برای نوشتن نمونه قرارداد خرید زیتون چه نکات طلایی را بدانم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید زیتون

یکی از قراردادهای کاربردی که تولید کنندگان زیتون از آن برای ارائه محصول به خریداران و مشتریان خود بهره می‌برند، قرارداد خرید زیتون است. برای بهتر انجام شدن معامله خرید و فروش زیتون، نیاز به قراردادی کاربردی است که تمامی ابعاد این معامله را تحت پوشش بگیرد. زیتون در گروه میوه‌های بسیار محبوب قرار می‌گیرد و یکی از پر کشت‌ترین میوه‌های دنیا است. در کشورها و مناطقی که امکان کشت زیتون را دارند، باغداران زیادی مشغول به کشت و تولید زیتون هستند.

زیتون علاوه بر مصرف خوراکی، دارای مصارف درمانی است و در صنایع زیادی مانند تولید شامپو، تهیه روغن‌های گیاهی، تولید صابون و… کاربرد دارد. به همین دلیل است که بسیاری از اشخاص علاقه مند به تولید و فروش زیتون هستند. زیتون از جمله میوه‌هایی است که خرید و فروش آن دارای سود و منافع خوبی است. تولید کنندگان و خریداران زیتون برای سهولت در انجام معاملات خود، نیازمند تنظیم و امضای نمونه قرارداد خرید زیتون هستند. این قرارداد شرایط را برای انجام معامله‌ای قانونی و مطمئن فراهم می‌کند.

ساختار قرارداد خرید زیتون

قرارداد فروش زیتون یا قراردادی که برای خرید آن تنظیم می‌شود، نوشته‌ای قانونی و یکی از انواع قرارداد خرید کالا است که درباره معامله‌ زیتون میان باغدار و خریدار توضیح می‌دهد. این نوشته یک سند مکتوب معتبر و قانونی است. متن قرارداد حاوی اطلاعات کاملی درباره معامله خرید و فروش زیتون است. در متن قرارداد نوع و مقدار زیتون فروخته شده مشخص می‌شود، درباره نحوه انجام معامله، قیمت زیتون، نحوه پرداخت مبلغ قرارداد، شرایط معامله و بخش‌های مهم دیگر توضیح داده می‌شود. تهیه و تنظیم قرارداد فروش زیتون و در اختیار داشتن این قرارداد، در صورت بروز خطا یا مشکل به شما کمک می‌کند که بتوانید از حق خود دفاع کنید و درخواست کنید که به شکایت شما در آن زمینه رسیدگی شود.

نمونه قرارداد خرید زیتون از نگاه قانون مدنی

نمونه قرارداد خرید زیتون از نگاه قانون مدنی مانند سایر قراردادهای خرید و فروش، یکی از انواع عقد بیع محسوب می‌شود. بیع اصطلاحی است که قانون مدنی برای قراردادهایی با محتوای معامله خرید و فروش استفاده می‌کند. قانون مدنی عقد بیع را جز عقود معین می‌نامد زیرا که در متن قانون به طور مستقیم به آن اشاره شده است. قانون مدنی درباره عقد بیع به قواعد متعددی اشاره می‌کند. در نظر داشته باشید قراردادهایی صحیح و معتبر هستند که براساس قواعد قانون مدنی تنظیم شده باشند.

علاوه بر عقد بیع و ماده‌های مربوط به آن که شرایط خاص امضای قرارداد بیع را توضیح می‌دهند، ماده 10 قانون مدنی نیز تنظیم انواع نمونه قرارداد خرید زیتون را بدون ایراد می‌داند. براساس این ماده تنظیم انواع مختلف قرارداد ایرادی ندارد و به طور کلی محدودیتی برای تنظیم قرارداد میان اشخاص وجود نخواهد داشت، به شرط آنکه محتوای متن قرارداد و توافقات میان آن‌ها، مخالف صریح قانون و عرف نباشد.

موضوع نمونه قرارداد خرید زیتون

موضوع قرارداد حاضر، فروش انواع زیتون در مقدار مشخص به خریدار است. در قسمت موضوع قرارداد توضیحاتی درباره چگونگی انجام قرارداد داده می‌شود. مشخص می‌شود که خریدار دقیقا از چه نوع زیتونی سفارش داده است و مقداری که می‌خواهد با احتساب کیلو، چه میزان است. اطلاعات جامع معامله خرید و فروش زیتون در این قسمت می‌آید. به طور کلی موضوع قرارداد، دغدغه اصلی تنظیم قرارداد است.

ثمن معامله و نحوه پرداخت آن

خریدار زیتون در ازای دریافت محصول زیتون، موظف به پرداخت مبلغ قرارداد به تولید کننده یا باغدار است. در این بخش از قرارداد، مبلغ قرارداد به صورت جزئی یعنی با قیمت هر کیلو زیتون مشخص می‌شود. در ادامه نیز با احتساب کلی سفارشات، مبلغ کلی قرارداد مشخص می‌شود. مبلغ کلی قرارداد، مبلغی است که خریدار باید به فروشنده بپردازد. در اصطلاح حقوق به این مبلغ تعیین شده، ثمن قرارداد می‌گویند. ثمن قرارداد براساس قیمت روز محصول در زمان معامله و خرید و فروش تعیین می‌شود. از جهت نحوه پرداخت ثمن نیز انواعی از عقد بیع وجود دارد. در ادامه به توضیحی درباره انواع مختلف عقد بیع از نظر تسلیم ثمن می‌پردازیم:

  1. بیع نقد: در زمان پرداخت ثمن قرارداد فروش زیتون به صورت بیع نقد، مبلغ تعیین شده به محض تحویل محصول، به فروشنده پرداخت می‌شود. همانطور که در عرف نیز رایج است، به این نوع پرداخت، بیع نقد می‌گویند.
  2. بیع نسیه: در این نوع از قرارداد فروش زیتون که به بیع نسیه معروف است، خریدار زیتون را تحویل می‌گیرد، ولی در همان زمان، مبلغ مورد نظر را پرداخت نمی‌کند. در بیع نسیه، خریدار متعهد می‌شود که در آینده‌ای نزدیک هزینه قرارداد را بپردازد. در این شرایط تاریخ دقیق روزی که مبلغ قرارداد را پرداخت می‌کند، مشخص می‌شود. همچنین تولید کننده زیتون می‌تواند برای پرداخت ثمن قرارداد، تعهدی از خریدار بگیرد. این تعهد نوعی ضمانت خواهد بود.
  3. بیع سلم یا سلف: در این نوع از نمونه قرارداد خرید زیتون ، خریدار محصول زیتون، پیش از تحویل گرفتن بار زیتون‌ها، هزینه و مبلغ آن را پرداخت می‌کند. در این شرایط، فروشنده نیز متعهد می‌شود که در زمان آماده شدن محصول، میزان زیتون توافق شده را به خریدار تحویل بدهد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد خرید زیتون

یکی از بخش‌هایی که تعیین آن در روند انجام معامله و در ادامه می‌تواند بسیار کارآمد باشد، تعیین مرجع حل اختلاف است. به نوعی می‌توانیم تعیین مرجع حل اختلاف را یک دوراندیشی مثبت در نظر بگیریم. در این زمینه، ماده 454 و 455 قانون آیین دادرسی مدنی توضیح داده است. طرفین قرارداد حاضر، می‌توانند شخصی را به‌عنوان داور یا مرجع حل اختلاف تعیین کنند. این شخص آگاه در صورت بروز مشکل یا خطا در روند پروژه میانشان داوری می‌کند و حکم می‌دهد. از نظر قانونی نیز حکم داور لازم الاجرا است. البته طرفین می‌توانند به دادگاه یا شورای حل اختلاف نیز مراجعه کنند. نکته دارای اهمیت این است که تعیین داور در کاهش هزینه و کاهش زمان رسیدگی به شکایت بسیار کارآمدتر است. البته پیشنهاد می‌شود که در ابتدا طرفین با مذاکره مشکلاتشان را برطرف کنند. اما اگر نتوانند یا به نتیجه نرسند بهترین‌ کار، حضور داور است.

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد خرید زیتون

در انتهای قرارداد فروشنده و خریدار می‌توانند یک نسخه از قرارداد را در اختیار داشته باشند. لازم است که قرارداد تنظیم شده در دو نسخه تهیه شود و در اختیار طرفین قرار بگیرد.

شرایط فسخ

به طور کلی زمانی که نمونه قرارداد خرید زیتون را امضا می‌کنید، ملزم به انجام آن هستید. قرارداد حاضر از عقود لازم است و فسخ آن به راحتی و یک جانبه امکان پذیر نیست اما طرفین می‌توانند شروط خاصی را به‌عنوان شرایط فسخ قرارداد خرید زیتون در نظر بگیرند که در صورت بروز مشکل، امکان فسخ قرارداد برای آن‌ها وجود داشته باشد.

نکات اساسی در قرارداد فروش زیتون

  1. زمانی که از تسلیم محصول صحبت می‌شود، به این معنی است که محصول زیتون به طور کامل به خریدار تحویل داده شده است.
  2. اگر زیتون یا کشت زیتون در مالکیت مشاع باشد، تمامی شرکا باید در قرارداد فروش حضور داشته باشند. اگر شخصی مال مشاعی بفروشد، از نگاه قانون تنها آن بخشی که متعلق به او است، فروخته می‌شود و معامله در زمینه باقی محصول زیتون بی اثر است.
  3. خریدار می‌تواند یک محدوده زمانی برای بررسی کیفیت محصول در اختیار داشته باشد تا بتواند در صورت عدم رضایت از محصول، آن را مرجوع کند. این بازه زمانی معمولا برای همان ساعات ابتدایی انجام معامله و تحویل زیتون تعیین می‌شود.

پیشنهاد ما برای شما

تیم حقوقی رکلا یک نمونه کامل از قرارداد را تنظیم کرده است. شما می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه این امکان برای شما وجود دارد تا از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد رکلا بهره مند شوید. در کنار شما هستیم.

قرارداد فروش محصولات کشاورزی

اگر محصولات کشاورزی را معامله می‌کنید، این قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی

قرارداد فروش میوه

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد فروش میوه
دانلود نمونه قرارداد فروش میوه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات