راهکارها و روش‌هایی کارآمد جهت برخورد با کارمند مشکل ساز!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/05/08
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برخورد با کارمند

با توجه به اختلاف دیدگاهی که میان افراد وجود دارد، رفتار کارکنان یک شرکت ممکن است به تدریج چالش‌هایی را برای مدیر آن شرکت به دنبال داشته باشد. بر این اساس، داشتن توانایی و دانش کافی، برای رسیدگی به تخلفات یا اشتباهات کارکنان، علاوه بر اینکه از زیان‌های احتمالی جلوگیری می‌کند، در بهبود راندمان آن‌ها نیز موثر خواهد بود. نحوه برخورد با کارمند ، آن هم از سوی مدیر شرکت، مهمترین عاملی است که می‌تواند برطرف کننده یا تشدید کننده مشکلات کاری و رفتاری کارمند متخلف باشد. در این مقاله، راهکارهایی ارائه شده است که در صورت بهره‌گیری از آن‌ها، می‌توانید یک برخورد منصفانه و متعادل با کارکنان خود داشته باشید.

تمام اشخاصی که در نقش کارفرما، با کارمند قرارداد کار امضا می‌کنند، لازم است از قوانین و اصول اخلاقی رفتار با کارمند آگاه باشند. بنابراین مطالعه این مقاله را بیشتر از هر شخصی، به تمام کارفرمایان پیشنهاد می‌کنیم.

برخورد با کارمند سرکش باید چگونه باشد؟

هر سازمان، قوانین و مقررات خاصی دارد که کلیه کارکنان، باید آن‌ها را رعایت کنند اما با این وجود، بروز مشکل یا ناسازگاری از سوی کارمندان هر شرکت، امری رایج است. بنابراین، برطرف کردن چنین چالش‌هایی در وهله اول، به نحوه برخورد مدیر با رفتار کارمند سرکش و متخلف بستگی دارد که در نهایت، می‌تواند نتایجی مفید یا زیان‌آور را موجب شود. به عبارت دیگر، مدیران و کارکنان یک شرکت، در قبال یکدیگر وظایف و مسئولیت‌هایی دارند که در صورت رعایت متقابل، علاوه بر بهبود روند انجام کار، فضای کاری امن و آرامی نیز فراهم خواهد شد.

در نظر داشته باشد که گاهی اوقات، حذف یا توبیخ یک کارمند متخلف، فارغ از اینکه مشکلی را حل نمی‌کند، در عملکرد شرکت شما نیز تاثیرات منفی خواهد داشت. از این رو بهترین راه، ریشه یابی مشکلات و سپس تدوین راهکارهای مناسبی است که باید برای برطرف کردن آن‌ها به کار بگیرید. در ادامه، برخی از روش‌های برخورد با کارمند متخلف را شرح خواهیم داد.

اگر تمایل دارید که درباره جریمه قانونی کارمندان اطلاعات دقیقی به دست آورید، به شما مطالعه مقاله جریمه کارمندان را پیشنهاد می‌کنیم. با زدن روی لینک می‌توانید به صفحه اختصاصی این مقاله وارد شوید و آن را بخوانید.

تعدادی از برخوردهای مفید با کارکنان مشکل ساز

  1. بررسی دقیق مشکل جهت صحت داشتن اشتباه: برخورد با کارمند بی نظم یا متخلف باید در صورتی انجام گیرد که شما از تخلفات او مطمئن باشید. یک مدیر منصف، ابتدا اخبار یا مسائل گزارش شده را با دقت مورد ارزیابی قرار می‌دهد و سپس با اطمینان کامل، شیوه برخورد مورد نیاز با کارمند خاطی را در نظر می‌گیرد. به عبارت دیگر، بهتر است بگوییم که بازخواست یک کارمند مشکل ساز، نباید تنها بر اساس شنیده‌ها، غیبت‌ها و شایعات سایر کارکنان باشد.
  2. اقدامات لازم در زمان مناسب: از جمله راه‌های برخورد با کارمند سرکش و نافرمان این است که تخلف مرتکب شده را در زمانی مناسب به او یادآور شوید. در واقع، در نظر گرفتن موقعیتی مساعد برای گفتگو و ارائه تذکرات خود به کارمند مورد نظر، باعث می‌شود که به احتمال زیاد، نتیجه‌ای مفید و رضایت بخش دریافت کنید.
  3. برخورد با رفتار کارمند خاطی: وقتی کارمند شما دیر به محل کار می‌آید، به جای اینکه او را سرزنش کنید، با روشی مسالمت‌ آمیز به او گوشزد کنید که بهتر است طبق ساعت مقرر در سازمان حضور داشته باشد. در واقع، علاوه بر اینکه بحث و دعوا در برطرف کردن مشکل کارساز نیست، بلکه تا حدودی باعث اختلافات شدید‌تری بین شما و کارمندتان نیز می‌شود.

یک نکته مهم! سرزنش نکنید!

وقتی کارمند شما تخلفی انجام داده باشد، به احتمال زیاد خود نیز از آن اشتباه آگاهی دارد. بنابراین در نظر داشته باشید که برخورد با کارمند خاطی در مقابل سایر کارکنان صورت نگیرد زیرا در چنین شرایطی علاوه بر جریحه‌دار کردن غرور شخص و در حالت تدافعی قرار دادن او، شرایط نامساعدی را برای شرکت خود نیز ایجاد کرده‌اید. از این رو، در صورت مشاهده هرگونه تخلف و بی‌نظمی از سوی کارمندان خود، به صورت خصوصی با آن‌ها گفتگو کنید تا در نتیجه، به راه‌ حل مناسبی دست پیدا کنید.

مناسب‌ترین اقدامات در برخورد با کارمند سرکش و متخلف

هنگامی که کارمند شما دچار تخلف یا اشتباه می‌شود، نحوه برخورد شما می‌تواند اوضاع را بدتر یا بهتر کند. بنابراین یک مدیر خوب و با تجربه، باید در چنین مواقعی روش‌ها و راهکارهایی را به کار گیرد که در نهایت، به بهبود شرایط هر دو طرف منجر شود. چند اقدام کارآمد جهت برخورد با کارمند متخلف و نافرمان عبارتند از:

  1. بررسی بی‌طرفانه مشکل؛
  2. عدم مشاجره و دعوا؛
  3. تمرکز بر روی مشکل پیش آمده به جای متهم کردن کارمند خاطی؛
  4. ارزش قائل بودن برای کار او، جهت جلوگیری از تکرار اشتباه و تخلف؛
  5. شخصی نکردن مشکل؛
  6. نداشتن برخوردی زود هنگام و عجولانه؛
  7. عدم توهین و بی‌احترامی به کارمند سرکش؛
  8. و در آخر، یادآوری نکردن اشتباهات گذشته او، از جمله راهکارهایی است که در حیطه برخورد با کارمند خاطی قرار می‌گیرد.

مشخصات کارمند بی نظم و نحوه برخورد با او

بر اساس شواهد موجود، یک کارمند زمانی مسئولیت‌های خود را به درستی انجام نمی‌دهد که از شرایط یا محیط کار خود ناراضی باشد. از این رو ممکن است به بهانه‌های مختلفی، وظایف خود را به تعویق بیندازد یا در انجام آن‌ها سهل‌ انگاری کند. از جمله خصوصیات کارمندان بی نظم، مواردی همچون محول کردن مسئولیت‌های خود به همکاران، دروغ گفتن، ایراد گرفتن و برخورد نامناسب با سایر کارکنان است. چگونگی رفتار با یک کارمند بی نظم و مشکل ساز، بسیار مهم خواهد بود زیرا در صورت انجام رفتار نامناسب، ممکن است بر بازدهی شرکت و نحوه عملکرد سایر کارکنان نیز تاثیرات مخربی داشته باشد. برخی از راه‌حل‌هایی که یک مدیر حرفه‌ای و با تجربه باید در برخورد با کارمند بی نظم خود اعمال کند عبارتند از:

  1. برخوردهای انضباطی متناسب با مقررات و قوانین داخلی شرکت؛
  2. تحلیل و ارزیابی رفتار کارمند خاطی؛
  3. تدوین راهکار مناسب برای حل مشکل؛
  4. صحبت با نیروی مورد نظر و جویا شدن علل رفتار او؛
  5. عدم واکنش یا رفتار پرخاشگرانه با کارمند بی نظم و ناسازگار.

چگونگی برخورد با کارمند ناسازگار

داشتن کارمندانی مشکل ساز و ناسازگار، یکی از چالش‌های شایع و اجتناب ناپذیر هر سازمان و شرکتی است. نحوه برخورد با یک کارمند ناسازگار، اندکی دشوار خواهد بود. مخصوصا اگر شخص مورد نظر از قابلیت ویژه‌ای برخوردار باشد. در حقیقت، چگونگی رفتار با کارمندان، همواره چالش‌های زیادی به همراه دارد زیرا هر فرد، از عقاید و شخصیت متفاوتی برخوردار است. بنابراین اگر با این دید به قضیه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که ناراضی بودن برخی از کارمندان، امری طبیعی است. با این توضیحات، یک مدیر با تجربه، باید ابتدا از دید کارمند خود، اوضاع را مورد ارزیابی قرار دهد و سپس تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

موارد زیر، بهترین روش‌هایی هستند که می‌توانید در برخورد با کارمند ناسازگار به کار بگیرید:

  1. جایگزین کردن روش تشویق به جای تنبیه و توبیخ؛
  2. ارائه گزینه‌های مناسب به کارمند ناراضی، در صورت امکان؛
  3. کنترل رفتار و ایجاد ارتباطی صمیمانه برای رفع مشکل؛
  4. دادن آزادی عمل و محول کردن کارها به او.

نحوه برخورد با کارمند بی ادب و پرخاشگر

در هر محیطی اعم از دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سایر مکان‌های اجتماعی، معمولا افرادی هستند که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه دچار رفتاری بی ادبانه یا پرخاشگرانه می‌شوند. در این موقعیت، این نحوه برخورد فرد مقابل است که می‌تواند رفتار بد شخص را تغییر دهد یا تشدید کند. به عنوان مثال، در یک محیط سازمانی و اداری، چگونگی برخورد با کارمند بی ادب و گستاخ باید با مراعات انجام گیرد. در غیر این صورت، ممکن است نتیجه‌ای عکس داشته باشد و در نهایت، فضایی متشنج و ناآرام را برای سایر کارکنان آن شرکت فراهم کند.

بنابراین اگر می‌خواهید بدون دردسرهای طاقت فرسا، رفتار گستاخانه کارمند خود را اصلاح کنید، در وهله اول، بهترین راه‌ حل این است که اقدامی عجولانه انجام ندهید. در مرحله بعد نیز، برای برخوردی منصفانه با کارمند پرخاشگر و بد رفتار، بهتر است اقداماتی همچون شناخت و ارزیابی دقیق رفتار و خواسته‌های کارمند، بررسی و شناسایی علل بد رفتاری، پیدا کردن راه‌حل مشکل، ایجاد فضایی مناسب برای گفتگو، شنیدن انتقادات و درخواست‌های او، داشتن رفتاری منفعلانه و عدم غیبت و بدگویی پشت سر کارمند را در نظر داشته باشید.

دیگر راهکارهای موثر برای برخورد با کارمند پرخاشگر

در اغلب مواقع، افرادی که روحیه پرخاشگرانه و نامتعادلی دارند، رفتاری توام با داد و فریاد از خود بروز می‌دهند. از این رو اگر اینگونه افراد در سِمَت کارمند باشند ممکن است محیطی مضطرب و کسل کننده را برای سایر کارکنان فراهم کنند. در این حالت، مدیر و سایر همکاران باید در برخورد با کارمند پرخاشگر رفتاری خونسرد و در عین حال مسالمت آمیز داشته باشند. ضمن اینکه آگاهی از علل پرخاشگری، می‌تواند در حل کردن مشکل بسیار کمک کننده باشد.

برخورد با کارمند تنبل به چه صورت است؟

زمانی که کارمند شرکت شما به بهانه‌های مختلفی در انجام وظایف خود، کم کاری یا تنبلی می‌کند، بهتر است که ابتدا علت تنبلی شخص مورد نظر را جویا شوید و سپس در جهت بهبود اوضاع، اقدامات لازم را انجام دهید. از جمله روش‌های مفیدی که می‌توانید در برخورد با کارمند تنبل به کار بگیرید عبارتند از:

  1. بازبینی و بررسی دوباره اهداف و مسئولیت‌های تعریف شده برای کارمند مورد نظر؛
  2. درخواست گزارش دقیق و جزئی از کلیه فعالیت‌های انجام شده؛
  3. ارائه امتیازاتی جهتِ دادن روحیه و انگیزه به جهت بهبود عملکرد او؛
  4. به کارگیری روش‌های تنبیه یا جریمه؛
  5. بررسی عوامل خارجی موثر در تنبلی و کم کاری کارمند.

پیشنهاد می‌کنیم

در این مقاله مطالبی ارائه شده است که می‌تواند راهکار مناسب و مفیدی برای برخورد کارآمد با کارکنان مشکل ساز باشد. شما می‌توانید با حضور در رکلا در زمینه مسائل و نکات حقوقی کسب و کار خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. در صورت لزوم نیز امکان ثبت درخواست خدمات دیگری همچون تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی نیز برقرار است. ضمنا اگر درباره مطالب فوق سوالی داشتید آن را در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا به زودی پاسخگوی شما باشیم.

قرارداد کارمند

این قرارداد برای استخدام یک کارمند، مناسب است. برای تهیه آن، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد کارمند
دانلود نمونه قرارداد کارمند
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
عادل نورمحمدی
thumb_up_alt
باسلام احتراما به استحضار می‌رساند یکی از مهمترین آسیب‌ها در رفتار سازمانی درک نادرست برخی مدیران نسبت به کارکنان در رفتار سازمانی است. زمانی که برخی مدیران درک درستی در رفتار سازمانی با کارکنان تحت امر خود ندارند چطور می‌خواهند با سلایق دیگر کارکنان در یک سازمان و شرکت درست رفتار کنند. اکثریت مدیران از یک نگاه، کارکنان را در اداره یک شرکت می‌بینند که این تفکر اشتباه است. در نتیجه در نیل به پیشبرد اهداف شرکت، مدیران باید با نظر کارشناسی کلی با توجه به مهارت و دانش کارکنان در ارایه خدمات به خواسته‌ها ونیازهای مشتریان اقدام نمایند و از تفکر سلیقه‌ای که یک آفت بزرگ در رفتار سازمانی است خواهشمند است اجتناب ورزند.
10:50
07 اردیبهشت 1402