قرارداد فروش آسانسور و مسائل حقوقی آن

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/12/07
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش آسانسور

قرارداد فروش آسانسور از جمله قراردادهای مهم است که امروزه در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین آسانسورها قرقره‌ای بودند و به وسیله نیرو دست انسان‌ها بالا و پایین می‌شدند. این آسانسورها برای حمل ابزار و وسایل در حین انجام کار مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این آسانسورها ایمنی کمی داشتند و استفاده از آن‌ها تلفات جانی زیادی را به دنبال داشت. به مرور زمان، پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش ایمنی و کارکرد آسانسور شد. به گونه‌ای که امروزه کمتر آپارتمان یا ساختمان چند طبقه‌ای را می‌بینیم که دارای آسانسور نباشد.

ضرورت استفاده از آسانسور در جایی آشکار می‌شود که بسیاری از افراد به دلیل پا درد، کمر درد یا آرتروز نتوانند از پله‌های ساختمان بالا و پایین بروند. به همین دلیل، یکی از مسائل دارای اهمیت در هنگام احداث ساختمان، تهیه و پیاده سازی آسانسور مناسب برای آن است. قرارداد فروش آسانسور ، یک قرارداد مکتوب است که میان خریدار و فروشنده آسانسور تنظیم می‌شود. تنظیم این قرارداد باعث ثبت و ضبط جزئیات و موضوع مورد توافق خریدار و فروشنده می‌شود.

به همین دلیل، نوشتن مفاد این قرارداد و نحوه تنظیم آن بسیار حایز اهمیت است. در ادامه این مطلب با مفاد قراردادی که به منظور خرید و فروش آسانسور تنظیم شده است، بیشتر آشنا می‌شویم.

نکات حقوقی نحوه تحقق قرارداد فروش آسانسور

قرارداد فروش آسانسور یک ماهیت است که به واسطه توافق و اراده خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند و از آثار قانونی برخوردار می‌شود.

در اصطلاح قانون مدنی به قراردادی که به منظور خرید و فروش اموال منقول و غیر تنظیم شده باشد، قرارداد بیع گفته می‌شود. قانونگذار، شرایط و ضوابط تنظیم و اجرای عقد بیع را در قانون مدنی مشخص کرده است. برخی از شرایط و ضوابط عقد بیع، آمره هستند. اهمیت قواعد آمره عقد بیع باعث خواهد شد که رعایت نکردن این قواعد یا توافق برخلاف آن‌ها باعث بطلان عقد بیع شود. به همین دلیل قراردادی که برای فروش این وسیله تنظیم شده نیز در صورتی معتبر است که مفاد آن مطابق با شرایط و ضوابط آمره عقد بیع باشد.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که اصل آزادی قراردادها، یکی از اصول پذیرفته شده در قانون مدنی است. این اصل در ماده 10 قانون مدنی مورد پذیرش قانونگذار قرار می‌گیرد و مطابق با آن، اشخاص می‌توانند در خصوص هر مسئله قانونی و مشروعی که مغایر با نظم عمومی جامعه نیست با یکدیگر توافق کنند.

بنابراین، خریدار و فروشنده با استناد به اصل آزادی قراردادها می‌توانند شرایط اجرای قرارداد فروش آسانسور را با توافق یکدیگر تعیین کنند. مفاد این قرارداد و همچنین تمام شرایط و موضوعات قید شده در آن، لازم الاجرا هستند. در واقع، این عقد در گروه انواع قرارداد لازم قرار می‌گیرد.

مبلغ و شرایط پرداخت آن در قرارداد فروش آسانسور

مبلغ این قرارداد در واقع همان بهایی است که خریدار باید بابت آسانسور به فروشنده پرداخت کند. مبلغی که در این قرارداد به عنوان بهای آسانسور نوشته می‌شود باید به واسطه توافق میان خریدار و فروشنده مشخص شده باشد.

تعیین شرایط و تاریخ پرداخت بهای آسانسور نیز به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد. بنابراین طرفین در هنگام امضا و ایجاد این قرارداد، می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی، نسیه یا اقساطی آسانسور با یکدیگر توافق کنند.

لازم به ذکر است که خریدار به واسطه امضای این قرارداد متعهد می‌شود که بهای آسانسور را مطابق با شرایط و ضوابط مقرر در آن پرداخت کند. در برخی مواقع، عدم پرداخت به موقع بهای آسانسور باعث ایجاد حق فسخ قرارداد برای فروشنده می‌شود.

تعهدات در قرارداد فروش آسانسور

تعهدات این قرارداد، موضوعاتی هستند که خریدار و فروشنده در خصوص آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که تمام موضوعات اصلی و فرعی مورد توافق خریدار و فروشنده، تعهدات قرارداد را تشکیل می‌دهد.

هر یک از طرفین قرارداد که به ایفای تعهد قراردادی پایبند نباشد، باید خساراتی که از این مساله به طرف دیگر وارد شده است را جبران کند. ضمانت حسن اجرای تعهدات قید شده در قرارداد، ممکن است که به صورت تضمین یا وجه التزام باشد.

منظور از تضمین، سفته یا چکی است که یکی از طرفین به منظور ضمانت از طرف دیگر می‌گیرد. وجه التزام نیز به مبلغ ثابتی گفته می‌شود که در قرارداد به عنوان جریمه تعیین می‌شود. در صورت تعیین وجه التزام، هر یک از خریدار یا فروشنده که به تعهدات خود عمل نکند، باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه پرداخت کند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعیین ضمانت حسن اجرا، یکی از مسائل مهم در قراردادها است.

چند نمونه از تعهدات فروشنده و پیمانکار در این قرارداد

  1. فروشنده ملزم است که سلامت قطعات و به صورت کلی سلامت آسانسور را تا بازه زمانی مشخصی تضمین کند.
  2. شخص فروشنده باید مطابق با تعهدات و شروط مطرح شده در متن قرارداد، برای انجام این معامله با خریدار همکاری کند.
  3. شما می‌توانید برای بهره برداری از آسانسور، انجام تسویه حساب قرارداد را شرط کنید.
  4. خریدار ملزم است که در بازه زمانی معین در قرارداد، بهای آسانسور را به فروشنده بپردازد و با او تسویه کند.
  5. مسئولیت نگهداری و محافظت از وسایل و دستگاه در بدو ورود به ساختمان مورد نظر، به عهده خریدار است.
  6. و …

انحلال قرارداد فروش آسانسور

همانگونه که در مطالب قبلی نیز گفتیم، این قرارداد در صورتی تحقق پیدا می‌کند که توسط خریدار و فروشنده امضا شده باشد. امضای خریدار و فروشنده باعث لازم الاجرا شدن این قرارداد می‌شود. به عبارت دیگر، خریدار و فروشنده پس از امضای این قرارداد حق انحلال آن را ندارند. انحلال قراردادهای لازم الاجرا مانند قرارداد فروش آسانسور ، در صورتی امکان پذیر می‌شود که قانونگذار اجازه بدهد. قانونگذار نیز انحلال قراردادهای لازم را به واسطه فسخ یا اقاله قرارداد امکان پذیر دانسته است.

در اصطلاح قانون مدنی به انحلال قرارداد به واسطه یکی از طرفین آن، فسخ گفته می‌شود. قانونگذار، موارد و شرایط فسخ قراردادهای لازم را در قانون مدنی پیش بینی می‌کند. در این قانون، ده نوع خیار برای فسخ قراردادهای لازم تعیین می‌شوند. خیار به معنای اختیار فسخ قرارداد توسط یکی از طرفین آن است. بنابراین، خریدار و فروشنده با استناد به خیارات قانونی می‌توانند قرارداد فروش قطعات آسانسور را منحل کنند.

به این مثال‌ها توجه کنید!

برای مثال، خیار عیب یکی از خیاراتی است که خریدار با استناد به آن می‌تواند قرارداد فروش آسانسور را منحل کند. این خیار در صورتی تحقق پیدا می‌کند که آسانسور خریداری شده دارای عیب و نقص فنی و ظاهری باشد و فروشنده در هنگام امضای قرارداد از آن‌ (عیب و نقص) اطلاع پیدا نکند. خیار شرط و تخلف از وصف نیز از دیگر خیاراتی است که با استناد به آن می‌توان این قرارداد را فسخ کرد. این خیار در صورتی تحقق پیدا می‌کند که وصف کمی یا کیفی خاصی در آسانسور شرط شده باشد اما پس از امضای قرارداد معلوم شود که آسانسور فاقد آن شرط است.

برای مثال، در قرارداد قید می‌شود که آسانسور باید به خریدار تحویل داده شود که توانایی حمل 8 نفر را داشته باشد اما پس از امضای قرارداد و تحویل آسانسور معلوم می‌شود که صرفاً توانایی حمل 5 نفر را دارد. در این حالت، خریدار با استناد به خیار شرط می‌تواند قرارداد را فسخ کند. همچنین، قانونگذار به طرفین (خریدار و فروشنده) اجازه داده است که شرایط فسخ قرارداد را با توافق یکدیگر تعیین کنند.

اقاله قرارداد نیز به معنای انحلال قرارداد با تراضی و توافق میان طرفین آن است. بنابراین، خریدار و فروشنده با توافق یکدیگر می‌توانند قرارداد فروش قطعات آسانسور را به واسطه اقاله آن منحل کنند.

پیشنهاد ما

در اصطلاح حقوقی به قرارداد مکتوبی که برای خرید و فروش آسانسور تنظیم می‌شود، عقد بیع می‌گویند. عقد بیع در صورتی معتبر است که مطابق با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم شده باشد. عدم رعایت برخی شرایط و ضوابط قانونی باعث بطلان مبایعه نامه می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که تنظیم مبایعه نامه مستلزم آشنایی با شرایط و ضوابط قانونی است. همچنین، مبایعه نامه باید با در نظر گرفتن تمام منافع قانونی و حقوق خریدار و فروشنده تنظیم شده باشد تا مانع از بروز اختلاف میان آن‌ها شود. مبایعه نامه‌ای معتبر است و مانع از بروز اختلاف میان طرفین می‌شود که با نظارت و مشورت کارشناسان حقوقی تنظیم شده باشد.

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی ، این فرصت را در اختیار خریداران و فروشندگان قرار داده است که مبایعه نامه مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

قرارداد خرید دستگاه (نقدی)

خرید دستگاه به صورت نقدی به امضای این قرارداد نیاز خواهد داشت. با این قرارداد، معامله خود را مکتوب کنید.

نمونه قرارداد خرید دستگاه
دانلود نمونه قرارداد خرید دستگاه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات