قرارداد آموزشگاه رانندگی برای انواع گواهینامه‌ها و آیین نامه مربوط به آن

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/06/01
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزشگاه رانندگی

قرارداد آموزشگاه رانندگی با توجه به موضوع توافق میان طرفین و همچنین با توجه به ماهیت اشخاصی که در قرارداد حضور دارند، به دو نوع کلی تقسیم می‌شود. یک نوع از این قرارداد، توافقی است که میان مربی رانندگی و آموزشگاه برقرار خواهد شد و نوع دیگر آن، قراردادی است که میان متقاضیان آموزش رانندگی و آموزشگاه نوشته می‌شود. بنابراین، برای انتخاب قرارداد، ابتدا باید به این مساله توجه داشته باشیم که دقیقا هدف از تنظیم قرارداد چه موضوعی است تا با توجه به آن، بتوانیم قرارداد مناسب را تنظیم کنیم.

موضوع این مقاله بررسی نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی و توجه به مسائل حقوقی مربوط به آن است که در ادامه، مطالب بیشتری را درباره آن بیان خواهیم کرد اما در ابتدا لازم است به این مساله اشاره کنیم که با استناد به آیین‌نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی ؛ منظور از آموزشگاه رانندگی، موسسه‌ یا مرکزی است که مطابق با این آیین نامه تاسیس خواهد شد. هدف از تاسیس این موسسه منحصرا ارائه آموزش‌های مربوط به دانش و مهارت رانندگی است و برنامه آموزشی که توسط این آموزشگاه‌ها اجرا می‌شود، باید مطابق با برنامه آموزشی مندرج در ماده 16 آیین نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی باشد.

بدون شک برای تاسیس آموزشگاه، نیاز به اخذ مجوزهای لازم از سازمان مربوطه است و هیچ آموزشگاهی بدون کسب مجوز، امکان فعالیت ندارد. بنابراین، برای نوشتن نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی ، حتما یک طرف قرارداد باید موسسه یا آموزشگاهی باشد که به صورت قانونی و با اخذ مجوز راه اندازی شده است. در ادامه مطلب در خصوص انواع قراردادهای مربوط به آموزشگاه رانندگی توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی با مربی‌های رانندگی

بند ت از ماده 1 آیین نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی، مربی آموزشگاه را تعریف می‌کند. براساس این ماده، مربی یک شخص حقیقی است که در خصوص تعلیم رانندگی، فنون، قوانین، مقررات و اصول ایمنی آموزش دیده است. به طور معمول مربیان برای تنظیم قرارداد با آموزشگاه‌های رانندگی، نیاز دارند که وسیله نقلیه مناسبی در اختیار داشته باشند تا با استفاده از آن، به متقاضیان دریافت خدمات آموزشی و مهارت آموزان تعلیم دهند.

از طرف دیگر، با توجه به بند ج ماده 1 آیین نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی، وسیله نقلیه‌ای که برای آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد باید دارای علائم و تجهیزات باشد. بنابراین، یکی از مهمترین مواردی که در نوشتن قرارداد با مربی باید به آن توجه کرد، در اختیار داشتن وسیله نقلیه و امکان تجهیز کردن آن برای تعلیم رانندگی و همچنین در اختیار داشتن کارت مربی گری است.

نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی با مربی‌های رانندگی در واقع یک نوع قرارداد همکاری میان دو طرف است. در این قرارداد مربی ملزم خواهد بود که در طول ترم یا در طول دوره‌هایی که توسط آموزشگاه برگزار می‌شود، برای آموزش به مهارت آموزان آمادگی داشته باشد. از طرف دیگر، آموزشگاه نیز متعهد خواهد بود که مهارت آموزان را ثبت نام کند و در گروه بندی‌های مشخص قرار دهد. همچنین آموزشگاه متعهد است که مهارت آموزان را با مربی‌ها آشنا کند. این نوع قرارداد با توافق آموزشگاه و مربی تهیه و تنظیم می‌شود و مسائلی مانند مدت توافق، میزان حق الزحمه یا درصد مشخص از شهریه، ساعت برگزاری کلاس‌های آموزشی و سایر موارد مهم توافق آن‌ها نیز باید به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شود.

مساله حقوق و کلاس‌های تمرینی در قرارداد آموزشگاه رانندگی

نکته مهم در خصوص قرارداد آموزشگاه رانندگی این است که به طور معمول برای مربیان رانندگی حقوق ثابت و پایه در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل لازم است که در خصوص میزان سهم مربی از شهریه پرداختی مهارت آموز، درصد مشخصی در قرارداد نوشته شود. علاوه براین، لازم است که در شرایطی که مهارت آموزان نیاز به اخذ کلاس‌های تمرینی بیشتری دارند نیز میزان حق الزحمه مربی معین باشد. زیرا به طور معمول تعرفه شهریه کلاس‌های تمرینی با سایر کلاس‌های دوره آموزشی متفاوت است. با توجه به مواردی که بیان شد، ذکر دقیق تمام این موارد در متن قرارداد الزامی است و می‌تواند مانع از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی در آینده شود.

قرارداد با مهارت آموزان

نوع دیگری از نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی ، قراردادی است که میان آموزشگاه با متقاضیان و مهارت آموزان تهیه و تنظیم می‌شود. در این قرارداد، آموزشگاه ملزم است که در ارائه آموزش، دریافت مدارک و همچنین تایید نتایج آزمون‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی مطابق با آیین نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی عمل کند. در حقیقت متقاضیان با گذراندن دوره آموزش رانندگی و حضور در آزمون‌های مختلف آن، قصد دارند که گواهینامه‌ رانندگی دریافت کنند. از طرف دیگر ارائه این گواهینامه نیز به دلیل عواقبی که در آینده دارد، باید با حساسیت پیگیری شود. به همین دلیل قوانین مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است که مهارت آموز و آموزشگاه باید به آن قوانین متعهد باشند.

آیین نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی، به طور کلی آموزش‌های رانندگی را به 4 دسته تقسیم می‌کند. در این دسته بندی، آموزش رانندگی با موتورگازی‌ها، موتور سیکلت، وسیله‌های نقلیه تا 15 نفر ظرفیت، خودروهای عمومی، خودروهای باری و وسایل نقلیه سنگین در گروه‌هایی جداگانه قرار می‌گیرند. در زمان تنظیم نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی با مهارت آموزان ابتدا باید به این مساله توجه شود که مهارت آموز، متقاضی اخذ کدام نوع گواهینامه است و تمایل دارد که در چه دوره‌ای از کلاس‌های رانندگی حضور داشته باشد.

این قرارداد، در واقع نوعی توافق برای ارائه خدمات آموزشی است که براساس اصول، قواعد و قوانین مربوطه در محل‌های مجاز ارائه خواهد شد.

محتوای قرارداد آموزشگاه رانندگی

برای نوشتن نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی لازم است که درباره محتوای این قرارداد اطلاعات دقیقی داشته باشید. محتوای قرارداد حاضر با ارائه مشخصات و اطلاعات دقیقی از طرفین آغاز می‌شود. در ادامه متن قرارداد نیز، موضوع توافق باید به صراحت بیان شود. موضوع این قرارداد، ارائه خدمات آموزشی، ارائه امکانات و تجهیزات آموزشی مورد نیاز، آموزش آیین نامه راهنمایی و رانندگی، توضیح و بررسی قوانین و مقررات ترافیکی مورد نیاز، آموزش مهارت‌های امور فنی، و در نهایت ثبت درخواست اخذ گواهی نامه متقاضی است.

موضوع قرارداد آموزشگاه رانندگی

برای تنظیم هر قراردادی، ابتدا لازم است که محتوای آن را مطالعه کنید و به مواردی که در متن قرارداد نوشته شده است توجه داشته باشید. موضوع قرارداد در واقع همان دلیلی است که طرفین به موجب آن با یکدیگر توافق می‌کنند. بنابراین در محتوای این قرارداد نیز باید به صراحت به موضوع که همان ارائه و دریافت خدمات آموزش رانندگی است، اشاره کنید. هر چقدر که موضوع بدون ابهام باشد، در آینده طرفین اختلاف کمتری خواهند داشت. البته باید به این مساله نیز اشاره کنیم که معین بودن موضوع توافق، از شروط اولیه‌ای است که برای صحت قرارداد باید در نظر داشته باشید.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که به عنوان یک مربی در آموزشگاه استخدام شوید یا اگر قصد دارید از آموزشگاه‌های رانندگی خدمات دریافت کنید، پیش از امضای قرارداد، حتما آن را مطالعه کنید یا اینکه از مشاوران حقوقی در خصوص آن قرارداد مشاوره بگیرید. از طرف دیگر، اگر صاحب یک آموزشگاه هستید، برای شما مناسب است که برای همکاری با مربیان و متقاضیان قراردادهای مناسبی در اختیار داشته باشید. در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنیم که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد و همچنین با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، قرارداد مورد نظرتان را در اختیار بگیرید و همچنین در خصوص سوالات حقوقی که در نظر دارید، اطلاعات دقیقی کسب کنید.

قرارداد آموزشگاه رانندگی پایه 3

آموزشگاه‌های رانندگی با امضای این قرارداد، به مراجعه کنندگان خود خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی پایه 3
دریافت نمونه قرارداد آموزشگاه رانندگی پایه 3
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات