نمونه قرارداد آهنگسازی و تنظیم و بررسی نکات خیلی مهم آن به زبان ساده!

-
بروزرسانی:1401/12/14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آهنگسازی

قرارداد آهنگسازی یک نوع قرارداد پیمانکاری و از قراردادهای مورد توجه اهالی دنیای موسیقی به حساب می‌آید. موسیقی به عنوان یکی از هفت هنر بزرگ، تأثیر روحی و روانی زیادی بر افراد جامعه دارد. نمونه قرارداد آهنگسازی و تنظیم در زمینه‌های گوناگون مثل سینما و روانشناسی کاربردهای متفاوتی دارد که این امر بیانگر اهمیت سبک و نوع موسیقی خوب است. با توجه به تحقیقات سال‌های اخیر، موسیقی تنها بر روی افراد اثرگذار نیست، بلکه تاثیر آن بر جنین و گیاهان نیز ثابت شده است. با توجه به تمامی نکات گفته شده، ممکن است برای شما به عنوان سفارش دهنده یا آهنگساز سوال شده باشد که:

چگونه می‌توانید نمونه قرارداد ساخت آهنگ را تنظیم کنید که از نظر حقوقی قابل قبول باشد؟

حقوق شما به عنوان یکی از طرفین قرارداد چیست؟

ما در ادامه متن حاضر به تمامی این سوالات، پاسخ می‌دهیم.

نوع نمونه قرارداد آهنگسازی

به محض امضای این نوع از قرارداد، دو طرف ملزم به انجام تعهدات هستند و عمل به آن از سوی آن‌ها الزامی است. طرفین قرارداد به نام سفارش دهنده (کارفرما) و مجری (آهنگساز) شناخته می‌شوند. دقت فرمایید که این قرارداد پیامدهای گوناگون برای طرفین به دنبال دارد. برای درک بهتر این عبارت، اجازه دهید ابتدا تعریف مختصری از برخی واژه‌ها ارائه دهیم.

نکات اولیه در خصوص نمونه قرارداد آهنگسازی

  1. مجری فردی خواهد شد که متعهد به انجام اموری است که سفارش دهنده، از او درخواست کرده است و او نیز پذیرفته است.
  2. سفارش دهنده، شخصی خواهد بود که متعهد است در مقابل ساخت قطعات مدنظر به آهنگساز حقوق پرداخت کند.
  3. نمونه قرارداد آهنگسازی ، سندی است که به موجب آن، آهنگساز متعهد می‌شود در مقابل دریافت وجه از سفارش دهنده، قطعات موسیقی مدنظر را در زمان معین به او تحویل دهد. در متن نمونه قرارداد ساخت آهنگ مشخصات طرفین، مدت قرارداد، موضوع، مبلغ، تعهدات طرفین، مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها نوشته می‌شود.

موضوع قرارداد آهنگسازی

در این قسمت از قرارداد تنظیم موسیقی ، تعداد قطعات، سبک، ساز و ملودی آن‌ها مشخص می‌شود. طرف آهنگساز باید قطعات را به طور دقیق مطابق با این قسمت به سفارش دهنده تحویل دهد. این قسمت از تعهدات اصلی آهنگساز به حساب می‌آید که در صورت عمل نکردن به آن، طرف مقابل می‌تواند قرارداد را فسخ یا طلب خسارت کند. اگر هریک از طرفین از بخشی از تعهدات طرف مقابل که به نفع او نوشته شده است چشم پوشی کند، طرف مقابل ملزم به انجام آن‌ها نیست.

مدت نمونه قرارداد آهنگسازی

آغاز و پایان قرارداد، مشخص کننده مدت زمانی است که طرفین باید به تمامی تعهدات خود عمل کنند. البته گاهی بعضی از آثار قرارداد بعد از خاتمه آن نیز باقی می‌ماند. برای مثال حفظ محرمانگی قطعات ساخته شده تا زمان انتشار آن‌ها. اگر بعد از خاتمه مدت قرارداد، سفارش دهنده از آهنگساز بخواهد که تغییرات جدیدی را ایجاد کند، آهنگساز می‌تواند درخواست کند که قرارداد جدیدی با او تنظیم شود. اگر آهنگساز به هر دلیلی قطعات را در تاریخ مشخص شده به سفارش دهنده تحویل ندهد، باید قبل از خاتمه زمان قرارداد این موضوع را به او یا نماینده او اطلاع دهد. سفارش دهنده می‌تواند با درخواست آهنگساز موافقت یا مخالفت کند.

قرارداد ساخت آهنگ

مبلغ در قرارداد ساخت آهنگ

پرداخت مبلغ قرارداد از تعهدات سفارش دهنده است که می‌تواند آن را به صورت نقدی و کامل پرداخت کند یا اقساطی پرداخت شود. به طور معمول، درصدی از نمونه قرارداد آهنگسازی در ابتدا و درصدی از آن پس از دریافت نسخه اول قطعه و باقی مانده آن پس از دریافت نسخه نهایی پرداخت می‌شود. سفارش دهنده باید هزینه را به طور کامل در تاریخ‌های تعیین شده و به روشی که در زمان انعقاد نمونه قرارداد آهنگسازی توافق شده است، پرداخت کند. ممکن است طرفین توافق کنند که حقوق آهنگساز به صورت ساعتی یا روزانه باشد، بنابراین باید حتما در متن قرارداد به آن اشاره شود.

تعهدات آهنگساز

  1. آهنگساز موظف است قطعات را با سازهایی تولید کند که سفارش دهنده تقاضا کرده است.
  2. تعداد قطعات دقیقا باید مطابق با تعدادی باشد که در قرارداد تنظیم موسیقی توافق شده است.
  3. سبک قطعات، ملودی، ریتم و هارمونی آن‎‌ها نیز باید به شکل دقیق رعایت شود.
  4. آهنگساز موظف است که مالکیت معنوی قطعات را حفظ کند. مالکیت معنوی یعنی «حق سازنده بر اثر خود و جزئیات ساخت ملودی، تنظیم، ساز بندی و میکس و مسترینگ» در زمان تنظیم قرارداد ساخت موسیقی ، آهنگساز توافق می‌کند که قطعات ساخته شده به نام سفارش دهنده منتشر شوند اما توجه داشته باشید که سفارش دهنده در هنگام انتشار حتما باید نام سازنده را نیز قید کند. به طور دقیق منظور از مالکیت معنوی در این بند این است که استفاده مادی و معنوی اثر منحصرا برای شخص سفارش دهنده است.
  5. همانطور که گفته شد، موسیقی موضوع قرارداد ساخت آهنگ ، باید تا زمان انتشار آن، محرمانه بماند و توسط سازنده در جایی منتشر نشود.
  6. اگر سفارش‌ دهنده بخواهد که ساخت قطعات در محل مشخصی انجام شود، آهنگساز باید در زمان تعیین شده در آن مکان حضور داشته باشد. این محل در اصطلاح کارگاه نامیده می‌شود.

قائم به شخص بودن قرارداد آهنگسازی و اقاله

طرفینی که نمونه قرارداد تنظیم موسیقی را منعقد می‌کنند حتما باید آگاه باشند که خودشان مسئول انجام تعهدات هستند، برای مثال، سفارش دهنده حتما باید شخصا هزینه‌های مربوط به ساخت قطعات و حقوق آهنگساز را پرداخت کند و آهنگساز نیز شخصا متعهد به ساخت قطعات است، بنابراین نمی‌تواند نمونه قرارداد آهنگسازی را امضا کند و بعد از آن، فرد دیگری را مسئول ساخت قطعات کند. مگر آنکه چنین توافقی کرده باشند.

به خاطر داشته باشید که نمونه قرارداد آهنگسازی و تنظیم به صورت یک جانبه قابل فسخ نخواهد بود، مگر اینکه هر یک از طرفین در تعهدات خود کوتاهی کند یا طرفین حق فسخ قرارداد را برای خود حفظ کنند. البته دقت کنید طرفین می‌توانند با توافق و رضایت یکدیگر قرارداد آهنگسازی را از اعتبار خارج کنند ( اقاله قرارداد ). در این صورت دیگر نیازی نیست به تعهدات خود عمل کنند و در صورتی که برای عمل به تعهدات خود تا زمان اقاله هزینه انجام داده‌اند، می‌توانند آن را از طرف مقابل دریافت کنند. نمونه قرارداد آهنگسازی باید به شکلی منعقد شود که مورد تایید مراجع قانونی باشد. به عبارت دقیق‌تر بخش‌ها و متن قرارداد و همچنین خواسته‌های طرفین باید مطابق با نظر مراجع قضایی باشد.

فسخ یا از اعتبار خارج شدن نمونه قرارداد آهنگسازی

برخی از عواملی که باعث می شوند این قرارداد از اعتبار خارج شود به شرح زیر هستند:

  1. ورشکستگی شرکت سفارش دهنده؛
  2. فوت یا از کارافتادگی آهنگساز به شکلی که نتواند به تعهدات خود عمل کند؛
  3. در صورتی که مدت اعتبار نمونه قرارداد آهنگسازی به پایان برسد و هیچ یک از طرفین آن را به صورت ضمنی یا تلمیحی تمدید نکنند؛
  4. استعفای آهنگساز.

پیشنهاد ما

با توجه به بازار بسیار بزرگ موسیقی در کشور و حجم مالی قابل قبول آن، کارشناسان حقوقی رکلا آماده ارائه خدمات تنظیم قرارداد به شما هستند. برای استفاده از این سرویس، کافی است که روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید تا به صفحه مربوط به آن وارد شوید. در آن صفحه، اطلاعاتی که از شما درخواست شده است را وارد کنید و منتظر باشید تا تیم حقوقی رکلا با شما ارتباط بگیرند.

سرویس خدمات ارائه مشاوره حقوقی رکلا نیز، از دیگر خدماتی است که می‌تواند برای شما کاربردی باشد. با استفاده از این سرویس، می‌توانید به سهولت با مشاوران حرفه‌ای ارتباط بگیرید و سوال خود را از آن‌ها بپرسید. برای ثبت درخواست خود، به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی بروید.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

با استفاده از این نمونه قرارداد، می‌توانید برای انجام یک پروژه پیمانی با یکدیگر توافق کنید. برای تهیه آن، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات