شرایط کاری دستیار دندانپزشک و مدارک مورد نیاز آن

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
دستیار دندانپزشک

کار دندانپزشکی یکی از مشاغل پردرآمد اما در عین حال پیچیده و دشوار است. پزشکان برای کسب موفقیت در این حوزه، فارغ از دانش و تخصص زیاد، در اغلب مواقع به دستیارانی ماهر و حرفه‌ای احتیاج دارند. در واقع، یک دندانپزشک، حتی اگر در کار خود از تجربه و مهارت زیادی نیز برخوردار باشد، باز هم به جهت پیچیدگی‌ها و همچنین حساسیت‌های موجود در این شغل، خود به تنهایی نمی‌تواند همه کارها را سامان دهد. از این رو به افرادی که معمولا به عنوان دستیار شناخته می‌شوند و دارای اطلاعات و شناختی لازم در این زمینه هستند، نیاز دارند. بنابراین از جمله پرسنل‌ دندانپزشکی که نقش بسیار مهمی در بازدهی مطلوب کار یک دندانپزشک دارد، دستیار دندانپزشک است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این شغل، اهمیت، کارآیی، وظایف و اختیارات افراد فعال در این حوزه را شرح می‌دهیم.

البته یادآوری این نکته نیز حائز اهمیت است که به کارگیری و استخدام دستیاران دندان پزشکی، بر اساس مقررات و مصوبات اداره کار انجام می‌شود و به همین جهت شاغلین این حوزه، قراردادهایی مطابق با قوانین کار خواهند داشت. از این رو حقوق و مزایای آن‌ها نیز متناسب با استانداردهای تعریف شده در این قوانین، پرداخت خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقاله قرارداد دستیار دندانپزشک را مطالعه کنید. مطالعه این قرارداد، اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

دستیار دندانپزشکی چیست ؟

دستیار دندانپزشکی فردی است که با گذراندن دوره‌های مربوطه و همچنین کسب مهارت‌های لازم برای این شغل، در کلینیک‌ها یا مطب‌های دندانپزشکی استخدام می‌شود. یک دستیار، نقش ویژه‌ای در نحوه عملکرد و کیفیت کار یک دندانپزشک دارد. در واقع، می‌توان گفت تمام اقدامات مربوط به آماده کردن بیمار، فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز پزشک، انجام دادن بخشی از فرآیند درمان و حتی در مواقعی، رسیدگی به امور دفتر و رزرو نوبت از جمله مسئولیت‌های دستیار دندانپزشک است. بنابراین فعالیت در این زمینه، وابسته به اخذ مدرک مرتبط است.

لازم به ذکر است که استخدام نیروی متخصص برای این موقعیت شغلی، به واسطه امضای قرارداد کار انجام می‌شود.

مهارت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز یک دستیار دندانپزشک

از آنجا که محیط کاری این حرفه به‌ گونه‌ای است که شاغلین در آن به طور مداوم با بیمارانی مواجه می‌شوند که در اکثر مواقع، از حال جسمی خوبی برخوردار نیستند؛ بنابراین، تنها برخورداری از دانش و اطلاعات تخصصی در این حرفه، کافی نیست و اشخاصی که این حوزه کاری را انتخاب می‌کنند باید صبر و تحمل زیادی داشته باشند و بتوانند با مسالمت و مهربانی با بیماران رفتار کنند. این متخصصان باید بتوانند در صورت نیاز، راهنمایی‌های مناسبی به بیماران ارائه دهند.

بیان مهمترین مهارت‌ها برای این موقعیت شغلی

به طور کلی می‌توان گفت اصلی‌ترین مهارت‌های یک دستیار دندانپزشکی ، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. همدردی و مهربانی؛ غالبا مراجعین یک کلینیک دندانپزشکی، بیمارانی هستند که از درد شدید رنج می‌برند و از این رو ممکن است در اثر درد و ناراحتی رفتاری نامناسب داشته باشند. در این صورت، یک دستیار حرفه‌ای و با تجربه باید از طریق اخلاق مداری خود، توانایی مدیریت چنین موقعیت‌هایی را داشته باشد؛
  2. برخوردار بودن از روحیه تیمی؛ فعالیت در کلینیک‌های درمانی نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر، نوعی فعالیت گروهی و تیمی است. از این رو تمام کادر درمان از جمله کسانی که تحت عنوان دستیار دندانپزشک ، فعالیت می‌کنند موظف هستند جهت کسب نتایج بهتر، رفتاری مناسب و حرفه‌ای داشته باشند؛
  3. تسلط و شناخت ابزار و تجهیزات مورد نیاز؛ اگر یک دستیار دندانپزشک بخواهد در این حوزه فعالیتی حرفه‌ای و موفقیت‌ آمیز داشته باشد باید بر تمام اجزاء و لوازمی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تسلط کامل داشته باشد و بتواند با مهارت با آن‌ها کار کند؛
  4. برخورداری از دقت و نظم زیاد در کار؛ حوزه درمان از جمله حساس‌ترین مشاغل محسوب می‌شود. از این رو تمام افرادی که در مقام پزشک یا سایر کادر درمان فعالیت دارند موظف هستند در کار خود دقت و نظم زیادی داشته باشند چرا که ذره‌ای غفلت ممکن است برای بیمار به قیمت آسیب‌های جبران ناپذیری تمام شود؛
  5. توانایی مدیریت و رهبری موقعیت‌ها؛ یک دستیار دندانپزشک باید از مهارت و توانایی مدیریت و رهبری نیز برخوردار باشد. برخورداری از سرعت عمل کافی جهت آماده کردن اتاق و وسایل مورد نیاز فرآیند درمان؛ مدیریت انجام روند درمان بیمار؛ تهیه و ارائه گزارشات لازم در پرونده مخصوص بیمار و موارد مرتبط دیگر، از جمله مسئولیت‌های یک دستیار دندانپزشک هستند.

مدرک دستیار دندانپزشک چیست ؟

فعالیت در این زمینه، علاوه بر مهارت‌های ذکر شده، به گواهی‌ یا مدرک این حوزه نیز احتیاج دارد که معمولا افراد با گذراندن دوره‌های مربوطه که شامل دو بخش تئوری و عملی می‌شود، می‌توانند به راحتی آن را دریافت ‌کنند. به عبارت دیگر، این امکان برای تمام اشخاص با مدرک تحصیلی دیپلم فراهم است که با سپری کردن آموزش‌های معین و کسب مدرک مورد نیاز، در این حیطه مشغول شوند. البته همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، شاغلین حرفه کمک دندانپزشکی، باید از دقت، نظم و صبر زیادی نیز برخوردار باشند.

وظایف دستیار دندانپزشک چیست

اگرچه در بالا به صورت کلی به مسئولیت‌های فردی که شغل دستیار دندانپزشک را به عنوان حوزه فعالیت خود انتخاب می‌کند، اشاره کرده‌ایم اما برای اینکه دقیق‌تر با اختیارات و وظایف این حرفه‌ آشنا شویم، در ادامه نیز به صورت تیتروار به مهمترین وظایف این شغل اشاره می‌کنیم:

  1. همراهی کردن با بیمار برای آماده شدن سریع‌تر او جهت انجام فرآیند درمان؛
  2. آماده کردن اتاق جراحی، ابزار و مواد مورد نیاز؛
  3. ضدعفونی و استریل کردن وسایل مورد استفاده؛
  4. همراهی دندانپزشک با انجام اقداماتی نظیر مخلوط کردن مواد دندان، آوردن ابزارهای لازم، خشک نگه داشتن دهان بیمار، برداشتن بخیه و غیره؛
  5. راهنمایی و ارائه آموزش‌های لازم به بیماران بعد از اتمام فرآیند درمان؛
  6. انجام امور مربوط به عکسبرداری و آزمایشات بیمار تحت نظارت دندانپزشک؛
  7. رزرو نوبت و تشکیل پرونده برای بیمار؛
  8. مکتوب کردن جزئیات تمام مراحل درمان؛
  9. انجام امور حسابداری و همچنین پیگیری هزینه‌های درمان؛
  10. مدیریت و کنترل روند درمان؛
  11. پاسخگویی و دادن راهنمایی‌‌های لازم به بیماران؛
  12. نظارت بر تجهیزات دندانپزشکی و در صورت نیاز انجام اقدامات لازم برای سفارش آن‌ها؛
  13. آماده کردن قالب‌های دندان و فرستادن آن ها برای لابراتوار؛
  14. دریافت مشخصات بیمار و ثبت دقیق تمام اطلاعات آن‌ها در پرونده او.

پیشنهاد می‌کنیم

شغل دستیار دندانپزشکی همچون اغلب مشاغل دیگر نیازمند کسب مهارت‌ها و تخصص‌ مرتبط است. در صورت علاقمند بودن به این حوزه، می‌توانید فارغ از رشته دانشگاهی خود، برای اخذ مدرک آن، دوره‌های آموزشی بگذرانید و با مطالعه تجربیات افراد موفق این حوزه، برای فعالیت در این کار آماده شوید. همچنین، آگاهی از نکات حقوقی این موقعیت شغلی نیز باعث می‌شود که با شناخت کامل، یک محیط کاری مناسب را انتخاب کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کمک بگیرید. البته توجه داشته باشید که در رکلا، این شرایط نیز برای شما فراهم است که تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به کارشناسان مجرب ما بسپارید.

قرارداد دستیار دندانپزشک

این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک
دانلود نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات