ممکن است برایتان اتفاق افتاده باشد که به منظور انجام کاری، در سازمان یا شرکتی حضور داشتهاید اما شاهد عدم توجه و رسیدگی کارکنان به درخواستهای مشتریان و یا حتی امورات بین کارمندی بودهاید. یکی از علل مهم این رفتار، ناشی از عدم همدلی در کار است.
اگر میخواهید از سازمان یا کسب و کاری موفق برخوردار باشید که کارکنانتان، در مواقع طاقت فرسا نیز همواره با اشتیاق و انگیزه به انجام وظایف خود بپردازند، باید همدلی کاری را به عنوان یک مولفه مهم در فرهنگ سازمانتان بگنجانید. در واقع، این قابلیت، به برقراری ارتباط موثر با افراد و درک احساسات و دغدغههای آنها اشاره دارد.
این ویژگی در سازمان، مانع از نگاه از بالا به پایین مدیر به پرسنل میشود. همچنین، مدیر در هنگام بروز مشکل برای اعضا، با همدلی در راستای حل مشکلات گام بر میدارد. همدلی کارکنان ، باعث میشود امورات سازمان با کیفیت بالا انجام شوند که در نهایت، رضایت مدیر و مشتری را به همراه داشته باشند. اگر به هر طریقی با امضای انواع قرارداد کار ، میان شما و نیروی کار انسانی یک نوع رابطه کارگر و کارفرما برقرار شده است، خوب است درباره اهمیت روحیه همدلی مطلع باشید و از پرسنلی که جذب میکنید، بخواهید که این روحیه را در خود تقویت کنند.
همدلی در کار ، توانایی نگرش به مسائل مختلف، از دریچه نگاه دیگران است که هر فردی به منظور حضور موثرتر در محل کار خود باید از آن مهارت برخوردار باشد. به عبارتی دیگر، زمانی که در سازمان، فردی عقایدی متفاوت با شما داشته باشد، به جای اینکه سریع واکنش نشان دهید و آن شخص را قضاوت کنید، بهتر است خود را در موقعیت او قرار دهید تا بتوانید احساساتش را درک کنید.
همدلی کارکنان با یکدیگر و همدلی مدیر با کارمندانش از مولفههای حیاتی برای پیشبرد اهداف سازمانی به شمار میآید. همچنین، از آنجایی که یکی از اهداف هر سازمانی، خدمت به مشتریان و رفع مشکلات آنها است، باید مهارت همدلی با مشتریانتان را در روابط خود توسعه دهید زیرا با درک نیازهای ارباب رجوع، قادر خواهید بود مایحتاج افراد را با کیفیت مناسب و مطابق با خواستههایشان ارائه دهید.
همدلی در محیط کار انواع مختلفی دارد که با شناخت آنها و استفاده به جا از هر کدام در موقعیتهای مختلف، قادر خواهید بود یک محیط کار سالم ایجاد کنید. انواع مدلهای همدلی به شرح زیر هستند:
همدلی در کار باعث میشود که افراد، صرف نظر از روابط کاریشان، به تفاوتهای شخصیتی، فرهنگی، جنسیتی و مذهبی یکدیگر احترام بگذارند و به این ترتیب، یک رابطه کاری مثبت و مبتنی بر اعتماد شکل بگیرد. در این مواقع، جو صمیمانهای بین اعضا به وجود میآید که به دنبال آن، انگیزه و علاقه آنها به شغلشان دو چندان میشود و همه تلاش خود را در راستای تحقق اهداف سازمانی به کار میگیرند. بیایید به دلایل اهمیت همدلی در کار نگاهی بیندازیم:
اینکه قادر باشید خود را به جای طرف مقابل بگذارید و احساسات او را درک کنید، نشان میدهد که شما فردی همدل هستید. به واسطه همدلی، رابطه مستحکمی در محیط کار با اطرافیانتان دارید. در ادامه به چند نمونه از نشانههای افراد همدل میپردازیم:
به واسطه همدلی کاری ، کارمندان احساس ارزشمندی میکنند و اعتمادی در وجودشان شکل میگیرد زیرا در راستای توجهی که مدیر به دیدگاه، عقاید و احساسات آنها دارد، اطمینان حاصل میکنند که سازمان خواهان رشد و پیشرفت آنها است. از این رو، علاوه بر برقراری یک رابطه موثر با افراد، خود به خود به نوآوری و مشارکت در امور سازمان خود تشویق میشوند. یک مدیر موفق همواره به دنبال رشد همدلی در محیط شغلی است. خوب است بدانید که همدلی یک مهارت اکتسابی و همچنین قابل ارتقاء است و از طریق روشهایی میتوانید آن را در خود ایجاد و تقویت کنید. در ادامه به این روشها اشاره میکنیم.
دو یا چند نفر از کارمندان که برای رسیدن به هدف مشترکی تلاش میکنند، یک تیم را تشکیل میدهند. اکثر تیمها فقط اسم تیم را یدک میکشند در حالی که اعضای آن، از همکاری همدلانه برخوردار نیستند. از این رو، در هر تیمی، رهبر، نقش بسزایی بر عهده دارد زیرا باعث میشود که افراد به صورت مسالمت آمیز کنار یکدیگر باشند تا به موفقیت برسند و حداکثر بازدهی را داشته باشند.
همدلی، یک ویژگی کلیدی است که رهبر و اعضای تیم باید از آن برخوردار باشند. البته همدلی به معنای پذیرش نظرات همه افراد نیست بلکه به این موضوع اشاره دارد که در تصمیمگیریهای مهم، به احساسات سایر اعضا توجه کنید. عدم همدلی در فعالیت جمعی، باعث میشود که اعتماد از بین برود زیرا کارکنان در مییابند که نظرات، ایدهها، مشارکتها و استعدادهایشان مورد حمایت قرار نمیگیرد. بنابراین، احساس بی ارزش بودن به آنها دست میدهد و دیگر انگیزهای برای پیشبرد اهداف مشترک ندارند.
در ادامه به پیشنهاداتی مبنی بر تقویت روحیه همدلی در کار تیمی میپردازیم:
در سازمانی که مدیر، نسبت به مشکلات کارمندان خود بی تفاوت نباشد، آنها اطمینان حاصل میکنند که به هیجانات و احساساتشان اهمیت داده میشود. بنابراین، به بهترین شکل برای تحقق اهداف سازمان، مشارکت میکنند. از طرف دیگر، کارمندان نیز به واسطه همدلی با مشتریان و برقراری ارتباط موثر با آنها، نیازهای آنها را با دقت بیشتری بررسی خواهند کرد و خدمات مناسبتری به آنها ارائه میدهند. بنابراین، به واسطه همدلی در محل کار، افراد به صورت زنجیروار با یکدیگر همکاری میکنند.
رکلا وب سایتی مرجع در خصوص قرارداد است و کارمندان و کارفرمایان، میتوانند از خدمات این مجموعه که شامل مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است، در سریعترین زمان ممکن بهره بگیرند.