آموزشگاه رانندگی و تاثیر آن بر رشد فرهنگ صحیح رانندگی

-
بروزرسانی:1401/06/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
آموزشگاه رانندگی

در چند سال اخیر با توجه به رشد روز افزون تولیدات خودروسازان و ایجاد امکان خرید برای اکثریت مردم، افراد زیادی تمایل پیدا کرده‌اند که از خودروهای شخصی خود استفاده کنند. در نتیجه تعداد زیادی خودرو در سطح شهر در حال تردد هستند. از طرفی فرهنگ نادرست استفاده از وسایل نقلیه و سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی، این الزام را برای کسانی که قصد راندن وسایل نقلیه دارند به وجود آورده است که گواهینامه اخذ کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد آموزشگاه رانندگی ، اهمیت آن در فرهنگ صحیح راندن خودرو و وظایف اجزای تشکیل دهنده این مراکز با استناد به آیین‌نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی (مورد تأیید راهنمایی رانندگی) صحبت کنیم.

یک قرارداد مهم در این حوزه کاری، قرارداد آموزشگاه رانندگی است. درباره این قرارداد در یک مقاله به صورت مفصل توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک، مقاله مرتبط با این قرارداد را مطالعه کنید.

آموزشگاه رانندگی و نقش آن در تربیت راننده ماهر

افرادی که برای اولین بار قصد راندن وسایل نقلیه را دارند، معمولا در مورد اصول، فنون و قوانین راهنمایی رانندگی از هیچ گونه درک و آگاهی برخوردار نیستند. از طرف دیگر، مجوز راندن هر وسیله نقلیه‌ای، صرفا با در اختیار داشتن گواهینامه یا تصدیق میسر می‌شود. بنابراین افراد برای اخذ گواهینامه، باید به آموزشگاه‌های رانندگی رجوع کنند.

آموزشگاه رانندگی مؤسسه‌ای است که بر اساس مقررات آیین‌نامه اجراییِ آموزشگاه‌های رانندگی و قانون نظام صنفی کشور تاسیس می‌شود و متقاضیانی که قصدِ دریافت گواهینامه نیز دارند در این مؤسسات ثبت نام می‌کنند. سپس اصول و مهارت مورد نیاز، مطابق با قوانین و موازین راهنمایی رانندگی و ضوابط موجود در آیین‌ نامه مذکور به آن‌ها تعلیم داده می‌شود.

به عبارتی، این افراد دوره‌های تئوری و عملی را زیر نظر مربیان مجرب و دلسوز می‌گذرانند و در صورت کسب نمره قبولی در هر دو دوره، از طرف موسسه مزبور، به نام هنرجو گواهینامه صادر می‌شود.

وظایف مربی آموزشگاه رانندگی

مربی رانندگی به شخصی می‌گویند که در زمینه تعلیمِ مهارت‌های عملی به هنرجویان آموزش دیده است و در این خصوص مجوز دارد. او از این آمادگی برخوردار است که به مهارت آموزان، آموزش‌های مورد نیاز در راستای آشنایی با قوانین و مقررات، نکات ایمنی و مهارت‌های راندن اتومبیل را ارائه بدهد. در این قسمت به وظایف مربی آموزشگاه رانندگی در رابطه با هنرجویان می‌پردازیم:

  1. حضور به موقع و مطابق با زمان تعیین شده برای هنرجو در آموزشگاه؛
  2. خوش رفتاری و حسن برخورد با هنرآموز؛
  3. آموزش تکنیک‌ها و قوانین راهنمایی و رانندگی به فرد؛
  4. ارائه آموزش عملی، نحوه استفاده و کارایی ابزارهای داخل اتومبیل از جمله فرمان، دنده، کلاچ و غیره؛
  5. صحبت نکردن در مورد مسائل متفرقه و ارائه آموزش حرفه‌ای به هنرجو؛
  6. رعایت قوانین و مقررات در حین آموزش؛
  7. آموزش راندن ماشین در مکان‌های فرعی و دور از نقاط اصلی و مرکزی شهر.

ویژگی‌های مربی رانندگی خوب

مهمترین فاکتور در انتخاب آموزشگاه خوب برای رانندگی، مربی توانا و باتجربه است چرا که آموزش‌های او در یادگیری و ایجاد مهارت در هنرجویان تأثیر بسزایی دارد. در برخی موارد دیده می‌شود که مربی در مقابل کوچکترین خطای هنرجو، واکنش شدیدی نشان می‌دهد و اعتماد به نفس او را خدشه‌ دار می‌کند. در ادامه، لیستی از ویژگی‌های مهم مربی را ارائه می‌دهیم:

  1. برخورداری از هوش هیجانی به منظور برخورد هوشمندانه با هنرجویان و شناخت روحیات و خلق و خوی آن‌ها در همان ابتدای کار و اطلاع از توان کنترل استرس و اضطراب ایشان؛
  2. ارائه آموزش به صورت صریح و واضح و بیان راهکارهایی برای فهم بهتر؛
  3. برخورداری از وجدان کاری در تعلیمِ اصولی به مهارت‌آموزان در مدت تعیین شده و ارائه کلاس‌های تکمیلی آموزش عملی به آنان بنابر صلاحدید خود؛
  4. حمایت و تشویق هنرآموزان و جلوگیری از دلسردی و ناامید شدن آن‌ها در حین آموزش؛
  5. تسلط بر مباحث آموزشی و ارائه اطلاعات مفید در مورد قطعات و تعمیرات خودرو به صورت مبتدی به هنرجو به منظور رفع مشکل فنی خودرو در مواقع اضطراری.

وظایف آموزشگاه رانندگی

هنرجویانی که در آموزشگاه‌های مزبور ثبت نام می‌کنند در همان ابتدا از شور و اشتیاق زیادی توأم با استرس برخوردارند. چرا که ممکن است ذهنیت‌های منفی در خصوص عادت‌های نادرست رانندگی افراد، آن‌ها را مستأصل کرده باشد. از این رو موسسه، موظف است به منظور شفاف‌سازی مواردی که ذکر شد و همچنین شناخت استعداد و مهارت‌های هنرجو، جلسه‌ای بین مربی و هنرجو ترتیب دهد. در ادامه به دیگر وظایف آموزشگاه رانندگی اشاره می‌کنیم.

از جمله دیگر تعهدات این مراکز

  1. بهره‌مندی از مربیان کاربلد و با تجربه به تعداد لازم؛
  2. برخورداری از تجهیزات لازم برای آموزشگاه از جمله خط تلفن، کامپیوتر، دستگاه فکس و غیره؛
  3. پرداخت به موقع حقوق کارمندان و مربیان؛
  4. ایجاد نظم و برنامه‌ریزی دقیق به منظور برگزاری دوره‌های تئوری و عملی پشت سر هم برای هنرجویان؛
  5. عدم ثبت نام هنرجویان بیش از ظرفیت آموزشگاه؛
  6. اختصاص زمان استراحت کافی به مربیان به منظور افزایش بازدهی و کیفیت آموزش.

وظایف موسس آموزشگاه رانندگی

موسس مرکز آموزش رانندگی، شخص حقیقی یا حقوقی است که بایستی شرایط عمومی همچون عدم وجود سابقه کیفری، حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و برخورداری از کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی راننده را بررسی و در عین و پیش از تمام این اقدامات، مجوز تأسیس موسسه را از مراجع ذی صلاح دریافت کند. در این قسمت به ذکر وظایف موسس اموزشگاه رانندگی در رابطه با تاسیس این موسسه می‌پردازیم.

شرح تعهدات حرفه‌ای

  1. تامین فضای مناسب برای تاسیس آموزشگاه؛
  2. راه اندازی آموزشگاه در فضایی قابل تفکیک برای سایر بخش‌ها از جمله آموزش تئوری، دفتر کار، سالن انتظار، سرویس بهداشتی و غیره؛
  3. تهیه حداقل 10 دستگاه خودروی سالم و تولید شده در 5 سال اخیر برای شهرهایی که بیش از یک میلیون جمعیت دارند و حداقل سه دستگاه برای سایر نقاط کشور؛
  4. مجهز نمودن موسسه به ملزومات اداری شامل کامپیوتر، دستگاه فکس، دستگاه کپی، چند خط تلفن و غیره؛
  5. بهره‌مندی از مربیان دلسوز و مورد تایید مطابق با آیین ‌نامه اجرایی موسسه.

وظایف قائم مقام آموزشگاه رانندگی

قائم مقام یا مدیر در این موسسات، شخص حقیقی است که از طرف موسس انتخاب می‌شود و اداره امور آموزشگاه را بر عهده می‌گیرد. در این قسمت وظایف قائم مقام آموزشگاه رانندگی را شرح می‌دهیم:

  1. معرفی مربیان واجد شرایط و حرفه‌ای به آموزشگاه؛
  2. تهیه، تنظیم و نگهداری پرونده‌های مربوط به هنرجویان و مربیان در هر دوره؛
  3. اعلام وظایف مربیان، سایر کارکنان و نظارت بر حسن اجرای وظایف آن‌ها؛
  4. ارزیابی میزان پیشرفت هنرجویان به منظور بررسی روند کار هنرجو و مربی مربوطه؛
  5. برنامه‌ریزی برای نحوه چیدمان کلاس‌های آموزشی، ثبت دوره‌ها در پرتال اداری آموزشگاه، تاریخ دقیق آزمون و نصب اطلاعیه‌های مرتبط در تابلو اعلانات آموزشگاه؛
  6. نظارت بر حضور و غیاب مربیان، کارکنان و هنر آموزان؛
  7. نظارت بر نحوه دریافت شهریه از هنرآموزان.

وظایف کاربر رایانه آموزشگاه رانندگی

کاربر رایانه به شخصی حقیقی اطلاق می‌شود که از رایانه و همچنین نرم‌ افزار مرتبط با امور موسسه به عنوان ابزار کار خود استفاده می‌کند و کارهای اداری موسسه را انجام می‌دهد. در ادامه به شرح وظایف کاربر رایانه آموزشگاه رانندگی می‌پردازیم:

  1. ثبت‌نام متقاضیان اخذ گواهینامه در سیستم کامپیوتری؛
  2. درج مشخصات و اطلاعات مربیان در کامپیوتر؛
  3. ثبت پرونده مربوط به مهارت‌ آموزان در هر دوره؛
  4. گزارش‌ دهی به مربیان در رابطه با جدول زمان‌ بندی هنرجویانِ آن‌ها؛
  5. ارائه ساعات کاری و اضافه کاری برای مربیان در صورت درخواست آن‌ها.

خدمات حقوقی مناسب شما

رشد روز افزون جمعیتی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، همچنین عدم وجود فرهنگ صحیح استفاده از وسایل نقلیه و کنترل ترافیک، این الزام را برای افراد به وجود می‌آورد تا در دوره‌های تعلیم رانندگی شرکت کنند. این هدف در آموزشگاه رانندگی محقق می‌شود. از طرفی، اگر قصد فعالیت در هر یک از سِمَت‌های شغلی موسس، مدیر، مربی و کاربر رایانه را دارید در راستای همکاری با سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی، بایستی از نکات قانونی آن اطلاعات کاملی داشته باشید. به این منظور، می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی و تنظیم قرارداد اختصاصی وب سایت رکلا بهره ببرید. در صورت هرگونه سوال و ابهام در مورد مسائل کاری و حقوقی این حرفه نیز سوالات خود را در بخش ثبت نظر این مقاله با ما در میان بگذارید. کارشناسان حقوقی ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

قرارداد آموزشگاه رانندگی پایه 3

نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی با هنرجوی رانندگی را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی پایه 3
دریافت نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی پایه 3
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات