قرارداد فروش زعفران و مبانی اصلی و مهم نمونه قرارداد خرید و فروش زعفران

نویسنده:مبینا آریان
-
بروزرسانی:1401/10/26
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش زعفران

قرارداد فروش زعفران یکی از انواع قرارداد خرید کالا است که به دلیل اهمیت بالا، به طلای سرخ معروف است. زعفران تاریخچه ۳ هزارساله دارویی دارد و تولید آن بیشتر در کشورهای اروپایی و آسیایی مانند ایران انجام می‌شود. تنظیم قرارداد فروش زعفران مانند دیگر قراردادها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا زعفران در صنایع غذایی، شیرینی پزی و دارویی قابل استفاده است. زعفران یک نوع کالای مصرف شدنی است به همین دلیل، قرارداد فروش زعفران باید مناسب با آن نوشته شود.

فرم قرارداد فروش زعفران از نگاه قانون

برای اینکه قرارداد خرید زعفران مورد حمایت قانونی باشد؛ باید طبق قانون مدنی تنظیم شود. اگر خریدار زعفران، جنس خاصی از زعفران را از فروشنده خریداری کند و در زمان تحویل، از آن جنس نباشد؛ بیع مطابق ماده ۳۵۳ قانون مدنی باطل است و اگر مقداری از آن، جنسی غیر از جنس خریداری شده باشد؛ نسبت به آن مقدار، باطل است اما نسبت به بقیه آن، انتخاب با مشتری است و می‌تواند قرارداد خرید زعفران را فسخ کند.

قرارداد فروش زعفران چه نوع قراردادی است؟

قرارداد خرید زعفران یک نوع قرارداد لازم و معوض است. به قراردادی قرارداد لازم گفته می‌شود که طرفین نمی‌توانند آن را فسخ کنند؛ مگر در مواردی‌ که در قرارداد، برای خود این حق را در یک بند قید کرده باشند و طرفین قرارداد نیز آن را امضاء کرده باشند. این قرارداد یک نوع قرارداد معوض نیز هست؛ زیرا مورد معامله، یک نوع کالا است. در واقع قرارداد معوض، به قراردادی گفته می‌شود که شخص فروشنده در مقابل دریافت ثمن، کالای خود را به دیگری منتقل می‌کند.

شرایط صحت فرم قرارداد فروش زعفران

برای‌ اینکه متن نمونه قرارداد فروش زعفران صحیح، معتبر و قابل استناد باشد؛ باید هردو طرف قرارداد شرایط ذیل را به طور کامل رعایت کنند. اگر حتی یکی از این شرایط رعایت نشود؛ قرارداد باطل است. اولین شرط، اهلیت طرفین است. هردو طرف نمونه قرارداد خرید و فروش زعفران باید اهلیت داشته باشند. اهلیت به‌ معنای توانایی قانونی برای دارا شدن حق است. طرفین قرارداد باید قصد و رضای معامله داشته باشند و به‌طور صریح و واضح بیان کنند که برای مثال، قصد انجام قولنامه فروش زعفران را دارند. یکی دیگر از شرایط صحت نمونه قرارداد خرید و فروش زعفران ، مشخص بودن مورد معامله یا همان زعفران است و در نهایت جهت معامله باید مشروعیت داشته باشد.

نحوه نوشتن قرارداد فروش زعفران

برای نوشتن نمونه قرارداد خرید و فروش زعفران باید مشخصات طرفین قرارداد ذکر شود. مشخصات دو طرف معامله شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، نام پدر، نشانی و تلفن است. البته طرفین قرارداد می‌توانند یک شخص حقوقی یا حقیقی باشند؛ اگر یکی از طرفین یا هردو طرف قرارداد، شخص حقوقی باشند؛ برای مشخصات باید نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نام نماینده امضاء کننده قرارداد و سمت ایشان در قرارداد نوشته شود.

نمونه قرارداد خرید زعفران

مشخصات موضوع معامله

در نمونه قرارداد خرید و فروش زعفران ، به‌طور معمول مورد معامله یا همان زعفران برای تأیید به خریدار نشان داده می‌شود و خریدار مطابق با ویژگی‌های جنس و مورد معامله، زعفران مورد نظر را خریداری می‌کند و اگر زعفران خریداری شده، همان چیزی نبود که بخاطر ویژگی‌های آن، خریداری انجام شده است؛ خریدار حق فسخ دارد اما اگر مقداری از زعفران همان چیزی بود که خریداری شده و بخش دیگر، از نوع دیگری بود؛ خریدار نسبت به کل قرارداد حق فسخ دارد.

قیمت زعفران در نمونه قرارداد فروش زعفران

یکی از مهم‌ترین ارکان نمونه قرارداد خرید زعفران ، قید شدن قیمت آن است. قیمت زعفران با توافق و رضایت طرفین در این بند ذکر می‌شود و باتوجه به خصوصی بودن قرارداد فروش زعفران ، مشتری و خریدار می‌توانند طبق ماده ۱۰ قانون مدنی در این باب توافق کنند.

شرایط و تعهدات قرارداد

هریک از طرفین این قرارداد، نسبت به یکدیگر، وظایف، مسئولیت‌ها و تعهداتی دارند که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. خریدار متعهد می‌شود در موعد مقرر، ثمن معامله را بپردازد. در صورت عدم پرداخت، فروشنده حق فسخ معامله را دارد.
  2. فروشنده متعهد می‌شود همان زعفرانی را که به تایید خریدار رسیده است به ایشان تحویل دهد؛ در غیر این صورت مشتری حق فسخ معامله را دارد.
  3. اگر فروشنده زعفران را در زمان مقرر به مشتری تحویل ندهد؛ فروشنده مکلف است جبران ضرر و خسارات پیش آمده را به عمل آورد.
  4. در این قرارداد، بارگیری و حمل زعفران به عهده فروشنده است؛ مگر این‌که طرفین در این مورد با یکدیگر توافق کرده باشند.
  5. ممکن است به علت مسائل اضطراری مانند زلزله، جنگ یا عوامل مشابه، انجام تعهدات هریک از طرفین امکان پذیر نباشد. فروشنده و خریدار مکلف‌اند پس از اتمام شرایط اضطراری، تعهدات لازم را انجام دهند اما در شرایط اضطراری برای هیچ یک از طرفین، تکلیفی برای انجام تعهدات نیست.

دوره گارانتی

یکی از بخش‌های مهم قرارداد خرید زعفران ، بخش گارانتی یا ضمانت محصول است. در این دوره، هرگونه عیب و نقصی که در زعفران مشخص شود مسئولیت مستقیم فروشنده را به همراه خواهد داشت. برای مثال ممکن است که زعفران موضوع قرارداد با آنچه توسط فروشنده به خریدار تسلیم شده است متفاوت باشد. در این صورت، فروشنده ضامن خسارات وارد شده به خریدار خواهد بود.

حل اختلاف در قرارداد خرید زعفران

شما می‌توانید مرجع حل اختلاف قرارداد را داوری یا دادگاه قرار دهید. اگر در متن قرارداد در خصوص مرجع حل اختلاف صبحت نشده است، مرجع حل اختلاف، دادگاه خواهد بود. اما اگر مرجع حل اختلاف را داوری تعیین کنید دو حالت دارد. یا یک فرد یا گروهی از افراد به عنوان داور تعیین شده است یا یک موسسه داوری را به عنوان داور تعیین کرده‌اید. در هر دو حالت، مراجعه به دادگاه منتفی است.

قولنامه فروش زعفران

وقتی واژه قولنامه به گوش ما می‌خورد، ذهنمان به سمت قول و قرارهای قبل از خرید زعفران می‌رود. اما واقعیت این است که در حال حاضر، قرارداد و قولنامه، هر دو در یک معنی به کار می‌رود و به لحاظ اجرایی هیچ تفاوتی با هم ندارند. بنابراین قولنامه فروش زعفران همان آثار قرارداد خرید زعفران را به همراه دارد. یعنی مدرکی است که معامله زعفران میان خریدار و فروشنده را به اثبات می‌رساند.

نمونه قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خرید زعفران خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست، به صفحه تنظیم قرارداد بروید.

علاوه براین، این امکان را نیز خواهید داشت که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای دسترسی به این خدمات، کافی است روی لینک‌های مشخص شده بزنید و درخواست خود را در صفحه مربوطه ثبت کنید. به این ترتیب، تیم حقوقی رکلا در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد فروش زعفران را تنظیم کرده است. شما می‌توانید این فرم را از بانک قرارداد رکلا جستجو و تهیه کنید.

قرارداد فروش زعفران

برای دریافت فایل کامل این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش زعفران
دانلود نمونه قرارداد فروش زعفران
مبینا آریان
«مبینا آریان» فارغ التحصیل رشته حقوق و کارشناس حقوقی و به مباحث مرتبط با قراردادها و سایر امور حقوقی علاقه مند است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات