نحوه برخورد با کارگر در محیط کار + اشاره‌ای به انواع کارگر

-
بروزرسانی:1401/05/27
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برخورد با کارگر

در قانون کار، کارگر به شخص حقیقی اطلاق می‌شود که به انجام کار در موقعیت مشخصی مشغول است و بابت تقبل کار و انجام وظیفه محول شده به او، از کارفرما حق الزحمه‌ای اعم از حقوق، مزایا و غیره دریافت می‌کند. این موارد را در مقاله مزایای قانون کار ، کاملا توضیح داده‌ایم. در هر دین، مذهب و جامعه‌ای، کارگران جزء اقشار زحمت‌کش به شمار می‌آیند. بنابراین از اهمیت و جایگاه ارزشمندی نیز برخوردار هستند. از این رو نحوه برخورد با کارگر بسیار مهم است چرا که به موجب برخورد صحیح و اصولی با آن‌ها، مسئولانه‌تر به انجام وظایف خود می‌پردازند. در این مقاله، مطالبی در مورد انواع کارگران و نحوه برخورد با آن‌ها شرح داده می‌شود.

لازم به ذکر است که روابط کارفرما و کارگر با امضای یک قرارداد کار شکل می‌گیرد. این قرارداد کاملا از قانون کار و قانون تامین اجتماعی تبعیت می‌کند.

یک دیدگاه کلی در مورد نحوه برخورد با کارگر در محل کار

مهمترین سرمایه در هر کسب و کاری، نیروهای انسانی و به خصوص کارگران هستند. طرز برخورد با کارگر ، یکی از دغدغه‌های کارفرمایان در محل کار است. در واقع رفتار صحیح با این قشر بر نحوه عملکرد آن‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد. از این رو این روابط، به یک مدیریت صحیح و اصولی نیازمند است. در این قسمت به یک دیدگاه یا عقیده کلی راجع به نحوه برخورد با کارکنان می‌پردازیم.

بر اساس این نظریه، کارفرمایان و زیر دستان آنان بایستی یک ارتباط صمیمانه دو طرفه برقرار کنند که بر پایه احترام نیز باشد و به سطح جایگاه شغلی طرفین و حدود و مرزها، در خارج از محیط کار نیز توجه شود اما همانطور که مستحضر هستید مسلما کارفرما به واسطه ماهیت سِمَت شغلی خود، از لحاظ قدرت در سطح بالاتری قرار دارد و توجه به این موضوع در خارج از محیط کار و بر اساس دیدگاه مذکور، حس نابرابری و حتی گاهی اوقات حس حسادت را در فرد زیر دست ایجاد می‌کند. بنابراین به موجب این امر، روابط کاری طرفین خدشه دار می‌شود.

یک راه حل

یک راه حل بر پایه نظریه مزبور به این صورت است که هر دو طرف می‌توانند علاوه بر صمیمیت در رابطه خود، با رعایت حد و حدود، چهارچوب‌ها، برخورداری از رفتار حرفه‌ای و مدیریت صحیح ارتباط فی ما بین، رابطه کاری خود را به یک رابطه اصولی و به دور از هر حاشیه‌ای سوق دهند. البته این صرفا یک دیدگاه است. در ادامه، بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

نکات کلی در مورد رفتار با کارگر و الزام کارفرما به رعایت آن‌ها

برخی از کارفرمایان از مهارت‌‌های مرتبط با برخورد مناسب و رفتار صحیح با زیردستان خود برخوردار نیستند. بنابراین کارکنان آن‌ها از انجام وظایف و مسئولیت‌های خود سرپیچی می‌کنند. در این قسمت به ذکر نکاتی می‌پردازیم که کارفرما در رابطه با رفتار با کارگر خود باید از آن‌ها بهره بگیرد:

  1. برخورداری از لحن بیان مناسب و محترمانه و عدم تمسخر و بی احترامی در صحبت کردن با آنان؛
  2. قطع نکردن صحبت‌های آن‌ها و حفظ صبوری در گوش دادن به حرف‌های کارکنان؛
  3. ارتباط مؤثر با کارگر از طریق برقراری تماس چشمی با او؛
  4. با انرژی صحبت کردن به منظور فهم بهتر حرف‌هایتان توسط آن‌ها؛
  5. رفتار مناسب با هر کارگر متناسب با تیپ شخصیتی او؛
  6. عدم پافشاری بر روی نظرات خود و تشویق آنان به ارائه نظراتشان در مورد صحبت‌های شما.

نحوه برخورد با کارگر زیر دست

کارگران زیر دست برای رشد و توسعه هر جامعه، تلاش زیادی کرده‌اند. به منظور اینکه وظایف و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهند، کارفرما بایستی از مهارت‌هایی مبتنی بر برخورد مؤثر با این افراد برخوردار باشد. در واقع به منظور اینکه بازدهی و کیفیت کار توسط این افراد افزایش یابد، بایستی امنیت شغلی و روانی برای آنان ایجاد شود و با آن‌ها در خور شأن و شخصیتشان رفتار کرد. لازم به ذکر است حقوق و مزایای قانونی این افراد باید به موقع پرداخت شود. در این قسمت به ذکر مواردی در خصوص نحوه برخورد با کارگر زیر دست می‌پردازیم:

  1. احترام به شخصیت و هویت این افراد؛
  2. برخورداری از صداقت و یکرنگی در برخورد با آنان؛
  3. تواضع و فروتنی در برخورد با قشر مذکور؛
  4. پرهیز از استبداد مدیریتی در محل کار؛
  5. شرکت دادن کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها؛
  6. تعیین دستمزد یا پرداخت اجرت آن‌ها قبل از شروع به کار؛
  7. قدردانی و ارائه بازخورد مؤثر به آنان؛
  8. ارائه پاداش در قبال عملکرد مطلوب این افراد؛
  9. کشف بی عدالتی در سیستم کار و رفع آن.

برخورد با کارگر خاطی چگونه است؟

کارگر خاطی به شخصی می‌گویند که با نافرمانی از دستورات مدیران بالاتر، باعث بی‌نظمی در محیط کار می‌شود. او علاوه بر اینکه وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد، روی عملکرد سایر کارگران نیز تأثیر می‌گذارد. اخراج این افراد از سوی کارفرما کار درستی نیست زیرا این امکان وجود دارد که تخطی آن‌ها به دلیل تغییر شرایط و قوانین محل کار باشد یا اینکه جزء کارگران باهوش به شمار بیایند. بنابراین کارفرما بایستی رسیدگی دقیق‌تری به این موضوع داشته باشد و تصمیم عجولانه‌ای نگیرد. در این قسمت به نکات مهم در رابطه با برخورد با کارگر خاطی می‌پردازیم:

  1. ریشه‌یابی مشکل و عدم محکومیت بی ‌دلیل فرد خطاکار در همان ابتدای کار؛
  2. گوش دادن به صحبت‌های این افراد و توجه ویژه به آن‌ها؛
  3. مستندسازی عملکرد این افراد و مشکلات به وجود آمده توسط آن‌ها به منظور در اختیار داشتن مدارک و ادله؛
  4. تأکید بر روی صحبت‌های خود مبنی بر عدم کارآمدی کارگر خطاکار به منظور تغییر رویه او؛
  5. اخطار دادن در صورت عدم انجام وظایف محول شده به او.

در صورتی که موارد بالا کارساز نباشد، بهترین راهکار این است که آن شخص را اخراج کنید و با شجاعت، مسئولیت این کار را بر عهده بگیرید زیرا شما به عنوان یک کارفرمای با تجربه، تمام تلاشتان را در راستای حفظ نیروی خود کرده‌اید.

نحوه برخورد با کارگر بی نظم

کارگران بی نظم کسانی هستند که برای انجام مسئولیت‌های خود، انگیزه چندانی ندارند و به عناوین مختلف از انجام وظایفشان، شانه خالی می‌کنند. با مواردی که نحوه برخورد با کارگر بی نظم را در بر می‌گیرد، بیشتر آشنا شوید:

  1. ریشه‌یابی مشکل به دلیل احتمال اهمال ‌کاری از سمت کارفرما؛
  2. عدم قضاوت وسرزنش این شخص و درک شرایط با گوش دادن به صحبت‌های او و توجه کافی به ایشان؛
  3. همدلی و ارائه آموزش‌های مناسب به او در کمال آرامش؛
  4. ارائه صریح و واضح قوانین موجود در محیط کار و تأکید بر انجام آن‌ها؛
  5. اشتراک گذاری تجربه‌های مفید خود و تأثیر گذاری حتمی آن‌ها بر روی او به دلیل برخورداری این شخص از ویژگی بصری؛
  6. انگیزه‌ دهی به فرد بی نظم برای انجام کار، به واسطه تقسیم‌بندی وظایف و ارائه اختیارات لازم به او برای تصمیم‌گیری؛
  7. حذف علائم حواس پرتی در محل کار به عنوان عامل بر هم زننده نظم.

نحوه برخورد با کارگر ساختمانی

کارگر ساختمانی به شخصی اطلاق می‌شود که در کارهای ساختمانی اعم از ساخت بناهای مختلف یا توسعه آن، نوسازی ساختمان، تعمیرات اساسی، تخریب ساختمان و غیره فعالیت دارد. کارگران ساختمانی در صنعت ساخت و ساز نقش مهمی ایفا می‌کنند. از طرفی این حوزه شغلی، چالش‌های زیادی پیش رو دارد و در اغلب موارد، حق این قشر زحمت‌کش به خوبی ادا نمی‌شود. لازم می‌دانیم در این قسمت در مورد نحوه برخورد با کارگر ساختمانی مواردی را ذکر کنیم.

مواردی که باید بررسی و رعایت شوند

  1. بررسی مجوز اقامت و پروانه کار اتباع؛
  2. کسب اطمینان نسبت به اخذ کارت مهارت از سازمان فنی حرفه‌ای توسط ایشان؛
  3. عدم نگاه از بالا به پایین به این افراد؛
  4. اطمینان از بنیه جسمانی آنان برای انجام وظایف کاری؛
  5. همزاد پنداری و محول نکردن وظایف سنگین و خارج از توانایی به آن‌ها؛
  6. ارائه بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمان توسط کارفرما و عدم خویش فرمایی در پرداخت حق بیمه توسط این افراد؛
  7. پرداخت دستمزد مناسب و مطابق با نرخ اتحادیه.

نحوه برخورد با کارگر دزد

اگر کارگری در محل کار دست به دزدی بزند، ضرر و زیان‌های زیادی به کارفرما تحمیل می‌شود و حتی امکان ورشکستگی ایشان نیز وجود دارد. قبل از اینکه به دنبال راهکارهایی برای نحوه برخورد با کارگر دزد باشیم، بهتر است با علائم هشداری آشنا شویم که در راستای شناسایی این افراد در محل کار باید به آن‌ها توجه کرد:

  1. تغییر در عادات این افراد و تمایل به خرید‌های گران قیمت؛
  2. تغییر غیر منتظره زمان ورود و خروج آن‌ها. به عنوان مثال ورود یا خروج زودتر یا دیرتر از سایرین؛
  3. عدم تمایل به ثبت هزینه‌ها؛
  4. حضور مکرر دوستان و خانواده این افراد در محل کار، احتمالا به منظور شناسایی محل و کمک در عملیات دزدی؛
  5. تغییر رفتار کارگران به صورت مکرر و در حین انجام کار. به عنوان مثال دم کردن چای یا رفتن به سمت ماشین خود در خارج از شرکت؛
  6. افزایش کالاهای خراب به دلیل برداشتن برخی از آیتم‌های محصول مربوطه توسط این افراد یا گم شدن محصولات.

بهترین راهکار به منظور برخورد با این افراد این است که محل کار خود را به دوربین مدار بسته مجهز کنید. همچنین در زمان استخدام آن‌ها از قوانین سفت و سخت مانند تنظیم قرارداد معتبر، سفته، چک، ضامن و غیره بهره بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم

اگر طرز برخورد با کارگر به صورت اصولی و درست باشد، می‌تواند شما را به یک کارفرمای لایق و شایسته تبدیل کند. در این مقاله، در مورد انواع کارگران و نحوه برخورد با آن‌ها صحبت کردیم. تا به موجب آن، بهره‌وری را در کارتان افزایش دهید اما صرفا دانستن مباحث بالا کافی نیست. تنظیم قرارداد و آگاهی از مسائل حقوقی میان شما و فرد زیر دستتان از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. وب سایت رکلا به عنوان مرجع تخصصی خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی ، آماده است تا در این راستا به شما خدمت رسانی کند.

قرارداد کار موقت

برای روابط کارگری و کارفرمایی خود، به این قرارداد نیاز دارید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمد صدیقی
thumb_up_alt
سلام روز خوش. آیا کارفرما می‌تواند قوانینی مانند ننشستن و ایستادن طولانی مدت در حین کار را بر کارگر تحمیل کند؟ در صورت گرفتاری کارگر به واریس یا دیگر بیماری‌ها که نتیجه ایستادن زیاد است حکم چیست؟
18:22
13 اسفند 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که ارتباط مستقیمی میان وظایف محول شده و ایستادن طولانی مدت وجود نداشته باشد، تحمیل چنین چیزی به کارگر، فاقد وجهه اخلاقی است. اما اینکه حکمی در این خصوص قابل توصیه باشد، خیر! پاسخ شما منفی است.
19:03
13 اسفند 1401