نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری ؛ یک قرارداد و هزاران استفاده موثر و مفید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله سرمایه گذاری

قرارداد جعاله سرمایه گذاری شاید از قراردادهای شناخته شده نباشد، ولی می‌تواند قراردادی کاربردی در حوزه مالی باشد. احتمالاً تعریفی از ماهیت و محتوای سرمایه گذاری در ذهنتان باشد. این مفهوم را می‌توان به روش‌های مختلف تعریف کرد. سرمایه گذاری دامنه وسیعی از فعالیت‌ها است و به اشکال مختلف انجام می‌شود. هر روزه افراد به دنبال راه‌های بهتر و سودآورتری برای سرمایه گذاری می‌گردند. با اینکه امور مالی، درصد بالایی از ریسک پذیری دارد اما اغلب مردم آن را به راکد ماندن سرمایه و ثروتشان ترجیح می‌دهند.

چرا سرمایه گذاری کنم؟

در سرمایه گذاری وجوه مالی یا دارایی‌هایی مانند ملک، تخصص و … به یک یا چند نوع دارایی تبدیل می‌شود و برای مدتی در آن شرایط نگه داری می‌شود تا سوددهی داشته باشد. در انتها سرمایه شما ترکیبی از مجموع مالی است که در ابتدا هزینه کرده‌اید و درآمدهایی است که از این سرمایه گذاری کسب کرده‌اید. البته حساب سود و زیان سرمایه گذاری نیز بخش‌هایی از ریسک این کار می‌باشد. به طور کلی هدف اشخاص مختلف از سرمایه گذاری، رشد و توسعه و افزایش ثروتشان است. راکد و بدون استفاده گذاشتن سرمایه ارزش آن را بیشتر نمی‌کند و حتی در مواردی باعث می‌شود از ارزش آن کاسته شود. بنابراین یکی از راه‌های خوب برای افزایش درآمد و ارتقای سرمایه، استفاده از آن در سرمایه گذاری‌ها است.

با اینکه به خوبی به اهمیت سرمایه گذاری آگاهی داریم، ولی چگونگی این کار بسیار اهمیت دارد. اشخاص مختلف به دنبال راه مطمئن و قابل اعتمادی برای سرمایه گذاری می‌گردند که ریسک کمتری داشته باشد و سود بیشتری به آن‌ها بدهد.

بدون شک هر کسی از نحوه سرمایه گذاری صحیح و سودبخش آگاهی ندارد. پس در این زمان چه باید کرد؟ یکی از بهترین راه‌ حل‌های شما، استفاده از نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری است. در ادامه درباره این قرارداد و استفاده و کاربرد آن بیشتر می‌گوییم.

نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری چیست؟

نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری از انواع قراردادهای جعاله است. این قرارداد زیر مجموعه قراردادهای خصوصی قرار می‌گیرد و با توجه به ماده‌های قانون مدنی نوشته می‌شود. در این قرارداد دو شخص با هم در انجام کاری توافق می‌کنند. یک طرف شخصی است که خواهان انجام شدن کار است و در طرف دیگر شخصی است که می‌پذیرد در ازای انجام کار مبلغی را دریافت کند. کاری که میان این دو طرف ارتباط برقرار می‌کند، بحث سرمایه گذاری است. به همین دلیل است که این قرارداد را نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری می‌نامند. نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری جز عقود معین در قانون مدنی است زیرا در قانون به طور مستقیم به آن اشاره شده است. اما یک عقد جایز است. به این معنا که طرفین قرارداد می‌توانند هر زمان که می‌خواهند بدون ممانعت از قرارداد خارج شوند. قانون مدنی در ماده 561 عقد جعاله را اینگونه تعریف می‌کند:

«جعاله عبارت است از التزام شخصی به اداء اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از این که طرف معین باشد یا غیر معین.»

انواع این قرارداد

اقسام این قرارداد به انواع مدل‌های سرمایه گذاری مربوط است. برای سرمایه گذاری، راه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد. البته به نوع مالی که قرار است در به عنوان سرمایه استفاده شود نیز بستگی دارد. در ادامه به مواردی از انواع این قرارداد اشاره می‌کنیم.

نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری در پیدا کردن بهترین روش سرمایه گذاری

در مواقعی قصد و تمایل به سرمایه گذاری داریم ولی راه و روش صحیح این کار را نمی‌دانیم. برای مثال سرمایه و ثروتی داریم که به صورت پس انداز مانده‌ است و در اصطلاح راکد است. زیرا با آن کار نمی‌شود و به همین دلیل به میزان آن افزوده نمی‌شود. این زمان است که اگر صاحب این میزان نقدینگی‌ باشیم به دنبال راهی برای سرمایه گذاری مطمئن می‌گردیم. نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری می‌تواند آن راه حل و ایده‌ای باشد که برای این کار لازم است. در این شرایط، شخص دارای سرمایه از شخص دیگری که در امر سرمایه گذاری آگاهی و تجربه کافی دارد، می‌خواهد که او را در انتخاب روش سرمایه گذاری هدایت کند.

در حقیقت ماهیت این قرارداد، چیزی شبیه به مشاوره دادن و مشاوره گرفتن در زمینه سرمایه گذاری است. شخص عامل یا کننده کار در این قرارداد، با بررسی روش‌های مختلف سرمایه گذاری و با توجه به شرایط و میزان دارایی شخص متقاضی، بهترین روش سرمایه گذاری را به او معرفی می‌کند و در اقدام به آن روش، به او کمک می‌کند و مشاوره می‌دهد.

نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری

نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری ملک

ممکن است شما خانه یا ساختمانی داشته باشید که بخواهید با آن سرمایه گذاری کنید. در حقیقت آن ملک، ساختمان، خانه، زمین، یا حتی زمین کشاورزی و…، مال، سرمایه یا ثروتی است که شما می‌توانید با استفاده از آن، به میزان سرمایه خود اضافه کنید. در این زمان شما می‌توانید با ایجاد یک شراکت شروع به کسب و کار کنید و درآمد زایی شود. برای مثال می‌توانید بگویید؛ مکان و زمین و خانه… از طرف شما باشد و انجام کار و ایجاد درآمد به عهده شریکتان باشد. هر دو هم با توجه به سهمشان در قرارداد شریک خواهند بود. ایجاد این شرایط و معرفی طرفین قرارداد به عهده عامل است و باید در جریان تعهدات این قرارداد، وظیفه خود را به ‌بهترین شکل انجام دهد.

نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری تخصص و دانش

نوع دیگری از سرمایه گذاری وجود دارد که در آن به سرمایه نقدی شما کاری ندارد. ملاک سرمایه غیرنقدی است. منظور از سرمایه غیر نقدی شما تخصص و دانشی است که در زمینه خاص دارید. برای مثال شما مجوز‌های خاص برای راه اندازی کاری را دارید ولی سرمایه اولیه اینکار را ندارید. در این زمان، نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری می‌تواند تاثیر گذار باشد. عامل می‌تواند کاری کند که طرفین قرارداد با یکدیگر قرارداد تاسیس پروژه‌ای را امضا می‌کنند که در آن به مدرک و تخصص خاصی نیاز باشد و جاعل بتواند از مدرکش به عنوان سرمایه غیر نقدی در آن پروژه استفاده کنند.

نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری نقدی

این سرمایه گذاری مربوط به اشخاصی است که پول نقد در دست یا در بانک دارند و مقدار آن مشخص است. برای استفاده از این پول و سرمایه روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها ورود به بازار بورس است. ممکن است در شرایطی باشید که از دوستتان بخواهید در این کار با شما شریک شود یا برای مثال پول و سرمایه خود را به شخص آگاهی بسپارید که او به جای شما عملیات بورسی را انجام می‌دهد و فعالیت کند یا اصلاً در هر بازار دیگری که امکان واگذاری پول وجود دارد فعالیت کنید. در اینجا، این قرارداد به شما کمک می‌کند که به بهترین شکل از سرمایه نقدی خود در سرمایه گذاری مطمئن استفاده کنید.

موارد و راه‌های بسیار دیگری برای سرمایه گذاری وجود دارد که می‌تواند بهانه‌ای برای تنظیم نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری باشد.

جُعل و نحوه پرداخت آن در نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری

بدون شک خدماتی که عامل ارائه می‌دهد و وقتی که می‌گذارد بدون اجرت و حق الزحمه امکان پذیر نیست. در این بخش از قرارداد میزان حق جعاله را مشخص می‌کنیم. با توجه به ماده 567 قانون مدنی:

عامل وقتی مستحق جعل می‌گردد که متعلق جعاله را تسلیم کرده یا انجام داده باشد.

بنابراین زمانی که عامل کار را انجام داد، باید حق الزحمه را بپردازید.

مدت نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری

تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را به تاریخ روز، ماه و سال شمسی مشخص و در قرارداد ثبت کنید. این کار باعث می‌شود قرارداد شما جنبه قانونی‌تری داشته باشد.

وجه التزام در نمونه قرارداد جعاله سرمایه گذاری

اگر شخص عامل در بازه زمانی مشخص، کار را به اتمام نرساند باید خسارت و جریمه‌ بپردازد. تعیین وجه التزام در قرارداد، دقیقا میزان و شرایط پرداخت این خسارت و جریمه را مشخص می‌کند. مبلغی که بابت جریمه در نظر گرفته شده است، در نهایت یا از خود عامل گرفته می‌شود یا از حق الجعاله‌ او کسر خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تعیین وجه التزام و موارد کاربرد آن در قراردادها، حتما روی لینک مشخص شده بزنید و مقاله مربوط به آن را در مجله حقوقی رکلا بخوانید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد جعاله خود را به ما بسپارید. برای برقراری ارتباط با دپارتمان حقوقی رکلا، به صفحه تنظیم قرارداد بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

از دیگر خدماتی که می‌توانید در راستای انجام جعاله سرمایه گذاری و شروع همکاری خود، از آن استفاده کنید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای استفاده از این سرویس نیز، کافی است که درخواستتان را در سایت ثبت کنید. در ادامه، تیم مشاوران حقوقی و وکلای رکلا، با شما تماس خواهند گرفت.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات