یافتن کار مناسب، یکی از دغدغههای اصلی متقاضیان کار است. از سوی دیگر، بسیاری از شرکتها، موسسات و کارفرمایان مایل هستند که نیروی انسانی مورد نیاز خودشان را از میان افراد متعهد و متخصص استخدام کنند. دفاتر کاریابی در واقع، مرکزهایی هستند که به عنوان یک واسطه میان کارفرما و متقاضی کار (کاریاب) عمل میکنند. این دفاتر میتوانند داخلی یا بین المللی باشند. افرادی که قصد تاسیس دفاتر کاریابی داخلی و بین المللی را دارند باید مجوز کاریابی را از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی دریافت کنند.
مشاورین دفاتر کاریابی در قبال مبلغی که به عنوان حق مشاوره میگیرند، در جلسات مشاورهای که با متقاضیان کار برگزار میکنند از شخصیت، علایق، تواناییها و مهارتهای متقاضیان آشنا میشوند و لیستی از پیشنهادات کاری را در اختیار آنها قرار میدهند.
ارائه این خدمات از سوی دفاتر کاریابی، در صورتی قانونی است که آنها دارای مجوز معتبر باشد. به عبارت دیگر میتوان گفت که دریافت مجوز، یکی از شرایط اولیه و ضروری برای راه اندازی دفاتر کاریابی و ادامه فعالیت آنها است. عدم دریافت این مجوز باعث غیر قانونی تلقی شدن فعالیت دفاتر کاریابی میشود. به همین دلیل، صدور و اخذ این مجوز، نشان دهنده قانونی بودن فعالیت دفاتر کاریابی است. در این مقاله، با شرایط و نحوه دریافت مجوز برای تاسیس دفاتر کاریابی آشنا میشویم. این مجوز را میتوانیم یکی از انواع پروانه کسب در نظر بگیریم.
استخدام شدن در نهادهای دولتی یا شرکتهای خصوصی، یکی از دغدغههای اصلی جوانانی است که فارغ التحصیل شدهاند. همچنین، فراهم کردن زمینه و بستر مناسب برای اشتغال شهروندان، یکی از وظایف اصلی دولت در قانون اساسی است. به همین دلیل، تمهیداتی از سوی دولت به منظور ایجاد زمینه برای اشتغال شهروندان پیش بینی میشود. تاسیس موسساتی تحت عنوان آژانسها و موسسات کاریابی، از مهمترین تمهیدات دولت برای ایجاد زمینه اشتغال شهروندان است.
موسسات کاریابی به موسساتی میگویند که به عنوان یک نهاد واسطهای میان کارفرمایان و جویندگان کار، مشغول به فعالیت هستند. کارفرمایان میتوانند با مراجعه به این موسسات، شرایط کاری و نبروی کار مورد نیاز خودشان را مطرح میکنند. متقاضیان کار نیز با مراجعه به این موسسات، شغل مورد نظر خودشان را جست و جو خواهند کرد. موسسه کاریابی نیز مانند یک پل ارتباطی میان کارفرمایان و متقاضیان کار عمل میکند.
مسئله حایز اهمیت در خصوص موسسات کاریابی، اخذ مجوز از نهادهای مربوطه برای تاسیس آنها است. این موسسات، عملاً نمیتوانند بدون دریافت مجوز فعالیت کنند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که نهاد اجرایی حقوق کار در کشور ما، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. بنابراین میتوان گفت که وزارت کار، مرجع اصلی صادر کننده مجوز کاریابی داخلی و نظارت بر موسسات کاریابی است.
بنابراین در پاسخ به این سوال که مجوز کاریابی وزارت کار چیست؟ باید بگوییم، مجوزی برای تاسیس موسسات کاریابی است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر میشود.
باید به این نکته توجه داشته باشیم که دریافت این مجوز مراحل و شرایط خاصی دارد که در قسمتهای بعدی این نوشته، به صورت مفصل از آنها صحبت میکنیم.
همانگونه که در مطالب قبلی این نوشته نیز گفته شد، اشخاصی که قصد تاسیس موسسه کاریابی داخلی یا بین المللی را دارند، پیش از تاسیس این موسسه باید نسبت به دریافت مجوز کاریابی اقدام کنند. به همین دلیل، متقاضیان تاسیس این موسسات باید با نحوه و مراحل دریافت مجوز از مراجع قانونی آشنایی داشته باشند. در ادامه، فرآیند و نحوه اخذ مجوز برای تاسیس دفاتر کاریابی را مورد بررسی قرار میدهیم.
مطابق با آیین نامههای صادره از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متقاضیان اخذ مجوز برای تاسیس دفاتر کاریابی باید از شرایطی برخوردار باشند تا برای آنها مجوز صادر شود. در ادامه، شرایط دریافت مجوز کاریابی داخلی و بین المللی را به ترتیب بررسی میکنیم.
اشخاصی که قصد دریافت پروانه برای تاسیس دفاتر کاریابی داخلی را دارند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:
نکته: برخورداری متقاضی از شرایط فوق الذکر باید توسط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان، احراز و تایید شود.
همان گونه که گفتیم، حوزه فعالیت موسسات کاریابی میتواند بین المللی و خارجی نیز باشد. لازم به ذکر است، اشخاصی که قصد تاسیس دفاتر کاریابی بین المللی را دارند نیز باید از شرایطی مانند تابعیت، عدم سوء پیشینه کیفری، کارت پایان خدمت، سابقه کاری، حداقل مدرک تحصیلی و مواردی از این قبیل برخوردار باشند. در ادامه، شرایط اختصاصی و مدارک لازم برای اخذ مجوز کاریابی خارجی را بررسی میکنیم:
متقاضی دریافت مجوز برای تاسیس موسسه کاریابی، باید مدارک زیر را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تحویل بدهد:
موسسهای که به واسطه دریافت مجوز کاریابی آنلاین تاسیس شده باشد، موظف به انجام تکالیفی است. در ادامه، مهمترین وظایف موسسه کاریابی را بررسی میکنیم:
قرارداد کار به قراردادی گفته میشود که میان متقاضی کار و کارفرما تنظیم خواهد شد. امضای این قرارداد باعث میشود که کارفرما و متقاضی کار تحت شمول قانون کار قرار بگیرند و از مزایا و حمایتهای این قانون برخوردار شوند. نکته دارای اهمیت در خصوص قرارداد کار، نحوه تنظیم آن است. این قرارداد در صورتی معتبر و لازم الاجرا خواهد بود که مطابق با ضوابط و مقررات قانون کار تنظیم شده باشد. به همین دلیل بهتر است که کارشناسان حقوق کار بر روند تنظیم قرارداد کار نظارت داشته باشند.
خدمات تنظیم قرارداد در رکلا، این فرصت را در اختیار کارفرمایان و کارگران قرار میدهد که قرارداد مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوق کار تنظیم کنند.
خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز به کارفرمایان و کارپذیران امکان میدهد که سوالات و ابهامات خود در خصوص نحوه تنظیم و اجرای قرارداد کار را با کارشناسان حقوق کار در میان بگذارند.