در قانون کار، کارگر به شخص حقیقی اطلاق میشود که به انجام کار در موقعیت مشخصی مشغول است و بابت تقبل کار و انجام وظیفه محول شده به او، از کارفرما حق الزحمهای اعم از حقوق، مزایا و غیره دریافت میکند. این موارد را در مقاله مزایای قانون کار ، کاملا توضیح دادهایم. در هر دین، مذهب و جامعهای، کارگران جزء اقشار زحمتکش به شمار میآیند. بنابراین از اهمیت و جایگاه ارزشمندی نیز برخوردار هستند. از این رو نحوه برخورد با کارگر بسیار مهم است چرا که به موجب برخورد صحیح و اصولی با آنها، مسئولانهتر به انجام وظایف خود میپردازند. در این مقاله، مطالبی در مورد انواع کارگران و نحوه برخورد با آنها شرح داده میشود.
لازم به ذکر است که روابط کارفرما و کارگر با امضای یک قرارداد کار شکل میگیرد. این قرارداد کاملا از قانون کار و قانون تامین اجتماعی تبعیت میکند.
مهمترین سرمایه در هر کسب و کاری، نیروهای انسانی و به خصوص کارگران هستند. طرز برخورد با کارگر ، یکی از دغدغههای کارفرمایان در محل کار است. در واقع رفتار صحیح با این قشر بر نحوه عملکرد آنها تأثیر زیادی میگذارد. از این رو این روابط، به یک مدیریت صحیح و اصولی نیازمند است. در این قسمت به یک دیدگاه یا عقیده کلی راجع به نحوه برخورد با کارکنان میپردازیم.
بر اساس این نظریه، کارفرمایان و زیر دستان آنان بایستی یک ارتباط صمیمانه دو طرفه برقرار کنند که بر پایه احترام نیز باشد و به سطح جایگاه شغلی طرفین و حدود و مرزها، در خارج از محیط کار نیز توجه شود اما همانطور که مستحضر هستید مسلما کارفرما به واسطه ماهیت سِمَت شغلی خود، از لحاظ قدرت در سطح بالاتری قرار دارد و توجه به این موضوع در خارج از محیط کار و بر اساس دیدگاه مذکور، حس نابرابری و حتی گاهی اوقات حس حسادت را در فرد زیر دست ایجاد میکند. بنابراین به موجب این امر، روابط کاری طرفین خدشه دار میشود.
یک راه حل بر پایه نظریه مزبور به این صورت است که هر دو طرف میتوانند علاوه بر صمیمیت در رابطه خود، با رعایت حد و حدود، چهارچوبها، برخورداری از رفتار حرفهای و مدیریت صحیح ارتباط فی ما بین، رابطه کاری خود را به یک رابطه اصولی و به دور از هر حاشیهای سوق دهند. البته این صرفا یک دیدگاه است. در ادامه، بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.
برخی از کارفرمایان از مهارتهای مرتبط با برخورد مناسب و رفتار صحیح با زیردستان خود برخوردار نیستند. بنابراین کارکنان آنها از انجام وظایف و مسئولیتهای خود سرپیچی میکنند. در این قسمت به ذکر نکاتی میپردازیم که کارفرما در رابطه با رفتار با کارگر خود باید از آنها بهره بگیرد:
کارگران زیر دست برای رشد و توسعه هر جامعه، تلاش زیادی کردهاند. به منظور اینکه وظایف و مسئولیتهای خود را به درستی انجام دهند، کارفرما بایستی از مهارتهایی مبتنی بر برخورد مؤثر با این افراد برخوردار باشد. در واقع به منظور اینکه بازدهی و کیفیت کار توسط این افراد افزایش یابد، بایستی امنیت شغلی و روانی برای آنان ایجاد شود و با آنها در خور شأن و شخصیتشان رفتار کرد. لازم به ذکر است حقوق و مزایای قانونی این افراد باید به موقع پرداخت شود. در این قسمت به ذکر مواردی در خصوص نحوه برخورد با کارگر زیر دست میپردازیم:
کارگر خاطی به شخصی میگویند که با نافرمانی از دستورات مدیران بالاتر، باعث بینظمی در محیط کار میشود. او علاوه بر اینکه وظایف خود را به درستی انجام نمیدهد، روی عملکرد سایر کارگران نیز تأثیر میگذارد. اخراج این افراد از سوی کارفرما کار درستی نیست زیرا این امکان وجود دارد که تخطی آنها به دلیل تغییر شرایط و قوانین محل کار باشد یا اینکه جزء کارگران باهوش به شمار بیایند. بنابراین کارفرما بایستی رسیدگی دقیقتری به این موضوع داشته باشد و تصمیم عجولانهای نگیرد. در این قسمت به نکات مهم در رابطه با برخورد با کارگر خاطی میپردازیم:
در صورتی که موارد بالا کارساز نباشد، بهترین راهکار این است که آن شخص را اخراج کنید و با شجاعت، مسئولیت این کار را بر عهده بگیرید زیرا شما به عنوان یک کارفرمای با تجربه، تمام تلاشتان را در راستای حفظ نیروی خود کردهاید.
کارگران بی نظم کسانی هستند که برای انجام مسئولیتهای خود، انگیزه چندانی ندارند و به عناوین مختلف از انجام وظایفشان، شانه خالی میکنند. با مواردی که نحوه برخورد با کارگر بی نظم را در بر میگیرد، بیشتر آشنا شوید:
کارگر ساختمانی به شخصی اطلاق میشود که در کارهای ساختمانی اعم از ساخت بناهای مختلف یا توسعه آن، نوسازی ساختمان، تعمیرات اساسی، تخریب ساختمان و غیره فعالیت دارد. کارگران ساختمانی در صنعت ساخت و ساز نقش مهمی ایفا میکنند. از طرفی این حوزه شغلی، چالشهای زیادی پیش رو دارد و در اغلب موارد، حق این قشر زحمتکش به خوبی ادا نمیشود. لازم میدانیم در این قسمت در مورد نحوه برخورد با کارگر ساختمانی مواردی را ذکر کنیم.
اگر کارگری در محل کار دست به دزدی بزند، ضرر و زیانهای زیادی به کارفرما تحمیل میشود و حتی امکان ورشکستگی ایشان نیز وجود دارد. قبل از اینکه به دنبال راهکارهایی برای نحوه برخورد با کارگر دزد باشیم، بهتر است با علائم هشداری آشنا شویم که در راستای شناسایی این افراد در محل کار باید به آنها توجه کرد:
بهترین راهکار به منظور برخورد با این افراد این است که محل کار خود را به دوربین مدار بسته مجهز کنید. همچنین در زمان استخدام آنها از قوانین سفت و سخت مانند تنظیم قرارداد معتبر، سفته، چک، ضامن و غیره بهره بگیرید.
اگر طرز برخورد با کارگر به صورت اصولی و درست باشد، میتواند شما را به یک کارفرمای لایق و شایسته تبدیل کند. در این مقاله، در مورد انواع کارگران و نحوه برخورد با آنها صحبت کردیم. تا به موجب آن، بهرهوری را در کارتان افزایش دهید اما صرفا دانستن مباحث بالا کافی نیست. تنظیم قرارداد و آگاهی از مسائل حقوقی میان شما و فرد زیر دستتان از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید. وب سایت رکلا به عنوان مرجع تخصصی خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی ، آماده است تا در این راستا به شما خدمت رسانی کند.
قرارداد کار موقت
برای روابط کارگری و کارفرمایی خود، به این قرارداد نیاز دارید.