تامین مصالح پروژه‌های عمرانی و شهرسازی با امضای قرارداد خرید جدول بتنی

-
بروزرسانی:1402/02/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید جدول بتنی

جدول بتنی، معمولا در امر زیبا سازی و اجرای موضوع پروژه‌های شهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول، برای محوطه سازی در مکان‌های مختلف، مرزبندی میان دو محیط و هدایت آبراه‌ها در فضای عمومی شهر نیز قابل استفاده خواهد بود. برای تهیه جدول بتنی، شما ابتدا باید قراردادی را در این خصوص با فروشندگان آن منعقد کنید. این قرارداد که قرارداد خرید جدول بتنی نام دارد، تا حد زیادی دغدغه‌های اصلی شما را در خرید و فروش جدول بتنی پوشش می‌دهد. البته انعقاد این قرارداد، برای فروشندگان جدول بتنی نیز قابل اهمیت است. در این نوشته، سعی داریم که برخی از مهم‌ترین نکات و ارکان اساسی این قرارداد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

قرارداد خرید جدول بتنی (معنا و ماهیت اصلی قرارداد)

این قرارداد برای خرید و فروش جدول بتنی میان اشخاص تنظیم و امضا می‌شود. به بیانی دیگر، هدف اصلی از انعقاد قرارداد برای معامله جدول بتنی، انتقال مالکیت جدول بتنی است. به طوری که به محض انعقاد این قرارداد، خریدار به عنوان مالک جدول بتنی شناخته می‌شود. بنابراین با توجه به این تعریف می‌توان بیان کرد که این قرارداد، یکی از نمونه‌های قرارداد بیع یا خرید و فروش کالا به شمار می‌رود. در عالم حقوق، به اشخاص طرف انواع قراردادهای بیع، مشتری و بایع (فروشنده) گفته می‌شود. به موجب این نوع قرارداد، هر یک از مشتری و بایع، تعهداتی را عهده دار می‌شوند. در مطالب آتی این تعهدات را مورد اشاره قرار خواهیم داد. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد بیع کالا محسوب می‌شود.

برای صحت و اعتبار قانونی قرارداد خرید جدول بتنی ، باید به چه موادی از قانون توجه خاص داشت؟

به طور کلی باید بیان داشت که قرارداد فروش جدول بتنی ، دارای احکام مختص به خود در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها است. به همین دلیل این قرارداد، ماهیتی معین دارد. معین بودن این قرارداد باعث می‌شود که خریدار و فروشنده جدول بتنی، ملزم به رعایت قواعد مخصوص بیع شوند. به طوری که عدم رعایت مواد 338 تا 465 قانون مدنی در زمان تنظیم قرارداد خرید جدول بتنی ، این قرارداد را از درجه اعتبار قانونی خارج می‌کند.

البته این امکان نیز وجود دارد که در این قرارداد، طرفین در خصوص برخی از مسائل بر اساس اراده جمعی خود عمل کنند. در این حالات، ورود اراده خریدار و مشتری جدول بتنی تحت شرایطی، خدشه‌ای به صحت و اعتبار قرارداد وارد نمی‌سازد. به طور کلی، برای صحت ورود اراده شخصی خریدار و فروشنده در تعیین شرایط حاکم بر این قرارداد، هر دو شرط ذیل باید محقق شوند:

  1. خریدار و فروشنده، شرایط حاکم بر مسائلی را تعیین و تکلیف کنند که تحت نظام حقوقی حاکم بر بیع، یعنی مواد 338 الی 465 قانون مدنی، مورد بحث قرار نگرفته باشد؛
  2. خریدار و فروشنده، در تعیین شرایط حاکم بر مسائل بند فوق، کلیه اصول قانونی را رعایت کنند.

علاوه بر توجه به نظام حقوقی حاکم بر بیع در زمان تنظیم این قرارداد، شما باید سایر مواد قانونی مرتبط را نیز مورد نظر قرار دهید. یکی از ماده‌های مورد توجه در این زمینه، ماده 190 قانون مدنی است. این ماده، شرایط کلی صحت هر معامله‌ای را بیان می‌کند.

شرط صحت قرارداد خرید جدول بتنی بر اساس ماده 190 قانون مدنی

بر اساس این ماده، یکی از عوامل تاثیر گذار در صحت مبایعه نامه جدول بتنی ، رضایت طرفین است. به این صورت که تحقق رضایت واقعی خریدار و فروشنده مبنی بر معامله جدول بتنی، به عنوان مهم‌ترین عوامل صحت در قرارداد خرید کالا محسوب می‌شود. بنابراین اگر پس از عقد قرارداد مشخص شود که خریدار یا فروشنده، این قرارداد را بر اساس اجبار یا اکراه امضا کرده‌‌اند، قراردادی که فی ما بین آن‌ها امضا شده است، با مشکل اساسی روبرو خواهد شد.

یکی دیگر از شرایط صحت این قرارداد، بهره مندی خریدار و فروشنده جدول بتنی از اهلیت است. این اهلیت، شامل دو اهلیت برخورداری از حقوق و استفاده از آن‌ها می‌شود. در خصوص اهلیت برخورداری از حقوق باید توجه داشت که این اهلیت از زمان تولد اشخاص آغاز می‎‌گردد و تا زمان مرگ آن‌ها نیز ادامه دارد اما در خصوص اهلیت استفاده از حقوق، باید به این موضوع اشاره داشت که این نوع اهلیت، با تحقق سه عامل عقل، بلوغ و رشد برای اشخاص در نظر گرفته می‌شود. در خصوص خرید و فروش جدول بتنی، خریدار و فروشنده باید به عنوان اشخاصی عاقل، بالغ و رشید شناسایی شوند.

مشروعیت جهت و معین بودن موضوع قرارداد، از دیگر عوامل مهم در صحت قرارداد خرید جدول بتنی است. در خصوص قانونی بودن جهت این قرارداد باید بیان داشت که به طور معمول هدف طرفین در متن قرارداد قید نمی‌شود اما به صورت کلی هدف قرارداد باید مشروعیت داشته باشد. در خصوص معین بودن موضوع این قرارداد، به خاطر داشته باشید که در صورت ابهام و هر نوع سردرگمی در موضوع قرارداد خرید و فروش جدول بتنی، قراردادی که برقرار شده است، از لحاظ اعتباری دچار مشکل می‌شود.

آیا امضای این قرارداد، نیازمند طی کردن تشریفات است؟

قرارداد خرید جدول بتنی ، یک قرارداد رضایی است. بنابراین به محض اعلام اراده واقعی خریدار و فروشنده جدول بتنی، قرارداد تشکیل می‌شود. به همین دلیل مخدوش نبودن اراده طرفین، از مهم‌ترین شرایط صحت این قرارداد است. رضایی بودن این قرارداد، آن را از طی کردن هر تشریفاتی بی نیاز می‌کند. برای مثال، برای اعتبار پیدا کردن این قرارداد، لازم نیست که آن را در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رساند. توجه داشته باشید که ابراز رضایت طرفین، در قالب ایجاب و قبول مطرح می‌شود. ایجاب، به معنای اعلام اراده فروشنده و قبول به معنای اعلام اراده خریدار برای معامله جدول بتنی است.

تعهدات خریدار و فروشنده جدول بتنی

به موجب امضای قرارداد خرید جدول بتنی میان طرفین، فروشنده تعهد دارد که به نحو مقرر در متن قرارداد، جدول بتنی را به خریدار تحویل دهد. در برابر خریدار نیز موظف است که مبلغ قرارداد را به اساس شرایط مورد توافق به فروشنده بپردازد. در این میان، قانون نیز برای خریدار و فروشنده تعهداتی را مطرح می‌کند که باید مورد توجه قرار بگیرند. علاوه براین، اگر هر کدام از طرفین شرط خاصی داشته باشد، لازم است که در گفتگوهای ابتدایی مطرح کند و در صورت رضایت طرف مقابل، حتما در متن قرارداد نیز به آن شروط اشاره شود.

تحت چه شرایطی، قرارداد خرید جدول بتنی بی اعتبار می‌شود؟

ماهیتِ لازم مبایعه نامه جدول بتنی باعث می‌شود که اراده خریدار و فروشنده در اتمام اعتبار این قرارداد نقشی نداشته باشد اما این موضوع، به صورت مطلق نیست. به طوری که ماده 219 قانون مدنی، اتمام اعتبار قراردادهای لازم را در دو حالت مورد پیش بینی قرار می‌‍‌دهد. حالت اول فسخ قرارداد است. در این حالت، برخی عوامل منجر به خاتمه قرارداد رخ می‌دهد و صاحب این حق قادر است که به صورت یک طرفه قرارداد را به اتمام برساند. حالت دوم، اقاله است. در این حالت، خریدار و فروشنده به صورت جمعی قرارداد را از درجه اعتبار خارج می‌کنند.

چه تمهیداتی را باید برای قرارداد خرید جدول بتنی در زمینه نقض تعهدات طرفین در نظر گرفت؟

شما می‌توانید با در نظر گرفتن برخی تدابیر در متن قرارداد فروش جدول بتنی ، با موارد احتمالیِ نقض تعهدات طرفین برخورد کنید. این تدابیر به صورت زیر بیان شده‌اند:

در نظر گرفتن وجه التزام در قرارداد خرید جدول بتنی

وجه التزام، به عنوان یکی از مصادیق ضمانت اجرا است. به طور کلی پیش بینی شرایط حاکم بر وجه التزام در این قرارداد سبب می‌شود که طرفین در اجرای تعهدات خود بر اساس شرایط مورد توافق بکوشند. از سوی دیگر، در مواردی که طرفین در انجام تعهدات خود تاخیر کنند، طرف دیگر می‌تواند به واسطه وجه التزام، خسارات احتمالی خود را جبران کند.

در نظر گرفتن شرایط حاکم بر فسخ این قرارداد

همانطور که بیان شد، حق فسخ قرارداد، فرصت ختم یک جانبه قرارداد را برای شما فراهم می‌کند. در این خصوص، شما قادر خواهید بود که مواردی را برای اعمال حق فسخ در قرارداد تعیین کنید. یکی از این موارد، در نظر گرفتن حق فسخ برای خریدار در زمان تاخیر فروشنده در تسلیم جدول بتنی خواهد بود.

به طور کلی، علاوه بر در نظر گرفتن وجه التزام و حق فسخ، به شما توصیه می‌کنیم که مرجع حل و فصل اختلافات را نیز برای این قرارداد تعیین کنید. به این صورت که شما می‌توانید از میان دو مرجع داوری و دادگاه، یکی را برای قرارداد خود مد نظر قرار دهید.

برای تهیه این قرارداد می‌توانید:

برای تهیه و در اختیار داشتن سریع این قرارداد می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، از تیم حقوقی رکلا بخواهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، قراردادی که در نظر دارید را برای شما تنظیم کنند. این قرارداد حاوی تمام نکات، شروط و تعهداتی خواهد بود که برای آن در نظر دارید.

اگر برای انتخاب قراردادی که برای شما مناسب باشد و همچنین برای سایر موارد حقوقی دیگر به مشاوره نیاز دارید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم که اقدامی مناسب در راستای یافتن پاسخ سوالات حقوقی شما خواهد بود.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

اگر به یک فرم خام از قرارداد نیاز دارید که با استفاده از آن، کالایی را خرید و فروش کنید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد فروش کالا
دریافت نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

ممکن است توافقات شما برای خرید و فروش کالا، با شرط پرداخت وجه قرارداد به صورت اقساطی باشد. در این مواقع، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دریافت نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات