با توجه به اختلاف دیدگاهی که میان افراد وجود دارد، رفتار کارکنان یک شرکت ممکن است به تدریج چالشهایی را برای مدیر آن شرکت به دنبال داشته باشد. بر این اساس، داشتن توانایی و دانش کافی، برای رسیدگی به تخلفات یا اشتباهات کارکنان، علاوه بر اینکه از زیانهای احتمالی جلوگیری میکند، در بهبود راندمان آنها نیز موثر خواهد بود. نحوه برخورد با کارمند ، آن هم از سوی مدیر شرکت، مهمترین عاملی است که میتواند برطرف کننده یا تشدید کننده مشکلات کاری و رفتاری کارمند متخلف باشد. در این مقاله، راهکارهایی ارائه شده است که در صورت بهرهگیری از آنها، میتوانید یک برخورد منصفانه و متعادل با کارکنان خود داشته باشید.
تمام اشخاصی که در نقش کارفرما، با کارمند قرارداد کار امضا میکنند، لازم است از قوانین و اصول اخلاقی رفتار با کارمند آگاه باشند. بنابراین مطالعه این مقاله را بیشتر از هر شخصی، به تمام کارفرمایان پیشنهاد میکنیم.
هر سازمان، قوانین و مقررات خاصی دارد که کلیه کارکنان، باید آنها را رعایت کنند اما با این وجود، بروز مشکل یا ناسازگاری از سوی کارمندان هر شرکت، امری رایج است. بنابراین، برطرف کردن چنین چالشهایی در وهله اول، به نحوه برخورد مدیر با رفتار کارمند سرکش و متخلف بستگی دارد که در نهایت، میتواند نتایجی مفید یا زیانآور را موجب شود. به عبارت دیگر، مدیران و کارکنان یک شرکت، در قبال یکدیگر وظایف و مسئولیتهایی دارند که در صورت رعایت متقابل، علاوه بر بهبود روند انجام کار، فضای کاری امن و آرامی نیز فراهم خواهد شد.
در نظر داشته باشد که گاهی اوقات، حذف یا توبیخ یک کارمند متخلف، فارغ از اینکه مشکلی را حل نمیکند، در عملکرد شرکت شما نیز تاثیرات منفی خواهد داشت. از این رو بهترین راه، ریشه یابی مشکلات و سپس تدوین راهکارهای مناسبی است که باید برای برطرف کردن آنها به کار بگیرید. در ادامه، برخی از روشهای برخورد با کارمند متخلف را شرح خواهیم داد.
اگر تمایل دارید که درباره جریمه قانونی کارمندان اطلاعات دقیقی به دست آورید، به شما مطالعه مقاله جریمه کارمندان را پیشنهاد میکنیم. با زدن روی لینک میتوانید به صفحه اختصاصی این مقاله وارد شوید و آن را بخوانید.
وقتی کارمند شما تخلفی انجام داده باشد، به احتمال زیاد خود نیز از آن اشتباه آگاهی دارد. بنابراین در نظر داشته باشید که برخورد با کارمند خاطی در مقابل سایر کارکنان صورت نگیرد زیرا در چنین شرایطی علاوه بر جریحهدار کردن غرور شخص و در حالت تدافعی قرار دادن او، شرایط نامساعدی را برای شرکت خود نیز ایجاد کردهاید. از این رو، در صورت مشاهده هرگونه تخلف و بینظمی از سوی کارمندان خود، به صورت خصوصی با آنها گفتگو کنید تا در نتیجه، به راه حل مناسبی دست پیدا کنید.
هنگامی که کارمند شما دچار تخلف یا اشتباه میشود، نحوه برخورد شما میتواند اوضاع را بدتر یا بهتر کند. بنابراین یک مدیر خوب و با تجربه، باید در چنین مواقعی روشها و راهکارهایی را به کار گیرد که در نهایت، به بهبود شرایط هر دو طرف منجر شود. چند اقدام کارآمد جهت برخورد با کارمند متخلف و نافرمان عبارتند از:
بر اساس شواهد موجود، یک کارمند زمانی مسئولیتهای خود را به درستی انجام نمیدهد که از شرایط یا محیط کار خود ناراضی باشد. از این رو ممکن است به بهانههای مختلفی، وظایف خود را به تعویق بیندازد یا در انجام آنها سهل انگاری کند. از جمله خصوصیات کارمندان بی نظم، مواردی همچون محول کردن مسئولیتهای خود به همکاران، دروغ گفتن، ایراد گرفتن و برخورد نامناسب با سایر کارکنان است. چگونگی رفتار با یک کارمند بی نظم و مشکل ساز، بسیار مهم خواهد بود زیرا در صورت انجام رفتار نامناسب، ممکن است بر بازدهی شرکت و نحوه عملکرد سایر کارکنان نیز تاثیرات مخربی داشته باشد. برخی از راهحلهایی که یک مدیر حرفهای و با تجربه باید در برخورد با کارمند بی نظم خود اعمال کند عبارتند از:
داشتن کارمندانی مشکل ساز و ناسازگار، یکی از چالشهای شایع و اجتناب ناپذیر هر سازمان و شرکتی است. نحوه برخورد با یک کارمند ناسازگار، اندکی دشوار خواهد بود. مخصوصا اگر شخص مورد نظر از قابلیت ویژهای برخوردار باشد. در حقیقت، چگونگی رفتار با کارمندان، همواره چالشهای زیادی به همراه دارد زیرا هر فرد، از عقاید و شخصیت متفاوتی برخوردار است. بنابراین اگر با این دید به قضیه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که ناراضی بودن برخی از کارمندان، امری طبیعی است. با این توضیحات، یک مدیر با تجربه، باید ابتدا از دید کارمند خود، اوضاع را مورد ارزیابی قرار دهد و سپس تصمیم نهایی را اتخاذ کند.
موارد زیر، بهترین روشهایی هستند که میتوانید در برخورد با کارمند ناسازگار به کار بگیرید:
در هر محیطی اعم از دانشگاهها، شرکتها و سایر مکانهای اجتماعی، معمولا افرادی هستند که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه دچار رفتاری بی ادبانه یا پرخاشگرانه میشوند. در این موقعیت، این نحوه برخورد فرد مقابل است که میتواند رفتار بد شخص را تغییر دهد یا تشدید کند. به عنوان مثال، در یک محیط سازمانی و اداری، چگونگی برخورد با کارمند بی ادب و گستاخ باید با مراعات انجام گیرد. در غیر این صورت، ممکن است نتیجهای عکس داشته باشد و در نهایت، فضایی متشنج و ناآرام را برای سایر کارکنان آن شرکت فراهم کند.
بنابراین اگر میخواهید بدون دردسرهای طاقت فرسا، رفتار گستاخانه کارمند خود را اصلاح کنید، در وهله اول، بهترین راه حل این است که اقدامی عجولانه انجام ندهید. در مرحله بعد نیز، برای برخوردی منصفانه با کارمند پرخاشگر و بد رفتار، بهتر است اقداماتی همچون شناخت و ارزیابی دقیق رفتار و خواستههای کارمند، بررسی و شناسایی علل بد رفتاری، پیدا کردن راهحل مشکل، ایجاد فضایی مناسب برای گفتگو، شنیدن انتقادات و درخواستهای او، داشتن رفتاری منفعلانه و عدم غیبت و بدگویی پشت سر کارمند را در نظر داشته باشید.
در اغلب مواقع، افرادی که روحیه پرخاشگرانه و نامتعادلی دارند، رفتاری توام با داد و فریاد از خود بروز میدهند. از این رو اگر اینگونه افراد در سِمَت کارمند باشند ممکن است محیطی مضطرب و کسل کننده را برای سایر کارکنان فراهم کنند. در این حالت، مدیر و سایر همکاران باید در برخورد با کارمند پرخاشگر رفتاری خونسرد و در عین حال مسالمت آمیز داشته باشند. ضمن اینکه آگاهی از علل پرخاشگری، میتواند در حل کردن مشکل بسیار کمک کننده باشد.
زمانی که کارمند شرکت شما به بهانههای مختلفی در انجام وظایف خود، کم کاری یا تنبلی میکند، بهتر است که ابتدا علت تنبلی شخص مورد نظر را جویا شوید و سپس در جهت بهبود اوضاع، اقدامات لازم را انجام دهید. از جمله روشهای مفیدی که میتوانید در برخورد با کارمند تنبل به کار بگیرید عبارتند از:
در این مقاله مطالبی ارائه شده است که میتواند راهکار مناسب و مفیدی برای برخورد کارآمد با کارکنان مشکل ساز باشد. شما میتوانید با حضور در رکلا در زمینه مسائل و نکات حقوقی کسب و کار خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. در صورت لزوم نیز امکان ثبت درخواست خدمات دیگری همچون تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی نیز برقرار است. ضمنا اگر درباره مطالب فوق سوالی داشتید آن را در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا به زودی پاسخگوی شما باشیم.
قرارداد کارمند
این قرارداد برای استخدام یک کارمند، مناسب است. برای تهیه آن، روی تصویر بزنید.