همدلی در کار؛ مهارتی کاربردی برای ارتقای سازمان

-
بروزرسانی:1402/08/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
همدلی در کار

ممکن است برایتان اتفاق افتاده باشد که به منظور انجام کاری، در سازمان یا شرکتی حضور داشته‌اید اما شاهد عدم توجه و رسیدگی کارکنان به درخواست‌های مشتریان و یا حتی امورات بین کارمندی بوده‌اید. یکی از علل مهم این رفتار، ناشی از عدم همدلی در کار است.

اگر می‌خواهید از سازمان یا کسب و کاری موفق برخوردار باشید که کارکنانتان، در مواقع طاقت فرسا نیز همواره با اشتیاق و انگیزه به انجام وظایف خود بپردازند، باید همدلی کاری را به عنوان یک مولفه مهم در فرهنگ سازمانتان بگنجانید. در واقع، این قابلیت، به برقراری ارتباط موثر با افراد و درک احساسات و دغدغه‌های آن‌ها اشاره دارد.

این ویژگی در سازمان، مانع از نگاه از بالا به پایین مدیر به پرسنل می‌شود. همچنین، مدیر در هنگام بروز مشکل برای اعضا، با همدلی در راستای حل مشکلات گام بر می‌دارد. همدلی کارکنان ، باعث می‌شود امورات سازمان با کیفیت بالا انجام شوند که در نهایت، رضایت مدیر و مشتری را به همراه داشته باشند. اگر به هر طریقی با امضای انواع قرارداد کار ، میان شما و نیروی کار انسانی یک نوع رابطه کارگر و کارفرما برقرار شده است، خوب است درباره اهمیت روحیه همدلی مطلع باشید و از پرسنلی که جذب می‌کنید، بخواهید که این روحیه را در خود تقویت کنند.

مفهوم همدلی در کار و انواع آن

همدلی در کار ، توانایی‌ نگرش به مسائل مختلف، از دریچه نگاه دیگران است که هر فردی به منظور حضور موثرتر در محل کار خود باید از آن مهارت برخوردار باشد. به عبارتی دیگر، زمانی که در سازمان، فردی عقایدی متفاوت با شما داشته باشد، به جای اینکه سریع واکنش نشان دهید و آن شخص را قضاوت کنید، بهتر است خود را در موقعیت او قرار دهید تا بتوانید احساساتش را درک کنید.

همدلی کارکنان با یکدیگر و همدلی مدیر با کارمندانش از مولفه‌های حیاتی برای پیشبرد اهداف سازمانی به شمار می‌آید. همچنین، از آنجایی که یکی از اهداف هر سازمانی، خدمت به مشتریان و رفع مشکلات آن‌ها است، باید مهارت همدلی با مشتریانتان را در روابط خود توسعه دهید زیرا با درک نیازهای ارباب رجوع، قادر خواهید بود مایحتاج افراد را با کیفیت مناسب و مطابق با خواسته‌هایشان ارائه ‌دهید.

همدلی در محیط کار انواع مختلفی دارد که با شناخت آن‌ها و استفاده به جا از هر کدام در موقعیت‌های مختلف، قادر خواهید بود یک محیط کار سالم ایجاد کنید. انواع مدل‌های همدلی به شرح زیر هستند:

  1. همدلی شناختی یا ذهنی: اینکه بدانید طرف مقابل چه احساسی دارد و به چه چیزی فکر می‌کند.
  2. همدلی هیجانی یا احساسی: زمانی که قادر باشید احساسات و هیجانات فرد را درک کنید و به نوعی، خودتان را به جای آن شخص بگذارید تا به درک عمیقی از احساسات او دست یابید.
  3. همدلی عملی یا ترحم آمیز: به اقدامات فعالانه شما برای کمک به فرد، برای خروج از هیجانات به وجود آمده اشاره دارد.

دلایل اهمیت همدلی در کار

همدلی در کار باعث می‌شود که افراد، صرف نظر از روابط کاریشان، به تفاوت‌های شخصیتی، فرهنگی، جنسیتی و مذهبی یکدیگر احترام بگذارند و به این ترتیب، یک رابطه کاری مثبت و مبتنی بر اعتماد شکل بگیرد. در این مواقع، جو صمیمانه‌ای بین اعضا به وجود می‌آید که به دنبال آن، انگیزه و علاقه آن‌ها به شغلشان دو چندان می‌شود و همه تلاش خود را در راستای تحقق اهداف سازمانی به کار می‌گیرند. بیایید به دلایل اهمیت همدلی در کار نگاهی بیندازیم:

  1. کاهش استرس شغلی ؛
  2. ایجاد ارتباطات مستحکم‌تر؛
  3. بهبود روابط شغلی؛
  4. افزایش نوآوری و شناسایی راه حل‌های جدید برای رفع موانع؛
  5. درک مشتریانتان به منظور ارائه محصولاتی متناسب با نیاز آن‌ها؛
  6. افزایش رضایت شغلی کارکنان و عدم احتمال خروج آن‌ها از سازمان؛
  7. برخورداری از مزیت رقابتی؛
  8. افزایش فروش و در نتیجه سوددهی بیشتر سازمان؛
  9. ارتقای عملکرد کارکنان.

نشانه‌های همدلی در کار

اینکه قادر باشید خود را به جای طرف مقابل بگذارید و احساسات او را درک کنید، نشان می‌دهد که شما فردی همدل هستید. به واسطه همدلی، رابطه مستحکمی در محیط کار با اطرافیانتان دارید. در ادامه به چند نمونه از نشانه‌های افراد همدل می‌پردازیم:

  1. احساسات دیگران را درک و آن‌ها را به خود جذب می‌کنند؛
  2. به علت درون‌گرایی، چندان قادر به برقراری ارتباط صمیمی با سایرین نیستند؛
  3. از بینش و بصیرت بالایی برخوردار هستند؛
  4. در مناظر طبیعی آرامش می‌گیرند؛
  5. در مکان‌های پر ازدحام، احساس ناخوشایندی دارند؛
  6. اشخاص دیگر تمایل خواهند داشت که مسائل خود را با افراد همدل در میان بگذارند؛
  7. قلب بزرگ و بخشنده‌ای دارند.

نکات مهم برای پرورش همدلی در محیط کار

به واسطه همدلی کاری ، کارمندان احساس ارزشمندی می‌کنند و اعتمادی در وجودشان شکل می‌گیرد زیرا در راستای توجهی که مدیر به دیدگاه، عقاید و احساسات آن‌ها دارد، اطمینان حاصل می‌کنند که سازمان خواهان رشد و پیشرفت آن‌ها است. از این رو، علاوه بر برقراری یک رابطه موثر با افراد، خود به خود به نوآوری و مشارکت در امور سازمان خود تشویق می‌شوند. یک مدیر موفق همواره به دنبال رشد همدلی در محیط شغلی است. خوب است بدانید که همدلی یک مهارت اکتسابی و همچنین قابل ارتقاء است و از طریق روش‌هایی می‌توانید آن را در خود ایجاد و تقویت کنید. در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

عوامل موثر در پرورش این مهارت

  1. توجه و گوش دادن فعال به افراد؛
  2. صبوری در شنیدن صحبت‌های طرف مقابل و قطع نکردن حرف‌های او؛
  3. شناسایی علت بروز رفتار نامناسب افراد؛
  4. تشکر و قدردانی از همدیگر؛
  5. تفویض صحیح اختیارات و وظایف با توجه به توانا‌یی‌های افراد؛
  6. آزادی عمل به کارکنان؛
  7. ارائه اهمیت یکسان به همه مشاغل موجود در سازمان و عدم تبعیض بین افراد؛
  8. انعطاف پذیری؛
  9. ارزیابی عملکرد و ارائه بازخورد مناسب به اعضا؛
  10. انتصاب افراد مناسب در جایگاه‌های شغلی شایسته آن‌ها؛
  11. پیشنهاد کمک به همکارتان در شرایط سخت؛
  12. طرح سوالات مختلف در راستای درک بهتر افراد برای کمک کردن به آن‌ها؛
  13. تایید احساسات افراد؛
  14. مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری‌های سازمان؛
  15. احترام به حقوق یکدیگر.

همدلی در کار تیمی

دو یا چند نفر از کارمندان که برای رسیدن به هدف مشترکی تلاش می‌کنند، یک تیم را تشکیل می‌دهند. اکثر تیم‌ها فقط اسم تیم را یدک می‌کشند در حالی که اعضای آن، از همکاری همدلانه برخوردار نیستند. از این رو، در هر تیمی، رهبر، نقش بسزایی بر عهده دارد زیرا باعث می‌شود که افراد به صورت مسالمت آمیز کنار یکدیگر باشند تا به موفقیت برسند و حداکثر بازدهی را داشته باشند.

همدلی، یک ویژگی کلیدی است که رهبر و اعضای تیم باید از آن برخوردار باشند. البته همدلی به معنای پذیرش نظرات همه افراد نیست بلکه به این موضوع اشاره دارد که در تصمیم‌گیری‌های مهم، به احساسات سایر اعضا توجه کنید. عدم همدلی در فعالیت جمعی، باعث می‌شود که اعتماد از بین برود زیرا کارکنان در می‌یابند که نظرات، ایده‌ها، مشارکت‌ها و استعدادهایشان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. بنابراین، احساس بی ارزش بودن به آن‌ها دست می‌دهد و دیگر انگیزه‌ای برای پیشبرد اهداف مشترک ندارند.

پیشنهاداتی برای تقویت این روحیه

در ادامه به پیشنهاداتی مبنی بر تقویت روحیه همدلی در کار تیمی می‌پردازیم:

  1. درخواست ارائه نظرات همه افراد در هنگام طرح پروژه توسط مدیر؛
  2. تشریح قوانین تیم برای همه اعضاء و رعایت قوانین مذکور به صورت جمعی در راستای افزایش انگیزه؛
  3. داوطلب شدن همه اعضاء در هنگام تقسیم وظایف؛
  4. انجام ورزش و تفریح گروهی؛
  5. برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای مهارت و دانش اعضای تیم؛
  6. استفاده از روش بارش فکری (ارائه راه حل‌های متعدد توسط اعضا) در هنگام مواجهه با مشکلات و تلاش برای یافتن راه حل؛
  7. تقویت مهارت دور کاری؛
  8. حضور هر از چند وقت یکبار همه اعضای تیم سر میز غذا و برقراری یک ارتباط دوستانه برای تقویت روحیه اعضا.

توصیه نهایی رکلا

در سازمانی که مدیر، نسبت به مشکلات کارمندان خود بی تفاوت نباشد، آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که به هیجانات و احساساتشان اهمیت داده می‌شود. بنابراین، به بهترین شکل برای تحقق اهداف سازمان، مشارکت می‌کنند. از طرف دیگر، کارمندان نیز به واسطه همدلی با مشتریان و برقراری ارتباط موثر با آن‌ها، نیازهای آن‌ها را با دقت بیشتری بررسی خواهند کرد و خدمات مناسب‌تری به آن‌ها ارائه می‌دهند. بنابراین، به واسطه همدلی در محل کار، افراد به صورت زنجیروار با یکدیگر همکاری می‌کنند.

رکلا وب سایتی مرجع در خصوص قرارداد است و کارمندان و کارفرمایان، می‌توانند از خدمات این مجموعه که شامل مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است، در سریع‌ترین زمان ممکن بهره بگیرند.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات