راهکارهای صحیح برخورد با مدیر عامل ؛ ترفندهایی برای تاثیرگذاری بیشتر شما

-
بروزرسانی:1401/12/09
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برخورد با مدیر عامل

در هر سازمانی، مدیر عامل که به او مدیر ارشد نیز ‌می‌گویند، از ارکان اصلی به شمار می‌آید زیرا ناظر بر بخش‌های مختلف شرکت و تصمیم‌گیرنده در تمام امور است و نتایج را در قالب گزارش به هیئت مدیره تحویل می‌دهد. بنابراین در توسعه شرکت و نیل به اهداف سازمانی، نقش سازنده‌ و بسیار مهمی ایفا می‌کند. او توسط اعضای هیئت مدیره انتخاب می‌شود و در صورتی که حداقل یک سهم از سهام شرکت را دارا باشد، می‌تواند عضوی از هیئت مدیره نیز به شمار بیاید. در این قسمت به راهکارهای کلی برخورد با مدیر عامل و تأثیرگذاری بهتر بر روی او می‌پردازیم.

اگر مدیر عامل صرفا برای این سمت شغلی استخدام شده باشد، باید یک قرارداد کار امضا کند و روابط کاری او با هیئت مدیره، مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از مطالعه این مقاله، دو مقاله دیگر مجله حقوقی رکلا را مطالعه کنید:

  1. مقاله مدیر عامل ، که به تعریف این سمت شغلی و شرح وظایف او می‌پردازد و مطالعه آن می‌تواند به شما کمک کند که از حقوق و اختیارات این شخص آگاه شوید. برای مطالعه آن روی لینک بزنید.
  2. مقاله قرارداد مدیر عامل که به صورت اختصاصی قراردادی که باید میان مدیر عامل و هیئت مدیره امضا شود را مورد بررسی قرار می‌دهد و درباره ابعاد قانونی آن می‌گوید.

راهکارهای صحیح برخورد با مدیر عامل

مدیر عامل، بالاترین سِمَت اداری و اجرایی را در شرکت بر عهده دارد. از این رو به خودیِ خود در شرکت یا سازمان، کارفرما تلقی می‌شود. به منظور برقراری ارتباط کارآمد با او، بایستی تمرکز خود را بر روی کسب مهارت‌های کاربردی در خصوص نحوه برخورد با مدیر عامل بگذارید تا با ایشان رابطه هدفمندتری برقرار کنید. در این قسمت به راهکارهای مناسب برای برخورد با مدیر عامل در محیط کار می‌پردازیم:

  1. شناخت کامل مدیر عامل اعم از خصوصیات اخلاقی و اولویت‌های او؛
  2. همگام سازی اولویت‌های او با اولویت‌های خودتان با هدف برقراری ارتباط مؤثر با ایشان؛
  3. اطلاع از اهداف و انگیزه مدیر عامل به منظور دستیابی بهتر و سریع‌تر به اهداف مورد نظرش؛
  4. آگاه ساختن مدیر از روند کارتان و ارائه گزارش‌های دقیق در فواصل زمانی منظم؛
  5. روحیه کار تیمی و برقراری ارتباط مؤثر با سایر کارکنان از قبیل اشتراک‌گذاری اطلاعات و اهداف سازمان، احترام به یکدیگر و غیره؛
  6. خلق ایده‌های بکر و ارائه آن‌ها به مدیرتان در راستای کمک به اهداف سازمانی؛
  7. برخورداری از یک دید مثبت و سازنده به کار خود به منظور تأثیرگذاری بر روی سایر همکاران و مدیر عامل؛
  8. تلاش برای حل مشکل به وجود آمده قبل از مطلع کردن ایشان.

ترفندهای برخورد با مدیر عامل غیر منطقی چیست؟

مدیر عامل به عنوان شخصی که ناظر بر همه امور سازمان است، نقش کلیدی را در سازمان بازی می‌کند. از طرفی کارکنان و زیر دستان نیز در راستای موفقیت افراد مافوق خود و به تبع آن، پیشرفت شرکت، نقش مهمی ایفا می‌کنند اما گاهی اوقات ممکن است مدیر عامل، با رفتار بد و حقارت آمیزی که با زیردستان خود دارد، باعث فروپاشی سیستم و اخلال در روند فعالیت کارکنان و به تبع آن، سازمان شود. همچنین ممکن است برخورد نادرست او، تأثیرات مخربی را بر روی سلامت کارکنان به جای بگذارد. از این رو در این قسمت به ترفندهایی در رابطه با برخورد با مدیر عامل بد می‌پردازیم.

ترفندهای کاربردی در این خصوص

  1. مراجعه به واحد منابع انسانی و مشورت با آن‌ها به منظور یافتن راه‌ حل مناسب برای رفع مشکل؛
  2. درک شرایط مدیر به علت عدم شناخت او از احساسات و عواطف خود و دیگران؛
  3. مراقبت از روح و روان و جسم خودتان و ایجاد شرایط مفرح خارج از فعالیت کاری مانند ورزش، ارتباط و دوستی با افراد خوش برخورد و غیره؛
  4. تعیین چهارچوب کلی برای بازه فعالیت‌های خود و عدم تغییر آن در هر شرایطی؛
  5. بیان انتقادات و شکایات از شرایط فعلیتان و ارائه پیشنهاداتی جهت رفع آن ولو در صورت کم اهمیت بودن برای مدیر عامل.

در نهایت، اگر هیچ یک از راهکارهای بالا افاقه نکرد، بهترین راه ‌حل، ترک محل کار و استعفاء از شغل مورد نظر است اما یادتان باشد این کار را به صورت حرفه‌ای و با نهایت متانت انجام دهید و به هیچ عنوان، رفتار سرزنش آمیز و تندی با مدیرتان نداشته باشید. شاید در آینده تصمیم‌ گرفتید دوباره به کار خود برگردید. بنابراین نباید دلخوری‌های عمیق ایجاد کنید.

در برخورد با مدیر عامل غیر منطقی به چه صورت استعفا بدهیم؟

همانطور که پیش از این ذکر شد، اگر مواردی که در مورد قبل گفتیم کارساز نبود، بهترین راهکار این است که کار خود را بنا به دلائلی از جمله ترس، تأثیرات نامطلوب بر روی سلامت روحی و جسمی، افزایش استرس و کاهش اعتماد به‌ نفس رها کنید. دیگر هیچ امید واهی به خود راه ندهید و با شجاعت، اقدام به انجام این کار کنید زیرا ممکن است با این کار، آینده شغلی بهتری برای شما رقم بخورد. در ادامه، روند استعفا را توضیح می‌دهیم. پیش از بیان این موارد، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله استعفا در قرارداد کار موقت را مطالعه کنید. در مواردی که تمایل به استعفا دادن داشته باشید، مطالب این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

  1. تلاش برای یافتن فرصت شغلی جدید؛
  2. ارائه فرصت مناسب به شرکت برای یافتن نیروی جدید به جای شما؛
  3. انجام تمام وظایف نیمه تمام خود قبل از بیرون آمدن؛
  4. ترک محل کار با نهایت احترام به مدیر عامل و پرهیز از رفتار توهین آمیز با او؛
  5. عدم غیبت و بدگویی در مورد مدیر عامل سابقتان در مقابل مدیر عامل جدید.

چه زمانی در برخورد با مدیر عامل غیر منطقی قادر به خروج از شرکت نیستیم؟

مدیر عامل بد، نه تنها یک جو سنگین و متشنج را در محیط کار برایتان به وجود می‌آورد، بلکه بر روی همه ابعاد زندگیتان به خصوص سلامت شما، اثرات نامطلوبی به جای می‌گذارد. طی تحقیقات صورت گرفته، استعفا از محیط کار برای کارمندانی که مدیر عامل بدی دارند به نسبت افرادی که مدیر عامل آن‌ها شخص خوبی است، سخت‌تر به نظر می‌رسد. در ادامه به دلائل این موضوع می‌پردازیم:

  1. عدم برخورداری از توان و انرژی لازم برای جست و جوی شغل جدید؛
  2. نیاز مبرم به حقوق دریافتی شغل مورد نظر؛
  3. محرومیت از مزایای شغلی؛
  4. امیدواری به بهتر شدن اوضاع؛
  5. صرف توان و انرژی بالا به منظور کسب اعتبار در شغل مربوطه؛
  6. برخوردار نبودن از مهارت کافی برای تغییر شغل.

نحوه رفتار با مدیر عامل با هدف تأثیر گذاری بیشتر بر روی او

نحوه رفتار با مدیر عامل باید به گونه‌ای باشد که او را تحت تأثیر کار خود قرار دهید. در واقع باید با انجام وظایفتان به بهترین نحو، او را راضی نگه دارید. در ادامه با هدف اثر گذاری بیشتر بر روی این شخص، به بیان روش‌های مناسب می‌پردازیم:

  1. انجام کار با دقت کامل و توجه به جزئیات آن و اجتناب از انجام سریع و توأم با سهل‌ انگاری وظایف؛
  2. آمادگی انجام کار، نوآوری و خلق ایده‌های جدید برای بهبود روند؛
  3. کمک به دیگران و برخورداری از روحیه کار تیمی؛
  4. متعهد بودن به مسئولیت‌های محول شده به شما و تحویل گزارش کارهایتان به مدیرعامل در زمان مقرر؛
  5. جمع آوری اطلاعات لازم در مورد خصوصیات اخلاقی، انتظارات و خواسته‌های مدیرتان با هدف انجام بهتر وظایفی که به عهده دارید و به تبع آن، افزایش کیفیت کار؛
  6. ارائه گزارش روند کار به صورت دقیق و در فواصل زمانی منظم به ایشان.

برخورد با مدیر عامل سخت گیر باید چگونه باشد؟

ابتدا باید توضیح دهیم که مدیر عامل سخت گیر یا در اصطلاح مدیر عامل ذره بینی، شخصی است که دیدگاه بسیار نکته سنج، جزئی نگر و وسواسی دارد. این شخص به سختی می‌تواند به کارمندان و پرسنل خود اطمینان کند و از این بابت آسوده خاطر باشد که آن‌ها به درستی به وظایف خود عمل می‌کنند. به همین دلیل، مدام عملکرد شما را بررسی می‌کند و تمایل دارد شما تحت کنترل او باشید. این شیوه از رفتار ممکن است اختلافاتی ایجاد کند یا اینکه مانع بروز خلاقیت کارمندان شود. برای برخورد با مدیر عامل ذره بینی و سخت گیر، چند پیشنهاد داریم:

  1. ابتدا این مساله را بپذیرید که این شیوه از رفتار مدیر عامل توهین تلقی نمی‌شود و ممکن است یک رفتار اشتباه به دلیل نگرانی‌ درباره کسب و کار باشد؛
  2. همزمان با پذیرش اصل اول، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که لازم نیست شما کاملا مطیع این رفتار باشید و این حق را دارید که انتقاد سازنده خود را مطرح کنید؛
  3. مدیر عامل سخت گیر خود را از تمام اموری که انجام می‌دهید، مطلع کنید و در خصوص عملکرد خود توضیح دهید. این اقدام می‌تواند تا حدودی نگرانی‌های او را رفع کند؛
  4. مدیر عامل را نسبت به پیشرفت‌های کاری، ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه‌ای که دارید آگاه کنید؛
  5. این اطمینان را به مدیر عامل بدهید که حتما در خصوص مسائل مهم با او مشورت خواهید کرد و اگر به مشکل خوردید، حتما او را در جریان قرار خواهید داد؛
  6. و ….

توصیه ما

در هر شرکت یا سازمانی به شخصی تحت عنوان مدیر عامل نیاز است تا در راستای رشد سازمان، تمام اعضا و اجزا را با هم، هم‌سو کند و از قابلیت‌ها و توانایی‌های آن‌ها در راستای اهداف سازمان استفاده ببرد. از طرفی، کارکنان هم بایستی نحوه برخورد با مدیر عامل را بدانند اما هم مدیر سازمان و هم کارکنان، بایستی از نکات حقوقی و قانونی نیز، اطلاعات کاملی داشته باشند. بهتر است پیش از شروع همکاری در هر سازمان، یک قرارداد معتبر، بین طرفین تنظیم شود. از این رو وب سایت رکلا آماده ارائه خدمات کامل و معتبری در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی است.

قرارداد مدیر عامل

استخدام مدیر عامل به این نمونه قرارداد نیاز دارد. برای دریافت این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مدیر عامل
دانلود نمونه قرارداد مدیر عامل
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات