قرارداد امانت دستگاه و شرایط اعتبار انواع نمونه امانت نامه دستگاه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد امانت دستگاه

قرارداد امانت دستگاه یک قرارداد بسیار کاربردی است. شما در طول زندگی خود موفق به تهیه یا خرید چیزهایی می‌شوید که برای شما ارزشمند هستند یا اینکه ممکن است از طریق دیگر مانند ارث، به شما رسیده باشد. به هر صورت، مالی که به دست آمده است، هر چیزی که باشد یا نتیحه تلاش شما خواهد بود یا اینکه خاطره‌ای را به یادتان می‌آورد و یادگاری بسیار ارزشمند و عزیزی است. ما در این مقاله، برای آنکه ممکن است ماهیت چیزی که در اختیار شما است، تنوع و تعدد زیادی داشته باشد، از کلمه دستگاه استفاده می‌کنیم.

تصور کنید که دستگاهی ارزشمند در اختیار دارید اما به هر دلیل شرایط شما برای نگهداری و مراقبت از آن دستگاه، چندان مناسب نیست و تمایل دارید که نگهداری آن را به صورت موقت، به شخص دیگر بسپارید در این زمان از ما، به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، این سوال پرسیده می‌شود که چه توافقی مناسب؟ در پاسخ باید بگوییم که بدون شک، قرارداد امانت دستگاه یک قرارداد مناسب خواهد بود.

قرارداد امانت دستگاه ، در واقع یک امانت نامه است. امانت‌ نامه‌ای که به صورت خاص، مواردی مانند اشیاء و دستگاه را در نظر می‌گیرد. با استفاده از این قرارداد، می‌توانید دستگاه مورد نظرتان را به شخص مورد اعتماد و مطمئنی بسپارید. این توافق، مطابق با قانون مدنی و براساس قواعد مربوط به عقد امانت تنظیم می‌شود. نمونه امانت نامه دستگاه ، قراردادی است که میان مالک دستگاه و شخصی که می‌پذیرد از دستگاه محافظت کند، تنظیم و امضا خواهد شد. در ادامه مطلب درباره این قرارداد بیشتر توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد امانت دستگاه چه شرایطی دارد؟

پیش‌تر، توضیح دادیم که ممکن است به هر دلیلی تمایل داشته باشید که برای مدت مشخص، دستگاه خود را نزد شخص مورد اعتمادی، به امانت بگذارید. بدون شک، این سوال برای شما پیش خواهد آمد که بعد از گذشت چند مدت، چگونه باید ثابت کنید که دستگاه در مالکیت شما است؟ و دستگاه صرفا بابت امانت و نگهداری به شخص دیگر، سپرده شده است؟ در چنین شرایطی، قطعا نوشتن قرارداد ، به شما کمک خواهد کرد. شما نیاز دارید سند و مدرکی داشته باشید که رابطه میان شما و شخصی که امانت دار شما است را مشخص کند.

اما پیش از توضیح درباره محتوای این قرارداد و شرایط تنظیم نمونه امانت نامه دستگاه ، لازم است توضیح دهیم که به طور کلی، امانت دستگاه به چه معنا است و طرفین در نمونه قرارداد امانت دستگاه ، چه تعهدات و مسئولیت‌هایی خواهند داشت؟

در تعریف نمونه امانت نامه دستگاه ، می‌توانیم به ماده607 قانون مدنی استناد کنیم. براساس این ماده، شرایط امانت دستگاه به این صورت است که شخصی دستگاه خود را به شخص دیگر می‌سپارد تا شخص دوم، به صورت رایگان و مجانی از دستگاه محافظت و نگهداری کند.

در قرارداد امانت دستگاه ، یک طرف امانت دار است و دیگری امانت گذار خواهد بود. امانت دار شخصی است که می‌پذیرد از دستگاه شما، آنطور که در نظر شما است، محافظت کند و امانت گذار، شخصی است که تمایل دارد دستگاه خود را نزد شخص دیگر به امانت بگذارد.

آیا می‌توانیم برای نگهداری از دستگاه، اجرت بگیریم؟

توضیح دادیم که قانون مدنی در ماده 607 به صراحت بیان کرده است که قرارداد امانت ، به رایگان انجام می‌شود. با این وجود، می‌دانیم که شرایط نگهداری از دستگاه یا هر وسیله دیگر، نیازمند مراقبت همه جانبه است و باعث می‌شود که امانت پذیر با صرف وقت و زحمت زیاد، شرایط را برای نگهداری دستگاه مهیا کند. از طرف دیگر، شاید به ندرت شخصی بپذیرد که بدون اجرت و بدون منفعت از وسیله شخص دیگر محافظت کند. بنابراین، مساله دریافت اجرت برای امانت داری، از مواردی است که به تعدد درباره آن پرسیده می‌شود.

بیشتر سوال‌ها در این خصوص است که با توجه به این مساله که ماده 607 به روشنی عقد امانت را رایگان می‌داند، آیا می‌توانیم بابت امانت داری اجرت یا حق الزحمه بگیریم؟

در پاسخ می‌توانیم به این مساله استناد کنیم که عقد امانت، یک قانون آمره نیست و شما می‌توانید مغایر با آن، توافق کنید. قانون آمره به قوانینی گفته می‌شود که نمی‌توانید مخالف با آن توافقی انجام دهید. از طرف دیگر، نمونه امانت نامه دستگاه یک قرارداد خصوصی است. در قراردادهای خصوصی، توافق طرفین ارجحیت دارد. بنابراین، این شرایط فراهم است که درباره میزان اجرت یا حق الزحمه‌ گفت و گو کنید و برای نمونه قرارداد امانت دستگاه ، حق الزحمه‌ای در نظر بگیرید.

چه کسانی می‌توانند از قرارداد امانت دستگاه استفاده کنند؟

به طور کلی شخصی می‌تواند یک دستگاه را اجاره دهد که مالک دستگاه باشد یا اینکه با دلایلی خاص، مجاز به این کار باشد. ماده 609 قانون مدنی، توضیح می‌دهد که امانت گذار باید مالک دستگاه باشد یا اینکه قائم مقام او معرفی شود. به طور کلی این ماده به این مساله اشاره می‌کند که شما یا باید مالک باشید یا اینکه از جانب مالک، به نحوی اجازه داشته باشید که دستگاه را نزد شخص دیگر به امانت بگذارید.

نکته مهم در این زمینه، این است که صرف سپردن وسیله به شخص دیگر، اثبات نمی‌کند که قرارداد امانت دستگاه برقرار شده است. در این قرارداد، امانت گذار باید به صراحت بیان کند که این دستگاه را به امانت نزد شما گذاشته‌ام یا اینکه با تنظیم یک قرارداد مکتوب به این مساله اشاره کند. از طرف دیگر نیز امانت دار باید دستگاه را بپذیرد و اعلام کند که امانت دار خواهد بود. حالا ممکن است این تایید به صورت شفاهی و کلامی باشد، مکتوب شود یا اینکه امانت دار، با عملی که انجام می‌دهد و با انجام مراقبت از دستگاه، این توافق را اثبات کند. این مساله در ماده 608 قانون مدنی، توضیح داده شده است.

اهلیت طرفین قرارداد امانت دستگاه

ماده 610 قانون مدنی به مساله اهلیت دو طرف قرارداد اشاره می‌کند. اهلیت به معنای صلاحیت قانونی، سلامت عقل و سن قانونی برای انجام معامله یا قرارداد است. در این ماده اشاره می‌کند که فقط اشخاصی که اهلیت دارند می‌توانند از نمونه قرارداد امانت دستگاه استفاه کنند. شما نمی‌توانید با شخصی که اهلیت ندارد، قرارداد امانت تنظیم کنید. بنابراین، اگر در شرایطی قرار گرفتید و مجبور بودید که امانت را از شخصی که اهلیت ندارد، بپذیرید، لازم است که در اسرع وقت دستگاه امانتی را به قیم یا ولی آن شخص برگردانید. در غیر این صورت، اگر ضرر یا خسارتی به دستگاه امانت برسد، شما ضامن خواهید بود.

آیا مالک دستگاه می‌تواند شرایط محافظت را تعیین کند؟

ممکن است دستگاه مورد نظر شما، شرایطی داشته باشد که برای محافظت از آن لازم باشد امور مشخصی انجام شود. برای مثال مکان نگهداری دستگاه خاص باشد و مدام بررسی شود. آیا مالک دستگاه می‌تواند برای شرایط نگهداری از دستگاه، شرایط خاصی در نظر بگیرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. شما به عنوان مالک دستگاه، می‌توانید شرایط ویژه‌ای را برای نگهداری از آن در نظر بگیرید. شما می‌توانید شرایط و ویژگی‌های مورد نظرتان را در متن قرارداد بنویسید یا در ابتدا توافق کنید. ماده 612 قانون مدنی نیز به این مساله اشاره دارد که مالک دستگاه می‌تواند شرایط نگهداری از دستگاه را تعیین کند. در مقابل، امانت دار نیز باید دقیقا مطابق با شروط و ویژگی‌هایی که امانت گذار سفارش کرده است، از دستگاه محافظت کند.

اگر امانت دار شرایط مورد نظر مالک دستگاه را رعایت نکرده باشد و دستگاه خسارت و آسیب ببیند، امانت پذیر ضامن مال خواهد بود. علاوه براین، امانت دار نباید در دستگاهی که به او سپرده شده است، تعدی یا تفریط کند. به طور کلی، امانت دار نباید از دستگاه امانت داده شده، استفاده کند. ماده 617 بیان می‌کند که امانت دار، نمی‌تواند به این بهانه که از دستگاه محافظت می‌کند از آن استفاده کند یا اینکه به طریقی از دستگاه منفعت کسب کند. اگر دستگاه در جعبه‌ای سربسته یا پوشیده باشد، امانت دار نباید آن را باز کند.

نمونه قرارداد امانت دستگاه جایز است یا لازم؟

نمونه قرارداد امانت دستگاه یک قرارداد جایز محسوب می‌شود. جایز بودن این قرارداد، به این معنی است که طرفین به ماندن در قرارداد الزام ندارند. هر زمان، هر کدام یک از طرفین این قرارداد تمایل داشته باشد، می‌تواند قرارداد را فسخ کند. یعنی مالک دستگاه، هر زمان که بخواهد، می‌تواند برای اخذ دستگاه اقدام کند. امانت دار نیز ملزم است که با مالک همکاری داشته باشد و دستگاه را به او برگرداند. از طرف دیگر، چنین شرایطی برای امانت دار نیز وجود دارد.

پیشنهاد ما

قرارداد امانت دستگاه یک قرارداد بسیار کابردی و حساس است. برای محافظت از دستگاه و دارایی خود، لازم است که حتما یک قرارداد مناسب داشته باشید و درباره ابعاد قانونی و حقوقی آن بدایند! به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر کار، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین در بخش تنظیم قرارداد ، در خدمت شما هستم.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک نمونه از این قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد کامل

برای دسترسی به این قرارداد مهم، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد امانت دستگاه
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات