قرارداد اهدای تخمک را چگونه بنویسیم و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/07/02
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اهدای تخمک

اقدامات، تلاش‌ها و تحقیقات پزشکی در زمینه علل ناباروری زنان و به خصوص در حوزه یافتن شیوه‌های مناسب برای بارداری، اقداماتی سازنده هستند که تلاش می‌کنند شرایط را برای فرزند آوری زوج‌های نابارور فراهم کنند. یکی از روش‌های نوین برای بارداری، اهدا تخمک است. به این منظور، روابطی ایجاد می‌شود که لازم است در یک قرارداد جامع، درباره آن توضیح داده شود. قرارداد اهدای تخمک ، یک قرارداد مناسب برای اشخاصی است که تمایل دارند به واسطه دریافت تخمک اهدایی، صاحب فرزند شوند یا اینکه تمایل دارند در یک اقدام نوع دوستانه، تخمک اهدا کنند.

تا دهه‌های پیش، زنان و مردان زیادی به دلیل ناباروری ناراحتی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند و هیچ وقت به آروزی داشتن فرزند دست نیافته‌اند اما امروزه، با پیشرفت‌هایی که انجام گرفته است، این امکان وجود دارد که شما بتوانید به شیوه‌های مختلف، فرزند داشتن را تجربه کنید و بتوانید به عنوان پدر و مادر، فرزندی داشته باشید. قرارداد اهدا تخمک ، شرایطی را ایجاد می‌کند که براساس آن، می‌توانید یک تخمک اهدایی دریافت کنید و به واسطه لقاح مصنوعی، صاحب فرزند شوید. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم که مطالب بیشتری در این خصوص بیان کنیم.

قرارداد اهدای تخمک چه شرایطی دارد و چگونه قراردادی است؟

اگر بخواهیم درباره چگونگی نمونه قرارداد تخمک اهدایی توضیح دهیم، لازم است که به این مساله بپردازیم که این قرارداد، به نوعی یک توافق نامه محسوب می‌شود. براساس این قرارداد، یک خانم که نابارور است یا اینکه نارسایی تخمک دارد، می‌تواند از تخمک اهدایی خانم دیگر، استفاده کند. براساس این توافق، تخمک اهدایی به شیوه مصنوعی بارور می‌شود.

این قرارداد یک قرارداد لازم است و بعد از توافق، طرفین نمی‌توانند از انجام آن پشیمان شوند. بنابراین، باید پیش از امضای قرارداد، به تمام جوانب این کار توجه شده باشند. این شیوه از بارداری، اگرچه به واسطه لقاح مصنوعی و با دریافت تخمک انجام می‌شود اما شرایطی را ایجاد خواهد کرد که زوج‌های نابارور، این امکان را داشته باشند که فرزند خود را در آغوش بگیرند و به این وسیله، پدر و مادر شدن را تجربه کنند.

قرارداد اهدای تخمک یک قرارداد قانونی و مستند است که روابط میان طرفین را مشخص می‌کند. این قرارداد مانند یک سند قانونی، معین خواهد کرد که محتوای توافقات و مذاکرات طرفین چگونه بوده است و شرایط و روابط به چه صورتی خواهد بود. نکته مهمی که لازم است در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد، این است که این توافقات باید با نظارت مراکز تخصصی و معتبر در نازایی انجام شود. در اکثر موارد، این قرارداد میان مرکز تخصصی و طرفین قرارداد خواهد بود.

برای دریافت تخمک اهدایی چه کاری باید انجام شود؟

اگر تمایل دارید که از این شیوه برای فرزند آوری استفاده کنید، لازم است که به مراکز تخصصی ناباروری و نازایی مراجعه کنید. این مراکز با توجه به پرونده درمانی زوج و شرایط آن‌ها، عدم توانایی زوج در باروری طبیعی را تایید می‌کنند و درخواست آن‌ها را برای دریافت تخمک اهدایی ثبت خواهند کرد. در ادامه، زوج از طریق این مراکز، درخواست دریافت تخمک خود را اعلام می‌کنند و مراحل دریافت تخمک را پیگیری خواهند کرد.

صلاحیت طرفین در نمونه قرارداد اهدای تخمک

به طور معمول صلاحیت طرفین قرارداد برای تنظیم و امضای قرارداد اهدا تخمک ، توسط مراکز تخصصی ناباروری مشخص می‌شود. شرایط ناباروری زوج دریافت کننده باید به طور قطع تایید شود. علاوه بر صلاحیت پزشکی، این زوج باید صلاحیت اخلاقی نیز داشته باشند و همچنین از نظر عقلی سالم و سلامت باشند. نداشتن بیماری صعب العلاج، اعتیاد نداشتن به مواد مخدر و نداشتن بیماری‌های خاص دیگر، از جمله مواردی است که لازم است در خصوص صلاحیت زوج، مورد بررسی قرار بگیرد.

علاوه براین، لازم است که شرایط اهدا کننده نیز بررسی شود. برای مثال، اهدا کننده تخمک باید از نظر روانی و جسمی در سلامت کامل باشد و بیماری‌های واگیردار یا صعب العلاج نداشته باشد.

محرمانه بودن و عدم افشای اطلاعات

محرمانه بودن نمونه قرارداد تخمک اهدایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید به آن توجه کرد. زوجی که برای دریافت تخمک اهدایی مراجعه می‌کنند، تمایل دارند که این مساله نزد خودشان و مرکز تخصصی ناباروری محرمانه بماند و برای شخص دیگر فاش نشود. افشای این مطلب، ممکن است لطمه‌های روحی و روانی زیادی ایجاد کند. برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگوار و اطمینان از عدم افشای این مساله، طرفین می‌توانند با یکدیگر قرارداد محرمانگی اطلاعات تنظیم کنند.

از طرف دیگر، این امکان نیز وجود دارد که در یک بخش اختصاصی از نمونه قرارداد اهدای تخمک ، به شرط محرمانگی و عدم افشای اطلاعات اشاره شود.

طرفین نمونه قرارداد اهدای تخمک

طرفین نمونه قرارداد تخمک اهدایی ، از یک طرف اشخاصی هستند که تمایل دارند تخمک اهدایی دریافت کنند و در طرف مقابل، یک مرکز تخصصی ناباروری خواهد بود. این مرکز با استفاده از این قرارداد، تخمک را در اختیار زوج درخواست کننده قرار می دهد. از طرف دیگر، این مرکز تخصصی، می‌تواند با اهدا کننده تخمک نیز قراردادی داشته باشد. اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد در ابتدای متن قرارداد نوشته می‌شود و روابط آن‌ها در بخش موضوع قرارداد به تفصیل شرح داده خواهد شد.

با استفاده این قرارداد، کودکی که به واسطه استفاده از تخمک اهدایی به دنیا خواهد آمد، فرزند زوج نابارور محسوب می‌شود و تمام مسئولیت‌های تربیت و نگهداری کودک به عهده این زوج خواهد بود. اطلاعات و مشخصات دقیق زوج در متن قرارداد نوشته می‌شود و آن‌ها با این مشخصات معرفی خواهند شد. علاوه بر این، این اطلاعات نزد مرکز تخصصی ناباروری نیز بایگانی می‌شود.

مساله نگران کننده برای استفاده از این قرارداد

اهدای تخمک در نگاه اول اقدامی هم‌نوع دوستانه و مهربانانه است. البته تا پیش از اینکه پای دلالان و سودجویان به این عرصه باز شود. باعث تاسف است که به دلیل افزایش آمار ناباروری و همچنین به واسطه وجود خلاء قانونی برای اهدای تخمک، هر روزه شاهد این مساله هستیم که اشخاص سودجو در قالب واسطه‌گر و دلال، برای تهیه تخمک از زنان جوان، تبلیغ می‌کنند. از طرف دیگر، افزایش فقر و بیکاری نیز از دیگر علت‌هایی است که بعضی زنان را به انجام این کار و همکاری با دلالان مشتاق می‌کند. با توجه به این دلایل و دلایل جامعه شناسانه دیگر، نیاز به وجود قوانین بیش از پیش مشاهده می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد در کنار شما خواهد بود تا بتوانید با آگاهی از ابعاد مختلف قراردادهای مورد نظرتان، آن‌ها را با شروطی که در نظر دارید تهیه کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات