نکات اساسی قرارداد اجاره دریل واگن که لازم است شما نیز بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دریل واگن

دریل واگن‌ها ماشین‌هایی هستند که برای عمل حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها از جمله تجهیزات مهم و کاربردی محسوب می‌شوند که برای حفاری در معدن به کار می‌روند. اشخاصی که در معادن کار می‌کنند یا پروژه‌های عمرانی دیگری را انجام می‌دهند، به خوبی از این مساله آگاه هستند که برای انجام یک حفاری موفق، دریل‌ واگن‌ها گزینه بسیار مناسبی خواهند بود. این دستگاه، حفاری‌های عمیق را انجام می‌دهد و یک سیستم حفاری قوی ضربه‌ای است. قرارداد اجاره دریل واگن یکی از انواع قرارداد اجاره است که برای در اختیار گرفتن یک دریل واگن، میان مالک و متقاضی اجاره دریل واگن، امضا می‌شود.

اجاره نامه دریل واگن در واقع یک مدرک معتبر و قانونی از رابطه میان موجر و مستاجر است. اگر تمایل داشته باشید که برای اجرای پروژه‌های حفاری یا کار در معادن از دریل واگن استفاده کنید، ناگزیر هستید که به نحوی این دستگاه را در اختیار بگیرید. هزینه سنگین تهیه این ماشین، باعث می‌شود که صاحبان پروژه تمایل داشته باشند که از شرایط اجاره دریل واگن بهره ببرند و با استفاده از یک اجاره نامه، دریل واگن را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرند.

قرارداد اجاره دریل واگن چگونه قراردادی است؟

قرارداد اجاره دریل واگن در واقع یک اجاره نامه است که مطابق با قواعد و ضوابط باب عقد اجاره تهیه و تنظیم می‌شود. عقد اجاره از عقود معین در قانون مدنی است که قانون مدنی به صراحت درباره آن توضیح می‌دهد. بنابراین، اینطور گفته می‌‎شود که اجاره نامه دریل واگن یک عقد معین است. علاوه بر معین بودن این عقد، می‌توانیم به اوصاف دیگر آن مانند، معوض بودن و لازم بودن اشاره کنیم.

منظور از معوض بودن اجاره نامه دریل واگن این است که برای انجام این قرارداد، مبلغی معین می‌شود که باید از جانب مستاجر به موجر پرداخت شود. بنابراین این قرارداد دارای بها یا عوض است. لازم بودن قرارداد نیز به این معنا است که مالک دریل واگن و متقاضی اجاره آن، نمی‌توانند به خواست خود قرارداد را فسخ کنند یا از ادامه همکاری در خصوص موضوع قرارداد پشیمان شوند. البته این امکان برای آن‌ها وجود دارد که شروطی را در این باره در نظر بگیرند تا امکان فسخ نمونه قرارداد اجاره دریل واگن محدود به شروط مشخصی باشد و امکان ایجاد اختلافات بعدی نیز به حداقل برسد.

قانون مدنی در تعریف عقد اجاره اینطور توضیح می‌دهد که به واسطه این قرارداد، مستاجر مالک منافع دریل موجر می‌شود. بنابراین، با تنظیم و امضای قرارداد اجاره دریل واگن ، متقاضی اجاره دریل واگن برای مدت مشخص و در ازای پرداخت مبلغ معینی، مالک منافع دریل واگن می‌شود و می‌تواند از این دستگاه منفعت کسب کند. مالک دریل واگن در این قرارداد موجر نامیده می‌شود و شخصی که این دستگاه را اجاره می‌کند، مستاجر خواهد بود.

محتوای قرارداد اجاره دریل واگن

برای تنظیم و نوشتن اجاره نامه دریل واگن نیاز است که از محتوای آن و مسائل حقوقی مرتبط با آن به خوبی آگاهی داشته باشید. البته با توجه به این مساله که دریل واگن اغلب توسط شرکت‌های اجاره ماشین آلات سنگین به اشخاص مختلف اجاره داده می‌شود یا اینکه توسط برخی شرکت‌ها به مزایده گذاشته می‌شود، باید از این مساله آگاه باشیم که این شرکت‌ها ممکن است که دریل واگن را تحت شرایط خاصی اجاره دهند. بنابراین، پیش از امضای قرارداد اجاره دریل واگن ، لازم است که حتما با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید یا حتی از یک مشاور حقوقی یا وکیل بخواهید که قرارداد شما را مطالعه و برای انجام این توافق شما را یاری کند تا احتمال بروز خطا در محتوای قرارداد به حداقل برسد.

اگر بخواهیم از بخش‌های مختلف این قرارداد آگاهی داشته باشیم، باید اینطور بگوییم که این قرارداد حاوی اطلاعات و مشخصاتی از موجر و مستاجر است. بعد از اطلاعات و مشخصات طرفین، نوبت به موضوع قرارداد می‌رسد و در ادامه این قرارداد، به مواردی مانند مبلغ اجاره بها و بازه زمانی اجاره دریل واگن اشاره می‌شود.

شروط و تعهدات طرفین، و همچنین توضیحات دقیق درباره شیوه بهره برداری از دریل واگن، خسارت و ضمانت‌ها، شرایط فسخ قرارداد و شرط داوری از دیگر مواردی است که در متن قرارداد نوشته خواهد شد.

بازه زمانی قرارداد و مبلغ اجاره بها

از بخش‌های مهم نمونه قرارداد اجاره دریل واگن ، بخشی است که در آن، در خصوص بازه زمانی نمونه قرارداد و همچنین مبلغ اجاره بها توضیحاتی ارائه می‌شود. بازه زمانی قرارداد، تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد است که در آن بازه، دریل واگن در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. براساس تاریخی که معین شده است، موجر ملزم است که دریل واگن را در اختیار مستاجر بگذارد و مستاجر نیز ملزم خواهد بود که در انتهای مدت قرارداد، دریل واگن را به همان صورتی که دریافت کرده است، به موجر تحویل دهد. بازه زمانی قرارداد بسیار مهم است و باید حتما در متن قرارداد نوشته شده باشد زیرا در غیر این صورت، قرارداد شما باطل خواهد بود. به عبارت دیگر، قرارداد با فرض قید نشدن زمان در متن آن، از روز اول بی‌اعتبار خواهد بود.

علاوه بر بازه زمانی قرارداد، شما نیاز دارید که به صورت دقیق و بدون ابهام از میزان اجاره بهایی که برای دریل واگن در نظر گرفته می‌شود آگاه باشید. به طور معمول اجاره بهای دریل واگن یا براساس تعرفه شرکت اجاره دهنده مشخص می‌شود یا اینکه مالک و متقاضی اجاره دریل واگن در خصوص مبلغ اجاره بها با یکدیگر توافق می‌کنند. لازم است که مبلغ اجاره بها به طور دقیق در متن قرارداد نوشته شود و همچنین در خصوص شیوه پرداخت اجاره بها نیز توضیحاتی بیان شود. این امکان وجود دارد که موجر و مستاجر در خصوص شیوه پرداخت اجاره بها نیز با توافق یکدیگر تصمیم بگیرند.

تعیین حدود اختیارات

مساله بسیار مهمی که لازم است درباره آن توضیح دهیم، مساله حدود اختیارات در نمونه قرارداد اجاره دریل واگن است. این سوال در دفعات زیادی پرسیده می‌شود که مستاجر در چه حدودی اختیار دارد و می‌تواند به چه شیوه‌ای از دریل واگن بهره ببرد؟

در پاسخ باید بگوییم که براساس قانون مدنی، مستاجر دریل واگن مالک منافع این دستگاه می‌شود. بنابراین، اختیار دارد که به هر شیوه متعارفی که در کلیت این دستگاه تغییری ایجاد نکند و موجب ضرر و خسارت به دریل واگن نشود، از ماشین استفاده کند. یک نکته بسیار مهم در خصوص کسب منفعت از دریل واگن، مساله اجاره مجدد آن است. این سوال پرسیده می‌شود که آیا مستاجر می‌تواند این دستگاه را مجدد به شخص دیگری اجاره دهد؟ یا از دریل واگن در پروژه دیگری استفاده کند؟

در پاسخ باید بگوییم که قانون، مستاجر را از این کار منع نکرده است. اجاره دادن مجدد دریل واگن نیز می‌تواند یک شیوه متعارف از کسب منفعت از این دستگاه باشد. البته نکته دارای اهمیت در این خصوص این است که اگر موجر در قرارداد اعلام کرده باشد که مستاجر نمی‌تواند دریل واگن را مجدد اجاره دهد، مستاجر نمی‌تواند مغایر با این شرط اقدامی را انجام دهد. بنابراین، واجب است که به شروط مندرج در قرارداد عمل شود و به آن پایبند باشید. اگر موجر هستید، می‌توانید برای حدود اختیارات مستاجر، شروطی را معین کنید و در متن قرارداد نوشته شود.

تعیین مبلغ قرارداد اجاره دریل واگن

هزینه اجاره دریل واگن به مواردی چون نوع دریل واگن، کارایی آن، طول عمر دستگاه و مدت اجاره بستگی دارد. به دلیل وجود تفاوت در این عوامل تاثیرگذار، امکان اعلام یک قیمت واحد برای تمام نوع اجاره دریل واگن وجود ندارد. هر نوع دریل واگن ممکن است مزایا و مشکلات خاصی داشته باشد که بر میزان نرخ اجاره آن تاثیر مستقیم بگذارد.

علاوه بر مواردی که توضیح دادیم، باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که قیمت اجاره دریل واگن در مناطق مختلف کشور متفاوت است و این تفاوت‌ قیمت، به شرایط محیطی، بازار محلی و نیازهای مختلف مشتریان در پروژه‌های مختلف بستگی خواهد داشت. بنابراین، تعیین قیمت نهایی اجاره دریل واگن با توافق طرفین و با توجه به جزئیات پروژه‌ای که اجرا می‌شود، تعیین خواهد شد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را به صورت یک نمونه کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن شوید. ضمن آنکه اگر تمایل دارید که قرارداد مورد نظرتان را با شرایط خودتان بنویسید، این امکان برای شما وجود دارد که از خدمات تنظیم قرارداد رکلا بهره ببرید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز برای پاسخ به سوالات حقوقی خود استفاده کنید. ما پس از دریافت درخواست، با شما تماس می‌گیریم.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره دریل واگن
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات