاریابی، از مهمترین تمهیدات دولت برای ایجاد زمینه اشتغال شهروندان است.

موسسات کاریابی به موسساتی می‌گویند که به عنوان یک نهاد واسطه‌ای میان کارفرمایان و جویندگان کار، مشغول به فعالیت هستند. کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به این موسسات، شرایط کاری و نبروی کار مورد نیاز خودشان را مطرح می‌کنند. متقاضیان کار نیز با مراجعه به این موسسات، شغل مورد نظر خودشان را جست و جو خواهند کرد. موسسه کاریابی نیز مانند یک پل ارتباطی میان کارفرمایان و متقاضیان کار عمل می‌کند.

اهمیت دریافت این پروانه

مسئله حایز اهمیت در خصوص موسسات کاریابی، اخذ مجوز از نهادهای مربوطه برای تاسیس آن‌ها است. این موسسات، عملاً نمی‌توانند بدون دریافت مجوز فعالیت کنند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که نهاد اجرایی حقوق کار در کشور ما، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. بنابراین می‌توان گفت که وزارت کار، مرجع اصلی صادر کننده مجوز کاریابی داخلی و نظارت بر موسسات کاریابی است.

بنابراین در پاسخ به این سوال که مجوز کاریابی وزارت کار چیست؟ باید بگوییم، مجوزی برای تاسیس موسسات کاریابی است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که دریافت این مجوز مراحل و شرایط خاصی دارد که در قسمت‌های بعدی این نوشته، به صورت مفصل از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

نحوه دریافت مجوز کاریابی وزارت کار

همانگونه که در مطالب قبلی این نوشته نیز گفته شد، اشخاصی که قصد تاسیس موسسه کاریابی داخلی یا بین المللی را دارند، پیش از تاسیس این موسسه باید نسبت به دریافت مجوز کاریابی اقدام کنند. به همین دلیل، متقاضیان تاسیس این موسسات باید با نحوه و مراحل دریافت مجوز از مراجع قانونی آشنایی داشته باشند. در ادامه، فرآیند و نحوه اخذ مجوز برای تاسیس دفاتر کاریابی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

3 مرحله مهم دریافت پروانه

  1. در مرحله اول، متقاضی اخذ مجوز برای تاسیس دفاتر کاریابی باید به آدرس Karyabi-mojavvez.mcls.gov.ir مراجعه و فرم درخواست مجوز کاریابی را تکمیل و آن را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ارسال کنند.
  2. در دومین مرحله، شرایط و مدارک متقاضی دریافت مجوز برای تاسیس دفتر کاریابی، به صورت اولیه در هیات استانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مرحله، شرایط متقاضی و صلاحیت شخصی و فردی او در حراست مورد بررسی قرار می‌گیرد و تایید یا رد می‌شود؛
  3. در مرحله سوم، اگر شرایط تاسیس دفتر کاریابی و صلاحیت فردی و شخصی متقاضی در هیات استانی تایید شده باشد، با درخواست صدور مجوز برای تاسیس موسسه کاریابی موافقت می‌شود. در این مرحله، متقاضی باید مکان مناسبی برای تاسیس دفتر، تهیه و قبض مالیات مربوطه را پرداخت کند. پس از طی مراحل فوق، مجوز تاسیس موسسه کاریابی صادر می‌شود. دارنده مجوز کاریابی مجازی ، پس از دریافت این مجوز می‌تواند به صورت قانونی فعالیت کند.

شرایط اخذ مجوز کاریابی بین المللی و داخلی چیست؟

مطابق با آیین نامه‌های صادره از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متقاضیان اخذ مجوز برای تاسیس دفاتر کاریابی باید از شرایطی برخوردار باشند تا برای آن‌ها مجوز صادر شود. در ادامه، شرایط دریافت مجوز کاریابی داخلی و بین المللی را به ترتیب بررسی می‌کنیم.

شرایط دریافت مجوز برای تاسیس دفتر کاریابی داخلی

اشخاصی که قصد دریافت پروانه برای تاسیس دفاتر کاریابی داخلی را دارند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  1. برخورداری از تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛
  2. تدین به یکی از ادیان رسمی کشور؛
  3. داشتن حداقل 30 سال تمام؛
  4. عدم سوء سابقه کیفری موثر به تایید مراجع ذی صلاح؛
  5. داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی، ترجیحا در یکی از رشته‌های مدیریت، علوم تربیتی، حقوق، علوم اجتماعی و روان شناسی؛
  6. آشنایی با قوانین و مقررات تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت؛
  7. ثبت موضوع فعالیت در اساسنامه (در صورتی که متقاضی، شخص حقوقی باشد)؛
  8. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای متقاضیان مرد)؛
  9. ارائه گواهی صادره از موسسات آموزشی معتبر مبنی بر گذراندن دوره آموزشی مربوط به آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به بازار کار و کاریابی؛
  10. داشتن حداقل 5 سال سابقه و تجربه کاری در زمینه کاریابی؛

نکته: برخورداری متقاضی از شرایط فوق الذکر باید توسط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان، احراز و تایید شود.

شرایط اخذ مجوز کاریابی خارجی

همان گونه که گفتیم، حوزه فعالیت موسسات کاریابی می‌تواند بین المللی و خارجی نیز باشد. لازم به ذکر است، اشخاصی که قصد تاسیس دفاتر کاریابی بین المللی را دارند نیز باید از شرایطی مانند تابعیت، عدم سوء پیشینه کیفری، کارت پایان خدمت، سابقه کاری، حداقل مدرک تحصیلی و مواردی از این قبیل برخوردار باشند. در ادامه، شرایط اختصاصی و مدارک لازم برای اخذ مجوز کاریابی خارجی را بررسی می‌کنیم:

  1. تصویر گذرنامه و ویزا؛
  2. ارائه برنامه کاری و طرح توجیهی در خصوص اعزام نیروی کار به خارج از کشور.

مدارک لازم برای تقاضای صدور مجوز کاریابی الکترونیکی داخلی و خارجی

متقاضی دریافت مجوز برای تاسیس موسسه کاریابی، باید مدارک زیر را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تحویل بدهد:

  1. رونوشت (کپی) برابر با اصل شده صفحات شناسنامه و هر دو طرف کارت ملی؛
  2. مدارک تحصیلی مورد نیاز؛
  3. مدرک و گواهی مبنی بر سپری کردن دورهای آموزشی مربوطه؛
  4. کارت پایان خدمت یا معافیت؛
  5. دو قطعه عکس؛
  6. گواهی عدم سوء پیشینه؛
  7. گواهی عدم اعتیاد.
  8. تصویر اساسنامه، روزنامه رسمی و معرفی نامه مدیر کاریابی از طرف شرکت (اگر متقاضی، شخص حقوقی باشد).

وظایف موسسه کاریابی پس از اخذ مجوز کاریابی الکترونیکی

موسسه‌ای که به واسطه دریافت مجوز کاریابی آنلاین تاسیس شده باشد، موظف به انجام تکالیفی است. در ادامه، مهمترین وظایف موسسه کاریابی را بررسی می‌کنیم:

  1. ثبت نام کارجویان؛
  2. شناخت بازار داخلی کار؛
  3. شناسایی فرصت‌های شغلی در محدوده استقرار موسسه؛
  4. ارائه مشاوره به کارفرمایان و جویندگان کار؛
  5. معرفی کارجویان به واحدهای کاری؛
  6. معرفی جویندگان فاقد مهارت به فنی و حرفه‌ای؛
  7. ارسال آمار و اطلاعات مربوطه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان.

چند نکته مهم در خصوص قرارداد کار

قرارداد کار به قراردادی گفته می‌شود که میان متقاضی کار و کارفرما تنظیم خواهد شد. امضای این قرارداد باعث می‌شود که کارفرما و متقاضی کار تحت شمول قانون کار قرار بگیرند و از مزایا و حمایت‌های این قانون برخوردار شوند. نکته دارای اهمیت در خصوص قرارداد کار، نحوه تنظیم آن است. این قرارداد در صورتی معتبر و لازم الاجرا خواهد بود که مطابق با ضوابط و مقررات قانون کار تنظیم شده باشد. به همین دلیل بهتر است که کارشناسان حقوق کار بر روند تنظیم قرارداد کار نظارت داشته باشند.

خدمات تنظیم قرارداد در رکلا، این فرصت را در اختیار کارفرمایان و کارگران قرار می‌دهد که قرارداد مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوق کار تنظیم کنند.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز به کارفرمایان و کارپذیران امکان می‌دهد که سوالات و ابهامات خود در خصوص نحوه تنظیم و اجرای قرارداد کار را با کارشناسان حقوق کار در میان بگذارند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات