قرارداد استخدام کارشناس گمرک و شرایط قانونی آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام کارشناس گمرک

قرارداد استخدام کارشناس گمرک را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد کار در نظر بگیریم. اشخاص به واسطه این قرارداد برای سمت شغلی کارشناس گمرک استخدام می‌شوند و در سازمان‌های دولتی یا خصوصی مشغول به کار خواهند شد. کارشناس گمرک، یک نیروی مهم و تاثیر گذار در گمرک کشورها است. این سمت شغلی علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. اشتغال در این سمت، نیازمند تخصص، دانش و آگاهی در حوزه قوانین مرتبط با حقوق تجارت بین الملل، مدیریت گمرکی، حقوق حمل و نقل تجارت و موارد مهم دیگر است.

اگر تمایل دارید که به عنوان کارشناس گمرک استخدام شوید، لازم است که درباره این مساله آگاه باشید که به طور معمول، برای جذب کارشناس گمرک، آزمون استخدامی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به کار در گمرک، در این آزمون‌ها شرکت خواهند کرد و در صورت کسب نمره قابل قبول، در این سازمان استخدام خواهند شد. علاوه بر سازمان‌های دولتی، بعضی از شرکت‌های خصوصی که به صورت اختصاصی در زمینه صادرات و واردات مشغول به کار هستند، کارشناس گمرک را استخدام می‌کنند. البته این شرکت‌ها نیز برای جذب یک نیروی کار حرفه‌ای و متخصص از آزمون‌های اختصاصی یا شیوه دیگری از سنجش بهره خواهند برد.

قرارداد استخدام کارشناس گمرک با سازمان‌های دولتی، مطابق با قانون استخدام و مدیریت خدمات کشوری خواهد بود و حقوق آن‌ها نیز براساس همین قانون است اما در شرکت‌های خصوصی، قرارداد کاری براساس قانون کار تنظیم می‌شود. در ادامه این مطلب، درباره نمونه قرارداد کار کارشناس گمرک در شرکت‌های خصوصی توضیح خواهیم داد.

موضوع قرارداد استخدام کارشناس گمرک

در ابتدای مطلب باید مشخص کنیم که کارشناس گمرک کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ در ابتدا بگوییم که به صورت کلی، دو نوع گمرک در هر کشور وجود دارد. یک گمرک مربوط به عبور و مرور مسافران است و گمرک دیگر، مربوط به امور تجاری خواهد بود. هر دو نوع گمرک نیازمند کارشناسانی است که امور مربوط به این سازمان را انجام دهند. از طرف دیگر، شرکت‌های خصوصی که از این گمرک‌ها استفاده می‌کنند، با توجه به نیاز خود و فعالیت‌های که انجام می‌دهند، کارشناسانی را برای انجام کار استخدام خواهند کرد. کارشناس گمرک در بخش تجاری، شخصی است که به تمام قوانین و آیین‌ نامه‌های گمرکی، قوانین مربوط به صادرات و واردات، شیوه ارزش گذاری کالا و محصولات، امور اداری مربوط به سازمان گمرک، تعرفه و کد گذاری‌ها و موارد لازم دیگر، آگاهی کامل داشته باشد.

این شخص با آشنایی با این موارد، انجام کلیه امور مربوط به بررسی و ارزیابی اظهارنامه‌ها و اسناد، کنترل اظهارنامه‌های گمرکی بعد از ترخیص و به طور کلی عملیات مربوط به فعالیت در گمرک را به عهده می‌گیرد.

این کارشناس به واسطه قرارداد استخدام کارشناس گمرک در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی مشغول به کار می‌شود.

مدت قرارداد استخدام کارشناس گمرک

براساس قانون کار، تعیین مدت قرارداد با توافق میان کارفرما و نیروی کار انسانی مشخص می‌شود. بنابراین، لازم است که کارفرما درخواست خود را مبنی بر مدت همکاری اعلام کند. در نهایت با مذاکراتی که میان طرفین انجام می‌شود، مدت قرارداد را مشخص خواهند کرد. ممکن است که کارشناس گمرک برای یک سال یا حتی برای چندین سال استخدام شود. نکته مهم دیگر در این خصوص، این است که قرارداد کار، از جمله قراردادهای لازم است.

لازم بودن قرارداد، این شرایط را ایجاد می‌کند که طرفین متعهد به خدمت باشند و به قرارداد عمل کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید قرارداد استخدام کارشناس گمرک امضا کنید، مطمئن باشید که می‌توانید در بازه زمانی که تعیین شده است، مشغول به کار شوید. به دلیل همین مساله است که طرفین قرارداد تمایل دارند که نمونه قرارداد کار کارشناس گمرک را به صورت یک ساله در نظر بگیرند و در پایان سال، در صورت توافق، قرارداد را تمدید کرده یا اینکه مجدد با یکدیگر قرارداد امضا کنند.

حقوق و مزایا قرارداد استخدام کارشناس گمرک

اگر تمایل دارید که به عنوان کارشناس امور گمرکی استخدام شوید یا اینکه می‌خواهید یک کارشناس امور گمرکی را استخدام کنید، حتما برایتان مهم است که درباره میزان حقوق و مزایای او اطلاعات داشته باشید و بدانید که باید به چه شیوه‌ای با یکدیگر همکاری کنید. مبلغ قرارداد برای هر دو طرف دارای اهمیت زیادی است. قرارداد استخدام کارشناس گمرک یک قرارداد استخدام است.

قراردادهای استخدامی به طور کلی مشمول قانون کار خواهند بود. شورای عالی کار ، هر ساله نرخ مشخصی را به عنوان پایه حقوق نیروی کار تعیین می‌کند. علاوه براین، مبالغی نیز برای مزایای نیروی کار، تعریف شده است. کارفرما ملزم خواهد بود که این مبالغ را نیز به کارشناس گمرک پرداخت کند. علاوه بر مساله حقوق و مزایا، هزینه بیمه نیز از دیگر مواردی است که باید توسط کارفرما پرداخت شود.

یک نکته مهم در خصوص حقوق و مزایای قرارداد استخدام کارشناس گمرک ، این است که تعیین حقوق کارشناس گمرک، با رعایت پایه حقوق و با توافق طرفین انجام می‌شود. به این صورت که مبلغ بیشتر از پایه حقوق، با توافق طرفین تعیین خواهد شد. به طور معمول در این قبیل قراردادها، مسائلی مانند سابقه کار، تجربه، مدرک تحصیلی و موارد دیگر، در مبلغ حقوق تاثیر خواهد داشت.

مساله بیمه در قرارداد استخدام کارشناس گمرک

قانون تامین اجتماعی، اینطور بیان می‌کند که نیروی کار انسانی باید بیمه شود. مساله بیمه نیروی کار انسانی توسط کارفرما یا کارگاهی که او را استخدام کرده است، پیگیری و پرداخت خواهد شد. تامین اجتماعی، پرداخت درصدی از حق بیمه را به کارفرما و درصد کمی از مبلغ آن را به نیروی کار اختصاص داده است. براساس قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید کارشناس گمرک را بیمه کند و عدم انجام این کار، برای کارفرما خسارت و جریمه به همراه خواهد داشت. علاوه براین، طرفین نمی‌توانند در خصوص پرداخت کردن یا پرداخت نکردن بیمه با یکدیگر توافق کنند و مبلغ بیمه فقط باید در کارگزاری‌های بیمه ثبت شود.

گاهی کارفرمایان از جانب کارشناسان گمرک با این درخواست مواجه می‌شوند که به جای پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی، مبلغ بیمه را به شخص کارمند پرداخت کنند. به صراحت باید بگوییم که چنین توافقی میان طرفین قرارداد قانونی و معتبر نیست و حتما تبعات مالی و قانونی برای کارفرما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل، مناسب خواهد بود که در خصوص مساله بیمه، دقیقا مطابق با شرایطی که در قانون بیان شده است، عمل کنید.

محرمانگی و عدم افشای اطلاعات

محرمانگی و عدم افشای اطلاعات محرمانه، از مهمترین تعهداتی است که می‌توانید با کارشناس گمرک تعیین کنید. براساس این تعهد، کارشناس گمرک متعهد می‌شود که اطلاعات و اسرار شرکت شما را نزد خود محفوظ نگه دارد و از افشای آن‌ها بپرهیزد. شما می‌توانید این تعهد را در متن قرارداد اعمال کنید یا اینکه یک قرارداد مجزا در نظر بگیرید و طرفین آن را امضا کنند.

به واسطه این قرارداد، مطمئن خواهید بود که اطلاعات شما به صورت محرمانه باقی خواهد ماند و هرگونه خطایی در خصوص افشای اطلاعات از جانب کارشناس گمرک، برای او جریمه به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید این قرارداد را به صورت مجزا نیز تنظیم کنید یا آنکه در متن قرارداد استخدامی ایشان، ماده یا بندی را به بیان این تعهد مهم اختصاص دهید. هر دو حالت شما را به هدف خواهد رساند و تفاوتی میان این دو روش نیست.

عنوان « قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه NDA »، قراردادی است که در این بخش درباره آن توضیح دادیم. همانطور که بیان شد، این قرارداد، هم می‌تواند به صورت مستقل میان طرفین امضا شود و هم این امکان وجود دارد که به عنوان یک شرط، در دل قرارداد اصلی شما نوشته شود. این مساله مهم را نیز در یاد داشته باشید که اگر قرارداد محرمانگی را به صورت مستقل امضا می‌کنید، لازم است که در بخش موضوع قرارداد توضیح دهید که شرط محرمانگی آن مربوط به چه قراردادی است. در واقع در متن قرارداد محرمانگی، باید به قرارداد اصلی ارجاع دهید. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینکی که ابتدای پاراگراف مشخص کرده‌ایم، درباره قرارداد محرمانگی بیشتر مطالعه کنید.

پیشنهاد ما

قرارداد استخدام کارشناس گمرک یک قرارداد کاربردی برای شرکت‌هایی است که در زمینه تجارت بین الملل فعالیت می‌کنند. برای آگاهی از ابعاد قانونی این قرارداد و شرایطی که باید برای تنظیم آن در نظر بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، می‌توانید تنظیم قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد کارمند

استخدام کارمند را با استفاده از این قرارداد، مکتوب کنید.

نمونه قرارداد کارمند
دانلود نمونه قرارداد کارمند
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات